Twin Turbo / Biturbo - budowa instalacji

Forum o modyfikacjach wszystkich silników TDI. Chiptuning, turbiny, pompy, wydechy i wszystko na te tematy.

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Awatar użytkownika
morfeusz86r
Forum Master
Forum Master
Posty: 1234
Rejestracja: śr sty 02, 2008 16:58

Post autor: morfeusz86r » sob gru 26, 2009 14:24

Obrazek
co o tym myślicie?



grzegorzp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 348
Rejestracja: pt sie 15, 2008 11:48
Lokalizacja: warszawa - rembertów

Post autor: grzegorzp » sob gru 26, 2009 15:05

ja myślę, że to wszystko farmazony i stawiam dolary przeciw orzechom, że żaden z was nie zrobi takiego projektu, a powód jest prosty, zbyt duże skomplikowanie konstrukcji.
Ostatnio zmieniony sob gru 26, 2009 15:19 przez grzegorzp, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
krzys-jeruzal
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 462
Rejestracja: śr lis 14, 2007 16:20
Lokalizacja: Jeruzal
Kontakt:

Post autor: krzys-jeruzal » sob gru 26, 2009 15:15

KrzychuKrzys pisze:Kolega ma Mercedesa 3.0 TD i chciałby zrobić go na 270 - 300KM.
Padło założenie żeby auto nie było ospałe na niskich obrotach więc powstał pomysł zrobienie instalacji na dwóch turbinach.
Jedna opcja to Biturbo - wielkie K16 Merca Atego + Garret T3.
T3 w takim silniku powinno się pompować swoje od 1600 RPM i to by było fajne. Problem w tym jak wygląda budowa takiej instalacji? Sprężarki mogłyby być napędzane jednocześnie i zdałoby to egzamin? Czy trzeba by było budować jakiś system kanałów odcinający większą turbinę? Wie ktoś jak taka instalacja wygląda?

Druga opcja to Twin Turbo. Dwie fabryczne sprężareczki... startowałyby od podobnych obrotów co seria i nie byłoby problemów z lagiem. Pytanie tylko czy takie dwie sprężarki w układzie równoległym dałyby radę napompować na 270 - 300 KM?
Jeżeli liczyć by ich sprawność indywidualnie to myślę że każda z osobna była by w stanie zrobić w silniku 1.5TD 135 - 150KM.
Ale jak to będzie w 3.0 TD? Silnik jest rzędowy a nie widlasty dlatego będą musiałby być instalowane pod jednym kolektorem. Wiadomo że kolektor zrobi się tak żeby każda turbina miała swoje 3 cylindry i dopiero potem zejdzie się to w całość 3" ale czy przy wyższych obrotach napompuje to tyle ciśnienia ile trzeba?

Macie jakieś zdanie / doświadczenie ? Piszcie co wiecie i co sądzicie.. może być nawet czyste teoretyzowania, każda opinia się liczy



Awatar użytkownika
morfeusz86r
Forum Master
Forum Master
Posty: 1234
Rejestracja: śr sty 02, 2008 16:58

Post autor: morfeusz86r » sob gru 26, 2009 16:07

grzegorzp, ja nie mówię że będę robił biturbo tylko się pytam co o tym myślicie,
czy ma prawo zadziałać mój układ



KrzychuKrzys
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 77
Rejestracja: ndz maja 24, 2009 21:51
Lokalizacja: Z kątowni

Post autor: KrzychuKrzys » ndz gru 27, 2009 00:43

morfeusz86r pisze:grzegorzp, ja nie mówię że będę robił biturbo tylko się pytam co o tym myślicie,
czy ma prawo zadziałać mój układ
Nie bardzo widzę o co chodzi z tym kolektorem dolotowym. Popraw trochę ten obrazek albo uzupełnij o opis.

[ Dodano: 26 Gru 2009 23:53 ]
t0mal pisze:KrzychuKrzys, To jest coś na kształt biturbo bmw, wrzucałem schemat.
Nie jest to coś na kształt bmw a raczej 'swojski' układ biturbo - rozkminiony na warsztatowe warunki, prosty i nieskomplikowany systemik.

[ Dodano: 26 Gru 2009 23:57 ]
grzegorzp pisze:ja myślę, że to wszystko farmazony i stawiam dolary przeciw orzechom, że żaden z was nie zrobi takiego projektu, a powód jest prosty, zbyt duże skomplikowanie konstrukcji.
a jak przyjdzie wiosna i okaże się, że jednak powstanie działający dwuturbinowy układ doładowania, to ile tych dolarów dajesz ? :bajer:



Awatar użytkownika
morfeusz86r
Forum Master
Forum Master
Posty: 1234
Rejestracja: śr sty 02, 2008 16:58

Post autor: morfeusz86r » ndz gru 27, 2009 01:09

na niskich obrotach spaliny z kolektora idą na dużą turbine a pożniej na DP, na DP jest zamontowana mniejsza turbina, na niskich obrotach zamknięta jest przepustnica za małą turbiną dzięki czemu wszystkie gazy z wydechu idą z dużej turbiny na małą.
powietrze jest zasysane przez dużą turbine i idzie na małą a póżniej do kolektora dolotowego.
na wyższych obrotach spaliny idą na dużą turbine a póżniej do DP, przepustnica na DP jest otwarta i idą prosto w wydech bo mała turbina jest zamontowana pod kątem 90*.
powietrze zasysane jest przez dużą turbine następnie pompowane jest na małą a póżniej leci kanałem obejściowym przymykająć wlot powietrza z małej turbiny

[ Dodano: 27 Gru 2009 00:14 ]
w moim układzie wystarczy wysterować przepustnice żeby sie otwierała przy odpowiednim ciśnieniu a duża turbina to VNT

[ Dodano: 27 Gru 2009 00:15 ]
wzorowałem sie na układach bmw i opla
Obrazek
Obrazek



KrzychuKrzys
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 77
Rejestracja: ndz maja 24, 2009 21:51
Lokalizacja: Z kątowni

Post autor: KrzychuKrzys » ndz gru 27, 2009 14:29

morfeusz86r pisze: w moim układzie wystarczy wysterować przepustnice żeby sie otwierała przy odpowiednim ciśnieniu a duża turbina to VNT
trzeba jeszcze opracować i zbudować tą przepustnicę oraz ten zaworek na dolocie :roll:



Awatar użytkownika
morfeusz86r
Forum Master
Forum Master
Posty: 1234
Rejestracja: śr sty 02, 2008 16:58

Post autor: morfeusz86r » ndz gru 27, 2009 14:39

zamiast zaworka można też dać przepustnice. coś na ten wzór
Obrazek
i wysterować je żeby sie otwierały przy jakimś ciśnieniu



KrzychuKrzys
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 77
Rejestracja: ndz maja 24, 2009 21:51
Lokalizacja: Z kątowni

Post autor: KrzychuKrzys » ndz gru 27, 2009 19:22

gdzie ją znalazłeś? ile kosztuje taki bajer?

[ Dodano: 27 Gru 2009 19:00 ]
Poszperałem trochę po necie i znalazłem coś takiego:
Obrazek
Wygląda niemalże tak jak na schemacie który narysowałem. Z ta różnicą że nie widzę WG drugiej turbiny(???).
Wygląda na to że system jest bez żadnych dodatkowych zaworów kierujących spalinami. Doszedłem do wniosku że najprawdopodobniej postaram się zbudować coś takiego. Dodatkowo dodam jeszcze zawór na dolocie aby nie przepuszczać całego sprężonego powietrza przez małe turbo. No i duże turbo też będzie miało swój WG.
Jeżeli okaże się że będzie za dużo roboty to może zespawam ten pierwszy system który pokazywałem - z dwiema jednakowymi turbinami... zobaczę jak będę na wiosnę stał z wolnym czasem.



glus
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 203
Rejestracja: ndz gru 13, 2009 12:46
Lokalizacja: Belgia

Post autor: glus » ndz gru 27, 2009 21:10

do sterowania przepustnica mozna wykozystac WG turbo 1 stopnia,po otwarciu zaworupierwszej turbiny przestawi przepustnice na turbine 2 stopnia juz rozkrecona.


Czy sie stoi ,czy sie lezy ,to setuchna sie nalezy!

Awatar użytkownika
xander_88
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 801
Rejestracja: śr wrz 17, 2008 11:54
Lokalizacja: WPI
Kontakt:

Post autor: xander_88 » wt kwie 06, 2010 05:00

KrzychuKrzys, fajny temat
trzymam kciuki żeby projekt wypalił i żeby wszystko zadziałało :)
Mam takie pytanko jako komplety laik (bez wrzutów proszę :) ) Nie dalo by sie po prostu pożyczyć gotowego układu ? Np. z z 2.7 bTDI (silnik montowany w jaguarze, peugot'cie, i w jakis cytrynach (c5 chyba) ) .. lub z bmw 335d (pewnie za duza pojemnosc do np. 1.9 ) ale zmienic turbiny zostawic rurki ... chodzi o elektryczne sterowanie ???
Jesli ktos by znalazl chwile na wytlumaczenie czemu nie :lol: bede wdzieczny ;)
pozdro


ex: MK4 245 km/460nm

glus
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 203
Rejestracja: ndz gru 13, 2009 12:46
Lokalizacja: Belgia

Post autor: glus » wt kwie 06, 2010 21:47

Wedlug mnie im bardziej skomplikowany uklad,tym trudniej bedzie go wysterowac, i bardziej awaryjny.
Sterowanie mechaniczne powinno byc niezawodne, jesli dobrze przemyslane i zrobione.


Czy sie stoi ,czy sie lezy ,to setuchna sie nalezy!

Awatar użytkownika
_Bolec_
TDI <3
TDI <3
Posty: 920
Rejestracja: czw lip 15, 2010 19:21
Lokalizacja: Łowicz- okolice

Twin Turbo / Biturbo - budowa instalacji

Post autor: _Bolec_ » ndz paź 09, 2011 13:34

przepraszam za odkop ale to co teraz napisze ma racje bytu w tym temacie :bajer:
zastanawiałem się dzisiaj czysto teoretycznie czy dołożenie 2 takiej samej turbinki do 1z ma sens. ile w teori było by to w stanie nadmuchać?
myśle że sensowniejszym połączeniem było by w tym wypadku połącznie równoległe. Ma ktoś zdanie na ten temat?



Awatar użytkownika
toffic
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 3845
Rejestracja: pn gru 25, 2006 14:35
Lokalizacja: RKR
Kontakt:

Twin Turbo / Biturbo - budowa instalacji

Post autor: toffic » ndz paź 09, 2011 14:10

Ma sens jak najbardziej, problemem będzie zbudowanie dobrego kolektora, który równo podzieli spaliny



ODPOWIEDZ

Wróć do „TDI”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości