Strona 1 z 22

Turbo ze zmienną geometrią (VNT) - inside...

: wt gru 26, 2006 22:36
autor: ventil
Witam.
Tego typu opisy mozna spotkac w sieci wiec nie jest to żadna nowośc...
Przy okazji wprowadzania przeróbki w VNT by móc dopasowac ja do kolektora wydechowego zrobiłem kilka fotek które moga byc pomocne przy czyszczeniu kierownic - zanieczyszczone (zapieczone) kierownice często powoduja przeładowanie w TDI co objawia się nagłym spadkiem mocy, czesto na czwartym i piątym biegu przy dużym obciążeniu silnika. Nie bede opisywał demontażu i montażu - wane by zachowac przy tym cztstość i zabezpieczyc przewody olejowe by nie dostały sie do nich zadne nieczystości.
Poniżej widać turbo z odkręconym regulatorem podciśnieniowyn, na zdjeciu brakuje ośki łączącej regulator z turbiną.
Obrazek
ponizej odkręcona muszla "zimna" - jeśli ktos tuninguje auto może tą muszle dowolnie obracac po poluzowaniu śrubek - podczas czyszczenia nie trzeba tej muszli odkręcać - czyscimy strone "gorącą".
Obrazek
Ponizej rozkręcona strona "gorąca" - czerwonym kolorem zaznaczyłem bolce które muszą sie pokryc z otworami zaznaczonymi na czerwono. Na zielono zaznaczono element który reguluje kierownicami. Przy rozbieraniu strony "gorącej" należy spróbować rozłozyć ja na części uderzając młotkiem plastikowym w zewnętrzna część (muszlę). Pod żadnym pozorem NIE WOLNO przy próbach rozbiórki przekręcać muszli "gorącej" w stosunku do środkowej części sprężarki ani stukać młotkiem stalowym. Takie działania spowoduja uszkodcenie sprężaki. Jeśli części nie chca sie rozdzielic należy spryskac szczeline pomiędzy muszla a wewn. częścia odrdzewiaczem i po pewnym czasie spróbować ponownie.
Obrazek
Nalezy zaznaczyć sobie rysikiem jak ułozony jest pierscień regulujacy kierownice i cały pierscień z kierownicami by później nie mieć problemu z poskładaniem tego właściwie.
Następnie zdejmujemy pierścień poruszajacy kierownicami i trzy "łożyska" (tulejki) - należy to dokładnie wyczyscić np. płynem do mycia hamulców, sprzęgieł i ew. miedzianą (mosiężną) szczotką.
Obrazek
Następnie odkręcamy trzy zaznaczone na czerwono śrubki typu torx - jesli śrubki nie chcą puścić mozna je spryskac odrdzewiaczem i próbowac luzowac troszke w lewo i w prawo - mi niestety jedna sie ukręciła ale to nie problem bo mozna zastostowac srubke na imbus (po wykręceniu ukręconej).
Obrazek
Obrazek
Ponizej widac kierownice które sa przyczyna problemów - najczęściej zapiekaja sie sadza gdy ktos jeździ spokojnie i nie "butuje" :hmm: Tak, tak... Sadza nie zostaje przedmuchana i osadza sie na kierownicach - czyli PSJ (*#cenzura#*...ty styl jazdy)
Czyscimy je w nad miska spryskując dokładnie płynem do mycia hamulców, sprzęgieł i ruszając każdą kierownicą - można delikatnie przeczyscić mieciutka szczotka druciana.
Obrazek
Ponizej widac tulejki na których opiera sie pierścień z kierownicami i trzeba uwazac by ich nie pogubic - podkłada się je w miejscach gdzie są otwory na śruby.
Wszystko składamy w odwrotnej kolejności uważająć by pierscień z kierownicami i pierscień regulujacy kierownice włożyć właściwie w stosunku do muszli gorącej.
Obrazek
Dla tuningujących - muszle gorąca mozna ustawić w trzech pozycjach co 120' przesuwając cały pierscień z kierownicami - należy tylko pamiętać by turbo po zamontowaniu na kolektorze (innym niz fabryczny) miało wpływ oleju zawsze pionowo od góry (+/- 15')
Pozdrawiam.

: śr gru 27, 2006 01:17
autor: souler
przyda sie =D> odrobina wiedzy :pub: ten temat musi byc gdzies dodany do porad albo cos

: śr gru 27, 2006 12:29
autor: cowboy
SouleR pisze:temat musi byc gdzies dodany do porad albo cos
_________________
no przydałoby sie wrzucic do FAQ albo do podwieszonego tematu w TDI

: sob mar 10, 2007 21:23
autor: szatanek
Porada pierwsza klasa :bigok:

: sob mar 10, 2007 21:52
autor: Radzio
Przyda się, przyda. Po niedzieli jadę dianostykę a później biorę się czyszczenie turbo.

: ndz mar 11, 2007 18:26
autor: uysy
ventil pisze:Czyscimy je w nad miska spryskując dokładnie płynem do hamulców i ruszając każdą kierownicą
płyn hamulcowy i szczotka to trochę za mało... jeśli już ktoś dotrze do tego etapu i ma kilka(naście) wolnych chwil zalecam coraz większe gradacje papieru ściernego a jeśli ktoś nie chce tam zaglądać nigdy więcej - wypolerowanie powierzchni :)

: ndz mar 11, 2007 20:14
autor: szatanek
Ale czy wypolerowanie powierzchni kierownic i kanałów uchroni je przed ponownym osadzaniem sie na nich sadzy??

: ndz mar 11, 2007 20:31
autor: uysy
najważniejsze są powierzchnie pomiędzy kierownicami... a co do samego pytania...To chyba oczywiste??

: czw mar 15, 2007 11:30
autor: Egon PŃ
Jak jade powyzej 110km/h 4 i 5 bieg to odczuwalne jest nie rowne przyspieszanie. Zmienne co 0.5sec. Czy to jest wlasnie to??
W 1Z tez jest takie turbo?

: czw mar 22, 2007 03:03
autor: ROF
u mnie to samo... przyspiesza i troche odpuszcza i tak na zmianę w krótkich odstępach

: pn mar 26, 2007 22:04
autor: Ryba_DK
Wielki "respect" dla Ventil. Porada się przydała, właśnie dziś czyciłem kierownice w turbince i po wszystkim auto nie to samo potwór normalnie :-) W moim aucie silnik ASV jest troche inna turbinka niż na zdjęciach bo część gorąca jest z całym kolektorem wydechowym , ale konstrukcja kierownic prawie identyczna.Od siebie jeszcze do dodam ze trzeba uważać jak się ściąga obudowe w której są kierownice bo można uszkodzić łopatki wirnika ( mi schodziło krzywo, nie zauważyłem, a łopatki zaparły się o obudowe,ale na całe szczęście nic się nie stało turbinka smiga. No i trzeba mieć dużo dużo bardzo dużo cierpliwośći żeby rozpołowić turbinkę i zeby jej nie rozwalićw drobny mak.

ps
Papier ścierny 800 na wodę też się przyda,no oczywiście zamiast wody płyn hamulcowy.

: sob mar 31, 2007 23:15
autor: skubix
W sieci znalazłem jeszcze taki opisik czyszczenia TURBAWKI http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html

: pn maja 07, 2007 22:13
autor: SaNoN
Witam panow szanownych. schematy 1 klasa :okej: ale moje pytanie brzmi, ma golfa mk3 1.9 tdi 81kw/110 km, czy to jest schemacik turbinki z tego golfa? i czy istnieje mozliwosc tuningu tej turbinki? dopiero zaczynam przygode z podkreceniem mocy. jezeli moge prosisc o jakies schematy jak zrobic to poprawnie. za wszystko z gory dziekuje.

: pn maja 07, 2007 22:27
autor: szatanek
Kolego to jest turbinka z AFN-a 81 kW Garrett VNT 15
http://www.technologie-en...nt15-turbo.html