Strona 1 z 2
Brak szczelności dolotu powietrza Silnik AXR
: wt kwie 29, 2008 14:58
autor: stanislawski
Mam problem z uszczelnieniem rury od intercooler'a do silnika. Silnik AXR 74kW, PD. Czy możecie podpowiedzieć jakie mogą być skutki nieszczelności w układzie dolotowym? Pod plastikową pokrywą górną na silniku widać slady oleju, które zapewnie są wyrzucane z rury powietrza. Na pewno nie pojawiło się to dziś, mechanicy rozkładają ręce, bo rura jest podobno nie do kupienia - tylko w serwisach, jeszcze nie pytałem jaki to rząd cenowy.
Na końcówce rury są dwa zaczepy, z których jeden jest starty. Czy brak szczelności w tym obwodzie może mieć duży wpływ na pracę silnika, jak to uszczelnić (doraźnie!)?
Czy nie przejmować się tym, w planie wyjazd - jakieś 3 tys. km
: wt kwie 29, 2008 15:03
autor: damcio151
auto będzie kopcić , straci moc i turbina będzie dostawać po du.ie
zalep to mocniejszą taśmą ...
poszukaj rury na szrocie , lub zrób cos takigo
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=57608&start=375
: wt kwie 29, 2008 15:05
autor: AndrzejP4
Brak szczelności w dolocie to poważny problem. Po pierwsze turbina wkręca się na bardzo wysokie obroty i to jest dla niej szkodliwe.
Po drugie masz za niskie ciśnienie w dolocie. Silnik podczas przyspieszania musi strasznie dymić. Ponadto nie masz właściwej mocy.
Ta głupia rura w serwisie kosztuje chyba za 300zł.
: wt kwie 29, 2008 15:07
autor: Sztomel
stanislawski pisze:Pod plastikową pokrywą górną na silniku widać slady oleju, które zapewnie są wyrzucane z rury powietrza.
nie snuj domysłów tylko zdejmij dekiel zakrywający silnik i wtedy zobaczysz skąd wyciska olej a potem zobacz co jest do uszczelnienia ewentualnie wymiany, przypuszczam, że wyciek możesz mieć z EGRa a nie plastikowej rury, daj foty miejsca wycieku to coś pomyślimy
stanislawski pisze:Czy brak szczelności w tym obwodzie może mieć duży wpływ na pracę silnika
oczywiście, że tak !
auto będzie wpadało w tryb awaryjny z powodu niedoładowania turbo,
jeśli faktycznie masz tam nieszczelność a jeszcze nie miałeś "notlaufu" ty chyba tylko dlatego, że nie pogoniłeś mocniej auta ale jeśli planujesz trasę o długości 3 kkm i trochę mu przyciśniesz gazu to szybko się dowiesz co to znaczy "notlauf" i czym się on objawia.
: wt kwie 29, 2008 15:09
autor: AndrzejP4
Sztomel <> nieszczelność w dolocie skutkuje obniżonym ciśnieniem. Więc skąd ma się wziąć ten notlauf?

: wt kwie 29, 2008 17:20
autor: Kulon
stanislawski pisze:Na końcówce rury są dwa zaczepy, z których jeden jest starty
pewnie u Ciebie wygląda to tak, to jest fota AXR-a
rura w seriwsie z tego co pamietam kosztuje nie całe 200 zł, u mnie jeden zaczep był zerwany (starty) w miejsce te wkręciłem mały wkręt spasowałem i siedzi do dzisiaj, jeżeli ta rura wchodzi do przepustnicy to jest to, bo w starszych TDI rure naciągało się na przepustnice i ściskało opaską, a w tym przypadku opaska służy do tego aby rura się nie wysuwała z przepustnicy
: wt kwie 29, 2008 17:33
autor: Sztomel
AndrzejP4 czytając różne fora i wypowiedzi doczytałem, że tryb awaryjny włącza się nie tylko przy przeładowaniu ale i przy niedoładowaniu a bierze się to z takiej przyczyny, że:
Komputer sterujący (przy nieszczelności w dolocie) usiłuje podnieść ciśnienie doładowania do zadanego w mapie sterującej, tak aby jego wartość zgadzała się z zadaną wartością wtryskiwanego paliwa. Realizuje to poprzez regulowanie strumienia spalin w turbinie tak, aby doładowanie narastało w przewidziany przez producenta sposób. Ale ponieważ w przypadku nieszczelności ciśnienie narasta za wolno, komputer decyduje się na bardziej zdecydowane przekierowanie strumienia gazów wylotowych w turbinie przez odpowiednie nachylenie łopatek kierownicy spalin. Jednak z uwagi na nieszczelność w dolocie i utratę żądanego ciśnienia, w miarę spadku ciśnienia doładowania komputer orientuje się w sytuacji i rozpoczyna przyśpieszanie turbiny od nowa, zmieniając geometrię tak, aby była dopasowana do wymogu uzyskania odp. ciśnienia doładowania
A wnioski? Wnioski są następujące: komputer wymusza na turbinie wytworzenie zadanego ciśnienia a ciśnienie to nie zostanie uzyskane przy większym wysiłku turbiny właśnie z powodu nieszczelności dolotu, turbo jest zabezpieczone przez ECU przed przekroczeniem nadmiernego-granicznego dla danej turbiny ciśnienia doładowania i dlatego sterownik powoduje włączenie się trybu awaryjnego.
: śr kwie 30, 2008 07:33
autor: stanislawski
kulon-x pisze:stanislawski pisze:Na końcówce rury są dwa zaczepy, z których jeden jest starty
pewnie u Ciebie wygląda to tak, to jest fota AXR-a
Zgadza się, to jest dokładnie to!
Górny zaczep jest starty. A to zabezpieczenie które ma trzymać końcówkę rury w środku z powodu braku tego ząbka praktycznie tylko od dołu trzyma. Ale pomysł z wkrętem jest niezły.
Faktycznie auto wielokrotnie wpadało w notlauf, ale moi kolejni mechanicy tylko snuli przeróżne domysły, raczej nie przyczynowe, tylko skutkowe. Tę nieszczelność zauważył dopiero człowiek, od którego ja to auto kupiłem. Na razie jest owinięte taśmą i wciśnięte w korpus silnika, puki co nic się nie dzieje. Dzięki za porady, szukam oryginału rury.
: czw maja 01, 2008 15:36
autor: jasiek21
Sztomel pisze:auto będzie wpadało w tryb awaryjny z powodu niedoładowania turbo,
nie wiem skąd to wyczytałeś, normalnie pierwszy raz się z taką opinią spotykam, wydaje mi się że jesteś w błędzie. Nie ma możliwości, żeby wpadł w tryb awaryjny z powodu niedoładowania.
Sztomel pisze:Jednak z uwagi na nieszczelność w dolocie i utratę żądanego ciśnienia, w miarę spadku ciśnienia doładowania komputer orientuje się w sytuacji i rozpoczyna przyśpieszanie turbiny od nowa, zmieniając geometrię tak, aby była dopasowana do wymogu uzyskania odp. ciśnienia doładowania
po pierwsze turbina kręci się cały czas. Co najwyżej n75 może zmienić położenie sztangi, żeby wywołać większe doładowanie, w przypadku nieszczelnego dolotu i tak to powietrze poleci w las. Wysterowywanie sztangi nic nie da.
Sztomel pisze:turbo jest zabezpieczone przez ECU przed przekroczeniem nadmiernego-granicznego dla danej turbiny ciśnienia doładowania i dlatego sterownik powoduje włączenie się trybu awaryjnego.
tu też się nie zgodzę, bo opisujesz wszystko używając przypadku dziury w dolocie, a więc jeśli jest dziura w dolocie to map sensor będzie miał kłopoty żeby zmierzyć ile właściwie ładuje turbina.
: czw maja 01, 2008 16:04
autor: Sztomel
żałuję, że nie zacytowałem wypowiedzi w tym temacie uzyskanych z forum
www.tdi-tuning.pl podając ich autorów ale nie upieram się bo jak mówią - nie ma ludzi nieomylnych, poczekajmy aż ktoś obeznany z tematem wypowie się w tej kwestii.
[ Dodano: 01 Maj 2008 16:17 ]
ale muszę wspomnieć, że sam łąpię notlaufy od jakiegoś już czasu a dodam, że pojawiły się one po tym jak poobijałem się od prawego i lewego krawężnika na łuku jezdni kiedy przeliczyłem się z prędkością przy pokonywaniu tego łuku, mechanik podwiązał intercooler bo pozrywały się jego mocowania,
no i w tym przypadku te notlaufy spowodowane są w 90 % nieszczelnością w dolocie a co za tym idzie niedoładowaniem
i co ty na to
jasiek21 ? możliwe czy nie ?
: czw maja 01, 2008 16:36
autor: damcio151
to samo tyczy się nieszczelnego wężyka od MAPsensora ...
: czw maja 01, 2008 22:46
autor: jasiek21
Sztomel pisze:żałuję, że nie zacytowałem wypowiedzi w tym temacie uzyskanych z forum
www.tdi-tuning.pl podając ich autorów ale nie upieram się bo jak mówią - nie ma ludzi nieomylnych, poczekajmy aż ktoś obeznany z tematem wypowie się w tej kwestii.
chętnie bym poczytał, bo zdziwiony bardzo jestem?
Sztomel pisze:ale muszę wspomnieć, że sam łąpię notlaufy od jakiegoś już czasu a dodam, że pojawiły się one po tym jak poobijałem się od prawego i lewego krawężnika na łuku jezdni kiedy przeliczyłem się z prędkością przy pokonywaniu tego łuku, mechanik podwiązał intercooler bo pozrywały się jego mocowania,
no i w tym przypadku te notlaufy spowodowane są w 90 % nieszczelnością w dolocie a co za tym idzie niedoładowaniem
masz to potwierdzone vagiem albo chociażby wskaźnikiem doładowania?
: pt maja 02, 2008 09:12
autor: Sztomel
jasiek21 pisze:masz to potwierdzone vagiem albo chociażby wskaźnikiem doładowania?
jeszcze nie vagowałem ale jestem pewien, że taka właśnie będzie diagnoza
: pt maja 02, 2008 09:28
autor: jasiek21
Sztomel pisze:jeszcze nie vagowałem ale jestem pewien, że taka właśnie będzie diagnoza
wiesz ja mam po 0,3 bara niedoładowania i nic się nie dzieje, a powodem jest zawalony kat. i nic się nie dzieje.
Jakby co zapraszam na diagnozę, cobyś do zdzierców nie pojechał.