szpera w mk2
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP
- sas_gti
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 5063
- Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
szpera dobra do zastosowań typowo sportowych, w jeździe zwykłej przeszkadza.
Polska szpera od kałuży około 2500 zł
Quaife ponad 4000 zł
montaż zamiast oryginalnego mechanizmu różnicowego
ktoś na hodze ostanio sprzedawał własnie oryginał quaife
[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 17:45 ]
aha taka szpera quaife jest zblokowana w znaczącym stopniu (na penwo ponad 50%, jak nie 80)
Ale jest też sposób na wzocnienie blokady w seryjnym mechanizmie różnicowym który ponoć w gti ma około 8%. Po zastosowaniu podkładek o określonej grubosci z odpowiedniego materiału (im grubsza tym bardziej szperuje) można ponoc podnieść seryjną szperę nawet do 20% a niektóre zagraniczne źródła twierdzą że do 40%.
Żywotnosć takiedo dyfra oczywiście musi spaść. Parę osób na forum jeździło na takich dyfrach z podkładkami.
Polska szpera od kałuży około 2500 zł
Quaife ponad 4000 zł
montaż zamiast oryginalnego mechanizmu różnicowego
ktoś na hodze ostanio sprzedawał własnie oryginał quaife
[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 17:45 ]
aha taka szpera quaife jest zblokowana w znaczącym stopniu (na penwo ponad 50%, jak nie 80)
Ale jest też sposób na wzocnienie blokady w seryjnym mechanizmie różnicowym który ponoć w gti ma około 8%. Po zastosowaniu podkładek o określonej grubosci z odpowiedniego materiału (im grubsza tym bardziej szperuje) można ponoc podnieść seryjną szperę nawet do 20% a niektóre zagraniczne źródła twierdzą że do 40%.
Żywotnosć takiedo dyfra oczywiście musi spaść. Parę osób na forum jeździło na takich dyfrach z podkładkami.
- sas_gti
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 5063
- Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
powiem też że na śliskim nie przejedziesz normalnie zakrętu, lubi przód odjechac, trzeba umiec z tym jeździć dlatego do cywila się za bardzo nie nadaje szpera
[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 17:51 ]
na zakręcie promień po jakim porusza się lewe i prawe koło jest różny a co za tym idzie inna jest ich predkosc. Lewe koło kręci sie na zakręcie w prawo szybciej niż prawe i idwrotnie.
Gdyby oba koła były szczepiaone na stałe (szpera 100%) to predkosci byłyby równe, ale droga jaką muszą pokonać koła nadal różna. Lewe koło jedzie po większym promieniu niż prawe. Wiec zgodnie z prawami fizyki koło które ma w takiej sytacji mniejszą przyczepnosc wpadałoby w poślizg, gyż jego prędkosć byłaby za duża lub za mala wzdględem toru jazdy danego koła. W seryjnym aucie ta różnica predkosci lewego i prawego koła jest wyrównyna przez mechanizm róznicaowy o małej ciernosći, dzięki czemu nie ścierasz tak szybko opon.
Ze szperą moze miec miejsce taka sytacja ze ktos jedzie sobie spokojnie na zakrecie sąsiednim pasem , a ty teoretycznie tez spokojnie z tą samą predkosćia ale ze szperą sportową poruszasz sie koło niego, i nagle wchodząc w zakręt walisz w niego bo złapało przyczepnosć nie tym kołem którym sie spodziewałeś, podczas gdy auto ze szpera cywilną jedzie normalnym niezachwianym torem jazdy. Ty w tym czasie walczysz o przyczepność, ale plusem jest jednak ze masz zawsze większe możliwosći trakcyjne, auto lepiej sie odpycha ale za to nie za bardzo chce jechac prosto. Dlatego trzeba umieć używać szpery.
[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 17:51 ]
na zakręcie promień po jakim porusza się lewe i prawe koło jest różny a co za tym idzie inna jest ich predkosc. Lewe koło kręci sie na zakręcie w prawo szybciej niż prawe i idwrotnie.
Gdyby oba koła były szczepiaone na stałe (szpera 100%) to predkosci byłyby równe, ale droga jaką muszą pokonać koła nadal różna. Lewe koło jedzie po większym promieniu niż prawe. Wiec zgodnie z prawami fizyki koło które ma w takiej sytacji mniejszą przyczepnosc wpadałoby w poślizg, gyż jego prędkosć byłaby za duża lub za mala wzdględem toru jazdy danego koła. W seryjnym aucie ta różnica predkosci lewego i prawego koła jest wyrównyna przez mechanizm róznicaowy o małej ciernosći, dzięki czemu nie ścierasz tak szybko opon.
Ze szperą moze miec miejsce taka sytacja ze ktos jedzie sobie spokojnie na zakrecie sąsiednim pasem , a ty teoretycznie tez spokojnie z tą samą predkosćia ale ze szperą sportową poruszasz sie koło niego, i nagle wchodząc w zakręt walisz w niego bo złapało przyczepnosć nie tym kołem którym sie spodziewałeś, podczas gdy auto ze szpera cywilną jedzie normalnym niezachwianym torem jazdy. Ty w tym czasie walczysz o przyczepność, ale plusem jest jednak ze masz zawsze większe możliwosći trakcyjne, auto lepiej sie odpycha ale za to nie za bardzo chce jechac prosto. Dlatego trzeba umieć używać szpery.
Ostatnio zmieniony pt sty 18, 2008 19:01 przez sas_gti, łącznie zmieniany 4 razy.
- sas_gti
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 5063
- Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
edytowałem posta wyzej, jest i o zaletach
[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 18:10 ]
poza tym głowne zalety najłatiwje wytłumaczyc na przykładzie:
Lewe koło na lodzie, prawe koło na asfalcie
szpera cywilna (załóżmy 8%): prawie cały moment obrotowy idzie na lewe kolo , które mieli po lodzie, prawe ledwo co sie obraca lub stoi w miejscu, a efekcie auto nie ma czym się odpechnąć.
szpera sportowa (założmy 100%): moment obrotowy rozdzielany na oba koła jest identyczny czyli po 50%. W efekcie lewe koło mieli ale tracimy tylko połowę momentu obrotowego gdyz druga połowa idzie na prawe koło które jest na asfalcie
rozwiązanie idealne - aktywna szpera jak np w Mitsubishi Evo : komputer rozdzial moment , wiec teoretycznie moze przekazać do 100% momentu na odpowiednie koło
w zakręcie jest analogicznie, po prostu zamiast lodu pod jednym kołem a asfaltu pod drugim mamy różne promienie skrętu po których poruszają sie lewe i prwe koło ale efekt jest ten sam, jedno z nich ma wieksza od drugiego przyczepnosc dlatego szpera ma robotę do wykonania
[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 18:10 ]
poza tym głowne zalety najłatiwje wytłumaczyc na przykładzie:
Lewe koło na lodzie, prawe koło na asfalcie
szpera cywilna (załóżmy 8%): prawie cały moment obrotowy idzie na lewe kolo , które mieli po lodzie, prawe ledwo co sie obraca lub stoi w miejscu, a efekcie auto nie ma czym się odpechnąć.
szpera sportowa (założmy 100%): moment obrotowy rozdzielany na oba koła jest identyczny czyli po 50%. W efekcie lewe koło mieli ale tracimy tylko połowę momentu obrotowego gdyz druga połowa idzie na prawe koło które jest na asfalcie
rozwiązanie idealne - aktywna szpera jak np w Mitsubishi Evo : komputer rozdzial moment , wiec teoretycznie moze przekazać do 100% momentu na odpowiednie koło
w zakręcie jest analogicznie, po prostu zamiast lodu pod jednym kołem a asfaltu pod drugim mamy różne promienie skrętu po których poruszają sie lewe i prwe koło ale efekt jest ten sam, jedno z nich ma wieksza od drugiego przyczepnosc dlatego szpera ma robotę do wykonania
- sas_gti
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 5063
- Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
ja osobiście nie mialem okazji teg osprawdzicale ponoć tylko w skrzyniach przy gti miały one 8%.
Nie wiem czy przy skrzyni nie w gti też. Tzn jakieś tam zblokowanie musi byc chociażby ze względu na budowe mechanizmu róznicowego ale to mikroskopijne wartosci raczej będą. Tak czy siak 8 % czy 1% to byłaby niewielka różnica. To tak jakby w ogóle szpery nie było
Nie wiem czy przy skrzyni nie w gti też. Tzn jakieś tam zblokowanie musi byc chociażby ze względu na budowe mechanizmu róznicowego ale to mikroskopijne wartosci raczej będą. Tak czy siak 8 % czy 1% to byłaby niewielka różnica. To tak jakby w ogóle szpery nie było
Ostatnio zmieniony pt sty 18, 2008 20:09 przez sas_gti, łącznie zmieniany 1 raz.
- olozwirski
- 2 SLOW 2 PLAY
- Posty: 1628
- Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
- Lokalizacja: WKZ
Przykro mi to stwierdzic ale glupoty piszesz.sas_gti pisze:powiem też że na śliskim nie przejedziesz normalnie zakrętu, lubi przód odjechac, trzeba umiec z tym jeździć dlatego do cywila się za bardzo nie nadaje szpera
[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 17:51 ]
na zakręcie promień po jakim porusza się lewe i prawe koło jest różny a co za tym idzie inna jest ich predkosc. Lewe koło kręci sie na zakręcie w prawo szybciej niż prawe i idwrotnie.
Gdyby oba koła były szczepiaone na stałe (szpera 100%) to predkosci byłyby równe, ale droga jaką muszą pokonać koła nadal różna. Lewe koło jedzie po większym promieniu niż prawe. Wiec zgodnie z prawami fizyki koło które ma w takiej sytacji mniejszą przyczepnosc wpadałoby w poślizg, gyż jego prędkosć byłaby za duża lub za mala wzdględem toru jazdy danego koła. W seryjnym aucie ta różnica predkosci lewego i prawego koła jest wyrównyna przez mechanizm róznicaowy o małej ciernosći, dzięki czemu nie ścierasz tak szybko opon.
Ze szperą moze miec miejsce taka sytacja ze ktos jedzie sobie spokojnie na zakrecie sąsiednim pasem , a ty teoretycznie tez spokojnie z tą samą predkosćia ale ze szperą sportową poruszasz sie koło niego, i nagle wchodząc w zakręt walisz w niego bo złapało przyczepnosć nie tym kołem którym sie spodziewałeś, podczas gdy auto ze szpera cywilną jedzie normalnym niezachwianym torem jazdy. Ty w tym czasie walczysz o przyczepność, ale plusem jest jednak ze masz zawsze większe możliwosći trakcyjne, auto lepiej sie odpycha ale za to nie za bardzo chce jechac prosto. Dlatego trzeba umieć używać szpery.
Szpery to sa tez mechanizmy roznicowe i pozwalaja sie kolom na zakrecie krecic z roznymi predkosciami, a do tego moment jest rozdzielany na dwa kola. Opisywana przez ciebie sytuacja z lapaniem pzyczepnosci na zakrecie sie nie moze zdazyc, jezdziles wogole autem ze szpera? Ja na codzien uzytkuje quaife, przejechalem na niej ze 30 tysiecy. Po zalozeniu szpery stwierdzilem ze auto na zakrecie sie zachowuje nawet lepiej niz bez niej. A dlaczego? Wlasnie dlatego ze ciagna dwa kola a nie jedno, dopoki nie dodajesz gazu auto zachowuje sie jak kazde inne, jak dodasz gazu bedac w zakrecie da sie wyczuc na kierownicy ze auto jest wciagane do srodka zakretu, i tak jest do utraty przyczepnosci ktora nastepuje znacznie pozniej niz w aucie bez szpery. Tyle o zakretach, o jezdzie na wprost nie musze pisac bo to chyba jasne.
Na tej stronie co podałem w linku w fotkami jest rozebrana taka Quaife.
http://www.brokevw.com/pics.html Jej fotki są tak około za połową strony.
http://www.brokevw.com/pics.html Jej fotki są tak około za połową strony.
- olozwirski
- 2 SLOW 2 PLAY
- Posty: 1628
- Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
- Lokalizacja: WKZ
W srodku to jest Torsen w czystej postaci. Taki sama zasada dzialania jak w audi.1 6 D pisze:Na tej stronie co podałem w linku w fotkami jest rozebrana taka Quaife.
http://www.brokevw.com/pics.html Jej fotki są tak około za połową strony.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości