Sprowadzamy auto z UE i spoza UE-informacje,dokumenty
Moderatorzy: jhosef, doggie, VIP
- zajac
- Forumowy spamer :)
- Posty: 2492
- Rejestracja: sob sty 21, 2006 23:18
- Lokalizacja: krakow,skarzysko
- Kontakt:
Sprowadzamy auto z UE i spoza UE-informacje,dokumenty
W tym temacie są i będą umieszczane informacje na tematy związane ze sprowadzaniem aut, ich rejestracją (również aut kupionych w Polsce) oraz kosztach z tym związanych.
Etapy i formalności związane ze sprowadzeniem auta z konkretnego kraju znajduja sie pod informacjami ogólnymi
kalkulator kosztów http://www.v10.pl/prawo/Sprowadzanie,sa" onclick="window.open(this.href);return false; ... a,200.html
1. Dokumenty potrzebne do zarejestrowania samochodu
Samochody nowe (z kraju i zagranicy)
•Faktura zakupu pojazdu, w przypadku aut kategorii M1 i N1 (samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 t włącznie) z oświadczeniem sprzedawcy, że podlega obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, o którym mowa w art. 14 ust. 4 Ustawy o recyklingu pojazdów z 20.01.2005 r. (w przypadku nowych aut sprowadzonych z zagranicy przez osoby fizyczne lub firmy nie zapewniające sieci - dowód uiszczenia przez nie opłaty recyklingowej na konto BGK III Oddział w Warszawie, nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014)
•Wyciąg ze świadectwa homologacji
•Karta pojazdu (diler dostarcza ją kupującemu auto)
•W przypadku auta z zagranicy w imporcie prywatnym: dowód zapłacenia akcyzy lub dokument SAD, potwierdzający dokonanie odprawy celnej
Samochody używane kupione w kraju
•Umowa kupna-sprzedaży zarejestrowana w urzędzie skarbowym (dotyczy samochodów kupionych na giełdzie lub z ogłoszenia)
•Faktura zakupu lub dowód przyjęcia auta w komis (dotyczy samochodów kupionych w komisie)
•Dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu
Samochody używane kupione za granicą
•Faktura (lub rachunek) zakupu albo umowa kupna-sprzedaży
•Dokument identyfikacyjny pojazdu
•Wyciąg ze świadectwa homologacji lub dowód rejestracyjny, ewentualnie także potwierdzenie wyrejestrowania w kraju zakupu
•Potwierdzenie zapłaty należnej akcyzy
•W przypadku aut kategorii M1 i N1: potwierdzenie uiszczenia tzw. opłaty recyklingowej (auta sprowadzone przez osoby fizyczne lub firmy sprowadzające do 1.000 aut rocznie i nie tworzące sieci zbierania pojazdów) lub oświadczenie sprzedawcy, że podlega obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, o którym mowa w art. 14 ust. 4 Ustawy o recyklingu pojazdów z 20.01.2005 r. (może być na fakturze). Wyjątek stanowią pojazdy zabytkowe, czyli co najmniej 25-latki, których model nie jest produkowany od co najmniej 15 lat. Rzeczoznawca samochodowy musi uznać auto za unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. Aby uniknąć opłaty recyklingowej, należy przedstawić za?wiadczenie rzeczoznawcy w wydziale komunikacji przy rejestracji pojazdu.
•Potwierdzenie z urzędu skarbowego o uregulowaniu VAT-u lub o braku takiego obowiązku
•W przypadku aut spoza UE: potwierdzenie dokonania odprawy celnej
•Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych
Poniżej opis jak samodzielnie sprowadzić samochód z Unii.
I tu od razu pierwsza rada: jeśli nie znasz języka kraju, do którego się wybierasz, albo chociaż angielskiego - weź ze sobą kogoś, kto może pełnić rolę tłumacza.
Druga rada: jeśli chcesz kupić samochód w komisie, a nie umiesz sam ocenić jego stanu technicznego - weź ze sobą doświadczonego mechanika. W zagranicznych komisach stoją przeważnie auta już wyrejestrowane. Takim samochodem nie można pojechać do warsztatu, więc jego stan warto sprawdzić na miejscu.
Wymeldowujemy samochód
Z umową kupna, dowodem osobistym i paszportem idziemy do urzędu rejestrującego. Tam wymeldowujemy auto z jego dotychczasowej ojczyzny. Za 150-170 euro kupujemy wyjazdowe tablice rejestracyjne (w Niemczech tzw. czerwone). Można na nich przekroczyć granicę i jeszcze jeździć do czasu rejestracji w Polsce. Jeśli auto nie ma już ważnej polisy OC, należy kupić nową. Najlepiej na miesiąc, za ok. 150 euro. Ubezpieczyciele zwykle lokują się tuż obok urzędów rejestrujących.
Pamiętaj o dowodzie
Od 25 grudnia 2007 do wniosku o polską rejestrację auta sprowadzonego z Unii niezbędny jest dowód rejestracyjny. Zmiany - wynikające z przepisów unijnych - mają utrudnić rejestrację pojazdów kradzionych. Jeśli jednak ktoś złożył wniosek o rejestrację przed 25 grudnia, zastosowanie będą miały dotychczasowe przepisy.
Upoważnienie dla kierowcy
Należy zadbać, aby urząd rejestracyjny za granicą wpisał nasze nazwisko w dowodzie rejestracyjnym albo zabrać od zbywcy upoważnienie do użytkowania pojazdu. Policja ma prawo żądać takiego upoważnienia od kierowcy auta zarejestrowanego za granicą, który w dowodzie rejestracyjnym nie jest wymieniony jako właściciel lub posiadacz. Policja powinna też honorować umowę kupna lub fakturę.
Teraz można pojechać na przejście graniczne. Tam trzeba być przygotowanym do ewentualnej kontroli dokumentów i auta.
Idziemy do tłumacza
Wszystkie polskie urzędy zażądają od nas oryginałów dokumentów i ich tłumaczeń na język polski. Cena usługi tłumacza przysięgłego to kwestia umowy, ale trzeba się przygotować na wydatek od 100 do 500 zł
Badamy auto przed rejestracją
Do zarejestrowania auta potrzebne będą pozytywne wyniki badania technicznego samochodu. Na stacji kontroli pojazdów dostaniemy dokument identyfikacyjny pojazdu i zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu. Koszt badania - ok. 200 zł
Płacimy akcyzę
W ciągu pięciu dni od przekroczenia granicy trzeba zgłosić sprowadzenie auta w urzędzie celnym, właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. Tam składamy kopie dokumentów i deklarację AKC-U, w której trzeba podać m.in. cenę zakupu auta. Musi być ona przeliczona na złotówki po kursie z dnia zakupu, a nie dnia składania deklaracji.
jeśli w urzędzie celnym pojawisz się później niż po 5 dniach, nie przyznawaj się do tego w deklaracji, bo zapłacisz karę. Lepiej wpisać jako dzień przekroczenia granicy datę późniejszą. Urząd raczej i tak tego nie sprawdzi.
Wysokość podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika. Za samochody do 2 l zapłacimy 3,1 proc. ich wartości, a za pozostałe – 18, 6 proc. Wiek auta nie ma już znaczenia.
Oprócz podatku trzeba jeszcze zapłacić 17 zł opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia, że rozliczyliśmy się z akcyzy.
Nie płacimy VAT, ale…
Z urzędu skarbowego potrzebne będzie zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług. W tym celu wypełniamy formularz VAT-24 i wpłacamy 160 zł opłaty skarbowej. Do wniosku dołączamy oryginały i tłumaczenia umowy oraz dokumentów, a także zaświadczanie z urzędu celnego. Potem urząd wszystko nam zwróci, a samo zaświadczenie otrzymamy po kilku dniach na druku VAT-25.
Droga opłata wrakowa
Osoba sprowadzająca samochód z Unii musi uiścić 500 zł opłaty recyklingowej. Pieniądze trzeba wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Banku Gospodarstwa Krajowego. Numer konta znajdziemy w wydziale komunikacji, a dowód wpłaty dołączamy do wniosku o rejestrację auta.
Rejestrujemy samochód
Wszystkie dokumenty i ich tłumaczenia oraz zaświadczenia otrzymane już w kraju składamy w wydziale komunikacji wraz z wnioskiem o rejestrację. Tu za wydanie nowych dokumentów i tablic rejestracyjnych zapłacimy w sumie ponad 240 zł. Po odebraniu tablic trzeba jeszcze wykupić polisę OC. Dopiero wtedy nasze auto stanie się pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego w Polsce.
W przypadku rejestracji samochodów sprowadzonych z UE do rejestracji samochodu wymagane są następujące dokumenty:
- dowód własności pojazdu,
- dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany (zamiast dowodu rejestracyjnego dopuszcza się przedstawienie innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu za granicą, wydanego przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą),
- dokument legalności pojazdu, jeżeli został wydany,
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy,
- potwierdzenie zapłaty opłaty recyklingowej,
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak takiego obowiązku, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.
Podstawa prawna:
Art. 71-80 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108 poz. 908 z późn. zm.)
Sprowadzamy auto z poza UE
W przypadku rejestracji samochodów sprowadzonych z UE do rejestracji samochodu wymagane są następujące dokumenty:
- dowód własności pojazdu,
- dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany (zamiast dowodu rejestracyjnego dopuszcza się przedstawienie innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu za granicą, wydanego przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą),
- dokument legalności pojazdu, jeżeli został wydany,
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy,
- potwierdzenie zapłaty opłaty recyklingowej,
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak takiego obowiązku, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.
W momencie aut rejestrowanych z zagranicy, nie będącymi jednocześnie członkami Unii Europejskiej osoba rejestrująca powinna przedstawić takie dokumenty: dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany, dowód odprawy celnej przywozowej [SAD], dokument legalności pojazdu, jeżeli został wydany, potwierdzenie zapłaty opłaty recyklingowej (przepis dotyczy pojazdów samochodowych zaliczonych do kategorii M1 i N1).
