Cześć!
Czy mógłby mi ktoś tutaj wyjaśnić jaki wpływ ma ciśnienie opon na zachowywanie się autka na drodze?
Nigdzie nie mogę znaleźć niczego konkretnego, a zdaję sobie sprawę, że nie bez powodu są zalecane wartości przez producenta.
Jaki to ma wpływ na komfort jazdy, na właściwości trakcyjne itp?
Dziękuję za odpowiedź!!!
Ciśnienie w oponach raz na zawsze
Re: Ciśnienie w oponach raz na zawsze
Powiem co wiem i liczę na życzliwe komentarze.
Za niskie ciśnienie - zużywa się bieżnik po bokach, opony się grzeją a w konsekwencj niszczą, auto więcej pali, gorzej reaguje na kierownicę, mniej jest stabilne, opona może spaść na skręcie (znaczy rozszczelnić sie. Jest w pewnym zakresie wyższy komfort oraz lepiej się jedzie po piachu (ale to dotyczy opon o wysokim profilu).
Za wysokie ciśnienie - jest twardo, reakcje na kierownicę są żywsze, ale przyczepność słaba (bo zmniejszona jest powierzchnia kontaktu z nawierzchnią), zużywa się szybciej środek opony, wibracje niszczą zawieszenie.
I teraz najciekawsze - VW zaleca dla mojego golfa 2.3 ale dopuszcza 2.0 dla komfortu. Czyli kiedy najlepiej. Poza tym ciśnienie zmienia się wraz z temperaturą i wymaga korekty w zależności o temperatury przy której pompujemy w stosunku to spodziewanej temperatury jazdy. I do tego trzeba uwzględnić obciążenie. Czyli nigdy nie jest doskonale .
Jak miałem terenówkę, to stale woziłem kompresor i dobry manometr. Teraz tylko manometr. Jak muszę dopompować to przy takich małych kołach używam ręcznej pompki .
Za niskie ciśnienie - zużywa się bieżnik po bokach, opony się grzeją a w konsekwencj niszczą, auto więcej pali, gorzej reaguje na kierownicę, mniej jest stabilne, opona może spaść na skręcie (znaczy rozszczelnić sie. Jest w pewnym zakresie wyższy komfort oraz lepiej się jedzie po piachu (ale to dotyczy opon o wysokim profilu).
Za wysokie ciśnienie - jest twardo, reakcje na kierownicę są żywsze, ale przyczepność słaba (bo zmniejszona jest powierzchnia kontaktu z nawierzchnią), zużywa się szybciej środek opony, wibracje niszczą zawieszenie.
I teraz najciekawsze - VW zaleca dla mojego golfa 2.3 ale dopuszcza 2.0 dla komfortu. Czyli kiedy najlepiej. Poza tym ciśnienie zmienia się wraz z temperaturą i wymaga korekty w zależności o temperatury przy której pompujemy w stosunku to spodziewanej temperatury jazdy. I do tego trzeba uwzględnić obciążenie. Czyli nigdy nie jest doskonale .
Jak miałem terenówkę, to stale woziłem kompresor i dobry manometr. Teraz tylko manometr. Jak muszę dopompować to przy takich małych kołach używam ręcznej pompki .
Re: Ciśnienie w oponach raz na zawsze
Zależnie od parametrów opon i parametrów dobiera się ciśnienie w oponach. Poza tym też liczy sie ciężar jaki wozisz. Troszeczkę też to jak jeździsz ale pomijalne to jest.
Touran bls+ oraz dwa razy Touran cayc+ to
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości