sterowanie chłodzeniem

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

hermannbruner
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: pn sie 15, 2011 10:16

sterowanie chłodzeniem

Post autor: hermannbruner » śr sie 17, 2011 06:08

Witam serdecznie,
Mam nietypowy problem z przegrzewającym się silnikiem.
Golfik także dość nietypowy (stąd wizyta w paru warsztatach z niepewnym skutkiem) bo jest to IV 1,6 fsi (basis) benzyna 2003 r (prawdopodobnie jest to silnik z golf bora).
Ta cudowna maszyna jadąc w korku niestety ulega przegrzaniu co kończy się automatycznym wyłączeniem silnika - ponowny rozruch bez problemu następuje po ok 40 min. po ostygnięciu.
W autoryzowanym serwisie stwierdzono zbyt wysokie ciśnienie na pompie wysokiego ciśnienia, jednak nie zdecydowaliśmy się na wymianę bo ponad 2 tys. to trochę drogo.
Kolejny warsztat (z polecenia znajomych) dał nam już więcej nadziei, gdyż stwierdzono termostat, który tymczasowo usunięto. I można powiedzieć, że jest o dwa nieba lepiej, ponieważ przegrzanie zdarza się sporadycznie, ale jednak się zdarza. Nauczyliśmy się jednak temu zapobiegać włączając na maksa ogrzewanie wewnątrz - temperatura silnika dość skutecznie spada.
Przypuszczalnie w samochodzie jest za mało skuteczne chłodzenie. Proszę o odpowiedź na poniższe dwa pytania:
1. Czy to normalne, że wskazówka termometru na desce rozdzielczej pokazuje maksymalnie 90 st., a zewnętrzny komputer 100-110 st.?
2. Czy w tym typie golfa oba wentylatory (do chłodnicy i klimy) zawsze włączają się jednocześnie i to na ok. 15 sekund (serwisant twierdzi, że tak ma być jednak podejrzewa, że jest coś nie tak z "wolnymi obrotami" wentylatorów, ponieważ włączają się na maksymalne obroty).

Moim zdaniem czujnik odpowiedzialny za wyświetlanie temperatury na desce jest także odpowiedzialny za sterownie chłodzeniem, a skoro nie pokazuje więcej niż 90 st. to nie załącza wentylatorów w odpowiednim momencie...

Dziękuję serdecznie
Pozdrawiam
Sławek



wojtas46
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2487
Rejestracja: pt lut 06, 2009 19:47
Lokalizacja: łęczyca

sterowanie chłodzeniem

Post autor: wojtas46 » śr sie 17, 2011 06:36

Sprawdż przy jakiej temperaturze załączają się wentylatory , na pierwszy bieg powinno to być ok 93-95 st , odczyt z vag-a . Jeżeli nie zaczynają działać przy tej temperaturze to może być za to odpowiedzialny czujnik termiczny znajdujący się w chłodnicy . Jazda bez termostatu to nie jest dobry pomysł a szczególnie gdy zaczną spadać temperatury , trzeba naprawić układ chłodzenia i założyć termostat



Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

sterowanie chłodzeniem

Post autor: Qto » śr sie 17, 2011 14:04

hermannbruner pisze:1. Czy to normalne, że wskazówka termometru na desce rozdzielczej pokazuje maksymalnie 90 st., a zewnętrzny komputer 100-110 st.?
110 to już mało normalne...ale przy 100* wskazówka nie powinna drgnąć
hermannbruner pisze:2. Czy w tym typie golfa oba wentylatory (do chłodnicy i klimy) zawsze włączają się jednocześnie i to na ok. 15 sekund (serwisant twierdzi, że tak ma być jednak podejrzewa, że jest coś nie tak z "wolnymi obrotami" wentylatorów, ponieważ włączają się na maksymalne obroty).
u mnie działają dokładnie tak jak piszesz i moim zdaniem jest to normalne działanie...a pierwszy bieg jest wykorzystywany tylko przy załączonej klimie - tak mi się wydaję i tak jest u mnie oraz w kilku innych Golfach z którymi miałem styczność
hermannbruner pisze:Moim zdaniem czujnik odpowiedzialny za wyświetlanie temperatury na desce jest także odpowiedzialny za sterownie chłodzeniem, a skoro nie pokazuje więcej niż 90 st. to nie załącza wentylatorów w odpowiednim momencie...
licznik pokazuj 90* w dosyć dużym zakresie temperatur...jak dobrze pamiętam od 75 do 107*
Sygnał z licznika może uruchomić wentylatory co możemy sprawdzić VAGiem (w output test)...jednak jest to rozwiązanie raczej awaryjne, normalnie wentylatory załącza włącznik termiczny w chłodnicy.

Podłącz kompa, odpal auto i obserwuj przy jakiej temperaturze załączą się wentylatory...jak za późno to zacznij od wymiany włącznika termicznego przy chłodnicy. Na VAGu obserwuj temperaturę na liczniku (17) i w sterowniku silnika (1)



Awatar użytkownika
grg474
_
_
Posty: 5945
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 10:56
Lokalizacja: Skarżysko

sterowanie chłodzeniem

Post autor: grg474 » śr sie 17, 2011 16:44

hermannbruner, może to zabrzmi głupio ale jak będziesz miał chwile to zrzuć zderzak , poluzuj chłodnicę klimy i zajrzyj czy pomiędzy chłodnicą wody a chłodnicą klimy nie ma syfu *zaschniętego błota) - zwracam na to uwagę bo u brata 2 ASO i kilku mechaników rozłożyło ręce a dopiero dobry brat doszedł że to efekt jeżdżenia polną drogą ...
Druga sprawa to obroty wentylator ana 1 biegu - należy sprawdzić mostkując wtyczkę 3 pinową od chłodnicy - bo może być tak że masz uwalony bezpiecznik 30A pierwszy z lewej na aku lub gniazdo tego bezpiecznika - stąd masz to przegrzewanie.
Trzecia sprawa to
hermannbruner pisze:Kolejny warsztat (z polecenia znajomych) dał nam już więcej nadziei, gdyż stwierdzono termostat, który tymczasowo usunięto.
przepraszam bardzo - co to k... za naprawa - usuwając termostat - termostat się wyciąga, sprawdza jego działanie i jak źle działa to wymienia a nie usuwa. Termostat nie służy tylko do tego żeby się otwierał jak jest gorąco, tylko także do tego żeby zamykał jak jest zimno - cel - szybsze zagrzanie silnika. Powiem tak - tą metoda mogli ci przecież zmostkować wtyczkę żeby wentylatory chodziły cały czas na dużych obrotach - też by ci się silnik nie zagrzewał
hermannbruner pisze:Moim zdaniem czujnik odpowiedzialny za wyświetlanie temperatury na desce jest także odpowiedzialny za sterownie chłodzeniem, a skoro nie pokazuje więcej niż 90 st. to nie załącza wentylatorów w odpowiednim momencie...
no niestety ale chyba mylisz pojęcia - wentylatorami przede wszystkim steruje :
1. czujnik na chłodnicy
2. sterownik wentylatorów po załączeniu klimatyzacji.
Ja na twoim miejscu bym sprawdził ile faktycznie pokazuje czujnik na licznik bo temperatura na liczniku a temperatura na sterowniku silnika to są 2 różne wyniki z 2 czujników


Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR :(, A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5

Awatar użytkownika
Jacek75
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 960
Rejestracja: czw kwie 10, 2008 09:16
Lokalizacja: Kraków
Auto: Golf Variant MK5 1.4 TSI 122hp
Silnik: CAXA
Kontakt:

sterowanie chłodzeniem

Post autor: Jacek75 » śr sie 17, 2011 17:51

a jezeli wentylatory dzialaja i temperatura jest ok, to ja bym sprawdzil droznosc wydechu, chociaz to powinno mulic auto po zagrzaniu...


TSI RULEZ. Retrofit: tempomat, lampki ostrzegawcze drzwi, TPMS, DRL, doświetlenie zakrętów; VCDS 11 kodowanie, kasowanie błędów.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Volkswagen: Golf - mk4 (1997 - 2005)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 7 gości