Problemy z rozruchem turbodiesla VP 
 
Wielu użytkowników forum boryka się z kłopotami rozruchu zimnego silnika TDI VP nie tylko zimą, ale przez cały rok- w tym temacie postaram się w skrócie opisać szereg czynności które można samemu wykonać, aby wstępnie zdiagnozować borykający nas problem. 
W tym przypadku nie możemy lekceważyć niczego, czasami przyczyna może być błaha i nie ma potrzeb udawania się to do kolejnego mechanika, aby diagnozować koleją to teorię o usterce zazwyczaj kosztowną.  
1. Filtr paliwa, wg instrukcji powinien być wymieniany co 60 kkm, zważmy jednak na fakt, że jakość paliwa w PL jest delikatnie mówiąc niezadowalająca, co potwierdził raport NIK  

  Więc raz do roku warto filtr paliwa wymienić, moim skromnym zdaniem najlepiej przed sezonem zimowym.
 2. Kąt wtrysku
2. Kąt wtrysku  ...  To parametr który ma szczególne znaczenie podczas rozruchu zimnego silnika ... powinien zawierać się w granicach wyznaczonych liniami w TDI timing dla danego modelu silnika - zazwyczaj 40-60 jednostek, im bardziej przyspieszony tym szybciej polewane jest paliwo, ale nie przesadzajmy z regulacją, nadmiernie przyspieszony powoduje twardą/głośną prace silnika, a ustawiony poza zakres tolerancji wpływa negatywnie na wysterowanie dynamicznego kąta wtrysku. Kąt wtrysku sprawdzamy w grupie 000 bassic settings  pozycja druga ( może lekko skakać o kilka jednostek) - teoretycznie na rozgrzanym silniku, praktycznie bez względu na temperaturę silnika będzie taki sam, bo sprawdzamy statyczny kąt wtrysku na zblokowanych nastawach. 
 Porada dla silników  1Z, AHU, AFN             viewtopic.php?t=142235&postdays=0&postorder=asc&start=0
Porada dla silników  1Z, AHU, AFN             viewtopic.php?t=142235&postdays=0&postorder=asc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false; 
Porada dla silników  ALH, AGR, ASV, AHF,                               
viewtoic.php?f=35&t=381902" onclick="window.open(this.href);return false;      oraz                                                        
viewtopic.php?t=166146" onclick="window.open(this.href);return false;
 
   
Porada dla silnika      AZZ       viewtopic.php?t=271817&postdays=0&posto ... c&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Rozrusznik ma kręcić wałem silnika szybko i bez zastanowienia, jego prace można zdiagnozować *#cenzura#* się w jego prace, powinien tak szybko kręcić abyś my nie byli wstanie przeliczać obrotów wału, lub za pomocą vaga wykonać loag grupy 001 z rozruchu silnika, będzie widać prędkość obrotową rozrusznika. Sprawdzamy mocowanie kabla zasilającego rozrusznik czy miejsce styku jest czyste - niezaśniedziałe.
W razie potrzeby regenerujemy rozrusznik, nowe szczotki tuleje, smarowanie, czyszczenie i po takim zabiegu wiele aut ożywa. 
viewtopic.php?t=149224" onclick="window.open(this.href);return false;
Aby zdiagnozować rozrusznik przyda się vag i wykonanie loga 001 - podczas rozruchu, aby była możliwość wykonania kilkusekundowego loga (4-6sekund) wyciągamy przekaźnik 109 - lub odłączamy kabelek zasilający na zaworze pompy wtryskowej n109 - VP.  Kabelek należy zaizolować, aby wisząc bezwładnie w komorze silnika nie spowodował zwarcie. Następnie uruchamiamy vaga i logujemy 001 mb na rozruszniku przez 4-6 sekund, w ten sposób jesteśmy w stanie "zanotować" i sprawdzić prędkość obrotową jaką jest wstanie wykręcić rozrusznik wałem silnika. 
4. Akumulator - powinien być "zdrowy"  odpowiednio naładowany i z odpowiednim prądem rozruchowym dal danego silnika diesla.
Przypominam o sprawdzeniu połączeń, bieguny i klemy akumulatora powinny być czyste a same klemy powinny mocno zaciskać się na biegunach tak aby nie miały możliwości się ruszać.  Nie zapominamy o mocowaniu kabla masowego  

