Strona 1 z 2
Nie włącza sie 1 bieg dmuchawy [MK 2]
: pt cze 30, 2006 21:33
autor: Olaf
Witajcie
mam dziwny problem -- otóż w moim MK2 po przekręceniu pokrętał na 1 bieg dmuchawy nic sie nie dzieje. Dmuchawa włacza sie od biegu nr 2 ale gdy z biegu 2 zejde na bieg 1 to dziala wtedy... Co moze byc tego przyczyną??
: pt cze 30, 2006 21:35
autor: stonefree
skopany wyłącznik
[ Dodano: Pią Cze 30, 2006 21:36 ]
albo tak juz jest zużyta,ze na jedynce nie ma siły wystartować...
: pt cze 30, 2006 22:22
autor: eldorado84
styki na przełączniku są poprzepalane, wymienić przełącznik (jest to bolączka mk2 i mk3 - tak słyaszałem i sam mam taki problem tylko że 2 i 3 sie załącza,a czasem wogóle nic nie działa)
: sob lip 01, 2006 00:39
autor: kotem
Jak wyzej wymien włacznik bo nadpaliły sie styki a to ze nie moze odpalić z 0 na 1 to znaczy tylko tyle ze z tej stony jest bardziej nadpalone a z 2 na 1 mniej. Mój ojciec kiedys miał powalone w passacie ze startowało mu od razu z najwyzszego i paliło mu wszystkie wlaczniki po jakims miesiacu bo pobór był za duzy a jak zmienił ze było normalnie 01234, a nie 04321 to było oki. bynajmniej włacznik masz i tak juz do wywalenia chyba ze do rekonstrukcji ale koszt tego to 5zł więc chyba nie warto.
: sob lip 01, 2006 08:15
autor: Artur D.
To niekoniecznie jest wina przełącznika. Mam to samo, a przełącznik jest git. Posprawdzałem wszystko miernikiem i okazało się, że zjarał się jeden obwód dławika, który jest na płytce przy dmuchawie. On powoduje, że dmuchawa ma różne prędkości obrotowe. Na 3 biegu dmuchawa jest włączana bez żadnego oporu i dlatego chodzi na max. Na 2 biegu włączana jest przez dławik 1.5 ohm (według wskazań miernika), dlatego chodzi trochę wolniej. Na 1 biegu chodzi dodatkowo przez drugi obwód dławika,czyli 1.5 + 1.5 ohm. Na tym biegu pracuje najwolniej, ale dławik najbardziej się grzeje i dlatego z czasem może się przepalić (zauważcie, że dławik-taki ceramiczny zielony walec, jest osadzony na radiatorze, żeby lepiej się chłodził).
Ja na razie jeszcze tego nie naprawiłem, bo na szrocie cała płytka do dmuchawy kosztuje ok. 30-40 zł. Wymyśłiłem, że nawinę nowy dławik z drutu oporowego od jakiegoś starego żelazka czy grzałki. Postaram się dać znać, jak poszło.
Pozdro

: sob lip 01, 2006 11:46
autor: Olaf
Dziękuję Panowie za pomoc

W moim przypadku to chyba sprawa panela i włącznika, bo dziś rano z ciekawości włączyłem 1 bieg i jakie było moje zdziwienie jak pieknie ruszył

kilka prób zrobiłem 0 --> 1 bieg i zawsze dzialało, więc to pewnie panel , bo poprzedni właściciel już w nim kopał, więc wybiorę się na szrot po nowy
Pozdrawiam

: sob lip 01, 2006 11:50
autor: Artur D.
No to piknie

: sob lip 01, 2006 11:53
autor: kotem
Artur D. pisze:Wymyśłiłem, że nawinę nowy dławik z drutu oporowego od jakiegoś starego żelazka czy grzałki.
Po co bedziesz sie bawił w takie kombinacje?? Taki dławik to koszt kilkunastu/ kilkudziesięciu groszy!! Nie ma sensu kombinować skoro mozna miec to prawie za darmo a dostaniesz to w kazdym jednym elektroniku za marne grosze.
PS jakaś mała rezystancja Ci na nim wyszła na pewno dobrze zmierzyłeś?? (beznapięciowo)
: sob lip 01, 2006 12:04
autor: Artur D.
Masz rację, że najpierw powinienem zajrzeć do sklepu. Ale już zabezpieczam się na wypadek, jeśli nie uda mi się kupić (zwykle jest tak, że kiedy czegoś potrzebujesz, za czorta tego nie można dostać). Co do pomiarów, mierzyłem sprawny obwód dławika bez przyłożonego napięcia, po wymontowaniu całej płytki (tak - kurde normalnie - pokazało). Oglądałem też kiedyś schematy elektr. i o ile dobrze pamiętam, to podane były właśnie takie wartości.
Jeśli się mylę lub czegoś nie dopatrzyłem, proszę o sprostowanie.

: sob lip 01, 2006 12:42
autor: kotem
nie no skoro tak było na schemacie to ok ale nadal strasznie mnie dziwi ze taki mały spadek robi az taką zmiane w predkości nawiewu. Zapewne potrzebujesz osiowego dławika (bo te sa chyba najpopularniejsze) Dławik osiowy 10uH 0,16A 1,5 OHM taki jest w ogólnej sprzedaży dostepny bez niczego o takiej rezystancji tylko, że przy takim napieciu (12V) to te 160mA jakos marnie wygląda musisz dokładnie sprawdzić jaki to jest. A i koszt w sklepie bedzie ok50gr
: sob lip 01, 2006 15:14
autor: Artur D.
Właśnie problem w tym, że musi to być ustrojstwo o dużej mocy, bo szczególnie na 1 biegu wydziela się tam dużo ciepła. Stąd rozmiary dławika i radiator. O ile pamiętam, bezpiecznik do dmuchawy ma 20A, więc to też o tym świadczy. Spróbuję popytać po sklepach, jak nie da rady, pobawię się w konstruktora. W razie czego, do właściwej rezystancji dojdę doświadczalnie. Jak nie da rady, po prostu kupię sobie całą płytkę, trudno.
Pozdro

: sob lip 01, 2006 20:14
autor: kotem
Moja rada taka wylutuj dławik z płytki i idx z nim do sklepu a powinni dac Ci odpowiedni.
: ndz lip 02, 2006 09:41
autor: Duber
ja mialem tak samo poprostu silniczek niemogl ruszyc z 1 biegu bo mial za cierzko pomoglo przesmarowanie tuleji,identycznie jak u ciebie.
: ndz lip 02, 2006 11:00
autor: Olaf
Dzięki
Piotr
Tak przy okazji tego tematu polecam Wam
fotoporadę z naszej strony oddziału małopolskiego
(przy czym trzeba sie zalogować żeby ją obejrzeć,ale zapraszam)