Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Problemy z doborem felg i opon do auta? Napisz o tym tutaj, także wszystko na temat opon i felg.

Moderatorzy: Stalu, VIP

Awatar użytkownika
sebekgolf
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2220
Rejestracja: sob wrz 25, 2010 09:48
Lokalizacja: Goteborg/Oberschlesien
Auto: Volvo S60 T6 R-Design, MK4 GT TDI i inne takie

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: sebekgolf » wt kwie 03, 2018 22:11

Stalu pisze:
wt kwie 03, 2018 21:13
Jakim cudem robi się negatyw na belce ?
Koła masz ustawione przy pustym aucie mniej więcej tak : / ------\ patrząc od przodu/tyłu ( oczywiście tutaj kąt jest za ostry a nie chce mi się bawić w paint). Teraz pomyśl co się staniej, jak punkt obrotu wahacza idzie coraz niżej. Widok który teraz masz patrząc "od tyłu" samochodu, zaczyna robić się widokiem od góry. Mam nadzieję, że załapiesz o co mi chodzi.

W przypadku samochodów ze stałym 4x4 a nie imitacją jak w golfie, na przedniej osi robi się w niektórych typach zawieszeń rozbieżność, bo inaczej autem nie da się jechać prosto.

Najlepiej by było, jakbyś wziął taki samochód, zrobił pomiary referencyjne na prostych felgach przy samochodzie podniesionym do góry, a potem dobrze go dociążyć żeby siadł na sam dół i zrobić kolejny pomiar. Zobaczysz jak się geometria zawieszenia zmienia ze względu na obciążenie. Tutaj twoim obciążeniem staje się gleba, czyli tak, jakbyś cały czas jeździł załadowany.


Tarpan 1,5 OHV -> Swap 1,4 dohc R.I.P -> Swap 1,6 DOHC R.I.P -> Swap 1,4 DOHC R.I.P ->Swap 1,8 DOHC R.I.P -> Swap 1,8+ DOHC -> Swap 1,8T +++ DOHC in progresssss

Pomagamy Domom Dziecka -> ZŁOMBOL '11/'12 /'14/'15/'16

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

Awatar użytkownika
Stalu
_
_
Posty: 3904
Rejestracja: pn lut 18, 2008 16:45
Lokalizacja: Pacanów
Kontakt:

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: Stalu » wt kwie 03, 2018 22:22

Ty czytasz co piszesz ? Przy 4x4 pojawi się negatyw, ale na pewno nie przy sztywnej belce, jedyne co się zmienia to odległość kół od budy w stronę błotników


„Nie umiera ten, kto trwa w sercach i pamięci naszej”

Awatar użytkownika
sebekgolf
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2220
Rejestracja: sob wrz 25, 2010 09:48
Lokalizacja: Goteborg/Oberschlesien
Auto: Volvo S60 T6 R-Design, MK4 GT TDI i inne takie

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: sebekgolf » śr kwie 04, 2018 10:16

A wiesz ze w belce koła nie są idealnie równolegle ?


Tarpan 1,5 OHV -> Swap 1,4 dohc R.I.P -> Swap 1,6 DOHC R.I.P -> Swap 1,4 DOHC R.I.P ->Swap 1,8 DOHC R.I.P -> Swap 1,8+ DOHC -> Swap 1,8T +++ DOHC in progresssss

Pomagamy Domom Dziecka -> ZŁOMBOL '11/'12 /'14/'15/'16

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: Qto » pn kwie 09, 2018 23:10

Z czasem ostatnio słabo...dlatego na razie tylko podłączony VAG aby sprawdzić prędkości poszczególnych kół i dziwna sprawa - szczegóły tutaj viewtopic.php?f=140&t=614242&p=7133972#p7133972



mariusz33
Forum Master
Forum Master
Posty: 1202
Rejestracja: śr gru 02, 2009 16:19
Lokalizacja: Borzychy

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: mariusz33 » pt kwie 13, 2018 17:04

Siema i co doszles z tym zurzyciem?


Mariusz

Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: Qto » pt kwie 13, 2018 17:09

Może w weekend coś ruszę z tematem...na razie na celowniku jest ABS/ESP. Na pewno jak ogarnę, to napiszę...nawet jak będzie to za pół roku



Awatar użytkownika
Jazz_Blue
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 875
Rejestracja: pt lis 07, 2008 21:01
Lokalizacja: BB
Kontakt:

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: Jazz_Blue » sob kwie 21, 2018 22:06

Szanowny Qto,
jak sam wspomniałeś opony są młodsze co może działać na ich niekorzyść. W dzisiejszych czasach, żeby nie podnosić cen obniża się jakość produktu. Może być coś na rzeczy. Innego sensownego rozwiązania nie widzę... :pub:



muszkatobiasz
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2733
Rejestracja: pn lis 05, 2012 00:35
Lokalizacja: Oborniki wlkp.

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: muszkatobiasz » sob kwie 21, 2018 22:25

jeśli opona na całej powierzchni jest równo zużyta i prawa i lewa to wszystko jest ok z geometrią wiadomo gleba zmieni pochylenie kół itp ale na pewno wszystko jest ok



Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: Qto » ndz kwie 22, 2018 20:04

Jazz_Blue rozumiem, że opony mogą się różnić...ale qfa nie tyle, żeby tylne zdzierały się 2x szybciej od przednich kiedy ten stosunek powinien być odwrotny.

muszkatobiasz, masz na myśli, że z zawieszeniem jest ok, czy takie zużycie opon jest ok?
Dzisiaj zrzucałem wszystkie koła i dokładnie oglądałem opony...są zdarte równo - także moim zdaniem zawieszenie jest ok...może nie perfekcyjnie, ale po oponach nie widać aby coś było wyraźnie krzywo. Wprowadziłem małe korekcje wysokości zawieszenia i będę obserwował dalej co się dzieje.

Zrobiłem pomiary klocków jednak za mały przebieg jest na nich aby odpowiedź była oczywista...klocki ledwo dotarte
Lewy tył: Klocek zewnętrzny zjechany 1mm, wewnętrzny 0,6mm
Prawy tył: klocek zewnętrzny 1mm, wewnętrzny 0,7mm
Lewy przód: klocek zewnętrzny 1,4mm, wewnętrzny 0,9-1,5mm (większa wartość od strony gdzie tarcza atakuje)
Prawy przód: klocek zewnętrzny 1,4mm, wewnętrzny 0,5-1,6mm (większa wartość j.w.)
Napisałem tutaj aby mi nie zginęło :P Przy wyżej wymienionych wartościach brałem pod uwagę że klocki przednie mają (przynajmniej te co ja mam założone - ATE ceramic) fabrycznie inną grubość od strony wewnętrznej i zewnętrznej.

Mam jeszcze inny pomysł...sprawdzać spalanie z kompa. Ostatni tydzień jeździłem bez ESP i wychodziło 4,9 - 5,4...a wcześniejsze trzy miesiące 5,4 - 5,9. Wiem, że to też nie jest wyznacznik...zwłaszcza że się ociepliło...dwa tygodnie temu zmieniłem termostat, który raz działał poprawnie, innym razem się nie domykał a jeszcze innym był otwarty...ale zawsze spalanie mieściło się w podanym przedziale. Trasy robię bardzo powtarzalne więc za jakiś czas spróbuję się na tym skupić...pogoda już nie powinna świrować, także nie powinna mieć większego wpływu...do wyjeżdżenia obecnie zatankowanego paliwa jeszcze będzie korekcja zawieszenia i zmiana programu. Zobaczymy co wyjdzie. Na zbiorniku też robię porównywalne wyniki...także dojadę ten zbiornik do końca, tankuje kolejny i jeżdżę cały z wyłączonym ESP, kolejny bez ESP.



Awatar użytkownika
wesol
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 9269
Rejestracja: śr sie 13, 2008 14:01
Lokalizacja: Goleniów

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: wesol » ndz kwie 22, 2018 21:13

Po mojemu coś nie tak z tylnym zawieszeniem. Albo nie jest sztywne na tyle i wycierać się powinny zdaje się od wewnątrz albo jakiś strzał był w wahacz tylny. Chyba że belka tylna przykręcona do budy jakoś krzywo.


Touran bls+ oraz dwa razy Touran cayc+ to

Awatar użytkownika
sebekgolf
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2220
Rejestracja: sob wrz 25, 2010 09:48
Lokalizacja: Goteborg/Oberschlesien
Auto: Volvo S60 T6 R-Design, MK4 GT TDI i inne takie

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: sebekgolf » ndz kwie 22, 2018 22:24

Qto, tak mi przyszło do głowy. Masz może dojście do pirometru ? Wtedy można by przybutować nieco na trasie i zrobić pomiar opony w kilku jej miejscach. Może pojawiłby się jakiś dodatkowy punkt "Zaczepienia".


Tarpan 1,5 OHV -> Swap 1,4 dohc R.I.P -> Swap 1,6 DOHC R.I.P -> Swap 1,4 DOHC R.I.P ->Swap 1,8 DOHC R.I.P -> Swap 1,8+ DOHC -> Swap 1,8T +++ DOHC in progresssss

Pomagamy Domom Dziecka -> ZŁOMBOL '11/'12 /'14/'15/'16

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

muszkatobiasz
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2733
Rejestracja: pn lis 05, 2012 00:35
Lokalizacja: Oborniki wlkp.

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: muszkatobiasz » ndz kwie 22, 2018 22:50

jak wyżej kolega piszę jak coś z belką to zdziera od środka ja tak mam,jeśli mam założone 15 jest ok jeśli 18 zdziera od środka z wierzchu jak nowa ale ja mam belkę krzywą lub czop,jeśli będziesz kiedyś przejazdem w mojej okolicy możemy sprawdzić geometrie kół



Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: Qto » ndz cze 17, 2018 21:43

Odpisywałem na powyższe posty...ale widzę, że gdzieś przepadł mój post. Pirometru niestety nie mam...ale może kupię specjalnie na potrzeby tej zagadki.

Od założenia tematu zrobiłem 3-4kkm. Testy spalania na chwilę obecną nie wychodzą, bo co chwila borykam się z małymi robotami gdzie auto jest odpalone na postoju i kilka razy w miesiącu zmieniam mapy...a także zapominam o włączaniu/wyłączaniu ESP...także tego typu testy na chwilę obecną odpadają. Jakoś w okresie kiedy zakładałem temat, z tylnego zawieszenia dochodziły stuki...problem szybko usunąłem - luźna śruba na tulei tylnej belki. Myślałem, że może to powodowało "pływanie" tyłu - coś podobnego, do wyżej wspomnianego pomysłu Michała. Zrzucałem ostatnio koła i dokładnie je oglądałem...przednie opony przeżyją kolejny sezon spokojnie a tylne niestety trzeba zmienić. Bieżnika zostało tyle, że suwmiarką nie ma co mierzyć...widać, że środek opony jest minimalnie mniej zdarty - różnica poniżej pół milimetra w stosunku do pomiaru bieżnika po bokach. Widać też, że opona łatwego życia nie ma...normalnie jakby targać ją na ręcznym co chwila. Zdjęcie tego raczej nie odda...ale patrząc na żywo no oponę przód i tył...widać różnicę nie tylko w głębokości bieżnika. Zmęczenie widać na krawędziach opony - na pierwszym foto, z lewej strony czerwone kreski po obwodzie opony - tak samo jest od wewnętrznej i zewnętrznej strony. Nie ma dużej różnicy pomiędzy środkiem a bokami...ale na bokach po prostu widać jakby opona latała bokiem w zakrętach. Opona prawa i lewa zdarta dokładnie tak samo dlatego nadal upieram się, że problemów z zawieszeniem nie ma. Dalej, pomimo braków dowodów, skłaniam się ku ESP - chyba odłączę jakiś czujnik aby wyłączyć je na jakiś czas całkowicie.

Obrazek
Obrazek



Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Re: Większe zużycie opon na tylnej (ciągnionej) osi

Post autor: Qto » ndz lip 01, 2018 18:27

Po długich walkach z VCDS udało się ustalić, że wg czujników ABS koła tylne kręcą się 5% wolniej od przednich. W logach nie widać jednak nieprawidłowości w postaci przyhamowywania kół tylnych...może jakby jechać na lodzie to coś by wyszło. W ten sposób nic nie sprawdzę.
Z ciśnieniem w układzie hamowania też nic się nie dzieje a niestety nie ma możliwości sprawdzenia ciśnienia na poszczególnych kołach lub jakiekolwiek innego parametru, który powiedziałby że tylne koła są hamowane.
Jako, że nadal nie ma innego podejrzanego jak ESP...skłaniam się ku pomysłowi Sebka - kupno pirometru, przejechanie autostradą 50-100 km...i porównanie temperatury opon osi przedniej i tylnej. Następnie ta sama trasa z wyłączonym ESP.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Opony i felgi”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości