Strona 1 z 1

[polo] silnik AEX, temperatura plynu chlodzacego

: czw lis 02, 2006 14:51
autor: MaSa_Golf
Witam, u mojego ojca w polo (polo classic 1.4 AEX) padly wskazania temperatury, wskaznik nie podnosi sie nawet o milimetr , na odcinku kilku km (po takim odcinku moj golf ma juz rowniutkie 90 stopni) i teraz pytanko : jak sprawdzic czy to czujnik czy moze wskaznik w zegarach? i w ktorym miejscu jest w AEXie ten czujnik, bo nie mam pojecia :(

: czw lis 02, 2006 15:27
autor: Grzesiekk1982
Czujnik temperatury chłodziwa to termistor. Niska temperatura powoduje duży opór, podczas gdy wysoka temperatura powoduje mały opór. Zespół sterowania wyznacza temperaturę kontrolując napięcie na czujniku.

napięcie zasilania: 5 V (odłączone złącze)
opór: 2.000 - 3.000 omów / 20 °C
opór: 200 - 300 omów / 90 °C

Skopiuję zalecenia:

Sprawdzić złącze(a): Sprawdzić złącze(a), w razie potrzeby oczyścić je lub przymocować aby zapewnić dobre połączenie.
Sprawdzić opór:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika.
Zmierzyć opór pomiędzy wtykami 1 i 3 czujnika. Porównać z podanym oporem.

Sprawdzić napięcie zasilania:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika.
Włączyć zapłon i zmierzyć napięcie pomiędzy końcówką 1, 3 złącza a ujemną końcówką akumulatora. Jedna z wartości powinna być równa 5 V. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie sprawdzić ECU.

Sprawdzić podłączenie do ECU:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącza z czujnika i ECU.
Zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza napięcia zasilania a odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien on być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.

Sprawdzić uziemienie:
Sprawdzić na schemacie czy połączenie uziemienia zostało podłączone do uziemienia bezpośredniego czy do ECU. Jeśli jest ono podłączone bezpośrednio do uziemienia: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika i zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza uziemienia a ujemną końcówką akumulatora. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. W przypadku podłączenia do ECU: Wyłączyć zapłon.
Wyjąć złącze z czujnika i ECU. Zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza uziemienia a odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie sprawdzić ECU.

A tu lokalizacja i mniej więcej wygląd czujnika
Obrazek
Tu wrzuciłem dokłądną tabelę wartosci i do których końcówek przyłożyć omomierz.
Obrazek
Powodzenia :bigok:
Pozdrawiam.

: pt lis 03, 2006 00:32
autor: MaSa_Golf
Dzieki kolego, plusik jak najbardziej sie nalezy :D
Tylko jeszcze jedno pytanko czy ten sam sygnalz czujnika leci na zegary i na ECU bo pomimo tego ze na wskazniku nic nie pokazuje (wskazowka lezy) to autko ma normalne obroty, plywa miedzy 500 a 900 i nie chodzi tak jakby na ssaniu tylko normalnie

: pt lis 03, 2006 00:54
autor: Grzesiekk1982
Witam, również THX
Trudno mi powiedzieć. A Który to rok?? Ja mam od 5.95 do 8.97. Sachematy niby się różnią.
Napisz datę prod. Może się coś różnić?

[ Dodano: 02 Lis 2006 23:55 ]
2 model AEX leciał od 8. 97- nei chce mi sie porównywać, wolę wiedzieć co szukam :D

[ Dodano: 03 Lis 2006 00:09 ]
Aaaa, sprawdziłem.
To przynajmniej wygląda tak samo.
Od czujnika temp idzie do ECU przewód czarny, do pinu 42.
Od ECU do zegarów idą przewody z pinów: 9, 36, 27.
Ponadto do zegarów idzie z przewód z czujnika prędkości pojazdu oraz "Transmission Control Module TCM" cokolwiek to jest :D
Nie widzę, aby coś oddzielnego szło od czujnika, do zegarów.

I tu jest różnica.
2 przewód od czujnika idzie pod aku (w przypadki modeli do 04.97).
W nowszych na schemacie wygląda jakby był zmostkowany z kilkoma innymi czujnikami (ale może to tylko zasilanie(?).
Nie wiem, schemat schematem, a życie życiem.
Najlepiej sprawdzzić ten czujnik tamtymi metodami :)
Mnie się wydaje, że błędne wskazania są przez niego powodowane.

[ Dodano: 03 Lis 2006 00:35 ]
Z resztą kumplowi w MK3 1Z NIGDY nie pokazuje więcej niż 50-60 stopni C po nagrzaniu silnika i wszystko dobrze hula.
Dopiero teraz doczytałem,żeby zwrócić uwagę też na zegary...

Ewentualnie, jeśli w ogóle nie drgnie, nawet po dalszej jeździe, a czujnik sprawdzisz i będzie OKI, to może trzeba wydrzeć szafę z zegarami i docisnąć wtyczkę. Po 2, może to silniczek unoszący wskazówkę?
Ale zacznij od czujnika i kabli do niego. To mniej roboty niż przy rozwalaniu zegarów, a nóż się uda :)
Powodzonka.

: pt lis 03, 2006 07:11
autor: MaSa_Golf
Autko jest rocznik '96, nie wiem z ktorego miesiaca ale chyba z konca bo pierwsza rej, w '97 byla
Mam nadzieje ze po sprawdzeniu czujnika dojde co i jak, bo nie chce mi sie zegarow wyciagac :(

: pt lis 03, 2006 10:23
autor: Grzesiekk1982
Soczek pisze:wiem z ktorego miesiaca ale chyba z konca bo pierwsza
To już nieistotne :)
Zmiana byla według jednych danych w maju, a wg drugich w sierpniu 97.
Czyli u Ciebie jak patrzę na schemat sterowania silnika to do ECU idzie przewód czarny (skrót bl), natomisst do masy, jeśli dobrze rozszyfrowałem brązowo/zoelony(br/gn).
Pozostałe 2 końcówki nie są opisane ( to tylko schemat uładu sterowania, a nie całej elektryki).
Więcej nie potrafię pomóc :(
Pozdrawiam i życzę, żeby to była poluzowana wtyczka ;)

: śr sty 31, 2007 13:56
autor: preker20
ja mierzylem u siebei napeicie zasilania i wyszlo 4,6 V czy mozna to uznac za wartosc rozna 5V czy szukac przyczyny niskiego napiecia? problem w tym ze wkaznik nie wychodzi poza 80* wentylator sie wlacza!

: wt lis 10, 2009 10:20
autor: kkarols16
Sory za odkopanie tematu ale mam to samo w mkII, gdzie szukać przyczyny?