Kolejne dokumenty to: wyrejestrowanie pojazdu wraz z innymi dokumentami sporządzonymi w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego, tablice rejestracyjne, jeśli zostały wydane, dokument określający tożsamość właściciela oraz potwierdzenie zawarcia umowy OC. Dla osoby prawnej wyciąg z rejestru sądowego. Dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wpis do ewidencji gospodarczej.
Rejestracja pojazdów sprowadzonych z zagranicy wiąże się również z częstym odwiedzaniem urzędów. Na początek Urząd Celny, w którym konieczne jest uiszczenie opłaty związanej z akcyzą liczoną od wieku i pojemności samochodu, a w przypadku aut sprowadzonych spoza UE zapłata cła. Niezbędne jest tam również przedstawienie dokumentu ze stacji diagnostycznej, który zezwala na poruszanie się danym pojazdem w Polsce. Zapłata akcyzy musi zostać uiszczona nie później niż z chwilą rejestracji samochodu osobowego w kraju. Po dokonaniu tych obowiązków proces rejestracji zmierza do Urzędu Komunikacji i Urzędu Skarbowego. Kolejność wizytacji w tych dwóch urzędach jest dowolna, jednak w przypadku Urzędu Skarbowego na przedstawienie stosownych danych mamy zaledwie 14 dni od momentu zakupienia pojazdu. Z kolei na załatwienie formalności w Wydziale Komunikacji mamy dni 30.
Do zarejestrowania pojazdu niezbędne jest wypełnienie specjalnego druku (znajdziemy go w Wydziale Komunikacji), na podstawie którego urząd rozpocznie proces rejestracji samochodu. W trakcie sprawdzania przez urząd historii samochodu otrzymuje się tablice czasowe wraz z dowodem, które należy oddać w momencie odbierania stałego dowodu rejestracyjnego. W momencie odbioru dowodu tymczasowego należy liczyć się z uiszczeniem opłaty w kwocie 12 zł. Kolejne 48 zł należy zapłacić w momencie odbioru dokumentu właściwego i 80 zł. za nowe, białe tablice.
Pojazd rejestruje starosta właściwy dla miejsca zameldowania nowego właściciela samochodu. Koszt całkowity rejestracji, po uwzględnieniu wszystkich wymaganych dokumentów, wykupieniu nalepek kontrolnych i legalizacyjnych, wykupieniu tablic i dowodów powinien wynieść ok. 170 zł. Wydatek może się zwiększyć o 75 zł w momencie, kiedy nie posiadamy karty pojazdu. Jeżeli natomiast posiadamy auto zabytkowe, które ma zostać wyposażone w żółte tablice trzeba za takie „numery” zapłacić dodatkowo 100 zł. Istnieje możliwość wygrawerowania tablicy specjalnej z dowolnymi literami i numerami (maksymalnie pięć znaków). Cena takich tablic rejestracyjnych wynosi 1000 zł.
Jednak czy zawsze wymagana jest rejestracja samochodu po zakupie, sprowadzeniu za granicy, jeśli auto nie jest i nie będzie użytkowane? Tą kwestię wyjaśnia nasz ekspert Wojciech Słowik, Specjalista ds. rejestracji pojazdów w Getin Leasing.
„Jeśli zakupiony pojazd jest przedmiotem dalszej odsprzedaży, to pierwszy właściciel pojazdu nie ma obowiązku rejestrowania go na siebie, lecz ma obowiązek udostępnienia do wglądu dla właściwego Urzędu Komunikacji oryginałów dokumentów niezbędnych do rejestracji pojazdu, wraz z wszystkimi ewentualnymi pośrednimi dokumentami przeniesienia własności. Jeśli nabywca lub nabywcy prowadzą działalność gospodarczą związaną z ,,obrotem pojazdami’’ mogą przedłożyć notarialne kopie dokumentów przeniesienia własności, co jest zgodne, z DZ.U. Nr 161, poz. 1564 §1 "2a. z 11 sierpnia 2003.”
Sprowadzanie samochodu używanego z krajów Unii Europejskiej
Sprowadzając samochód z krajów UE należy przywieźć ze sobą:
1. Dokument potwierdzający prawo własności pojazdu. Najczęściej spotykane: umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT, umowa darowizny,
2. Dowód rejestracyjny [wzory dokumentów]
3. Polisę ubezpieczeniową
I. Badanie techniczne
Niemal na każdym kroku wymagane jest przedstawienie zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego. Aby je uzyskać należy udać się do uprawnionej Stacji Kontroli Pojazdów i poddać pojazd badaniu technicznemu - koszt 169 PLN
II. Urząd Celny
Po przywozie na terytorium kraju należy złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia oraz dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.
W celu złożenia deklaracji należy udać się do dowolnej Izby Celnej. Wypełniamy i składamy druk AKC-U. Do deklaracji należy dołączyć następujące dokumenty:
1. wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium RP od nabytego z UE samochodu osobowego. Wniosek otrzymamy w Urzędzie Celnym lub możemy pobrać ze strony internetowej właściwej Izby Celnej (tej w której zamierzamy złożyć dokumenty) - każda Izba ma swój wzór wniosku.
2. pokwitowanie dokonania opłaty skarbowej w wys. 17 zł ( za każde potwierdzenie). Opłata powinna być wpłacona bezgotówkowo na rachunek Urzędu Miasta właściwego miejscowo w sprawach opłaty skarbowej
3. dokumenty pojazdu typu: karta pojazdu, dowód rejestracyjny unijny - kopia ( oryginał do wglądu) ,
4. dokument zakupu pojazdu ( umowa kupna- sprzedaży, rachunek, faktura) - kopia (oryginał do wglądu)
5. inne dokumenty np. zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym w kraju , opinia biegłego o stanie pojazdu w dniu nabycia wewnątrzwspólnotowego itp.,
6. samochody nabyte w krajach trzecich (poza Unią Europejska), posiadające dokumenty odprawy celnej z kraju członkowskiego innego niż Polska, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym przed pierwszą rejestracją w Polsce, a więc wymagają złożenia deklaracji AKC-U wg zasad podanych wyżej. W takim przypadku do deklaracji AKC-U należy dołączyć dokument odprawy celnej - kopia ( oryginał do wglądu).
W urzędzie celnym nie jest wymagalne przedstawienie przetłumaczonych dokumentów !!!
Zapłata akcyzy:
1. Zapłaty podatku akcyzowego można dokonać:
a. poprzez wpłatę dokonaną w banku, placówce pocztowej lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej;
b. poprzez przelew z rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej - osoby wykonujące przelewy przy użyciu bankowości elektronicznej winny korzystać z opcji "Przelew do urzędu skarbowego" podając jako organ podatkowy Izbę Celną właściwą dla miejsca zamieszkania i właściwy dla rodzaju zobowiązania numer rachunku bankowego danej izby
c. poprzez wpłatę w kasie Urzędu
Stawka na samochody osobowe (bez względu na wiek):
§ Z silnikiem do 2.000 ccm (włącznie) - 3,1%
§ Z silnikiem powyżej 2.000 ccm - 18,6%
UWAGA !!! Koniec z zaniżoną wartością pojazdu na fakturze !!!:
Weryfikacja podstawy opodatkowania odbywać się będzie - podobnie jak w przepisach o podatku od czynności cywilnoprawnych - z wykorzystaniem komputerowego systemu INFO-EKSPERT przez organy podatkowe dla określenia czy wartość pojazdu wykazana w deklaracji AKC-U znacznie odbiega od wartości rynkowej tego samochodu. Jeśli nie będą istniały uzasadnione przyczyny tego stanu rzeczy wówczas podatnik będzie wzywany do zmiany wysokości podstawy opodatkowania. Jeśli nie dokona takiej zmiany wszczynane będzie postępowanie podatkowe, którego celem będzie określenie wysokości podstawy opodatkowania, a w konsekwencji określenie zobowiązania w podatku akcyzowym. Jeżeli organy podatkowe zasięgać będą opinii rzeczoznawców w tym zakresie , to wówczas jeśli wysokość podstawy opodatkowania zadeklarowana przez Podatnika odbiega względem wartości wskazanej przez biegłego co najmniej 33%, to koszty opinii poniesie Podatnik.
III. Tłumaczenie dokumentów:
Tłumaczenia wszystkich dokumentów pojazdu należy dokonać u tłumacza przysięgłego. Ceny ustalane są indywidualnie - z reguły ok. 200 PLN
IV. Urząd Skarbowy
Sprowadzając samochód używany (w wieku powyżej 6 miesięcy - licząc od daty I rejestracji lub z przebiegiem powyżej 6000 km) jako osoba fizyczna (kupiliśmy auto za granicą w cenie brutto) jesteśmy zwolnieni z podatku VAT. Należy jednak uzyskać zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT. W tym celu należy udać się do właściwego miejscowo dla miejsca zamieszkania Urzędu Skarbowego i złożyć deklarację VAT-24 wraz z przetłumaczonymi dokumentami:
. dokument stwierdzający nabycie, tj: umowa kupna-sprzedaży, rachunek, faktura
. dowód rejestracyjny,
. ubezpieczenia (jeśli samochód przyjechał na kołach i miał nadane numery wywozowe),
. badanie techniczne,
. oświadczenie o nieprowadzeniu działalności a w przypadku jej prowadzenia o nie wykorzystywaniu pojazdu do celów związanych z działalnością gospodarczą,
. zaświadczenie potwierdzające zapłatę akcyzy
Po weryfikacji dokumentów US wydaje zaświadczenie - VAT-25. Zaświadczenie wydawane jest w terminie do 7 dni - koszt 160 PLN
V. Wydział Komunikacji
Rejestracji pojazdu na wniosek właściciela dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu.
Wymagane dokumenty:
. Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu.
. Dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu) - osoba fizyczna.
. dowód własności - faktura VAT, umowa kupna-sprzedaży
. Dowód rejestracyjny samochodu
. Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu
. Dowód wpłaty (zawierający określenie cech identyfikacyjnych pojazdu: nr VIN albo nr nadwozia, podwozia lub ramy) w wysokości 500 zł. od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Opłatę należy wnieść na rachunek NFOŚiGW w BGK III Oddział Warszawa Nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014. (Opłatę ponosi importer)
. Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju - dotyczy samochodów osobowych.
. Zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług (VAT) lub brak obowiązku podatkowego w tym zakresie. (VAT-25)
Opłaty:
1. 12 zł - pozwolenie czasowe.
2. 80 zł - tablice rejestracyjne samochodowe.
3. 1000 zł - tablice rejestracyjne indywidualne samochodowe.
4. 11 zł - komplet nalepek legalizacyjnych.
5. 16,50 zł - nalepka kontrolna na szybę pojazdu.
6. 48 zł - dowód rejestracyjny.
7. 75 zł - Karta Pojazdu.
8. Opłata ewidencyjna za wydanie:
a. dowodu rejestracyjnego - 0,50zł,
b. pozwolenia czasowego - 0,50zł,
c. nalepki kontrolnej - 0,50 zł,
d. zalegalizowanych tablic rejestracyjnych - 0,50 zł,
e. karty pojazdu - 0,50 zł,
Opłaty można dokonać w kasie Urzędu lub przelewem na konto wskazane przez Urząd. W tytule przelewu należy umieścić nr VIN (Vehicle Identification Number - unikalny 17 cyfrowy numer identyfikacyjny pojazdów mechanicznych) rejestrowanego pojazdu.
Starosta wydaje pozwolenie czasowe na okres 30 dni (tzw. ?miękki dowód?). Po tym czasie ponownie udajemy się do Urzędu celem odebrania stałego dowodu rejestracyjnego.
Wychodząc z Urzędu mamy przy sobie:
1. zalegalizowane (opatrzone naklejkami kontrolnymi) tablice rejestracyjne (2. szt)
2. nalepkę kontrolną na szybę (1 szt.)
3. pozwolenie czasowe.
4. kartę pojazdu
Zanim zaczniemy poruszać się nowym pojazdem po drogach publicznych należy:
1. Umieścić tablice rejestracyjne z przodu i z tyłu pojazdu
2. Umieścić nalepkę kontrolną w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu
3. WYKUPIĆ OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIE OD ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ (OC) !!! Ubezpieczenie należy wykupić tego samego dnia, w którym dokonano rejestracji pojazdu.
Import z Holandii: krok po kroku
Co kraj to obyczaj. Dzisiaj szczegółowo opisujemy w jaki sposób należy kupić, przerejestrować i wywieźć zakupiony w Holandii samochód.
Atrakcyjność holenderskiego rynku samochodów używanych rośnie. Wielu Polaków właśnie w tym kraju znajduje największe auto-okazje, i to mimo tego, że oprócz wszędzie spotykanego podatku Vat, holenderski fiskus dodatkowo obciąża zakup nowego auta podatkiem od luksusu, w skrócie BPM. Co ciekawe, niedawno weszło w życie nowe rozporządzenie, które umożliwia zwrot całego BPM w przypadku aut zarejestrowanych pierwszy raz od października 2006 roku. Zwrot można otrzymać po potwierdzeniu wywozu pojazdu za granicę i zarejestrowaniu w innym kraju.
Duże dokumenty
Holendrzy nie dorobili się jeszcze małych, mieszczących się w portfelu dowodów rejestracyjnych. Obowiązkowe dokumenty pojazdu to zeszytowego formatu odpowiednik naszej karty pojazdu i niemieckiego Briefu - KENTEKENBEWIJS DEEL 1, a ponadto dwie tej samej wielkości wkładki:
1. jedna zielona - OVERSCHRIJVINGSBEWIJS (ten dokument właściciel obowiązkowo przechowuje w domu, wypisane na nim są najważniejsze dane pojazdu, jest niezbędny przy sprzedaży auta).
2. druga jasnozielona - VRIJWARING lub KENTEKENBEWIJS DEEL 2 (jeśli właścicielem jest osoba prywatna) lub różowa - BEDRIJFSVOORRAAD DEEL 1 B (tylko dla firm); te wkładki przy każdorazowej sprzedaży auta są wymieniane i tu wpisuje się dane właściciela.
Kierowcy w Holandii obowiązani są posiadać przy sobie kartę pojazdu i odpowiednią wkładkę. Oprócz tego trzeba posiadać dokument potwierdzający badanie techniczne wydany przez RDW - KEURINGSRAPPORT. Warto wiedzieć, że Holendrzy nie wymieniają tablic rejestracyjnych. Bez względu na liczbę kolejnych właścicieli tablice pozostają te same.
Wszystko w RDW
Holenderskie wydziały komunikacji nazywają się Rijksdienst Voor Her Wegverkeer, skrótowo - RDW. Tutaj można załatwić wszystkie samochodowe formalności, w tym papiery na wywóz auta za granicę. Niestety, oddziały RDW nie są w każdym mieście i niekiedy trzeba pokonać przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów.
Do wywozu auta z Holandii potrzebny jest dokument eksportowy - VITVOERVERKLARING / VITVOERKENTEKENBEWIJS. Bardzo ważna jest pieczątka z datą na tym dokumencie, która przybijana jest z prawej strony od góry.
Holenderskie tablice wywozowe i dokumenty można załatwić w RDW, ale także u niektórych sprzedawców. Zwykle duże firmy wszystkie formalności załatwiają na miejscu, łącznie z wystawieniem tablic. Tablice, dokumenty i ubezpieczenie kosztują od 100 do 150 Euro.
Uwaga! Jeśli wszystkie formalności (w tym wymeldowanie pojazdu) możemy też osobiście załatwić w RDW. Trzeba mieć ze sobą wszystkie dokumenty auta (pierwszą i drugą część dowodu rejestracyjnego, ważny przegląd techniczny) i stare tablice rejestracyjne.
Papierowe tablice
Kilka lat temu widywało się w Polsce dość często auta sprowadzone z Holandii z dziwnymi, bo wypisanymi na tekturze numerami rejestracyjnymi. Dzisiaj już takich tablic prawie nie widać. Może za sprawą niemieckiej policji, która lubi kontrolować Polaków przemykających tranzytem przez Niemcy.
Tak czy owak do dzisiaj holenderskie tablice wywozowe nie podlegają tym samym rygorom co zwykłe tablice rejestracyjne. Ważny jest tylko numer tych tablic. Dlatego co więksi eksporterzy, aby zaoszczędzić na kosztach, tymczasowe tablice eksportowe wyrabiają na miejscu, dość prymitywnymi metodami.
Problem z BPM
BPM to podatek od luksusu, który musi zapłacić każdy holenderski nabywca nowego samochodu. Wynosi on około 45% ceny netto. Jego wysokość spada z każdym rokiem użytkowania pojazdu, aby po mniej więcej 10 latach zupełnie zniknąć.
Na stronie http://www.autoweek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, w dziale "service", znajduje się kalkulator, który umożliwia precyzyjne wyliczenie ile owego podatku "wisi" na konkretnym samochodzie. Trzeba znać datę pierwszej rejestracji, rodzaj silnika oraz cenę nowego egzemplarza.
Podatku BPM do niedawna można było uniknąć tylko wtedy, gdy auto kupowało się nowe, w salonie, i wywoziło zaraz za granicę. Niedawno przepisy uległy zmianie, ale tylko w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od października 2006 roku.
Przy samochodach powypadkowych jest trochę inaczej. Z reguły po wypadku policja zabiera dokumenty. Żeby odzyskać papiery i BPM (dotyczy pojazdów zarejestrowanych w Holandii od X 2006 roku) trzeba najpierw naprawić pojazd, a później zrobić przegląd techniczny. Zdarza się jednak, że papiery zostają razem z autem po wypadku. Wtedy wystarczy dostarczyć zaświadczenie o zarejestrowaniu auta za granicą, a sprzedawca dostanie zwrot BPM. Tym zwrotem oczywiście powinien w jakiś sposób podzielić się z nabywcą.
Samochody z Belgii
Coraz więcej osób jeździ po samochody do Belgii, Holandii czy Francji. W Niemczech już wykupiono prawie wszystkie stare i tanie samochody. Dlatego laweciarze poszukują nowych, jeszcze nie opustoszałych rynków.
Na co zwracać uwagę przy sprowadzaniu samochodów z Belgii? Przede wszystkim na dokumenty. W tym kraju razem z autem powinniśmy otrzymać charakterystyczny różowy Brief oraz rachunek lub umowę kupna-sprzedaży. Nie istnieje coś takiego jak znane z Niemiec wymeldowanie pojazdu.
Może się zdarzyć, że sprzedawca nie będzie dysponował owym Briefem. Wówczas powinien być dokument z policji potwierdzający pochodzenie pojazdu. Sprawdzając takie zaświadczenie należy bacznie przyjrzeć się pieczątkom.
Pozostaje kwestia sposobu sprowadzenia auta do Polski. Można, podobnie jak w Niemczech, wykupić tablice celne wywozowe. Ale te kosztują znacznie więcej niż u naszych sąsiadów zza Odry, bo aż 250 Euro. Na dodatek trzeba na nie czekać dwa dni. W cenie zawarte jest międzynarodowe ubezpieczenie. Wraz z tablicami urząd wystawia na nasze nazwisko coś na wzór dowodu rejestracyjnego.
Uwaga! Tablice celne dostaniemy tylko wówczas, gdy kupiony przez nas samochód posiada ważny przegląd techniczny. Co prawda istnieje możliwość wykonania przeglądu. Kosztuje to kilkadziesiąt Euro. Ale to kolejne wydatki, a wystarczy, że cokolwiek nie będzie sprawne i tylko stracimy pieniądze.
Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z lawety. Wówczas nie będą potrzebne tablice celne ani przegląd. Ci, którzy nie mają własnej przyczepy mogą skorzystać z firm, które świadczą takie usługi. Średni koszt przywiezienia samochodu z Belgii to około 2000 złotych. Firmy ponadto pomagają sprawdzić dokumenty oraz faktyczny stan pojazdu. Poważniejsi przewoźnicy wykupują ubezpieczenie obejmujące także przewożony na lawecie samochód.
[ Dodano: Nie Cze 07, 2009 00:45 ]
Sprowadzanie samochodu ze Szwajcarii do Polski
Jak się okazuje, jest to proste, o ile "wie się jak". Jak wszystko
•Z umową zakupu należy się udać do wydziału komuniakcji (Service des automobiles) i wykupić tablice wywozowe wraz z ubezpieczeniem. Koszt zależy od okresu ubezpieczenia (zawsze do końca miesiąca). W 2003 roku było to 196CHF.
•W miejscowym urzędzie celnym nalezy obrać druki EUR-1 (świadectwo pochodzenia) oraz SAD i wypełnić je. Świadectwo pochodzenia potwierdza sprzedający.
•Samochód kupiony w Szwajcarii musi być sprowadzony na teren UE, czyli musi być dokonana odprawa celna. Stawka cła jest zerowa , trzeba zapłacić tylko VAT. Z powodów o których później zalecane jest dokonanie tej odprawy nie w Polsce ale w Niemczech. Można to zrobić przy przekraczaniu granicy w Basel - w budynku Urzędu Celnego na przejściu granicznym z pomocą Agencji celnej (40 EUR za wypisanie papierów)
•Po powrocie do kraju w miejscowym Urzędzie celnym składamy deklarację (możemy skorzystać z pomocy agencji celnej) i w zależności od wartości na Umowie zakupu i wieku pojazdu płacimy akcyzę.
•Po otrzymaniu z UC zaświadczenia o zapłacie akcyzy (ca. 7 dni) z tłumaczeniami SADu i szwajcarskiego Dowowdu rejestracyjnego oraz zaświadczeniem z przeglądu technicznego rejestracyjnego zgłaszamy się do naszego wydziału komunikacji w celu rejestracji - opłaty w kraju to akcyza + ca. 1000 zł opłat związanych bezpośrednio z rejestracją.
I to wszystko. Dlaczego lepiej dokonać odprawy celnej w Niemczech? Ponieważ z doswiadczeń innych wynika, że polscy celnicy bardzo często kwestionują (na co im niestety prawo celne pozwala) wysokość wartości zakupu wynikającej z umowy kupna i dokonują wyceny wg. swoich tabel. Ma to duży wpływ na wysokość opłat, zwłaszcza przy nieco starszych samochodach gdzie akcyza sięga nawet 65% wartości z umowy, zatem dokonując odprawy w Niemczech możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy.
Etapy i formalności związane ze sprowadzeniem auta z konkretnego kraju znajduja sie pod informacjami ogólnymi
kalkulator kosztów http://www.v10.pl/prawo/Sprowadzanie,sa" onclick="window.open(this.href);return false; ... a,200.html
1. Dokumenty potrzebne do zarejestrowania samochodu
Samochody nowe (z kraju i zagranicy)
•Faktura zakupu pojazdu, w przypadku aut kategorii M1 i N1 (samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 t włącznie) z oświadczeniem sprzedawcy, że podlega obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, o którym mowa w art. 14 ust. 4 Ustawy o recyklingu pojazdów z 20.01.2005 r. (w przypadku nowych aut sprowadzonych z zagranicy przez osoby fizyczne lub firmy nie zapewniające sieci - dowód uiszczenia przez nie opłaty recyklingowej na konto BGK III Oddział w Warszawie, nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014)
•Wyciąg ze świadectwa homologacji
•Karta pojazdu (diler dostarcza ją kupującemu auto)
•W przypadku auta z zagranicy w imporcie prywatnym: dowód zapłacenia akcyzy lub dokument SAD, potwierdzający dokonanie odprawy celnej
Samochody używane kupione w kraju
•Umowa kupna-sprzedaży zarejestrowana w urzędzie skarbowym (dotyczy samochodów kupionych na giełdzie lub z ogłoszenia)
•Faktura zakupu lub dowód przyjęcia auta w komis (dotyczy samochodów kupionych w komisie)
•Dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu
Samochody używane kupione za granicą
•Faktura (lub rachunek) zakupu albo umowa kupna-sprzedaży
•Dokument identyfikacyjny pojazdu
•Wyciąg ze świadectwa homologacji lub dowód rejestracyjny, ewentualnie także potwierdzenie wyrejestrowania w kraju zakupu
•Potwierdzenie zapłaty należnej akcyzy
•W przypadku aut kategorii M1 i N1: potwierdzenie uiszczenia tzw. opłaty recyklingowej (auta sprowadzone przez osoby fizyczne lub firmy sprowadzające do 1.000 aut rocznie i nie tworzące sieci zbierania pojazdów) lub oświadczenie sprzedawcy, że podlega obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, o którym mowa w art. 14 ust. 4 Ustawy o recyklingu pojazdów z 20.01.2005 r. (może być na fakturze). Wyjątek stanowią pojazdy zabytkowe, czyli co najmniej 25-latki, których model nie jest produkowany od co najmniej 15 lat. Rzeczoznawca samochodowy musi uznać auto za unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. Aby uniknąć opłaty recyklingowej, należy przedstawić za?wiadczenie rzeczoznawcy w wydziale komunikacji przy rejestracji pojazdu.
•Potwierdzenie z urzędu skarbowego o uregulowaniu VAT-u lub o braku takiego obowiązku
•W przypadku aut spoza UE: potwierdzenie dokonania odprawy celnej
•Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych
Poniżej opis jak samodzielnie sprowadzić samochód z Unii.
I tu od razu pierwsza rada: jeśli nie znasz języka kraju, do którego się wybierasz, albo chociaż angielskiego - weź ze sobą kogoś, kto może pełnić rolę tłumacza.
Druga rada: jeśli chcesz kupić samochód w komisie, a nie umiesz sam ocenić jego stanu technicznego - weź ze sobą doświadczonego mechanika. W zagranicznych komisach stoją przeważnie auta już wyrejestrowane. Takim samochodem nie można pojechać do warsztatu, więc jego stan warto sprawdzić na miejscu.
Wymeldowujemy samochód
Z umową kupna, dowodem osobistym i paszportem idziemy do urzędu rejestrującego. Tam wymeldowujemy auto z jego dotychczasowej ojczyzny. Za 150-170 euro kupujemy wyjazdowe tablice rejestracyjne (w Niemczech tzw. czerwone). Można na nich przekroczyć granicę i jeszcze jeździć do czasu rejestracji w Polsce. Jeśli auto nie ma już ważnej polisy OC, należy kupić nową. Najlepiej na miesiąc, za ok. 150 euro. Ubezpieczyciele zwykle lokują się tuż obok urzędów rejestrujących.
Pamiętaj o dowodzie
Od 25 grudnia 2007 do wniosku o polską rejestrację auta sprowadzonego z Unii niezbędny jest dowód rejestracyjny. Zmiany - wynikające z przepisów unijnych - mają utrudnić rejestrację pojazdów kradzionych. Jeśli jednak ktoś złożył wniosek o rejestrację przed 25 grudnia, zastosowanie będą miały dotychczasowe przepisy.
Upoważnienie dla kierowcy
Należy zadbać, aby urząd rejestracyjny za granicą wpisał nasze nazwisko w dowodzie rejestracyjnym albo zabrać od zbywcy upoważnienie do użytkowania pojazdu. Policja ma prawo żądać takiego upoważnienia od kierowcy auta zarejestrowanego za granicą, który w dowodzie rejestracyjnym nie jest wymieniony jako właściciel lub posiadacz. Policja powinna też honorować umowę kupna lub fakturę.
Teraz można pojechać na przejście graniczne. Tam trzeba być przygotowanym do ewentualnej kontroli dokumentów i auta.
Idziemy do tłumacza
Wszystkie polskie urzędy zażądają od nas oryginałów dokumentów i ich tłumaczeń na język polski. Cena usługi tłumacza przysięgłego to kwestia umowy, ale trzeba się przygotować na wydatek od 100 do 500 zł
Badamy auto przed rejestracją
Do zarejestrowania auta potrzebne będą pozytywne wyniki badania technicznego samochodu. Na stacji kontroli pojazdów dostaniemy dokument identyfikacyjny pojazdu i zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu. Koszt badania - ok. 200 zł
Płacimy akcyzę
W ciągu pięciu dni od przekroczenia granicy trzeba zgłosić sprowadzenie auta w urzędzie celnym, właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. Tam składamy kopie dokumentów i deklarację AKC-U, w której trzeba podać m.in. cenę zakupu auta. Musi być ona przeliczona na złotówki po kursie z dnia zakupu, a nie dnia składania deklaracji.
jeśli w urzędzie celnym pojawisz się później niż po 5 dniach, nie przyznawaj się do tego w deklaracji, bo zapłacisz karę. Lepiej wpisać jako dzień przekroczenia granicy datę późniejszą. Urząd raczej i tak tego nie sprawdzi.
Wysokość podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika. Za samochody do 2 l zapłacimy 3,1 proc. ich wartości, a za pozostałe – 18, 6 proc. Wiek auta nie ma już znaczenia.
Oprócz podatku trzeba jeszcze zapłacić 17 zł opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia, że rozliczyliśmy się z akcyzy.
Nie płacimy VAT, ale…
Z urzędu skarbowego potrzebne będzie zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług. W tym celu wypełniamy formularz VAT-24 i wpłacamy 160 zł opłaty skarbowej. Do wniosku dołączamy oryginały i tłumaczenia umowy oraz dokumentów, a także zaświadczanie z urzędu celnego. Potem urząd wszystko nam zwróci, a samo zaświadczenie otrzymamy po kilku dniach na druku VAT-25.
Droga opłata wrakowa
Osoba sprowadzająca samochód z Unii musi uiścić 500 zł opłaty recyklingowej. Pieniądze trzeba wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Banku Gospodarstwa Krajowego. Numer konta znajdziemy w wydziale komunikacji, a dowód wpłaty dołączamy do wniosku o rejestrację auta.
Rejestrujemy samochód
Wszystkie dokumenty i ich tłumaczenia oraz zaświadczenia otrzymane już w kraju składamy w wydziale komunikacji wraz z wnioskiem o rejestrację. Tu za wydanie nowych dokumentów i tablic rejestracyjnych zapłacimy w sumie ponad 240 zł. Po odebraniu tablic trzeba jeszcze wykupić polisę OC. Dopiero wtedy nasze auto stanie się pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego w Polsce.
W przypadku rejestracji samochodów sprowadzonych z UE do rejestracji samochodu wymagane są następujące dokumenty:
- dowód własności pojazdu,
- dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany (zamiast dowodu rejestracyjnego dopuszcza się przedstawienie innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu za granicą, wydanego przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą),
- dokument legalności pojazdu, jeżeli został wydany,
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy,
- potwierdzenie zapłaty opłaty recyklingowej,
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak takiego obowiązku, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.
Podstawa prawna:
Art. 71-80 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108 poz. 908 z późn. zm.)
Sprowadzamy auto z poza UE
W przypadku rejestracji samochodów sprowadzonych z UE do rejestracji samochodu wymagane są następujące dokumenty:
- dowód własności pojazdu,
- dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany (zamiast dowodu rejestracyjnego dopuszcza się przedstawienie innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu za granicą, wydanego przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą),
- dokument legalności pojazdu, jeżeli został wydany,
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy,
- potwierdzenie zapłaty opłaty recyklingowej,
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak takiego obowiązku, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.
W momencie aut rejestrowanych z zagranicy, nie będącymi jednocześnie członkami Unii Europejskiej osoba rejestrująca powinna przedstawić takie dokumenty: dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany, dowód odprawy celnej przywozowej [SAD], dokument legalności pojazdu, jeżeli został wydany, potwierdzenie zapłaty opłaty recyklingowej (przepis dotyczy pojazdów samochodowych zaliczonych do kategorii M1 i N1).
Kolejne dokumenty to: wyrejestrowanie pojazdu wraz z innymi dokumentami sporządzonymi w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego, tablice rejestracyjne, jeśli zostały wydane, dokument określający tożsamość właściciela oraz potwierdzenie zawarcia umowy OC. Dla osoby prawnej wyciąg z rejestru sądowego. Dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wpis do ewidencji gospodarczej.
Rejestracja pojazdów sprowadzonych z zagranicy wiąże się również z częstym odwiedzaniem urzędów. Na początek Urząd Celny, w którym konieczne jest uiszczenie opłaty związanej z akcyzą liczoną od wieku i pojemności samochodu, a w przypadku aut sprowadzonych spoza UE zapłata cła. Niezbędne jest tam również przedstawienie dokumentu ze stacji diagnostycznej, który zezwala na poruszanie się danym pojazdem w Polsce. Zapłata akcyzy musi zostać uiszczona nie później niż z chwilą rejestracji samochodu osobowego w kraju. Po dokonaniu tych obowiązków proces rejestracji zmierza do Urzędu Komunikacji i Urzędu Skarbowego. Kolejność wizytacji w tych dwóch urzędach jest dowolna, jednak w przypadku Urzędu Skarbowego na przedstawienie stosownych danych mamy zaledwie 14 dni od momentu zakupienia pojazdu. Z kolei na załatwienie formalności w Wydziale Komunikacji mamy dni 30.
Do zarejestrowania pojazdu niezbędne jest wypełnienie specjalnego druku (znajdziemy go w Wydziale Komunikacji), na podstawie którego urząd rozpocznie proces rejestracji samochodu. W trakcie sprawdzania przez urząd historii samochodu otrzymuje się tablice czasowe wraz z dowodem, które należy oddać w momencie odbierania stałego dowodu rejestracyjnego. W momencie odbioru dowodu tymczasowego należy liczyć się z uiszczeniem opłaty w kwocie 12 zł. Kolejne 48 zł należy zapłacić w momencie odbioru dokumentu właściwego i 80 zł. za nowe, białe tablice.
Pojazd rejestruje starosta właściwy dla miejsca zameldowania nowego właściciela samochodu. Koszt całkowity rejestracji, po uwzględnieniu wszystkich wymaganych dokumentów, wykupieniu nalepek kontrolnych i legalizacyjnych, wykupieniu tablic i dowodów powinien wynieść ok. 170 zł. Wydatek może się zwiększyć o 75 zł w momencie, kiedy nie posiadamy karty pojazdu. Jeżeli natomiast posiadamy auto zabytkowe, które ma zostać wyposażone w żółte tablice trzeba za takie „numery” zapłacić dodatkowo 100 zł. Istnieje możliwość wygrawerowania tablicy specjalnej z dowolnymi literami i numerami (maksymalnie pięć znaków). Cena takich tablic rejestracyjnych wynosi 1000 zł.
Jednak czy zawsze wymagana jest rejestracja samochodu po zakupie, sprowadzeniu za granicy, jeśli auto nie jest i nie będzie użytkowane? Tą kwestię wyjaśnia nasz ekspert Wojciech Słowik, Specjalista ds. rejestracji pojazdów w Getin Leasing.
„Jeśli zakupiony pojazd jest przedmiotem dalszej odsprzedaży, to pierwszy właściciel pojazdu nie ma obowiązku rejestrowania go na siebie, lecz ma obowiązek udostępnienia do wglądu dla właściwego Urzędu Komunikacji oryginałów dokumentów niezbędnych do rejestracji pojazdu, wraz z wszystkimi ewentualnymi pośrednimi dokumentami przeniesienia własności. Jeśli nabywca lub nabywcy prowadzą działalność gospodarczą związaną z ,,obrotem pojazdami’’ mogą przedłożyć notarialne kopie dokumentów przeniesienia własności, co jest zgodne, z DZ.U. Nr 161, poz. 1564 §1 "2a. z 11 sierpnia 2003.”
Sprowadzanie samochodu używanego z krajów Unii Europejskiej
Sprowadzając samochód z krajów UE należy przywieźć ze sobą:
1. Dokument potwierdzający prawo własności pojazdu. Najczęściej spotykane: umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT, umowa darowizny,
2. Dowód rejestracyjny [wzory dokumentów]
3. Polisę ubezpieczeniową
I. Badanie techniczne
Niemal na każdym kroku wymagane jest przedstawienie zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego. Aby je uzyskać należy udać się do uprawnionej Stacji Kontroli Pojazdów i poddać pojazd badaniu technicznemu - koszt 169 PLN
II. Urząd Celny
Po przywozie na terytorium kraju należy złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia oraz dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.
W celu złożenia deklaracji należy udać się do dowolnej Izby Celnej. Wypełniamy i składamy druk AKC-U. Do deklaracji należy dołączyć następujące dokumenty:
1. wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium RP od nabytego z UE samochodu osobowego. Wniosek otrzymamy w Urzędzie Celnym lub możemy pobrać ze strony internetowej właściwej Izby Celnej (tej w której zamierzamy złożyć dokumenty) - każda Izba ma swój wzór wniosku.
2. pokwitowanie dokonania opłaty skarbowej w wys. 17 zł ( za każde potwierdzenie). Opłata powinna być wpłacona bezgotówkowo na rachunek Urzędu Miasta właściwego miejscowo w sprawach opłaty skarbowej
3. dokumenty pojazdu typu: karta pojazdu, dowód rejestracyjny unijny - kopia ( oryginał do wglądu) ,
4. dokument zakupu pojazdu ( umowa kupna- sprzedaży, rachunek, faktura) - kopia (oryginał do wglądu)
5. inne dokumenty np. zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym w kraju , opinia biegłego o stanie pojazdu w dniu nabycia wewnątrzwspólnotowego itp.,
6. samochody nabyte w krajach trzecich (poza Unią Europejska), posiadające dokumenty odprawy celnej z kraju członkowskiego innego niż Polska, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym przed pierwszą rejestracją w Polsce, a więc wymagają złożenia deklaracji AKC-U wg zasad podanych wyżej. W takim przypadku do deklaracji AKC-U należy dołączyć dokument odprawy celnej - kopia ( oryginał do wglądu).
W urzędzie celnym nie jest wymagalne przedstawienie przetłumaczonych dokumentów !!!
Zapłata akcyzy:
1. Zapłaty podatku akcyzowego można dokonać:
a. poprzez wpłatę dokonaną w banku, placówce pocztowej lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej;
b. poprzez przelew z rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej - osoby wykonujące przelewy przy użyciu bankowości elektronicznej winny korzystać z opcji "Przelew do urzędu skarbowego" podając jako organ podatkowy Izbę Celną właściwą dla miejsca zamieszkania i właściwy dla rodzaju zobowiązania numer rachunku bankowego danej izby
c. poprzez wpłatę w kasie Urzędu
Stawka na samochody osobowe (bez względu na wiek):
§ Z silnikiem do 2.000 ccm (włącznie) - 3,1%
§ Z silnikiem powyżej 2.000 ccm - 18,6%
UWAGA !!! Koniec z zaniżoną wartością pojazdu na fakturze !!!:
Weryfikacja podstawy opodatkowania odbywać się będzie - podobnie jak w przepisach o podatku od czynności cywilnoprawnych - z wykorzystaniem komputerowego systemu INFO-EKSPERT przez organy podatkowe dla określenia czy wartość pojazdu wykazana w deklaracji AKC-U znacznie odbiega od wartości rynkowej tego samochodu. Jeśli nie będą istniały uzasadnione przyczyny tego stanu rzeczy wówczas podatnik będzie wzywany do zmiany wysokości podstawy opodatkowania. Jeśli nie dokona takiej zmiany wszczynane będzie postępowanie podatkowe, którego celem będzie określenie wysokości podstawy opodatkowania, a w konsekwencji określenie zobowiązania w podatku akcyzowym. Jeżeli organy podatkowe zasięgać będą opinii rzeczoznawców w tym zakresie , to wówczas jeśli wysokość podstawy opodatkowania zadeklarowana przez Podatnika odbiega względem wartości wskazanej przez biegłego co najmniej 33%, to koszty opinii poniesie Podatnik.
III. Tłumaczenie dokumentów:
Tłumaczenia wszystkich dokumentów pojazdu należy dokonać u tłumacza przysięgłego. Ceny ustalane są indywidualnie - z reguły ok. 200 PLN
IV. Urząd Skarbowy
Sprowadzając samochód używany (w wieku powyżej 6 miesięcy - licząc od daty I rejestracji lub z przebiegiem powyżej 6000 km) jako osoba fizyczna (kupiliśmy auto za granicą w cenie brutto) jesteśmy zwolnieni z podatku VAT. Należy jednak uzyskać zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT. W tym celu należy udać się do właściwego miejscowo dla miejsca zamieszkania Urzędu Skarbowego i złożyć deklarację VAT-24 wraz z przetłumaczonymi dokumentami:
. dokument stwierdzający nabycie, tj: umowa kupna-sprzedaży, rachunek, faktura
. dowód rejestracyjny,
. ubezpieczenia (jeśli samochód przyjechał na kołach i miał nadane numery wywozowe),
. badanie techniczne,
. oświadczenie o nieprowadzeniu działalności a w przypadku jej prowadzenia o nie wykorzystywaniu pojazdu do celów związanych z działalnością gospodarczą,
. zaświadczenie potwierdzające zapłatę akcyzy
Po weryfikacji dokumentów US wydaje zaświadczenie - VAT-25. Zaświadczenie wydawane jest w terminie do 7 dni - koszt 160 PLN
V. Wydział Komunikacji
Rejestracji pojazdu na wniosek właściciela dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu.
Wymagane dokumenty:
. Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu.
. Dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu) - osoba fizyczna.
. dowód własności - faktura VAT, umowa kupna-sprzedaży
. Dowód rejestracyjny samochodu
. Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu
. Dowód wpłaty (zawierający określenie cech identyfikacyjnych pojazdu: nr VIN albo nr nadwozia, podwozia lub ramy) w wysokości 500 zł. od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Opłatę należy wnieść na rachunek NFOŚiGW w BGK III Oddział Warszawa Nr 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014. (Opłatę ponosi importer)
. Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju - dotyczy samochodów osobowych.
. Zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług (VAT) lub brak obowiązku podatkowego w tym zakresie. (VAT-25)
Opłaty:
1. 12 zł - pozwolenie czasowe.
2. 80 zł - tablice rejestracyjne samochodowe.
3. 1000 zł - tablice rejestracyjne indywidualne samochodowe.
4. 11 zł - komplet nalepek legalizacyjnych.
5. 16,50 zł - nalepka kontrolna na szybę pojazdu.
6. 48 zł - dowód rejestracyjny.
7. 75 zł - Karta Pojazdu.
8. Opłata ewidencyjna za wydanie:
a. dowodu rejestracyjnego - 0,50zł,
b. pozwolenia czasowego - 0,50zł,
c. nalepki kontrolnej - 0,50 zł,
d. zalegalizowanych tablic rejestracyjnych - 0,50 zł,
e. karty pojazdu - 0,50 zł,
Opłaty można dokonać w kasie Urzędu lub przelewem na konto wskazane przez Urząd. W tytule przelewu należy umieścić nr VIN (Vehicle Identification Number - unikalny 17 cyfrowy numer identyfikacyjny pojazdów mechanicznych) rejestrowanego pojazdu.
Starosta wydaje pozwolenie czasowe na okres 30 dni (tzw. ?miękki dowód?). Po tym czasie ponownie udajemy się do Urzędu celem odebrania stałego dowodu rejestracyjnego.
Wychodząc z Urzędu mamy przy sobie:
1. zalegalizowane (opatrzone naklejkami kontrolnymi) tablice rejestracyjne (2. szt)
2. nalepkę kontrolną na szybę (1 szt.)
3. pozwolenie czasowe.
4. kartę pojazdu
Zanim zaczniemy poruszać się nowym pojazdem po drogach publicznych należy:
1. Umieścić tablice rejestracyjne z przodu i z tyłu pojazdu
2. Umieścić nalepkę kontrolną w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu
3. WYKUPIĆ OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIE OD ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ (OC) !!! Ubezpieczenie należy wykupić tego samego dnia, w którym dokonano rejestracji pojazdu.
Import z Holandii: krok po kroku
Co kraj to obyczaj. Dzisiaj szczegółowo opisujemy w jaki sposób należy kupić, przerejestrować i wywieźć zakupiony w Holandii samochód.
Atrakcyjność holenderskiego rynku samochodów używanych rośnie. Wielu Polaków właśnie w tym kraju znajduje największe auto-okazje, i to mimo tego, że oprócz wszędzie spotykanego podatku Vat, holenderski fiskus dodatkowo obciąża zakup nowego auta podatkiem od luksusu, w skrócie BPM. Co ciekawe, niedawno weszło w życie nowe rozporządzenie, które umożliwia zwrot całego BPM w przypadku aut zarejestrowanych pierwszy raz od października 2006 roku. Zwrot można otrzymać po potwierdzeniu wywozu pojazdu za granicę i zarejestrowaniu w innym kraju.
Duże dokumenty
Holendrzy nie dorobili się jeszcze małych, mieszczących się w portfelu dowodów rejestracyjnych. Obowiązkowe dokumenty pojazdu to zeszytowego formatu odpowiednik naszej karty pojazdu i niemieckiego Briefu - KENTEKENBEWIJS DEEL 1, a ponadto dwie tej samej wielkości wkładki:
1. jedna zielona - OVERSCHRIJVINGSBEWIJS (ten dokument właściciel obowiązkowo przechowuje w domu, wypisane na nim są najważniejsze dane pojazdu, jest niezbędny przy sprzedaży auta).
2. druga jasnozielona - VRIJWARING lub KENTEKENBEWIJS DEEL 2 (jeśli właścicielem jest osoba prywatna) lub różowa - BEDRIJFSVOORRAAD DEEL 1 B (tylko dla firm); te wkładki przy każdorazowej sprzedaży auta są wymieniane i tu wpisuje się dane właściciela.
Kierowcy w Holandii obowiązani są posiadać przy sobie kartę pojazdu i odpowiednią wkładkę. Oprócz tego trzeba posiadać dokument potwierdzający badanie techniczne wydany przez RDW - KEURINGSRAPPORT. Warto wiedzieć, że Holendrzy nie wymieniają tablic rejestracyjnych. Bez względu na liczbę kolejnych właścicieli tablice pozostają te same.
Wszystko w RDW
Holenderskie wydziały komunikacji nazywają się Rijksdienst Voor Her Wegverkeer, skrótowo - RDW. Tutaj można załatwić wszystkie samochodowe formalności, w tym papiery na wywóz auta za granicę. Niestety, oddziały RDW nie są w każdym mieście i niekiedy trzeba pokonać przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów.
Do wywozu auta z Holandii potrzebny jest dokument eksportowy - VITVOERVERKLARING / VITVOERKENTEKENBEWIJS. Bardzo ważna jest pieczątka z datą na tym dokumencie, która przybijana jest z prawej strony od góry.
Holenderskie tablice wywozowe i dokumenty można załatwić w RDW, ale także u niektórych sprzedawców. Zwykle duże firmy wszystkie formalności załatwiają na miejscu, łącznie z wystawieniem tablic. Tablice, dokumenty i ubezpieczenie kosztują od 100 do 150 Euro.
Uwaga! Jeśli wszystkie formalności (w tym wymeldowanie pojazdu) możemy też osobiście załatwić w RDW. Trzeba mieć ze sobą wszystkie dokumenty auta (pierwszą i drugą część dowodu rejestracyjnego, ważny przegląd techniczny) i stare tablice rejestracyjne.
Papierowe tablice
Kilka lat temu widywało się w Polsce dość często auta sprowadzone z Holandii z dziwnymi, bo wypisanymi na tekturze numerami rejestracyjnymi. Dzisiaj już takich tablic prawie nie widać. Może za sprawą niemieckiej policji, która lubi kontrolować Polaków przemykających tranzytem przez Niemcy.
Tak czy owak do dzisiaj holenderskie tablice wywozowe nie podlegają tym samym rygorom co zwykłe tablice rejestracyjne. Ważny jest tylko numer tych tablic. Dlatego co więksi eksporterzy, aby zaoszczędzić na kosztach, tymczasowe tablice eksportowe wyrabiają na miejscu, dość prymitywnymi metodami.
Problem z BPM
BPM to podatek od luksusu, który musi zapłacić każdy holenderski nabywca nowego samochodu. Wynosi on około 45% ceny netto. Jego wysokość spada z każdym rokiem użytkowania pojazdu, aby po mniej więcej 10 latach zupełnie zniknąć.
Na stronie http://www.autoweek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, w dziale "service", znajduje się kalkulator, który umożliwia precyzyjne wyliczenie ile owego podatku "wisi" na konkretnym samochodzie. Trzeba znać datę pierwszej rejestracji, rodzaj silnika oraz cenę nowego egzemplarza.
Podatku BPM do niedawna można było uniknąć tylko wtedy, gdy auto kupowało się nowe, w salonie, i wywoziło zaraz za granicę. Niedawno przepisy uległy zmianie, ale tylko w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od października 2006 roku.
Przy samochodach powypadkowych jest trochę inaczej. Z reguły po wypadku policja zabiera dokumenty. Żeby odzyskać papiery i BPM (dotyczy pojazdów zarejestrowanych w Holandii od X 2006 roku) trzeba najpierw naprawić pojazd, a później zrobić przegląd techniczny. Zdarza się jednak, że papiery zostają razem z autem po wypadku. Wtedy wystarczy dostarczyć zaświadczenie o zarejestrowaniu auta za granicą, a sprzedawca dostanie zwrot BPM. Tym zwrotem oczywiście powinien w jakiś sposób podzielić się z nabywcą.
Samochody z Belgii
Coraz więcej osób jeździ po samochody do Belgii, Holandii czy Francji. W Niemczech już wykupiono prawie wszystkie stare i tanie samochody. Dlatego laweciarze poszukują nowych, jeszcze nie opustoszałych rynków.
Na co zwracać uwagę przy sprowadzaniu samochodów z Belgii? Przede wszystkim na dokumenty. W tym kraju razem z autem powinniśmy otrzymać charakterystyczny różowy Brief oraz rachunek lub umowę kupna-sprzedaży. Nie istnieje coś takiego jak znane z Niemiec wymeldowanie pojazdu.
Może się zdarzyć, że sprzedawca nie będzie dysponował owym Briefem. Wówczas powinien być dokument z policji potwierdzający pochodzenie pojazdu. Sprawdzając takie zaświadczenie należy bacznie przyjrzeć się pieczątkom.
Pozostaje kwestia sposobu sprowadzenia auta do Polski. Można, podobnie jak w Niemczech, wykupić tablice celne wywozowe. Ale te kosztują znacznie więcej niż u naszych sąsiadów zza Odry, bo aż 250 Euro. Na dodatek trzeba na nie czekać dwa dni. W cenie zawarte jest międzynarodowe ubezpieczenie. Wraz z tablicami urząd wystawia na nasze nazwisko coś na wzór dowodu rejestracyjnego.
Uwaga! Tablice celne dostaniemy tylko wówczas, gdy kupiony przez nas samochód posiada ważny przegląd techniczny. Co prawda istnieje możliwość wykonania przeglądu. Kosztuje to kilkadziesiąt Euro. Ale to kolejne wydatki, a wystarczy, że cokolwiek nie będzie sprawne i tylko stracimy pieniądze.
Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z lawety. Wówczas nie będą potrzebne tablice celne ani przegląd. Ci, którzy nie mają własnej przyczepy mogą skorzystać z firm, które świadczą takie usługi. Średni koszt przywiezienia samochodu z Belgii to około 2000 złotych. Firmy ponadto pomagają sprawdzić dokumenty oraz faktyczny stan pojazdu. Poważniejsi przewoźnicy wykupują ubezpieczenie obejmujące także przewożony na lawecie samochód.
[ Dodano: Nie Cze 07, 2009 00:45 ]
Sprowadzanie samochodu ze Szwajcarii do Polski
Jak się okazuje, jest to proste, o ile "wie się jak". Jak wszystko
•Z umową zakupu należy się udać do wydziału komuniakcji (Service des automobiles) i wykupić tablice wywozowe wraz z ubezpieczeniem. Koszt zależy od okresu ubezpieczenia (zawsze do końca miesiąca). W 2003 roku było to 196CHF.
•W miejscowym urzędzie celnym nalezy obrać druki EUR-1 (świadectwo pochodzenia) oraz SAD i wypełnić je. Świadectwo pochodzenia potwierdza sprzedający.
•Samochód kupiony w Szwajcarii musi być sprowadzony na teren UE, czyli musi być dokonana odprawa celna. Stawka cła jest zerowa , trzeba zapłacić tylko VAT. Z powodów o których później zalecane jest dokonanie tej odprawy nie w Polsce ale w Niemczech. Można to zrobić przy przekraczaniu granicy w Basel - w budynku Urzędu Celnego na przejściu granicznym z pomocą Agencji celnej (40 EUR za wypisanie papierów)
•Po powrocie do kraju w miejscowym Urzędzie celnym składamy deklarację (możemy skorzystać z pomocy agencji celnej) i w zależności od wartości na Umowie zakupu i wieku pojazdu płacimy akcyzę.
•Po otrzymaniu z UC zaświadczenia o zapłacie akcyzy (ca. 7 dni) z tłumaczeniami SADu i szwajcarskiego Dowowdu rejestracyjnego oraz zaświadczeniem z przeglądu technicznego rejestracyjnego zgłaszamy się do naszego wydziału komunikacji w celu rejestracji - opłaty w kraju to akcyza + ca. 1000 zł opłat związanych bezpośrednio z rejestracją.
I to wszystko. Dlaczego lepiej dokonać odprawy celnej w Niemczech? Ponieważ z doswiadczeń innych wynika, że polscy celnicy bardzo często kwestionują (na co im niestety prawo celne pozwala) wysokość wartości zakupu wynikającej z umowy kupna i dokonują wyceny wg. swoich tabel. Ma to duży wpływ na wysokość opłat, zwłaszcza przy nieco starszych samochodach gdzie akcyza sięga nawet 65% wartości z umowy, zatem dokonując odprawy w Niemczech możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy.
Ostatnio zmieniony śr cze 17, 2009 22:31 przez zajac, łącznie zmieniany 10 razy.
Moje mark 4 http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=251704&start=0
NARZĘDZIA I SPRZĘT WARSZTATOWY - SPRZEDAŻ
Pomoc prawna - ubezpieczenia
Ubezpieczenia PZU OC, AC, NNW, Pakiety - Tanio
NARZĘDZIA I SPRZĘT WARSZTATOWY - SPRZEDAŻ
Pomoc prawna - ubezpieczenia
Ubezpieczenia PZU OC, AC, NNW, Pakiety - Tanio
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
Cześć, Kupiłem auto w DE mam zamiar w weekend po nie jechać. Samochód ma tam ważny przegląd techniczny. Czy w Polsce też muszę robić przegląd jak przyjadę autem? Zmieniło się coś w prawie i już nie trzeba robić przeglądu, bo wiem że miała wejść taka ustawa... dzięki za odp.
Mateo
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
Obecnie zagraniczny przegląd techniczny również honorowany jest w Polsce ale... i tak musisz jechać do stacji diagnostycznej na tzw "półprzeglad"... Chodzi o to żeby to stacja diagnostyczna wklepała pojazd do CEPIK`u (za co bierze 60zł) a nie "zapracowany" urzędnik wydziału komunikacji (za co bierze 250zł)...
W każdym bądź razie - jeżeli pojazd ma ważny przegląd techniczny w kraju z którego został sprowadzony - jest on również honorowany w Polsce - bez względu czy auto przyjechało na kołach czy też zostało przywiezione na lawecie. Ważne aby posiadać taki dokument... Bo często ludzie jadą po auta, kupują, w tamtejszych wydziałach komunikacji dostają tablice "celne" a po przyjeździe do polski okazuje się że nie mają żadnego dokumentu potwierdzającego ważność badania technicznego i ... muszą niestety robić je w Polsce ponownie...
W każdym bądź razie - jeżeli pojazd ma ważny przegląd techniczny w kraju z którego został sprowadzony - jest on również honorowany w Polsce - bez względu czy auto przyjechało na kołach czy też zostało przywiezione na lawecie. Ważne aby posiadać taki dokument... Bo często ludzie jadą po auta, kupują, w tamtejszych wydziałach komunikacji dostają tablice "celne" a po przyjeździe do polski okazuje się że nie mają żadnego dokumentu potwierdzającego ważność badania technicznego i ... muszą niestety robić je w Polsce ponownie...
https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=538082&p=7130128#p7130128
-
- Mały gagatek
- Posty: 148
- Rejestracja: śr wrz 08, 2010 18:18
- Lokalizacja: Nowy dwór mazowiecki
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
Witam Panowie ostatnio sprowadziłem sobie samochodzik z Niemiec wiadomo opłaty, opłaty i urzędy. Ale tak autko przyjechało niby na lawecie wszystkie dokumenty mam przetłumaczone, zrobiłem przegląd oraz ubezpieczyłem go na nr. vin i podałem numery rejestracyjne takie jakie mam na dokumencie od samochodu. No i dojechałem samochodem do domu samochód miał założone tablice niemieckie ale inne niż w dowodzie, nie wiem jak one się nazywają ale czas ich użytkowania jest chyba do 3 miesięcy jak się nie mylę. Trzy miesiące się skończyły i moje pytanie czy mogę dalej pokonywać kilometry samochodzikiem tak jak wyżej mam przegląd aktualny oraz ubezpieczenie. Niestety nie mogłem opłacić samochodu bo miałem ciężką sytuację finansową ale już po woli się za to zabieram. Czekam na poważne odpowiedzi Dzięki
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
Rozumiem że wizyty w UC nie zaliczyłeś również...
No to jedynie ratuje Cię ponowna wizyta w stacji przeglądowej na której zrobisz kolejny raz pierwszy przegląd, tak żeby była na nim data nie starsza jak 7 dni
podobnie musisz zrobić z umową... inaczej zapłacisz karę.
No to jedynie ratuje Cię ponowna wizyta w stacji przeglądowej na której zrobisz kolejny raz pierwszy przegląd, tak żeby była na nim data nie starsza jak 7 dni
podobnie musisz zrobić z umową... inaczej zapłacisz karę.
https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=538082&p=7130128#p7130128
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
To jest przestępstwo karno skarbowe... Czyli należny podatek + odsetki karne za zwłokę + zapewne odgórna urzędowa stawka kary no i postępowanie...
https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=538082&p=7130128#p7130128
-
- Mały gagatek
- Posty: 148
- Rejestracja: śr wrz 08, 2010 18:18
- Lokalizacja: Nowy dwór mazowiecki
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
To ja nie będę się użerał z urzędami pojadę na przegląd jeszcze raz
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
Koledzy, muszę prosić o wsparcie merytoryczne.
Mam zamiar kupić nowe autko Polo 9N3.
Auto stoi w komisie na niemieckich tablicach (zwykłych białych, nie tranzytowych). Komis ma mi wystawić fakturę VAT na zakup auta.
Trochę mi się to nie podoba, bo wolałbym auto już przerejestrowane, a w tym przypadku trochę mi śmierdzi.
Nie chcę się nadziać a trochę mi się nie podobają te niemieckie blachy. Na co uważać? Czy nie będzie problemów z przerejestrowaniem, czy mogę przejechać tym autem choćby do garażu, czy na przegląd (zakładając ważny przegląd i OC - te niestety trzeba wykupić).
Mam zamiar kupić nowe autko Polo 9N3.
Auto stoi w komisie na niemieckich tablicach (zwykłych białych, nie tranzytowych). Komis ma mi wystawić fakturę VAT na zakup auta.
Trochę mi się to nie podoba, bo wolałbym auto już przerejestrowane, a w tym przypadku trochę mi śmierdzi.
Nie chcę się nadziać a trochę mi się nie podobają te niemieckie blachy. Na co uważać? Czy nie będzie problemów z przerejestrowaniem, czy mogę przejechać tym autem choćby do garażu, czy na przegląd (zakładając ważny przegląd i OC - te niestety trzeba wykupić).
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
A czym to ma śmierdzieć ??
Normalna transakcja. Kupujesz, jedziesz do ichniejszego wydziału komunikacji i przerejestrowujesz auto na siebie. Jako że polak jesteś dostaniesz celne tablice a pojazd zostanie wyrejestrowany w Niemczech. Kupujesz ubezpieczenie na czas przejazdu i w drogę do domu (zakładam że auto ma ważny przegląd techniczny).
Normalna transakcja. Kupujesz, jedziesz do ichniejszego wydziału komunikacji i przerejestrowujesz auto na siebie. Jako że polak jesteś dostaniesz celne tablice a pojazd zostanie wyrejestrowany w Niemczech. Kupujesz ubezpieczenie na czas przejazdu i w drogę do domu (zakładam że auto ma ważny przegląd techniczny).
https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=538082&p=7130128#p7130128
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
Piasek, szukam dziury w całym bo auto to dla mnie nie najmniejszy wydatek:) Wiem, że nie ma ubezpieczania, nie wiem jak z przeglądem. Ogólnie kolesie są nieco dziwni. Pytam sie człowieka czy auto może jeździć po drogach, bo chciałbym odbyć przejażdżkę. Na to padła odpowiedź: "ale w jakim sensie?". No czy moża jeździć tym autem w takim stanie jak ono jest po drogach publicznych bo chciałem je sprawdzić, wypróbować: odp tak. A ma ubezpieczanie?: Nie, ale po okolicy to nie strach...
Ta 800 euro mandatu to ja będę płacił...
Ta 800 euro mandatu to ja będę płacił...
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
No auto nie ma ubezpieczenia - to normalne
A komis tablic próbnych - to nienormalne.
Powinni mieć tzw. czerwone blachy.
A komis tablic próbnych - to nienormalne.
Powinni mieć tzw. czerwone blachy.
https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=538082&p=7130128#p7130128
-
- Nowicjusz
- Posty: 3
- Rejestracja: sob paź 24, 2009 13:45
- Lokalizacja: Zamość, woj WLPK
- Kontakt:
Re: Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
Witam!
Bardzo trapi mnie pewne zagadnienie...
Auto sprowadzone z zagranicy trzeba zarejestrować w ciągu 30dni od sprowadzenia.
Jeśli jednak sprowadza się takowe na dalszą sprzedaż, takiego obowiązku unikamy.
Teraz moje pytanie.. Co dzieje się jeśli kupimy auto od takiego pośrednika w kraju. Zaznaczę, że samochód jest w PL już kilka miesięcy.
Te 30 dni liczy się od nowa, czyli od podpisania umowy z pośrednikiem w kraju?
Proszę o odpowiedź, jeśli istnieje i ktoś zna to także o przepis prawny.
Pozdrawiam, Karol_mt-01
Bardzo trapi mnie pewne zagadnienie...
Auto sprowadzone z zagranicy trzeba zarejestrować w ciągu 30dni od sprowadzenia.
Jeśli jednak sprowadza się takowe na dalszą sprzedaż, takiego obowiązku unikamy.
Teraz moje pytanie.. Co dzieje się jeśli kupimy auto od takiego pośrednika w kraju. Zaznaczę, że samochód jest w PL już kilka miesięcy.
Te 30 dni liczy się od nowa, czyli od podpisania umowy z pośrednikiem w kraju?
Proszę o odpowiedź, jeśli istnieje i ktoś zna to także o przepis prawny.
Pozdrawiam, Karol_mt-01
Sprowadzamy auto z UE i z poza UE-informacje,dokumenty
Przepisy w tej materii są głupie i każdy mówi co innego.
7 dni od daty powstania czynności cywilno-prawnej masz na opłacenie UC i US
30 dni to masz na przegląd a nie na rejestrację - dokonujesz pierwszego przeglądu pojazdu i całej odprawy celno-skarbowej i nie musisz go rejestrować na stałe. Możesz dobie wziąć blachy tymczasowe i przepisywać dowód co miesiąc do czasu sprzedaży...
Natomiast handlarze kantują przepisując daty umowy kupna-sprzedaży z datą spełniającą powyższe warunki dopiero w momencie kiedy znajdzie sie kupiec na auto (bardzo często wpisując kupca jako bezpośredniego nabywcę w Niemczech czy skąd tam auto pochodzi, na dodatek bardzo często też słupa a na dodatek jak debil albo celowo chce Ci życie utrudnić bo się za mocno targowałeś wpisze Ci Niemca jako sprzedawcę, Ciebie jako nabywcę - A AUTO POCHODZI Z FRANCJI) i jesteś ugotowany. Przed urzędami polskimi jesteś oszust.
Także 90% stojących na polskich placach komisowych pojazdów - "zgodnie z prawem" jeszcze nie zostało zakupionych i w ogóle nie ma ich na terytorium RP. Te 10% oferowanych do sprzedaży ma załatwiony kpl dokumentów o których pisałem lub jest zarejestrowana. Najczęściej jednak sprzedający pisząc iż auto posiada kpl dok. do rejestracji tak na prawdę go nie ma i dopiero jak pojedziesz kupić - z twoimi danymi jedzie załatwiać odprawy, na twoje dane osobowe. W ten sposób handlarz przycina kilka lub kilkanaście nawet tysięcy złotych totalnie na lewo i gdyby cokolwiek wyszło później z autem (przebity, 3w1, cofany lub zarżnięty) nie masz żadnej możliwości dochodzenia swoich praw - bo nie masz od kogo...
Na dodatek jak auto wyjątkowo trefne i niesprzedawalne, rozpoczyna się proces jego "legalizacji" w Polsce z pominięciem oficjalnie przyjętej urzędowej procedury:
- na lewe dokumenty (kolejna działka do przetrzepania to firmy posiadające uprawnienia do kasacji pojazdów)
- na kradzione auta
- na skupowane na potęgę trupy, powypadki, zniszczone, spalone itp... wiadomo o co chodzi w tej branży)
- itp, itd...
Dziwię się bardzo na to ogromne przyzwolenie US i UC na tą ogromną szara strefę jaka w Polsce w tej materii się szerzy. Łupią tego poczciwego "Kowalskiego" coraz wyższym VAT`em, coraz droższymi opłatami i wyższymi podatkami a nie potrafią zrobić tak elementarnej rzeczy jak wysłać po jednym z urzędników (celnym i skarbowym) do każdego komisu w tym kraju z zażądaniem kpl dok. stwierdzających uiszczenie w/w opłat oraz zasadniczo legalizujących "pobyt" danego pojazdu na terytorium RP na każdy pojazd stojący na placu.
Różne dane mówią o milionie do nawet trzech !! milionach pojazdów tkwiących gdzieś na komisowych placach, na podwórkach prywatnych handlarzy, w ogródkach "dorabiających" sobie na boku. Każdy taki samochód to jest parę tysięcy akcyzy i wszelkich rejestrowych opłat. Dlaczego nikt nie weźmie się za przetrzepanie tej gigantycznej szarej strefy ukrywającej miliony złotych (jeżeli zsumujemy opłaty celno-skarbowe, rejestrowe i podatek od zysku na handlu takimi pojazdami) ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Takie idiotyzmy - to tylko w Polsce.
7 dni od daty powstania czynności cywilno-prawnej masz na opłacenie UC i US
30 dni to masz na przegląd a nie na rejestrację - dokonujesz pierwszego przeglądu pojazdu i całej odprawy celno-skarbowej i nie musisz go rejestrować na stałe. Możesz dobie wziąć blachy tymczasowe i przepisywać dowód co miesiąc do czasu sprzedaży...
Natomiast handlarze kantują przepisując daty umowy kupna-sprzedaży z datą spełniającą powyższe warunki dopiero w momencie kiedy znajdzie sie kupiec na auto (bardzo często wpisując kupca jako bezpośredniego nabywcę w Niemczech czy skąd tam auto pochodzi, na dodatek bardzo często też słupa a na dodatek jak debil albo celowo chce Ci życie utrudnić bo się za mocno targowałeś wpisze Ci Niemca jako sprzedawcę, Ciebie jako nabywcę - A AUTO POCHODZI Z FRANCJI) i jesteś ugotowany. Przed urzędami polskimi jesteś oszust.
Także 90% stojących na polskich placach komisowych pojazdów - "zgodnie z prawem" jeszcze nie zostało zakupionych i w ogóle nie ma ich na terytorium RP. Te 10% oferowanych do sprzedaży ma załatwiony kpl dokumentów o których pisałem lub jest zarejestrowana. Najczęściej jednak sprzedający pisząc iż auto posiada kpl dok. do rejestracji tak na prawdę go nie ma i dopiero jak pojedziesz kupić - z twoimi danymi jedzie załatwiać odprawy, na twoje dane osobowe. W ten sposób handlarz przycina kilka lub kilkanaście nawet tysięcy złotych totalnie na lewo i gdyby cokolwiek wyszło później z autem (przebity, 3w1, cofany lub zarżnięty) nie masz żadnej możliwości dochodzenia swoich praw - bo nie masz od kogo...
Na dodatek jak auto wyjątkowo trefne i niesprzedawalne, rozpoczyna się proces jego "legalizacji" w Polsce z pominięciem oficjalnie przyjętej urzędowej procedury:
- na lewe dokumenty (kolejna działka do przetrzepania to firmy posiadające uprawnienia do kasacji pojazdów)
- na kradzione auta
- na skupowane na potęgę trupy, powypadki, zniszczone, spalone itp... wiadomo o co chodzi w tej branży)
- itp, itd...
Dziwię się bardzo na to ogromne przyzwolenie US i UC na tą ogromną szara strefę jaka w Polsce w tej materii się szerzy. Łupią tego poczciwego "Kowalskiego" coraz wyższym VAT`em, coraz droższymi opłatami i wyższymi podatkami a nie potrafią zrobić tak elementarnej rzeczy jak wysłać po jednym z urzędników (celnym i skarbowym) do każdego komisu w tym kraju z zażądaniem kpl dok. stwierdzających uiszczenie w/w opłat oraz zasadniczo legalizujących "pobyt" danego pojazdu na terytorium RP na każdy pojazd stojący na placu.
Różne dane mówią o milionie do nawet trzech !! milionach pojazdów tkwiących gdzieś na komisowych placach, na podwórkach prywatnych handlarzy, w ogródkach "dorabiających" sobie na boku. Każdy taki samochód to jest parę tysięcy akcyzy i wszelkich rejestrowych opłat. Dlaczego nikt nie weźmie się za przetrzepanie tej gigantycznej szarej strefy ukrywającej miliony złotych (jeżeli zsumujemy opłaty celno-skarbowe, rejestrowe i podatek od zysku na handlu takimi pojazdami) ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Takie idiotyzmy - to tylko w Polsce.
https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=538082&p=7130128#p7130128
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości