[mk4] Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Wszystko na temat chłodzenia i grzania w naszych autach

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Klet
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: pt wrz 18, 2020 12:56

[mk4] Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: Klet » pt sty 08, 2021 12:52

Przesiadłem się niedawno na model z climatronikiem i niestety niskie temperatury i wilgotne powietrze przyniosły rozczarowanie, bo nie jestem w stanie wysuszyć szyb. Wiem, że klima nie włączy się przy niskich temperaturach zewnętrznych, bo tak sobie wymyślił VW, ale w klimatyzacji manualnej w Poldku poradziłem sobie przenosząc czujnik temp. zewn. na rurę powrotną z chłodnicy. Od tej pory, jeśli silnik był już ciepły i nie było zagrożenia zalodzeniem układu, klima włączała się i pięknie osuszała wnętrze zimą.
W Golfie 4 z klimatronikiem nie ma żadnego guzika włączającego AC, więc nawet taki zabieg z oszukaniem czujnika nic by nie pomógł, bo musiałbym również udawać, że w środku mam gorąco.
Czy można jakoś wymusić załączenie się kompresora? Może zupełnie zewnętrznie, omijając sterownik climatronika, bo samym nawiewem nie oszuka się fizyki i nie ma mowy o skutecznym odparowaniu szyb. Jeżeli temperatura wewnątrz jest wyższa niż temperatura szyb, to wilgoć musi się kondensować na szybach i kropka.Tylko osuszenie powietrza może coś pomóc. Może climatronic ma czujnik wilgotności i sam włącza kompresor, kiedy jest to niezbędne, tylko u mnie to nie działa?
Wiem, że temat ciągnie się już na forum od zawsze, ale żadnego rozwiązania nie znalazłem. Nie chodzi mi o rady, żeby wyłączyć obieg zamknięty, wysuszyć wnętrze samochodu, uszczelnić nagrzewnicę, wymienić filtr itd. Chodzi mi o uruchomienie kompresora, bo bez tego żadne sztuczki nie pomogą. Fizyka!



Maszan
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 747
Rejestracja: pn wrz 02, 2013 16:30
Lokalizacja: Skawina, malopolska

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: Maszan » pt sty 08, 2021 14:15

Masz czujnik w podszybiu od strony kierowcy - w zwykłym manualu tam jest sprawdź czy w climatronicu tez(Bora miała climatronic , ale sie nie interesowalem gdzie ma czujnik) . Jeśli jest to dalej wiesz co robić :)albo go grzać albo go zewrzeć.


VW Bora 1.9TDI 01' ASV+sprzedany.
VW Golf 4 1.4 99' LPG -sprzet zony :)
Seat Leon 1.6 16 05' LPG

Awatar użytkownika
grg474
_
_
Posty: 5757
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 10:56
Lokalizacja: Skarżysko

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: grg474 » pt sty 08, 2021 23:23

climatronic korzysta z czujnika temperatury zewnętrznej zamontowanego w zderzaku z tyłu za zaślepką zderzaka (tam gdzie teoretycznie jest halogen, którego w golfie nie ma) po stronie kierowcy. Climatronik korzysta jeszcze z jednego czujnika to jest czujnik temperatury w kanale ssącym pod filtrem ppyłkowym. Różnica temp. pomiędzy tymi 2 czujnikami odłącza kompresor traktując to jako błąd


Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR :( jest A3 8P , EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer)

Awatar użytkownika
wesol
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 8580
Rejestracja: śr sie 13, 2008 14:01
Lokalizacja: Goleniów

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: wesol » sob sty 09, 2021 00:35

Chwila chwila. Jakie temperatury teraz macie że wam się klima nie załącza?


Touran bls+ oraz dwa razy Touran cayc+ to

Awatar użytkownika
maj0nez
VR6 user
VR6 user
Posty: 3078
Rejestracja: pn lis 17, 2008 10:27
Lokalizacja: LOP
Auto: Skoda Octavia 1.8T + DSG
Silnik: AUQ
Kontakt:

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: maj0nez » sob sty 09, 2021 00:40

Klima w VW nie działa od +5 tak jest w instrukcji.


Szkodnik Skoda Octavia 1 RS 1.8T + DSG

Awatar użytkownika
grg474
_
_
Posty: 5757
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 10:56
Lokalizacja: Skarżysko

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: grg474 » sob sty 09, 2021 10:06

maj0nez pisze:
sob sty 09, 2021 00:40
Klima w VW nie działa od +5 tak jest w instrukcji.
dokładnie i dlatego przy zwykłej klimie da się oszukać robiąc zworkę zamiast czujnika a w climatronicu już jest trudniej bo 2 czujniki i trzeba by oba podstawić albo dać odpowiedni rezystor dla obu żeby np. pokazywały + 10 żeby oszukiwać sterownik. Tylko jaka logika- zimne powietrze ma przechodzić przez jeszcze zimniejszy parownik ... Szyby parują nie dlatego, że kompresor nie działa


Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR :( jest A3 8P , EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer)

Awatar użytkownika
wesol
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 8580
Rejestracja: śr sie 13, 2008 14:01
Lokalizacja: Goleniów

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: wesol » sob sty 09, 2021 10:40

A w climaticu?

Jakoś nie kojarzę bym nie mógł odparować szyb przy temperaturze otoczenia nawet tylko +1 stopień w MK4 jak miałem wcześniej golfine z klimatronikiem. Sprzęgło normalnie zaliczało. w touranach mogę ewentualnie tylko zerknąć w vcds na wysterowanie zaworu w kompresorze.


Touran bls+ oraz dwa razy Touran cayc+ to

Hubi14
Forum Master
Forum Master
Posty: 1889
Rejestracja: pt lis 22, 2013 23:00
Lokalizacja: Pabianice

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: Hubi14 » sob sty 09, 2021 22:44

daj zasilanie na sprzęgło kompresora to je włączysz na stałe, ale jak tam wyżej napisali, to nie rozwiąże problemu z niemożliwością odparowania szyb.. i przy okazji masz rozpieprzysz sobie klimę, nie bez powodu jest to "zabezpieczenie". Ojciec w Octavii II cały czas jeździ na włączonej klimie a poniżej jakiejś temperatury (pewnie +5*C) kompresor nie startuje, choć klima w kabinie włączona. A i szyby ładnie odparowywują, pozbądź się wilgoci z auta, umyj dobrze szyby to Ci problem zniknie.



Awatar użytkownika
maj0nez
VR6 user
VR6 user
Posty: 3078
Rejestracja: pn lis 17, 2008 10:27
Lokalizacja: LOP
Auto: Skoda Octavia 1.8T + DSG
Silnik: AUQ
Kontakt:

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: maj0nez » ndz sty 10, 2021 02:08

A jak jest w japońskim aucie że klimatyzacja działa i zimą? Tata ma Priusa i tam klimatyzacja działa, w amerykańskich samochodach też tak jest.


Szkodnik Skoda Octavia 1 RS 1.8T + DSG

Hubi14
Forum Master
Forum Master
Posty: 1889
Rejestracja: pt lis 22, 2013 23:00
Lokalizacja: Pabianice

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: Hubi14 » ndz sty 10, 2021 17:53

widziałeś, że jest załączony kompresor, że jest ciśnienie w układzie czy to, że się świeci guzik? bo to zasadnicza różnica :P



Awatar użytkownika
maj0nez
VR6 user
VR6 user
Posty: 3078
Rejestracja: pn lis 17, 2008 10:27
Lokalizacja: LOP
Auto: Skoda Octavia 1.8T + DSG
Silnik: AUQ
Kontakt:

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: maj0nez » pn sty 11, 2021 00:43

Tego Ci nie odpowiem ale jutro mogę sprawdzić, jak będzie zimno.
Przeczytałem również instrukcję obsługi i nie było żadnej wzmianki że kompresor klimatyzacji w Toyocie posiada zabezpieczenie takie jak w grupie Vag.


Szkodnik Skoda Octavia 1 RS 1.8T + DSG

Klet
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 4
Rejestracja: pt wrz 18, 2020 12:56

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: Klet » śr sty 27, 2021 13:10

Zdaje się (bo nie dotarłem do konkretnych schematów) że w Golfie 4 powietrze z zewnątrz najpierw przechodzi przez parownik, a dopiero później przez nagrzewnicę. Wydaje się to idiotyczne, bo właśnie uniemożliwia używanie klimatyzacji zimą. Gdyby było odwrotnie, to po pierwsze łatwo byłoby osuszać wnętrze, a po drugie szybko eliminować zawilgocenie parownika przy wyłączonej klimatyzacji przepływem ogrzanego powietrza przez parownik. Wówczas kompresor śmiało mógłby się załączać już przy lekkim podgrzaniu wody w układzie, czyli dosłownie chwilę po odpaleniu auta, bo temperatura powietrza przepływającego przez parownik byłaby wystarczająca.
W amerykańskich samochodach bez względu na temperaturę zewnętrzną kompresor zawsze się włącza przy nawiewie ustawionym na szybę, więc jakoś to rozwiązali.

Problem jest głównie przy temperaturach 0 - +5 przy dużej wilgotności powietrza, padającym deszczu, natomiast mróz eliminuje nadmierną wilgoć z powietrza i problem zanika. Gdybym więc wyprowadził sobie na deskę włącznik zasilania sprzęgła i wymuszał ręcznie załączenie kompresora choćby na chwilę, to mógłbym coś uszkodzić?



władek111
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 198
Rejestracja: pt sty 06, 2012 16:40
Lokalizacja: DSW

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: władek111 » śr sty 27, 2021 14:36

Omijasz wtedy zabezpieczenie przed za dużym ciśnieniem w układzie, w trakcie jazdy raczej problemu nie powinno być Ale na postoju jak jeszcze nie będzie działał wentylator może ciśnienie rozwalić skraplacz, węże lub sprężarke. Ja odradzam taką rzeźbę.



Maszan
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 747
Rejestracja: pn wrz 02, 2013 16:30
Lokalizacja: Skawina, malopolska

[mk4] Re: Jak zmusić climatronic do włączenia klimatyzacji

Post autor: Maszan » śr sty 27, 2021 20:22

Klet pisze:
śr sty 27, 2021 13:10
Zdaje się (bo nie dotarłem do konkretnych schematów) że w Golfie 4 powietrze z zewnątrz najpierw przechodzi przez parownik, a dopiero później przez nagrzewnicę. Wydaje się to idiotyczne, bo właśnie uniemożliwia używanie klimatyzacji zimą. Gdyby było odwrotnie, to po pierwsze łatwo byłoby osuszać wnętrze, a po drugie szybko eliminować zawilgocenie parownika przy wyłączonej klimatyzacji przepływem ogrzanego powietrza przez parownik. Wówczas kompresor śmiało mógłby się załączać już przy lekkim podgrzaniu wody w układzie, czyli dosłownie chwilę po odpaleniu auta, bo temperatura powietrza przepływającego przez parownik byłaby wystarczająca.
W amerykańskich samochodach bez względu na temperaturę zewnętrzną kompresor zawsze się włącza przy nawiewie ustawionym na szybę, więc jakoś to rozwiązali.

Problem jest głównie przy temperaturach 0 - +5 przy dużej wilgotności powietrza, padającym deszczu, natomiast mróz eliminuje nadmierną wilgoć z powietrza i problem zanika. Gdybym więc wyprowadził sobie na deskę włącznik zasilania sprzęgła i wymuszał ręcznie załączenie kompresora choćby na chwilę, to mógłbym coś uszkodzić?
Nagrzewnica jest cały czas gorąca bo nie ma zaworka żeby odciąć płyn - klapa przekierowuje powietrze albo na grzanie czyli nagrzewnice , albo na parownik czyli zimne bez klimy/ z klima. Stad taki układ a nie inny.


VW Bora 1.9TDI 01' ASV+sprzedany.
VW Golf 4 1.4 99' LPG -sprzet zony :)
Seat Leon 1.6 16 05' LPG

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja i ogrzewanie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości