NM i KM - jak to sie ma do przyspieszenia?

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
Tominator
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 273
Rejestracja: ndz lip 02, 2006 00:08
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

NM i KM - jak to sie ma do przyspieszenia?

Post autor: Tominator » śr wrz 27, 2006 00:29

Może mi ktoś wytłumaczyć o co chodzi z tymi niutonometrami? Im wiecej koni tym wiekszy kop,ale czytałem gdzieś że przyspiesza sie nie końmi a niutonometrami, ja mam AFN 110KM i 235NM przy 1900obr.,kolega ma dla przykładu takie samo autko tyko 2E 115KM i 166NM przy 3200obr i jego autko jedzie jak mi się wydaje minimalnie szybcie.Czyli co trzeba się sugerować KM a nie NM?Skoro ma dużo niżnsz moment to dlaczeg ma lepszego kopa, przecież waga tych aut jest porównywalna(mój 1060 jego 1045)?I jeszcze jedno pytanko, słyszałem taką opinie że TDI na początku lepiej sie zbieraja a potem benzyna zaczyna doganiać i ewentualnie przeganiać TDI?Ja lubie bardzo dane techniczne wiec podam wam pare:
Moja Ibiza 0-80km/h 6,9s i 0-100km/h 10,2s
Jego Ibiza 0-80km/h 6,6s i 0-100km/h 9,8s
Z tego wynika że TDI nawet na poczatku(0-80) przegrywa z benzyniakiem?
Napiszcie mi wykład na ten temat i z góry przepraszam z laickie pytania ale po prostu nie rozumiem.
PZDR



Awatar użytkownika
SToRM
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 1770
Rejestracja: czw paź 07, 2004 21:13
Lokalizacja: GOP

Post autor: SToRM » śr wrz 27, 2006 00:36

Na moje to powinienes go objechac, jak tlyko chcesz, szczegolnie ze TDI zwykle dostaja male gifty mocowe z fabryki ;)



Awatar użytkownika
Tominator
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 273
Rejestracja: ndz lip 02, 2006 00:08
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Tominator » śr wrz 27, 2006 00:40

Nie ścigałem się z nim tylko rok temu jechałem jego autem a teraz mam swoją Ibi, nie scigaliśmy sie ale pewnie wkrótce bedziemy.Porównuję tylko dane techiczne więc chodzi mi o ich interpretacje?



Awatar użytkownika
SToRM
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 1770
Rejestracja: czw paź 07, 2004 21:13
Lokalizacja: GOP

Post autor: SToRM » śr wrz 27, 2006 00:49

Tominator pisze:Porównuję tylko dane techiczne więc chodzi mi o ich interpretacje?
W takim przypadku to tylko kwestia skrzyni biegow..
Sa tak a nie inaczej zestopniowane a wyniki sa jakie sa :D



Awatar użytkownika
Tominator
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 273
Rejestracja: ndz lip 02, 2006 00:08
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Tominator » śr wrz 27, 2006 00:54

W TDI denerwuje mnie że co chwile muszę zmieniać bieg.Robiłem próbę do setki i musiałem wrzucić 3 bo odcięło mi paliwo na 2 biegu przy ok 90KM/h, mój kumpel z IBI 2E na drugim ma 110KM/h a na trzecim 160KM/h, ja mogę sobie pomarzyć o takim zmienianiu, przy 160KM/h to ja już muszę piąty bieg wrzucać :?



Awatar użytkownika
Grzesiekk1982
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2511
Rejestracja: czw sie 03, 2006 01:14
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: Grzesiekk1982 » śr wrz 27, 2006 01:03

diesel ma duży moment obrotowy w niższym zakresie obrotów, benzyniaki mniejszy moment w wyższym zakresie.
Diesel sie zbiera od 2000 obr. Dzięki temu jest to silnik bardziej elastyczny. Dla przykładu: VW Multivan 2.5 TDi o mocy 150 KM na 4 biegu od 80 do 120 ma lepszy czas niż... Porsche Boxter z podstawowym silnikiem!
Moc jest to praca silnika wykonana w pewnym czasie. Można założyć, że silnik o większej mocy, będzie w stanie rozpędzić tyle samo ważący samochód np do prędkośći 150 km/h szybciej. Czyli im większa moc, tym szybciej wykona tę samą pracę (rozpędzenie do tej samej prędkośći).
Jednak w czasie jazdy używa się momentu obrotowego, który jest tym dla ruchu obrotowego tym samym, czym w ruchu posuwistym siła (moment=siła razy ramię, na którym dziala). W dieslu moment jest dostępny przy niższych obrotach. Dlatego silnik jest bardziej elastyczny jak to się mówi potocznie. Moc określa maksymalne możliwości silnika (moc maksymalna, podawana przez producenta).
Czyli jeśli chcesz przyspieszać na maxa (wtedy silnik ostiąga obroty mocy max) to moc ma większe znaczenie (ale bez przesady, nie 1-2 KM, bo pamiętajmy diesel ma duży moment zanim osiągnie obr mocy max).
W normalnej jeździe przyda się moment obrotowy, ale to sam wiesz, bo masz diesla ;) Dobry wybór, choć każdy wybiera to, co lubi ;)



Awatar użytkownika
Tominator
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 273
Rejestracja: ndz lip 02, 2006 00:08
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Tominator » śr wrz 27, 2006 01:59

Dalej nie kumam,moja ibiza ma moment prawie 70NM wyższy od jego, co mi to daje w praktyce- wytłumacz mi na przykładzie jak możesz



Awatar użytkownika
InspBober
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 155
Rejestracja: pn lip 24, 2006 22:41
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Kontakt:

Post autor: InspBober » śr wrz 27, 2006 08:06

Rozwazajac teorwetycznie. Benzyna musi sie wkrecic na wysokie obroty zeby dobrze jechac bo na wysokich ma max moc ale zanim sie na te obroty wkreci korzysta z momentu obrotowego(to moze nie jest zbyt prof wytlumaczenie ale powinno zobrazowac sytuacje). Zato diesel ma przy nizszych odbrotach max moc i latwiej mu dojechac do tej max korzystajac z wiekszego momentu. To tak jeszcze bardziej obrazowo to na niskich obrotach jedziesz na momencie a na wysokich na mocy. Wiec diesel jest bardziej elastyczny i ma bardziej rownomierny rozklad przyspieszenia a benzyna jest po prostu lepsza :jezor:


[url]http://rapidshare.com/files/3054669/Swap_gaznika.zip.html[/url]

greg

Post autor: greg » śr wrz 27, 2006 08:18

Tominator pisze:Dalej nie kumam,moja ibiza ma moment prawie 70NM wyższy od jego, co mi to daje w praktyce- wytłumacz mi na przykładzie jak możesz
wyższy moment obrotowy pozwala ci np na 5 biegu pod górę lepiej przyspieszać niż silnik o tej samej mocy lub trochę większej ale o niższym momencie - wytłumaczę to tak - obok miejscowości mojej jest stroma góra - Baranowska - golfem mk3 1,9D moc 64KM(4400) moment 124Nm (przy 2000-3000) dużo lepiej wchodził pod górę na 5 biegu i przyspieszał od 100 do 120 pod tą górę niż mk4 1,4 16V 75KM (przy 5000) 126NM (przy 3300) - różnica wag 200kg - spowodowane jest to tym że największy moment obrotowy w mk3 miałem akurat w zakresie niższych obrotów niż mk4 i pomimo mniejszej mocy miał większą właśnie siłę ale przy np 140km/h sytuacja się odwraca bo dieslowi już bardzo spadł moment a benzyniak miał jej jeszcze dużo a dodatkowo zbliżał się jeszcze do punktu gdzie ma największą moc.

