Xenony a spryskiwacze reflektorów

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

locarno_old
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 424
Rejestracja: pt gru 22, 2017 23:59

Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: locarno_old » pn wrz 02, 2019 20:11

Czy do działania lamp xenonowych wymagane jest posiadanie spryskiwaczy na reflektory ? Zauważyłem, że niektórzy sprzedają lampy ksenonowe wraz ze spryskiwaczami na reflektory i zbiornikiem ?

Czy wszystkie lampy typu xenon do mk4 miały podwójny kierunek ?



Hubi14
Forum Master
Forum Master
Posty: 1932
Rejestracja: pt lis 22, 2013 23:00
Lokalizacja: Pabianice

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: Hubi14 » pn wrz 02, 2019 20:32

spryskiwacze są wymagane ze względów homologacyjnych, do fizycznego działania spryskiwacze potrzebne nie są..



Tygrysq
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 378
Rejestracja: pn paź 19, 2015 15:24
Lokalizacja: Bytów
Auto: Golf mk4
Silnik: ALH
Kontakt:

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: Tygrysq » pn wrz 02, 2019 20:41

A co do drugiego pytania.
Ori xenon ma zawsze podwójny kierunkowskaz.



locarno_old
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 424
Rejestracja: pt gru 22, 2017 23:59

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: locarno_old » wt wrz 03, 2019 17:31

A jak ma się sprawa z autopoziomowaniem xenonów ? Auta z fabrycznymi xenonami nie miały wtedy pokrętła od regulacji góra dół koło regulatora jasności ?



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1049
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: mat06 » wt wrz 03, 2019 18:31

Nie miały, były 2 czujniki autopoziomowania i one tym sterowany. W pełni legalny montaż xenonów musi zawierać spryskiwacze lamp i autopoziomowanie. O ile ze spryskiwaczami jest w miarę prosto, to autopoziomowanie jest już trochę bardziej kłopotliwe w montażu.


Obrazek

locarno_old
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 424
Rejestracja: pt gru 22, 2017 23:59

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: locarno_old » wt wrz 03, 2019 20:15

A fabrczne ksenony w golfie 4 to xenony czy bixenony ?

Są gdzieś w etce schematy xenonów i systemu autopoziomowania ?



Awatar użytkownika
maj0nez
VR6 user
VR6 user
Posty: 3224
Rejestracja: pn lis 17, 2008 10:27
Lokalizacja: LOP
Auto: Skoda Octavia 1.8T + DSG
Silnik: AUQ
Kontakt:

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: maj0nez » śr wrz 04, 2019 10:20

Nie było w mk4 bi-xenona tylko zwykły. Ja u siebie po przerobieniu tylko w Octavi 1 posiadam bi=xenon pewnie oryginalny xenon w mk4 też by przerobił.


Szkodnik Skoda Octavia 1 RS 1.8T + DSG
Audi S3 8L ABT
Volkswagen Golf 1980r 1.6D

Awatar użytkownika
wesol
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 9197
Rejestracja: śr sie 13, 2008 14:01
Lokalizacja: Goleniów

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: wesol » śr wrz 04, 2019 11:53

Nie prawda z tymi spryskami bo po pierwsze nie ma tego w żadnym rozporządzeniu przynajmniej w latach kiedy był wprowadzany golf 4. Z poziomowaniem to nie wiem czy było wymagane. Spryski to nie jedyny system czyszczenia reflektorów bo jeszcze były wycieraczki ale spotkałem przy sprzedaży w salonie kilka opli ci miały ksenon a brak spryskow. Przecie sami nie przerabialiśmy a i w fabryce też nie zrobili chyba źle co nie.


Touran bls+ oraz dwa razy Touran cayc+ to

Awatar użytkownika
maj0nez
VR6 user
VR6 user
Posty: 3224
Rejestracja: pn lis 17, 2008 10:27
Lokalizacja: LOP
Auto: Skoda Octavia 1.8T + DSG
Silnik: AUQ
Kontakt:

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: maj0nez » śr wrz 04, 2019 12:14

Cytat z innego forum:
Przybliżając nieco sztywne i zawiłe zapisy dokumentów prawnych można stwierdzić, że kwestia obrotu i stosowania elementów wyposażenia i części pojazdów samochodowych jest ściśle uregulowana. Opiera się na założeniu, że elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym powinny być stosowane po przebadaniu i ocenie. Świadectwem przeprowadzenia tych procesów jest stosowny dokument, np. zawiadomienie o udzieleniu homologacji, wydane przez upoważniony organ (w Polsce Ministerstwo Transportu). Polska przystępując do tzw. Porozumienia z roku 1958 zobowiązała się wzajemnie uznawać Regulaminy EKG ONZ stanowiące załączniki do ww. Porozumienia, a będące dokumentami normatywnymi określającymi wymagania techniczne. Regulaminy te normalizują między innymi parametry reflektorów i źródeł światła w nich stosowanych:
• regulamin 37 – żarówki samochodowe,
• regulamin 99 – gazowe, wyładowcze źródła światła (tzw. ksenonowe źródła światła),
• regulamin 112 – reflektory z halogenowym źródłem światła,
• regulamin 98 – reflektory z gazowym, wyładowczym źródłem światła
• regulamin 48 – rozmieszczenie urządzeń świetlnych na pojeździe.
Treść tych dokumentów (reg. od 81 do 100) dostępna jest na stronie: http://www.unece.org/trans/main/wp29...egs81-100.html Nielegalne w świetle faktów Z analizy regulaminów pod kątem stosowania tzw. zamienników źródeł światła wynikają następujące fakty: • każdy reflektor może być bezpiecznie użytkowany, jeżeli co najmniej stosuje się odpowiednie źródło światła, którego oznaczenie jest naniesione, przeważnie w pobliżu miejsca jego mocowania; • zastosowanie jednoznacznie określonego źródła światła gwarantowane jest stosowaniem różnych oprawek i trzonków źródeł światła tak, aby nie można było zamontować w reflektorze przystosowanym do żarówki np. H4, żarówki H3, czy też gazowego wyładowczego źródła światła np. D1S lub D1R; • zapisy regulaminu 48 określają, że reflektory wyposażone w źródło światła dużej jasności (wysoka wartość strumienia świetlnego), a takimi są gazowe wyładowcze źródła światła, powinny być wyposażone w urządzenia oczyszczające szybę reflektora (tzw. spryskiwacze) oraz urządzenia samopoziomujące reflektor, ma to zapobiegać nadmiernemu olśnieniu powodowanemu przez rozpraszanie światła na zanieczyszczeniach osadzonych na szybach reflektorów, czy olśnieniu powstającemu w wyniku zmian kierunku emitowanego światła. Zastosowanie tzw. zamienników źródeł światła jest niezgodne z przepisami i może stanowić podstawę do wymierzenia mandatu lub niespełnienia wymogów niezbędnych do przedłużenia okresu ważności badań technicznych pojazdu. Prawo o ruchu drogowym Dz. U. Nr 108 Poz. 908 Art. 66 ust. 4 p. 2: „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Przepisami szczegółowymi, są w tym przypadku, regulaminy homologacyjne EKG ONZ). Co więcej dystrybucja i handel wyrobami nie posiadającymi (w tym przypadku) oznaczeń homologacyjnych właściwych dla reflektorów i dla źródeł światła jest nielegalny
Czytaj więcej: https://www.forumsamochodowe.pl/ksenony ... t42421.htm


Szkodnik Skoda Octavia 1 RS 1.8T + DSG
Audi S3 8L ABT
Volkswagen Golf 1980r 1.6D

Awatar użytkownika
doggie
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 10516
Rejestracja: pt lis 23, 2007 00:13
Lokalizacja: GKA
Auto: Cupra Formentor DSG DQ381
Silnik: TSI

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: doggie » śr wrz 04, 2019 15:21

wesol pisze:
śr wrz 04, 2019 11:53
nie ma tego w żadnym rozporządzeniu
lekko mijasz się z prawdą, nie musi być w rozporządzeniu, jest w homologacji, każdy pojazd jest homologowany, każda jego część w tym elementy oświetlenia, jest w Dyrektywach PE, Regulaminie EKG ONZ, Konwencja o Ruchu Drogowym i pewnie kilku innych aktach prawnych. Ważne jakie oznaczenia homologacyjne są na lampie i jaki rodzaj żarówki/żarnika jest zastosowany

Zapytam z ciekawości - jakie Mk4 miał fabryczne xenony? Chodzi mi o to, jakie oznaczenia homologacyjne dla xenonów mają reflektory przednie, bo to jest tutaj najistotniejsze, jeśli fabrycznie występowały xenony to muszą mieć homologację i na pewno nie jest to homologacja taka jak dla świateł halogenowych

od 31 grudnia 2002 roku obowiązuje rozporządzenie w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, gdzie w załączniku Nr 6 napisano:
(...)
2) jeżeli światła mijania ykorzystują jako źródło światła moduły LED lub strumień świetlny źródła światła zastosowanego w światłach mijania przekracza wartość 2000 lumenów, to korektor pochylenia reflektorów pojazdu musi działać automatycznie,
3) jeżeli strumień świetlny źródła światła zastosowanego w światłach mijania przekracza wartość 2000 lumenów, to urządzenie do oczyszczania reflektorów przednich jest obowiązkowe
choć faktem jest, że coraz częściej można spotkać xenony i LED-y ze strumieniem poniżej 2000l, gdzie nie trzeba ani poziomowania, ani samooczyszczania

dla przypomnienia:
A - Pozycyjne
B - Przeciwmgłowe (często łącznie z K - funkcja doświetlaqnia zakrętów)
C - Mijania
R - Drogowe
CR - Drogowe i mijania
C/R - Drogowe albo mijania
HC - Halogenowe mijania
HR - Halogenowe drogowe
HCR - Halogenowe drogowe i mijania
HC/R - Halogenowe drogowe albo mijania
DC - Ksenonowe mijania
DR - Ksenonowe drogowe
DC/R - Bi-xenon
RL00 - światła do jazdy dziennej

Ponadto na kloszu często jest typ żarówki, który może być użyty: H1, H3, H4, H7, H8 dla żarówek halogenowych, oraz D2S lub D2R dla lamp wyładowczych



Awatar użytkownika
wesol
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 9197
Rejestracja: śr sie 13, 2008 14:01
Lokalizacja: Goleniów

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: wesol » śr wrz 04, 2019 18:06

Ja bym jednak paragraf wolał. Lampa ma homologację ale cały zespół to inna sprawa. Czy lampę z golfa 7 możemy sobie wpasować, wyrzeźbić do golfa 4 ot tak sobie? Albo do golfa 1? Jakie przepisy odnośnie ksenonów były dla golfa 1 w1979 roku?


Touran bls+ oraz dwa razy Touran cayc+ to

locarno_old
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 424
Rejestracja: pt gru 22, 2017 23:59

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: locarno_old » śr wrz 04, 2019 19:33

A który golf miał ksenony jako pierwszy ? IV czy III ?



Awatar użytkownika
maj0nez
VR6 user
VR6 user
Posty: 3224
Rejestracja: pn lis 17, 2008 10:27
Lokalizacja: LOP
Auto: Skoda Octavia 1.8T + DSG
Silnik: AUQ
Kontakt:

Re: Xenony a spryskiwacze reflektorów

Post autor: maj0nez » śr wrz 04, 2019 21:40

wesol pisze:
śr wrz 04, 2019 18:06
Ja bym jednak paragraf wolał. Lampa ma homologację ale cały zespół to inna sprawa. Czy lampę z golfa 7 możemy sobie wpasować, wyrzeźbić do golfa 4 ot tak sobie? Albo do golfa 1? Jakie przepisy odnośnie ksenonów były dla golfa 1 w1979 roku?
Nie wiem po co kopie kruszysz prawo ruchu drogowego jest jakie jest nie wiem z jakimi funkcjonariuszami na drodze masz styczność, jeden będzie pytał drugi nawet tego nie będzie brał pod uwagę.
locarno pisze:
śr wrz 04, 2019 19:33
A który golf miał ksenony jako pierwszy ? IV czy III ?
Golf 4 jako pierwszy otrzymał xenon na żywo spotkałem się z takim tylko raz w wersji V6 jest brzydki strasznie :-(
Obrazek

Obrazek


Szkodnik Skoda Octavia 1 RS 1.8T + DSG
Audi S3 8L ABT
Volkswagen Golf 1980r 1.6D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Volkswagen: Golf - mk4 (1997 - 2005)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości