Strona 1 z 2

nie da się wcisnąć sprzęgła

: śr lip 21, 2010 18:34
autor: sas_gti
Witajcie.
Nie często zdarza się, żebym rozłożył się na czymś mechnicznym ale w końcu przyszła ta chwila :) . Podejrzenia oczywiście mam ale może dowiem się czegoś ciekawego zanim po raz drugi zdejmę skrzynię.

Opis problemu.
Dzwoni do mnie kumpel, że piardło mu sprzędło. Pierwsze typowania przez telefon - linka sprzęgła się zerwała, bo pedał chodzi luźno.
No więc auto na hol i do mnie do garażu. Na miejscu okazuje się, że linka w nienagannym stanie, a po prostu sama dźwignia chodzi luźno.
Podejrzenie padło zatem na dźwigienkę pod pokrywą piątego biegu lub docisk. No dobra to zdejmujemy pokrywę 5ego biegu. Bingo! O to co się ukazało.
Obrazek

No wiec kupione nowe części, poskładane jak należy, przykręcany pokrywę i co się dzieje? No okazuje się, że nie można wcisnąć dźwigni. Całość chodzi tak cholernie ciężko, że z pewnościa próba wciśniecia sprzęgła na siłe spowodowałaby identyczną usterkę jak na zdjęciu powyżej. Po prostu czuć, że coś by strzeliło (jak nie ta mała dźwigienka to linka by się zerwała) W tym momencie wiedziałem już że usterka tej dźwigienki to tylko wierzchołek góry lodowej, i że to tylko skutek jakiejś innej usterki, a przynajmnije tak myślałem. Po chwili zastanowienia wyrok pada na docisk wiec ściągamy skrzynię.
Dodam, że pręt wyspręglika (ten długi) chodzi bez oporów.
No dobra skrzynia zdjęta, odkręcamy zamach, licząć że docisk będzie bezzębny ale nie! Sprzęgło wygląda zdrowe. Zęby docisku równe, tarcza ok, wszystko wizualnie wygląda na ok. No i zgłupiałem. Myslę sobie kurde może byliśmy z kumplem tak zmęczeni, że nie mieliśmy siły ręką wcisnąć dźwigni i tylko nam się wydawało (w normalnej sytuacji daje się wcisnąć ręką).
No dobra to jak wszystko jest ok to zakładamy sprzęgło, zakłądamy skrzynię, próbujemy wcisnąć dźwignię a tu dalej lipa. Nie da się wcisnąć tego sprzęgła.
Czy ktoś wiec o co chodzi? Może ktoś powie coś konstruktywnego zanim ściągniemy znowu skrzynie, żeby oglądać sprzęgło po raz drugi? Będą punkty za pomoc, pozraVWiam :kac:

: śr lip 21, 2010 19:01
autor: rysiektr
Ja się dopiszę do prośby o pomoc bo to o moje sprzęgło/skrzynię chodzi i dodam od siebie, że dźwigienkę można założyć tylko w jednej pozycji (nie ma możliwości, że źle złożyliśmy) większość gratów kupowane w ASO więc też nie ma możliwości, że coś nie pasuje, nowe jest również łożysko oporowe i w momencie kiedy skrzynia jest odłączona od silnika łapa sprzęgła "chodzi" bez problemu i "pręt" przechodzący przez skrzynię również przesuwa się bez zacięć nie jest skrzywiony lub połamany. Zgłupieliśmy bo elementy sprzęgła wyglądają na normalnie zużyte tarcza sprzęgła ma grubość 6.8mm i jak kolega napisał docisk ma równe zęby, żadne nie są połamane czy powyginane. A jednak coś jest nie tak... Stało mi się to podczas gdy stałem na światłach i gdy zmieniło się na zielone wcisnąłem sprzęgło wrzuciłem jedynkę i usłyszałem jakby stłumiony strzał i samochód ruszył... czyli docisk się wysprzeglił i pękła dźwigienka...pękła bo coś nie bangla... tylko co??

: śr lip 21, 2010 21:32
autor: J.B.S.
Mnie pomiędzy sprężynę docisku a obudowę wpadł kiedyś element który odleciał od talerzyka.Też nie mogłem wcisnąć sprzęgła.
A na sucho docisk da się wcisnąć,znaczy na zewnątrz?

: sob lip 24, 2010 16:37
autor: sas_gti
sprzęgło sciągnęte ponownie bo się nie wciska znowu. Ni cholery nie potrafię znaleźć w nim usterki, no ale stwierdziliśmy, że i tak wsadzamy nowe bo stare miało już lichą tarczę.
Przy okazji opowiem - Wczoraj kupiłem nowe sprzęgło LUKa w IC i się okazało, że w paczce były używane śruby, poomykane od klucza i bez kleju. Nowe będę miał w poniedziałek i będziemy to składać.

Mam nadzieję, ze po montażu nowego sprzęgła problem ustąpi i sprzęgło da się wcisnąć.
jbs-78 pisze:Mnie pomiędzy sprężynę docisku a obudowę wpadł kiedyś element który odleciał od talerzyka.Też nie mogłem wcisnąć sprzęgła.
A na sucho docisk da się wcisnąć,znaczy na zewnątrz?
myślałem o tym ale pod sprężyną talerzową nic nie siedzi. Docisk po wyjęciu się ciężko sprawdza, no ale na tyle na ile mozna to zrobić to wygląda, że wciska się ok. Tzn kładę docisk na ziemi i po kolei każdy ząb naciskam z dużą siłą i wszystko wygląda ok. Wciska się bardzo podobnie co nowe sprzęgło.
Modlę się, żeby w poniedziałek po żlożeniu na nowym sprzęgle, wciskało się ok bo jak nie to nie wiem.
Jakieś nowe pomysły jako alternatywa dla modlitwy? Bo mi sie pomysły skończyły.
Burza mózgów na ten temat mile widziana.

: sob lip 24, 2010 23:39
autor: pinstonvw
Sam docisk połóż na ziemi załóż tą tarczę do wysprzęglania i jakimś długim przyrządem masą ciała naciskaj na ten talerzyk. Powinno wszystko pracować bez używania nadludzkiej siły. Wiadomo zbyt lekko chodzi to sprężyny siadają. Ale zbyt ciężko to też niedobrze. Ale skoro cały mechanizm na wyjętej skrzyni działa bezproblemowo to problem jest w samym sprzęgle. Docisk mianowicie. Jeszcze dokładnie oglądnijcie czy dźwigienka nie wadzi o nic (w sumie nie ma prawa).

: sob lip 24, 2010 23:56
autor: rysiektr
pinstonvw pisze:Sam docisk połóż na ziemi załóż tą tarczę do wysprzęglania i jakimś długim przyrządem masą ciała naciskaj na ten talerzyk.
Robiłem tak i powiem Ci, że jak się 1mm uginało to dobrze... nowe sprzęgło tak samo... po prostu opierałem się masą całego ciała na trzonku młotka a ten naciskał na talerzyk. Zgłupieliśmy już. Dźwigienka jest nowa, a poza tym wszystko jest porównywane z inną wyjęta (sprawną) skrzynia i zarówno skok łapy sprzęgła jak i reszta elementów odpowiadających za wciskanie sprzęgła jest ok. Tak jakby wina ewidentnie leżała po stroni docisku mimo iż tego nie widać.... w poniedziałek założymy zupełnie nowe sprzęgło i się zobaczy. Jak nie będzie działać to się zapłaczę :crazy:

: ndz lip 25, 2010 10:15
autor: Jessy
sas_gti pisze:kupiłem nowe sprzęgło LUKa w IC i się okazało, że w paczce były używane śruby, poomykane od klucza
IC się zeszmacił ostatnio :butthead: Nie dość że mają drogo to jeszcze ostatnio przysyłają wybrakowane podzespoły np.(klocki na oś 3szt) a jak siedzi młodziak to wogóle nie wie o co chodzi :grrr: Teraz tylko FOTA się liczy :bigok:

: ndz lip 25, 2010 10:49
autor: Maćkooo
jeżeli walnęła ta dwigienka to znaczy że problem leży prawdopodobnie na drugim jej końcu czyli w sprzęgle.
Najłątwiej postawić na docisk. Ale czy to on to już ciężko stwierdzić nie widząc tego.
U mnie docisk też chodzi ciężko tzn sprzegło ciezej sie wciska. Więc prawdopodobnie on z czasem zaczyna sie zacinac coraz bardziej. Jakbyscie mogli zrobic foty tego docisku ze wszystkich stron oraz od wewnątrz to byloby super. Napewno komuś sie to przyda. Ciężko cos innego wymyslic np ze tarcza wysprzeglająca ta w docisku wyskoczyła i dlatego nie jest wycentrowany ten otwór na pręt wysprzeglający. To juz takie tezy. Jeśli na zdjętej skrzyni łapa da sie wciskac i pręt wysprzeglajacy wychodzi to powinno byc sprzęgło.
Dajcie znać o przyczynach i cyknijcie fotki.
Powodzenia.

: ndz lip 25, 2010 11:25
autor: vwarek
a próbowaliście wcisnąć ten docisk jak był zamontowany do silnika, bez skrzyni?

: ndz lip 25, 2010 11:31
autor: rysiektr
vwarek pisze:a próbowaliście wcisnąć ten docisk jak był zamontowany do silnika, bez skrzyni?
nie nie próbowaliśmy, robimy to bez kanału i że tak powiem mało miejsca jest :crazy:

: ndz lip 25, 2010 11:43
autor: vwarek
rysiektr pisze:robimy to bez kanału i że tak powiem mało miejsca jest
mimo tego ja bym spróbował.. przykręć go nawet na 3 sruby tylko i sprawdź jak to chodzi, potem to samo z nowym sprzęgłem i może będzie coś wiadomo bo wrzucać i ściągać skrzynię w takich warunkach to fucktycznie mordęga..

: ndz lip 25, 2010 12:46
autor: sas_gti
dzięki za rady. Co do robienia fot - no niby można ale jest to zupełnie normalnie wyglądający uzywany docisk. Nie ma w nim nic szczególnego, wiec foty chyba nie są potrzebne, bo nie będzie na nich nic charakterystycznego
Maćkooo pisze:U mnie docisk też chodzi ciężko tzn sprzegło ciezej sie wciska. Więc prawdopodobnie on z czasem zaczyna sie zacinac coraz bardziej
.
tutaj sprzęgło chodziło tak samo, aż do samej awarii.
Maćkooo pisze: Ciężko cos innego wymyslic np ze tarcza wysprzeglająca ta w docisku wyskoczyła i dlatego nie jest wycentrowany ten otwór na pręt wysprzeglający.
Tarczka wysprzęglająca (talerz) oczywiście 5 razy sprawdzana, zamontowana prawidłowo a pręt wysprzęglający trafia w tarczkę tam gdzie powinien.
mimo tego ja bym spróbował.. przykręć go nawet na 3 sruby tylko i sprawdź jak to chodzi, potem to samo z nowym sprzęgłem i może będzie coś wiadomo bo wrzucać i ściągać skrzynię w takich warunkach to fucktycznie mordęga..
Nie wiem za bardzo jak to wyczuć. Jak dociski leżą na ziemi to już się je bardzo ciężko wciska a co dopiero jak to będzie założone na silnik. Ciezko bedzie wykonac sprawdzenie docisku w praktyce 'na założonym'.

: ndz lip 25, 2010 12:48
autor: rysiektr
vwarek pisze:bo wrzucać i ściągać skrzynię w takich warunkach to fucktycznie mordęga..
zwłaszcza w upał +30 stopni... :grrr: jutro będą nowe śruby to się okaże, damy znać jutro. Jak nie będzie chodzić to już nie wiem.

: ndz lip 25, 2010 12:53
autor: sas_gti
zakładamy nowe w pon i sprawdzamy.
Jessy pisze:IC się zeszmacił ostatnio Nie dość że mają drogo to jeszcze ostatnio przysyłają wybrakowane podzespoły np.(klocki na oś 3szt) a jak siedzi młodziak to wogóle nie wie o co chodzi Teraz tylko FOTA się liczy
Ceny w IC są wysokie ale profil działaności mają nastawiony typowo na warsztaty i sklepy czyli odbiorców hurtowych dla których przewidziane są spore zniżki. Praktczynie 90% sprzedaży w IC idzie przez 'zniżkę', a większosć klientów detalicznych i tak ma dostęp do zniżek i uważam, że IC cenowo wcale tak źle nie wygląda.
Poza tym fota się za bardzo nie stara moim zdaniem, żeby przejąć klienta. Ja mam najbliższą fotę jakieś 10czy 15 km ode mnie i za kązdym razem jak chciałem coś czego nie ma na stanie to mi kazali jechać z zaliczką. No sorry, ale dziś czas to pieniądz. Do ic dzwonie, i jade odebrać, ewentualnie czekam kilka h na dostawe i mam tego samego dnia.
W focie jest nieco inaczej. Przychodzisz z ulicy i faktycznie na starcie masz już taniej niż w IC, ale mi np żadnych zniżek dać nie chceli i w focie mam drożej niż w IC.
Dla mnie ic nadal górą, bo taniej i szybciej.