[ Dodano: Sro Wrz 27, 2006 8:20 am ]
Więc w praktyce powiem ci tak - z taką samą przyczepką identyczne seaty ale o silniku diesla i benzyniaku na tym samym biegu inaczej będą szły pod górę i wtedy te setne sekundy to będzie pikuś bo moment obrotowy pokaże prawdę



bodzio_j
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3850
Rejestracja: sob lip 09, 2005 10:05
Lokalizacja: Skawina
Kontakt:

Post autor: bodzio_j » śr wrz 27, 2006 08:30

Tominator, podajesz jako przykład skrajne warunki pracy obu silników. Kolega ma lżejsze auto i nieco mocniejsze - objedzie Ciebie. Ale w normalnej eksploatacji takie stuacje są rzadkie. I tak jak koledzy już pisali - ELASTYCZNOŚĆ Twojego silnika wynika z dużego momentu przy niskich obrotach - auto jeździ ekonomiczniej.
Diesli nie kupuje się do ścigania.



Awatar użytkownika
Pinhead
Forum Master
Forum Master
Posty: 1746
Rejestracja: ndz lis 21, 2004 00:44

Post autor: Pinhead » śr wrz 27, 2006 09:01

Jak ktoś myśli o ściganiu to nisko położony maksymalny moment obrotowy przestaje mieć znaczenie. Benzyniak wygra bo jest lżejszy, bo ma o 5KM większą moc maksymalną i większy przedział użytecznych obrotów.
Co do Nm to jest nic innego jak siła z jaką kręci się wał. Im więcej Nm tym większa siła (nie prędkość) napędzania wału. Ta siła przez prędkość z jaką obraca się wał daje KM. Możesz mieć mało Nm i wysokie obroty wału (jak np. w motorach ścigaczach) i otrzymać tyle samo KM co w silniku niskoobrotowym (np. Diesel) ale ze sporymi niutonami.


=-Pinhead-=

Awatar użytkownika
gitfunfel
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 152
Rejestracja: ndz lut 05, 2006 17:13
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Post autor: gitfunfel » śr wrz 27, 2006 10:19

Ja moment obrotowy sobie tłumaczę jako nacisk korbowodu na ramię wału.
Jeśli masz te 235 Nm i ramię wału długości dajmy na to 5 cm to wychodzi, że tłoki naciskają na ramienia wału ciężarem 470 kg.
Ja to sobie tak łopatologicznie tłumaczę.


Jeśli nad wszystkim panujesz to znaczy, że nie jedziesz wystarczająco szybko.

Awatar użytkownika
Tominator
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 273
Rejestracja: ndz lip 02, 2006 00:08
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Tominator » śr wrz 27, 2006 10:20

Kupiłem TDI bo dużo jeżdzę, ale nie zgodzę się z kolega który twierdzi że TDI nie są do ścigania.Już w sumie na dniach robie chiptuning i zobaczymy jak się zmieni moje autko.Powiedzcie mi tylko czy to prawda - mój kolega "czubek" ma 206cc 138KM (9,3s do setki) i ścigał sięz drugim kumplem który tez ma 206 ale 2.0 HDI 90KM (11,6s do setkii) ponoć no starcie nie miał szans benzyniak, objechał go strasznie tym HDI dopiero tak od 70KM/h benzyniak zaczął odrabiać. Dlaczego tak jest? Czy to oznacza ze TDI mają zajebiste przyspieszenie na poczatku a potem słabną w porównaniu oczywiście z benzyną?



Awatar użytkownika
homsky
VW Baron
VW Baron
Posty: 3307
Rejestracja: pt lis 11, 2005 20:03
Lokalizacja: Nowa Ruda

Post autor: homsky » śr wrz 27, 2006 10:40

Tominator, zaraz ci wszystko wytłumacze tylko pare wzorów i pare wykresów zrobie dla porównania GTI i TDI - to potrwa trochę , ale odpowiedź dostaniesz.


[url=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/20938][img]http://www.motostat.pl/user_images/20938/icon5.png[/img][/url]

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 55 gości