  Sprawdzamy napięcie ładowania alternatora powinno zawierać się pomiędzy 13.9-14.5V na włączonych światłach mijania, sprawdzamy miernikiem spadek napięcia podczas rozruchu silnika.
 5. Wskazania czujnika temperatury
5. Wskazania czujnika temperatury są również istotne, te sprawdzimy za pomocą vaga  grupa 7 na zimnym silniku wskazania ze wszystkich czujników powinny być zbliżone. Temperatura chłodziwa/powietrza/paliwa, dokonujemy pomiaru zarówno na zimnym silniku po nocy jak i na ciepłym temp minimum 80C. 
 6.  Powietrze w przewodach paliwowych/cofające się paliwo
6.  Powietrze w przewodach paliwowych/cofające się paliwo.  Jedna z najczęściej występujących usterek w TDI - nie wielkie bąbelki powietrza w układzie paliwowym to nie jest jeszcze problem, natomiast jeśli pojawia się bąbel wielkości 2-3 cm to już powód do zastanowienia. 
Sprawdzamy opaski przy filtrze paliwa, czy to samo zaciskowe czy też skręcane powinny się trzymać pewnie na węża które są zamontowane na filtrze paliwa.
Podgrzewacz, jest również źródłem wielu problemów, są na nim umieszczone dwa małe oringi które bezwzględnie powinno się wymieniać podczas wymiany filtra paliwa, powinny być razem jako zestaw do wymiany filtra paliwa.  
viewtopic.php?f=35&t=212684" onclick="window.open(this.href);return false;
 
Jeśli paliwo się cofa zakładamy zawór zwrotny na przewód zasilający paliwa.
Uwaga w niektórych modelach aut powodem ciągły bąbelków w układzie paliwowym jest wadliwa konstrukcja elementu w baku paliwa i jedynie jego wymiana całkowicie usuwa ten "problem"  niestety nie jest to tani element...
 7. Świece żarowe
7. Świece żarowe, dają o sobie znać gdy temperatura płynu chłodniczego spadnie poniżej 5-7C,  zużyte lub uszkodzone skutecznie utrudniają rozruch zimnego silnika nie podgrzewając  powietrza do właściwej temperatury. 
 8. Dawka rozruchowa
8. Dawka rozruchowa istnieje możliwość jej niewielkiej regulacji co może poprawić odpalanie silnika. 
viewtopic.php?f=35&t=191242" onclick="window.open(this.href);return false;
9. Stan wtryskiwaczy, a dokładnie rozpylaczy ma również znaczenie - to da się sprawdzić jedynie na stanowisku testowym.
 10. Kontrolka świec żarowych
10. Kontrolka świec żarowych, przed rozruchem powinna się zapalić i po chwili zgasnąć, jeśli nie pali się pełnym światłem, lub czasami nie zapala się w ogóle to sprawdzamy przekaźnik 109 - zazwyczaj wystarczy wyciągnięcie i poprawienie miejsc lutowania. W mk4 przekaźnik jest umieszczony pod kolumna kierownicy w skrzynce przekaźników - nad przekaźnikiem wycieraczek. 
 11. Stacyjka
11. Stacyjka, sprawdzamy czy nie doszło do uszkodzenia styków, wystarczy odpiąć wtyczkę która jest na rozruszniku, idzie do niego cienki pojedynczy kabel - sprawdzamy czy pojawia się na nim napięcie i jakiej wartości w momencie kiedy przekręcamy kluczyk w pozycje rozruchu silnika - powinno być zbliżone do napięcia akumulatora. 
12.  Wężyki przelewowe wtryskiwaczy, sprawdzamy wzrokowo i poprzez dotyk ich stan, czy nie są sparciałe, popękane, wilgotne - w razie potrzeby można je wymienić samemu, wężyk kupimy w każdym sklepie motoryzacyjnym o przekroju 3-3.5 mm 
 13.Błędy
13.Błędy.  Sprawdzamy za pomocą vag-a błędy zapisane w sterowniku - to może być cenna wskazówka do rozwiązania problemu z rozruchem silnika.
14. Klapa gasząca  sprawdzamy jej położenie na zgaszonym silniku powinna być w pozycji otwartej czyli leżeć na płasko, kiedy nie jest wpełni otwarta blokuje dopływ powietrza do silnika, a kiedy się przycina incydentalnie, odcina kompletnie dopływ powietrza do silnika, objawia się to nienaturalnie szybkim kręceniem się wału korbowego podczas rozruchu, tak jak by silnik nie miał kompresji. 
15.  Kompresja -   to podstawa przy uruchamianiu diesla, jeśli silnik nie trzyma parametrów  powietrze nie ogrzeje się do wystarczającej temperatury podczas suwu sprężania. Pomiar powinien wykonać nam każdy dobry warsztat.
16. Kontrolka ABS/ESP Jeśli podczas uruchamiania silnika zapalają się kontrolki... np ABS to oznacza to duży spadek napięcia w układzie, należy sprawdzić stan akumulatora oraz połączeń elektrycznych, mocowanie kabla zasilającego oraz masowego.  Jeśli akumulator i okablowanie okaże się ok, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że umiera rozrusznik- zużyte szczotki, tuleje, lub usterka elektryczna samego rozrusznika.
 17. Synchronizacja wałka rozrządu
17. Synchronizacja wałka rozrządu.  W silnikach wyposażonych w układ wtryskowy typu PD popmpwtryskiwacze sprawdzamy synchronizacje wałka rozrządu vagiem w grupie 04, pozycja 4, najlepiej jak jest 0 dopuszczalne odchyłki +- 3. 
18. Filtr powietrza 
 Linki do tematów które mogą być pomocne oraz inne pomocne wskazówki umieściłem w tym temacie  
viewtopic.php?f=35&t=476429&p=5729065#p5729065
Linki do tematów które mogą być pomocne oraz inne pomocne wskazówki umieściłem w tym temacie  
viewtopic.php?f=35&t=476429&p=5729065#p5729065" onclick="window.open(this.href);return false;
Trudno pali ciepły 
I tu historia jest dość krótka... zazwyczaj wina leży po stronie zużytego rozrusznika, który na ciepłym silniku nie jest wstanie kręcić wałem korbowym wystarczająco szybko, przez co powstają kłopoty z rozruchem ciepłego silnika. Wyjścia są dwa, regenerujemy rozrusznik lub kupujemy nowy, zazwyczaj wiąże się to z koniecznością wymiany akumulatora który został "wymęczony" na starym rozruszniku. Drugie wyjście to udanie się do tunera i dokonanie korekcji w mapach startowych.  Można też poradzić sobie domowym sposobem, wpinając się w instalacje czujnika temperatury i przy pomocy opornika oszukać wskazania podawane do ECU  tak aby sterownik myślał, że silnik jest zimny, zwiększy dawkę paliwa i silnik odpali jak zimny, z tym, że za każdy razem trzeba uruchamiać i wyłączać układ przy starcie ciepłego silnika. 
Porada kolegi 
grinio dotyczy silnika AFN wpięcie się w instalacje czujnika temperatury - aby oszukać wskazania dla ECU ...
viewtopic.php?f=35&t=67570&start=84" onclick="window.open(this.href);return false;
Wszystkie zdjęcia zawarte w poradzie są własnością autora, zabrania się kopiowania rozpowszechniania zamieszczonych fotografii jak i samej porady bez zgody autora    Regulamin umieszczania nowych postów w temacie
1. Zakładając nowy post udzielamy pełnych informacji na temat auta silnik/oznaczenie/moc
Regulamin umieszczania nowych postów w temacie
1. Zakładając nowy post udzielamy pełnych informacji na temat auta silnik/oznaczenie/moc
- silnik - np. 1.9 TDI AGR 90KM 
2. Udzielamy pełnych informacji na temat problemu, w jakich warunkach występuje, co zostało sprawdzone i jakie dane uzyskaliśmy podczas sprawdzania, tekst pt :  "rozrusznik jest zdrowy"  czy też "kąt wtrysku poprawny" są niedopuszczalne ze względu na brak danych i takie posty zostaną usunięte, a autorzy nagrodzeni. 
Np.  MK4 1.9 TDI AGR 90PS - Ciężko pali jak ciepły/zimny ... 
-Kat wtrysku - 60
-Świece żarowe sprawdzone - miernikiem 
-Akumulator - napięcie spoczynkowe 12.6V, prąd ładowania 14.4V - spadek napięcia podczas rozruchu 9.5V 
-Powietrze w układzie paliwowym - brak / niewielkie bąbelki/ duże zapowietrzenie widoczne w przezroczystym przewodzie.
-Rozrusznik - obroty podczas rozruchu - 260-280obr.min  - ewentualnie jakiś filmik z nagraniem kręcenia rozrusznika, aby było można ocenić jego pracę.
-Czujnik temperatury - dane z vag-a na ciepłym i zimnym silniku spisane temperatury.
-Kontrolki ABS/ESP - podczas rozruchu zapalają się - nie zapalają się .
3. W temacie nie poruszamy wątków które nie są bezpośrednio z nim związane, naprawa podzespołów/usuwanie usterek/ błędy zapisane w sterowniku/ dobór akumulatora, rozrusznika, świec żarowych, czujnika temperatury- to wszystko można znaleźć na forum w przypadku diagnozy elektronicznej odsyłam do działu diagnostyka.