moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP
- mariachi
- Użytkownik
- Posty: 452
- Rejestracja: pn mar 05, 2007 16:56
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
drażni mnie jak ktoś upiera się że najważniejszy jest moment obrotowy
temat już był nieraz poruszany na forum ale trafiłem na fajny esej , myślę że godny uwagi
http://www.forum.prawojazdy.com.pl/view ... hp?t=17100" onclick="window.open(this.href);return false;
ode mnie, F1 ma ok 300NM i niecałe 10sekund do 300km/h civic 160konny ma go 152 a jakoś jedzie
jeśli ten dział to można przenieść , gdzieś był podobny temat , napisałbym ten post w nim ale nie potrafię go teraz znaleźć
temat już był nieraz poruszany na forum ale trafiłem na fajny esej , myślę że godny uwagi
http://www.forum.prawojazdy.com.pl/view ... hp?t=17100" onclick="window.open(this.href);return false;
ode mnie, F1 ma ok 300NM i niecałe 10sekund do 300km/h civic 160konny ma go 152 a jakoś jedzie
jeśli ten dział to można przenieść , gdzieś był podobny temat , napisałbym ten post w nim ale nie potrafię go teraz znaleźć
-
- Użytkownik
- Posty: 463
- Rejestracja: pt gru 12, 2008 00:20
- Lokalizacja: Warszawa
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
Ważna jest w zasadzie moc maksymalna i krzywa momentu obrotowego. Oczywiście w normalnych autach z dobraną skrzynią biegówmariachi pisze:drażni mnie jak ktoś upiera się że najważniejszy jest moment obrotowy
Moja golfina:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=367797
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=367797
- jarekkoval
- Forum Master
- Posty: 1694
- Rejestracja: pt lut 13, 2009 18:36
- Lokalizacja: Żarnów (EOP)
- Kontakt:
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
mariachi, ciekawa lektura
obowiazkowo kazdemu kto sie udziela w dziale "KILL'e"
obowiazkowo kazdemu kto sie udziela w dziale "KILL'e"
- krzys-jeruzal
- Użytkownik
- Posty: 462
- Rejestracja: śr lis 14, 2007 16:20
- Lokalizacja: Jeruzal
- Kontakt:
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
moment silnika a moment na kołach to całkiem 2 osobne sprawy, jakie przełożenie całkowite ma sivic (który sie wysoko kręci ) f1 kreci sie 2 razy więcej niż sivic , a tdi połowę tego co honda , dlatego tdi żeby jeździły muszą mięć duży moment bo przełożenia napędu rekompensują niskie obroty i dlatego benzyna 150ps i TDi 150 ps maja w sumie taki sam moment na kołach...
-
- Użytkownik
- Posty: 463
- Rejestracja: pt gru 12, 2008 00:20
- Lokalizacja: Warszawa
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
Zgadza się jeśli jesteśmy w tym samym punkcie - mocy maksymalnej. Doładowany silnik ma zupełnie inną krzywą momentu (no i mocy), dzięki czemu ARL wydaje się mocniejszy np od 2.0 16V 150KM. Do punktu mocy maksymalnej musimy jakoś "dojść" obrotami, a tu doładowany silnik ma przewagę (mocny "dół"). Inaczej sprawa wygląda ze skrzyniami CVT, gdzie komp trzyma obroty mocy maksymalnej silnika i płynnie zmienia przełożeniekrzys-jeruzal pisze:dlatego benzyna 150ps i TDi 150 ps maja w sumie taki sam moment na kołach
Moja golfina:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=367797
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=367797
- evolution
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4306
- Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
- Lokalizacja: się biorą dzieci???
- Kontakt:
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
bylo juz nie raz, auto przyspiesza moca, krzywa momentu to krzywa sprawnosci silnika czyli jednostkowej mocy z jednego zaplonu, natomiast wartosc momentu to czysto matematyczna wartosc ze wzoru Mobr= 7024 x Moc / obr(moc)
gdzie Mobr to moment w Nm
Moc wyrazana w Koniach mechanicznych
obr(moc) to obroty przy ktorych wystepuje podstawiona MOC
Moment na silniku jest nic nie znaczaca wartoscia, za to moment na kolach juz ma znaczenie na osiagi pojazdu i nie tylko , poniewaz bez momentu obrotowego nie przeniesiesz mocy i na asfalt i nawet nie pokroisz chleba
gdzie Mobr to moment w Nm
Moc wyrazana w Koniach mechanicznych
obr(moc) to obroty przy ktorych wystepuje podstawiona MOC
Moment na silniku jest nic nie znaczaca wartoscia, za to moment na kolach juz ma znaczenie na osiagi pojazdu i nie tylko , poniewaz bez momentu obrotowego nie przeniesiesz mocy i na asfalt i nawet nie pokroisz chleba
Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
a jak mam 400NM przy 7000 rpm to nie jestem wodzem ? mam 400KM i co teraz ? 
temat był wałkowany, nie ma co dalej sie bić o to, jak mi się uda, to go scalę z dawnym tematem...

temat był wałkowany, nie ma co dalej sie bić o to, jak mi się uda, to go scalę z dawnym tematem...
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
moment to realna siła w ruchu obrotowym, mierzysz moment na hamowni, konkretnie na kołach - dlatego najlepiej to robić na przełożeniu bliskim 1:1 (zwykle 4 bieg) i z tego wylicza się moc
jak auto przyspiesza najlepiej widać na wykresie mocy na kołach - dlatego w USA się operuje WHP - po dodaniu strat w napędzie wychodzi moc na silniku, no bo silnik musiał jeszcze te straty "napędzic"
zakładając ze każde auto ma trakcję to znając jego wagę i przełożenia, pomijajac inne opory jak powietrza najlepiej operować mocą na kołach w funkcji obrotów
modyfikując silnik najlepiej operować mocą na silniku znormalizowaną, żeby porównanie miało sens, bo hamujemy auto w róznych warunkach i straty w napędzie mogą być rózne, oraz temp i cisnienie itd itp
jak auto przyspiesza najlepiej widać na wykresie mocy na kołach - dlatego w USA się operuje WHP - po dodaniu strat w napędzie wychodzi moc na silniku, no bo silnik musiał jeszcze te straty "napędzic"
zakładając ze każde auto ma trakcję to znając jego wagę i przełożenia, pomijajac inne opory jak powietrza najlepiej operować mocą na kołach w funkcji obrotów
modyfikując silnik najlepiej operować mocą na silniku znormalizowaną, żeby porównanie miało sens, bo hamujemy auto w róznych warunkach i straty w napędzie mogą być rózne, oraz temp i cisnienie itd itp
- mariachi
- Użytkownik
- Posty: 452
- Rejestracja: pn mar 05, 2007 16:56
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
jesteś ale wtedy tak naprawdę i tak jedziesz mocą która z niego wynikacowboy pisze:a jak mam 400NM przy 7000 rpm to nie jestem wodzem ?

bardziej chodziło mi o normalne auta,
jak znajdziesz ten temat , o który obaj nam chodzi, to wrzuć tam ten artykuł bo ciekawy , reszte możesz skasować
- mariachi
- Użytkownik
- Posty: 452
- Rejestracja: pn mar 05, 2007 16:56
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
poza tym chodzi mi o to że nie ma co się podniecać wielkością , samą cyfrą , momentu na silniku
mając 400Nm przy 7k obr masz szybsze auto niż ktoś kto ma 800Nm przy 1,5 tys obr który później gwałtownie spada do np 100 przy 5 tyś . Oba auta takie same
większość ludzi pomyśli, kurde 800nm , jak to musi jechać , patrząc na samą liczbę nie biorą pod uwagę nic więcej
p.s.
wyczytałem że F1 fajnie się kręci , teraz ustawowo ograniczyli ilość obr max do 18.000 żeby ograniczyć osiągi
mając 400Nm przy 7k obr masz szybsze auto niż ktoś kto ma 800Nm przy 1,5 tys obr który później gwałtownie spada do np 100 przy 5 tyś . Oba auta takie same
większość ludzi pomyśli, kurde 800nm , jak to musi jechać , patrząc na samą liczbę nie biorą pod uwagę nic więcej
p.s.
wyczytałem że F1 fajnie się kręci , teraz ustawowo ograniczyli ilość obr max do 18.000 żeby ograniczyć osiągi

moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
jade momentem który jest na kołach 
żeby nie podawać przy jakich obrotach został osiągnięty moment, wprowadzono pojęcie mocy który jest zależna od momentu i obrotów i juz jest wszytsko jasne
mozemy mówić moj samochod ma 100KM a mój 120KM i nie dbając o obroty i moment mniej wiecej cos tam wiadomo ale nie do konca wszystko
w sporcie wszystko zalezy od ograniczeń
w F1 w silniku n/a żeby miec moc trzeba wysoko kręcić, w doładowanym silniku to wygląda troche inaczej, zobacz ile niutonów mają auta WRC gdzie zwęzka i inne regulacje powodują że auta mają +- 300KM ale prawie 600 niuta i to ponizej 3000 rpm
słowem każde auto które nie kręci się powyżej ~7022 rpm nie bedzie miało wartości mocy w KM większej niz moment w NM, choćby skały srały zawsze moment bedzie większy lub równy

żeby nie podawać przy jakich obrotach został osiągnięty moment, wprowadzono pojęcie mocy który jest zależna od momentu i obrotów i juz jest wszytsko jasne
mozemy mówić moj samochod ma 100KM a mój 120KM i nie dbając o obroty i moment mniej wiecej cos tam wiadomo ale nie do konca wszystko

w sporcie wszystko zalezy od ograniczeń
w F1 w silniku n/a żeby miec moc trzeba wysoko kręcić, w doładowanym silniku to wygląda troche inaczej, zobacz ile niutonów mają auta WRC gdzie zwęzka i inne regulacje powodują że auta mają +- 300KM ale prawie 600 niuta i to ponizej 3000 rpm

słowem każde auto które nie kręci się powyżej ~7022 rpm nie bedzie miało wartości mocy w KM większej niz moment w NM, choćby skały srały zawsze moment bedzie większy lub równy

moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
a w zyciu jest tak że jeden sobie zaczipuje ARL a i jest wodzem bo ma 400NM, drugi ma honde CRX - ma 200KM i sie mu kręci honda do 8000 rpm i tez jest wodzem...
a potem przyjeżdża koleś jakąś trubobenzyna w czterołapie ma 400NM, kręci się mu silnik do 8000rpm ale ma 450KM
i godzi obu wodzów
a potem przyjeżdża koleś jakąś trubobenzyna w czterołapie ma 400NM, kręci się mu silnik do 8000rpm ale ma 450KM

- evolution
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4306
- Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
- Lokalizacja: się biorą dzieci???
- Kontakt:
moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
zasadniczo to powinno sie chyba robic wykresy samej mocy w skali obrotow, byloby mniej pytan problemow domyslow i od razu byloby widac co pojedzie lepiej:) 

Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
Re: moment vs. moc, czyli mam 400NM i jestem wodzem
zasadniczo tak, ale mocy na kołach, czyli to co MAHA rysuje niebieską kreską zdaje sieevolution pisze:zasadniczo to powinno sie chyba robic wykresy samej mocy w skali obrotow, byloby mniej pytan problemow domyslow i od razu byloby widac co pojedzie lepiej:)

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości