Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Forum techniczne związane z silnikami 16V

Moderatorzy: bugalon, kkkacper, toffic, VIP

nba
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 83
Rejestracja: ndz gru 27, 2015 18:22
Auto: Golf MK4 1.4 / A3 8L 1.8T

Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: nba » czw wrz 05, 2019 13:19

Lata temu, jeszcze na poprzednim koncie założyłem temat https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=449929. Od tego czasu, sporo sie zmieniło, dużo się nauczyłem i wcieliłem w życie. W 2012 nie miałem jeszcze auta i jedynie zbierałem to co wyczytałem w necie. Na dzień dzisiejszy w oparciu o własne doświadczenia jestem w stanie stworzyć kompendium modyfikacji tego silnika w przyziemnych kosztach. A więc zaczynamy.

Najpierw musimy sobie wyjaśnić skróty:
ECU - engine control unit, sterownik silnika
WOT - wide open throttle czyli but, gaz do dechy
OL - open loop, tryb pracy ECU w którym nie bierze pod uwagę wskazań sondy lambda
CL - closed loop, tryb pracy ECU w którym ECU sugeruje się wskazaniami sondy
AFR - air fuel ratio, stosunek powietrza do paliwa w mieszance.
STFT - krótkoterminowa korekta czasu wtrysku w oparciu o wskazania sondy
LTFT - korekta długoterminowa, uśrednienie STFT dla danych obrotów/obciążenia.

Zakres adaptacji wynosi 25%, jeśli korekty wejdą dłużej na +25% to wywali błąd zbyt ubogiej mieszanki, jeśli na -25% to błąd mieszanki zbyt bogatej.

Silniki 1.4 16V w starszych autach występują w wariancie 75 oraz 101 KM. Elementy, które głównie robią różnice to przepustnica i kolektor ssący. Wadą tych silników przy modach jest to, że nie mają przepływomierza i ECU nie wie ile powietrza wpada do cylindrów. Nie wie o tym, że po modach do silnika dociera więcej powietrza przy wyższych obrotach. Może liczyć tylko na wskazania sondy lambda i na tej podstawie korygować AFR. Jednak brak przepływki dla większości użytkowników jest zaletą, bo nie ma drogiej części, która relatywnie często się psuje.


Przepustnica
Użytkownik RadekLwo twierdził, że nie na da się zastosować przepustnicy z silnika 101 KM do 75 KM bez zmiany ECU. Mylił się, bo w większości przypadków da sie to zrobić bez problemu. Warunek jest taki, że przepustnica musi być z tej samej rodziny czyli np. jak mamy przepustnice 036133062L to 036133062M z silnika 101 KM działa bez żadnego problemu. U Radka nie szło, bo on przepustnice 036133062M wstawił do silnika BKY, który seryjnie ma przepustnice 03C133062B czyli jak widać już po samym oznaczeniu i wyglądzie mamy do czynienia z czymś kompletnie innym.

036133062M montowano do silników 1.4 101 AUB/BBZ oraz do niektórych 1.6 16V np. BCB. Jednak wcale nie jest to najlepszy wybór. Najlepszym wyborem jest przepustnica 408238827002 o średnicy wewnętrznej 60mm montowana w silnikach Renault, pasuje P&P do kolektora 1.6/1.4 101 i ECU bez problemu ją ogarnia jeśli seryjnie mamy 036133062L/M. W porównaniu do 036133062M, nie ma zwężenia w środku i posiada dodatkowy króciec podciśnienia, który przynajmniej dla mnie okazał się przydatny.

Obrazek

Z góry przepustnica z Renault, z dołu VW 1.6/1.4 101. Jak widać możemy ją z powodzeniem stosować także przy modach silników z przepustnicą M.


Kolektor ssący
W przypadku silnika 1.4 16V 75KM pod względem wydajności możemy wyznaczyć dwa główne typy kolektora: Typ Golf/Leon/Octavia i typ Polo/Ibiza/Fabia. Pierwszy typ ma wąskie, długie kanały. Drugi ma wygląd bardziej zbliżony do kolektora 1.6/1.4 101. W obu przypadkach trzeba go zmienić, bo większa przepustnica nie pasuje do kolektora z 75KM. Wymienić możemy na kolektor od 1.4 101 AUB/BBZ, Golf/Leon/Octavia 1.6 16V, Polo GTI 1.6 16V

Kolektor AUB jest metalowy, więc bardziej się nagrzewa niż plastikowy BBZ. Jeśli nie oklejamy izolacją termiczną ani nie robimy uszczelki odgradzającej od głowicy to lepiej plastik.

Kolektor z Polo GTI jest metalowy i ma dużo krótsze kanały od reszty dzięki czemu mamy lepszy przepływ na wysokich obrotach kosztem dołu. Silnik ma większą moc max kosztem dołu/średnich obrotów. Ja mam właśnie ten kolektor oklejony tąśmą termoizolacyjną oraz uszczelkę z teflonu 4mm odgradzającą kolektor od głowicy, dzięki czemu nie nagrzewa się on od głowicy.

Zdjęcie porównawcze kolektorów: od lewej 1.4 75 BCA, 1.6 BCB, 1.6 AVY (GTI)

Obrazek

Pamiętajmy o tym, że w zależności od wyboru kolektora mogą być konieczne dalsze kroki przy modach silnika. Np. kolektor 1.6 GTI nie posiada otworu na rurę EGR, więc konieczne jest zaślepienie tego zaworu oraz usunięcie błędu w sofcie sterownika jeśli EGR jest elektryczny. Druga sprawa to odma. Generalnie np. w przypadku silnika BCA dużo można dopasować do kolektora BCB (1.6 105KM) stosując odpowiednie rury EGR i odmy od BCB.


Wtryski
Temat wymiany jest dość rozległy i zależy od typu sondy lambda jaką posiadamy i ECU. Silniki 1.4 i 1.6 najpierw były wyposażone w sondy wąskopasmowe (4 przewody) a później szerokopasmowe (5 przewodów). Różnica jest taka, że sonda szerokopasmowa potrafi korygować mieszanke w pełnym zakresie obciążenia, przy WOT też a więc do końca idzie w CL. Sonda wąskopasmowa potrafi korygować tylko niskie i średnie obciążenia, przy WOT ECU przechodzi w OL. W temacie wyboru wtrysków ma to duże znaczenie. Aby sprawdzić jaką sonde mamy wystarczy wejść w kanał 033 VCDS i sprawdzić czy przy bucie korekty STFT spadły i utrzymują się ciągle na 0%. Jeśli tak to mamy do czynienia z OL.

Najlepiej oczywiście mieć sonde szerokopasmową, wtedy wtryski możemy zostawić seryjne. ECU przy WOT będzie widzieć co się dzieje i doleje paliwa (wydłuży czas wtrysku).

W przypadku sondy wąskopasmowej mamy trzy wyjścia:
- zmiana ECU na Bosch ME 7.5.10 z silnika 1.4 BCA, AXP, APE. Do zmiany wiązka, czujnik położenia wału, może być konieczny montaż drugiej sondy albo programowe wyłączenie w sterowniku. ME 7.5.10 korzysta z szerokopasmowej sondy oraz łatwo poddać go chiptuningowi. Jest to wg mnie najlepsze wyjście, jednak bez modyfikacji softu odcinke mamy nisko - 5700 rpm przez co nie wykorzystamy w pełni możliwości silnika po modach.
- zmiana ECU na to z 1.4 101 (Marelli IAW 4LV) + wtryski ze 101 AUB/BBZ, dodatkowo może być konieczny montaż drugiej sondy za katem jeśli seryjnie jest jedna. Zaletą tego ECU jest to, że mamy wyżej odcinke.
- montaż wtrysków 1.4 101/1.6 105 bez zmiany ECU, niestety w tym przypadku silnik będzie zalewany paliwem. Spalanie sporo wzrośnie, za to przy wysokich obrotach nie będzie problemów w ubogą mieszanką. Jednak rozwiązanie niepolecane.

Przy zmianie ECU pamiętajmy też o cewkach. Niektóre silniki są na kablach a inne na indywidualny cewkach na każdy cylinder.

Nie zalecam modyfikowania silnika z wąskim pasmem na seryjnych wtryskach, bo ECU nie o tym, że mamy graty o większym przepływie i przy WOT wali paliwem tak jak seryjnie a więc silnik będzie miał za ubogo co jest szkodliwe. Na szczęście większość tych silników ma szerokopasmową sonde.


Filtr powietrza
Przy montażu większej przepustnicy do 1.4 75 seryjna puszka filtra nie będzie pasować. Co innego w przypadku 1.4 101/1.6 105, średnica zewnętrzna przepustnicy M a tej z Renault jest ta sama a różni je zwężenie w środku. Jeśli mamy Golfa/Octavie/Leona polecam montaż puszki z 1.8T/2.0/TDI i zbudowanie na tej podstawie customowego dolotu. Oczywiście doprowadzenie zimnego dolotu.


Kolektor wydechowy
Polecam montaż kolektora 4-1 od AKQ/AHW bez katalizatora. Potrzebujemy również portki (rure idącą od kolektora) z gniazdem sondy lambda.


Chiptuning
Bardzo mało tunerów modyfikuje sterowniki Marelli, ale w przypadku Boscha ME 7.5.10 z silnika BCA, AXP, APE mamy fajne możliwości grzebania w sofcie. Ja u siebie przesunąłem odcinke, zoptymalizowałem zadany AFR i zwiększyłem kąt wyprzedzenia zapłonu oraz wyłączyłem EGR. Nie będę tłumaczył co i jak, bo chiptuning to ciężki temat. Gdyby ktoś chciał to stworzyłem plik XDF z definicjami do sterownika 036906031G z BCA http://nefariousmotorsports.com/forum/i ... 50.0title=


Mój setup to:
Kolektor dolotowy Polo GTI 1.6 16V w macie termoizolacyjnej, uszczelka teflon 4mm
Przepustnica Renault 60mm
Customowy układ dolotowy z puszką filtra 1.8T
Wkład filtra AEM DryFlow
Kolektor 4-1 1.4 AKQ
Katalizator 100 lub 200 CPSI (nie pamiętam)

Byłem na pomiarze ostatnio. Zawaliłem, bo nie wiedziałem, że mam zużyte świece w związku z czym nie wstawię go. Na słabych świecach oraz wstawionej rurce zamiast kata wyszło 99KM. Na dniach kolejny pomiar na nowych świecach i z nowym katalizatorem.
Ostatnio zmieniony wt wrz 24, 2019 17:42 przez nba, łącznie zmieniany 1 raz.



Maszan
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 641
Rejestracja: pn wrz 02, 2013 16:30
Lokalizacja: Skawina, malopolska

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: Maszan » sob wrz 21, 2019 15:59

Ja dodam od siebie ze za namowa kolegi wyzej ( na innym forum) zakupilem przepustnice z Meganki do BCB. Mam dolot tak jak na zdjeciu:
Obrazek
Czyli zewnatrz tylko "lapacz" powietrza z kratek. W srodku nie ma zwezki na wlocie , klapka powietrza tylko "zimne", druga zwezka z dolotu 1.4 tylko przycieta tak zeby przekroj wlotu stozka odpowiadal przekrojowi seryjnej przepustnicy. Po montazu trza pojezdzic z roznymi obciazeniami, zeby ECU zaadaptowalo korekty do wiekszej ilosci powietrza. Oczywiscie adptacje przepustnicy trza zrobic- ale to przyjmuje bez problemu. Generalnie jesli komus padla ori przepustnica to jest to tania alternatywa - kolega tez zalozyl i auto smiga. Co do osiagow nie stwierdzilem jakiejs przepasci - jedzie normalnie mysle ze lekko na+ , zadne tam zero/jedynkowo jak to sie czyta na internetach . Za stary juz chyba jestem na testowanie Vmaks i takich tam - jakos szkoda mi auta. Spalanie LPG takie jak bylo - moze trasa ciut na minus porownujac z seria : do 90km/h ok 7l/100, 90-110km/h ok 8/100, 120-13km/h0 ok 8,5-9,5/100 i 130+km/h 10+/100km. Miasto odcinki 4km to 11,5-12/100 tu sie raczej nic nie zmienilo. Jedyny minus czego nie ma na seryjnej przepustnicy to przy gaszeniu czasem telepnie silnikiem - tak jak w dieselu gdy nie dziala klapa gaszaca.


VW Bora 1.9TDI 01' ASV+sprzedany.
VW Golf 4 1.4 99' LPG -sprzet zony :)
Seat Leon 1.6 16 05' LPG

nba
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 83
Rejestracja: ndz gru 27, 2015 18:22
Auto: Golf MK4 1.4 / A3 8L 1.8T

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: nba » sob wrz 21, 2019 19:22

Pamiętam LPG forum :) Zwężenie w przepustnicy jakieś wielkie nie jest toteż różnicy mega nie będzie a druga sprawa sam kolektor od BCB może mieć bardziej wąski wlot niż ta przepustnica bez zwężki. Kolejna sprawa wg mnie podstawa zaraz po przepustnicy zbudować porządny dolot z odpowiednią średnicą.



Maszan
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 641
Rejestracja: pn wrz 02, 2013 16:30
Lokalizacja: Skawina, malopolska

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: Maszan » ndz wrz 22, 2019 21:05

A powiedz Panie ster z BCA jest na Boschu czy jest duza roznica w pinout zeby go do BCB zapiac? Soft robisz po OBD jak EDC 15 w TDI czy trza wylutowywac kosci?


VW Bora 1.9TDI 01' ASV+sprzedany.
VW Golf 4 1.4 99' LPG -sprzet zony :)
Seat Leon 1.6 16 05' LPG

nba
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 83
Rejestracja: ndz gru 27, 2015 18:22
Auto: Golf MK4 1.4 / A3 8L 1.8T

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: nba » wt wrz 24, 2019 00:51

Pewnie, tak jak napisałem w poradniku BCA jest na boschowskim ME 7.5.10, zapisuje go przez OBD. Odczyt robiłem Ktagiem w bootmode, ale znalazłem info, że jest patent na odczyt po OBD. Nie testowałem jeszcze.

Jak kiedyś patrzyłem po foto to piny te same. Powinny pasować zamiennie z tym, że na 99% konieczna zmiana czujnika położenia wału, bo motronic ma chyba indukcyjny a marelli halotron. Map sensor od BCB działa na motronicu, sonda też powinna hulać. Ogólnie gdybym miał BCB to zaraz swap na 7.5.10, dużo większe możliwości a w 1.4 naprawdę grubo jadę z mapą zapłonu. Po swapie może być konieczna koretka dawki paliwa programem unisettings, nie wiem jaka jest wydajność wtrysków bcb i czy jest proporcjonalna do tych z 1.4.



myszazro
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 430
Rejestracja: ndz maja 28, 2017 11:22
Lokalizacja: Zwierzyniec
Auto: Volkswagen Golf

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: myszazro » śr lis 13, 2019 17:41

Mogę tylko potwierdzić, że przepustnica z renówki do silnika AUS pasuje P&P, adaptacja bezproblemowa,u mnie była orginalne z literką A na końcu,jak by ktoś się zastanawiał to śmiało brać z renówki,za śmieszne pieniądze
Po paru dniach jazdy z tą przepustnicą mogę jeszcze dopisać że korekty krótkie i długie są bliżej zera niż na oryginalnej,więc tylko plusy



qwerty01
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: sob paź 06, 2018 09:41

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: qwerty01 » wt sty 21, 2020 22:23

Coś jeszcze modyfikowałeś (wymieniałeś), czy tylko przepustnicę? Mam AXP i widzę przepustnice chodzą po 150zł. :(



myszazro
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 430
Rejestracja: ndz maja 28, 2017 11:22
Lokalizacja: Zwierzyniec
Auto: Volkswagen Golf

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: myszazro » śr sty 22, 2020 06:51

Tylko przepustnicę



qwerty01
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 13
Rejestracja: sob paź 06, 2018 09:41

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: qwerty01 » śr sty 22, 2020 17:41

Dziwne. nba pisze, że trzeba zmienić kolektor (a jak kolektor to i obudowę filtra powietrza). Jak wymieniłeś przepustnicę to zauważyłeś, że ma więcej momentu obrotowego i KM?



myszazro
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 430
Rejestracja: ndz maja 28, 2017 11:22
Lokalizacja: Zwierzyniec
Auto: Volkswagen Golf

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: myszazro » śr sty 22, 2020 18:47

Ja mam silnik 1.6 16V i dlatego przepustnica pasuje,a ten mod jest na silniku 1.4 16V



nba
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 83
Rejestracja: ndz gru 27, 2015 18:22
Auto: Golf MK4 1.4 / A3 8L 1.8T

Re: Modyfikacje 1.4/1.6 16V V2

Post autor: nba » wt sty 28, 2020 17:14

qwerty01 pisze:
śr sty 22, 2020 17:41
Dziwne. nba pisze, że trzeba zmienić kolektor (a jak kolektor to i obudowę filtra powietrza). Jak wymieniłeś przepustnicę to zauważyłeś, że ma więcej momentu obrotowego i KM?
Czytaj dokładnie sekcje gdzie omawiam kolektory. Nie pasuje przepustnica 60mm do kolektora z 1.4 75, tylko do kolektora z 1.6, 1.4 101 i polo GTI

Przepustnice VAG z M na końcu o których mowa w arcie są zazwyczaj tanie a z renówki jeszcze tańsza.

Z średnicą to jest tak, że jeśli przy docelowym kolektorze ssącym przy przepustnicy na maxa otwartej silnik do końca obrotomierza jedzie na ciśnieniu atmosferycznym czyli takim jak pokazuje MAP na zgaszonym silniku to większa już nic nie da. Jeśli np. w AUSie czy BCB, MAP na wysokich obrotach z butem pokaże delikatne podciśnienie czyli ciśnienie mniejsze od atmosferycznego wtedy mamy gdzieś zwężkę w dolocie przed kolektorem czyli może to być przepustnica albo inny element dolotu. Silnik jest wtedy w stanie zaciągnąć więcej niż pozwala mu dolot. Pamiętajmy, że porównanie podciśnień możemy sobie robić na tym samym kolektorze, nie porównujemy podciśnienia na kolektorach o innej pojemności i przepływie. I tu dochodzimy do sedna - jeśli cały dolot idzie w atmosferycznym to jedyne co nam pozostaje to porting głowicy i/lub wymiana ssącego wałka rozrządu, tak żeby silnik na wysokich obrotach mógł zasysać więcej.

edit:
Najwęższy element w dolocie spowoduje, że zmiana kolektora, przepustnicy nic wam nie da dlatego zalecam zmiane na puszke 1.8t z custom rurami o odpowiedniej średnicy.



ODPOWIEDZ

Wróć do „16V”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości