Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
Witam.
Mam pytanie czy spotkaliście się z jakimiś fachowymi opiniami na temat hamowania silnikiem w automatach ? Czy to szkodzi może skrzyni czy też nie ?
Mam pytanie czy spotkaliście się z jakimiś fachowymi opiniami na temat hamowania silnikiem w automatach ? Czy to szkodzi może skrzyni czy też nie ?
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Odpowiem z praktyki
Silnik z automatem jak najbardziej hamuje, ale trzeba wiedzieć jak. Niedopuszczalna jest długotrwała jazda z górki bez hamowania automatem 9pozycja D bez spięcia sztywnego) - silnik pracuje na biegu jałowym, a więc pompa oleju skrzyni ma małe obroty, a skrzynia napędzana przez koła ma wysokie obroty. Łatwo o awarię. Jadąc z góry nalezy zapiąć przełożenie umożliwiające sztywne spięcie skrzyni z silnikiem (skrzynia na pozycji D działa jak wolne koło) - jest to opisane w instrukcji skrzyni. Wtedy hamujemy jak najbardziej poprawnie i skutecznie. Ja w amerykanie wciskam guzik "overdrive", co skutkuje mi zejściem o jedno przelożenie niżej (max 3) i dodatkowo spina sprzęgła jednokierunkowe. Spięcie sztywne jest też na poz. 1,2 i chyba 3. Wtedy jest możliwe hamowanie i jest ono korzystne dla skrzyni. Oczywiście nie nalezy się tym przejmować, gdy na prostej drodze puścisz nogę z gazu i dotaczasz się np. do świateł, bo to praca jak najbardziej przewidziana dla skrzyni. Skrzynia nie powinna też być przerzucana na pozycję N, gdy np. stoisz na światłach czy stajesz na krótko - częsty błąd kierowców przesiadających się z manuala.
Podobnie nalezy uważać na holowanie auta z automatem - jesli jest wajha do całkowitego rzpięcia skrzyni to wszystko ok, jeśli nie, to nalezy bardzo uważać.
Tu mozna poczytać podstawy: http://pl.wikipedia.org/wiki/Automatyczna_skrzynia_bieg" onclick="window.open(this.href);return false;ów
Podobnie nalezy uważać na holowanie auta z automatem - jesli jest wajha do całkowitego rzpięcia skrzyni to wszystko ok, jeśli nie, to nalezy bardzo uważać.
Tu mozna poczytać podstawy: http://pl.wikipedia.org/wiki/Automatyczna_skrzynia_bieg" onclick="window.open(this.href);return false;ów
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
Link nie działa ;]
Tzn. że jak używam sekwencji gdy np zjeżdżam z trasy szybkiego ruchu po ślimaku do świateł, albo z autostradki ślimakiem to zbijanie biegów od 5 do 3 lub 2 jest niekorzystne dla skrzyni ?
Co to jest spięcie sztywne ?
Co oznacza, że pozycja D działa jak wolne koło ?
Dlaczego jak stoję na światłach pozycja N jest niekorzystna ? Przecież pracuje pompa hamulca, auto chce się toczyć, silnik drży itp. ? Nie zużywa się wtedy to wszystko szybciej ?
Tzn. że jak używam sekwencji gdy np zjeżdżam z trasy szybkiego ruchu po ślimaku do świateł, albo z autostradki ślimakiem to zbijanie biegów od 5 do 3 lub 2 jest niekorzystne dla skrzyni ?
Co to jest spięcie sztywne ?
Co oznacza, że pozycja D działa jak wolne koło ?
Dlaczego jak stoję na światłach pozycja N jest niekorzystna ? Przecież pracuje pompa hamulca, auto chce się toczyć, silnik drży itp. ? Nie zużywa się wtedy to wszystko szybciej ?
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
Nie wiem, jak jest w sekwencji, wiem, jak jest w klasycznym automacie. Zalezy ile ten slimak ma. Sprawa tyczy się długich zjazdów, gdy auto się samo rozpędza (zjazd z góry)mssg1 pisze:Tzn. że jak używam sekwencji gdy np zjeżdżam z trasy szybkiego ruchu po ślimaku do świateł, albo z autostradki ślimakiem to zbijanie biegów od 5 do 3 lub 2 jest niekorzystne dla skrzyni ?
dodatkowe elementy w automacie, które na sztywno spinają przełożenie z silnikiem - coś na kształt zapietego biegu w skrzyni ręcznej. innymi słowy napęd jest przekazywany dwukierunkowo - od silnika na koła i od kół na silnik.mssg1 pisze:Co to jest spięcie sztywne ?
Oznacza, że gdy skrzynia dostaje napęd od strony kół (samochód zjeżdza z górki), a ty nie cisniesz gazu lub go puścisz, to obroty silnika spadają na bieg jałowy, a samochód nie zwalnia. To jest właśnie jednokierunkowe przekazywanie napędu. Dla przykładu pedałujesz rowerem pod górkę - więc napędzasz go nogami poprzez koła zębate i łańcuch. Wjeźdzasz na wzniesienie i zaczynasz sie staczać - rower przyśpiesza, ty możesz leniwie kręcić pedałami, a on i tak sie rozpędza. To własnie jednokierunkowe przekazywanie napędu.mssg1 pisze:Co oznacza, że pozycja D działa jak wolne koło ?
Bo w klasycznym automacie zmuszasz go do rozpinania sprzęgieł pierwszego biegu, potem walisz na D i znowu musi zapiąć pierwszy bieg, a to zawsze powoduje zuzywanie się tych elementów. Skrzynia ma pracować w domysle na D i jest do tego "przyzwyczajona". Nie chcesz używac hamulca noznego? To se ręczny zaciagajmssg1 pisze:Dlaczego jak stoję na światłach pozycja N jest niekorzystna ? Przecież pracuje pompa hamulca, auto chce się toczyć, silnik drży itp. ? Nie zużywa się wtedy to wszystko szybciej ?
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
A widzisz ozzy nie zwróciłem uwagi jak się toczy autko z górki. Generalnie na TipTroniku jest tak, że jak zbijam bieg z wyższego na niższy no to wchodzi na obroty czyli rozumiem, że to dobrze bo są obroty i jest większe ciśnienie w skrzyni oleju i smarowanie ? Jutro sprawdzę jak to jest przy 90 na h zdjąć nogę z gazu na D czy obroty spadną do jałowego, ale wydaje mi się, że tak się dzieje tylko jak wbiję N w czasie jazdy
Co do ręcznego na postoju to chyba mi przepchnie autko W zimie na śniegu tego nie widzę hahaha
Dziękuję za cenne uwagi, tak do tego tematu jeszcze nie podszedłem :]
Co do ręcznego na postoju to chyba mi przepchnie autko W zimie na śniegu tego nie widzę hahaha
Dziękuję za cenne uwagi, tak do tego tematu jeszcze nie podszedłem :]
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
Po testach doszedłem do następujących wniosków:
- na D po zdjęciu nogi z gazu obroty spadają szybciej i kiedy zejdą tak nisko, że konieczne jest zbicie biegu wtedy skrzynia się rozłącza i autko leci jak na N (wolne koło tak ? )
- na sekwencji kiedy zdejmiemy nogę z gazu obroty spadają wolniej, ale tez jak dojdzie do tak niskiego poziomu, że musi zbić bieg to zachowuje się jak na N, chyba, że znowu zbiję dźwignią.
Teraz będę częściej shiftował w dół na sekwencji i tym samym utrzymywał obroty choć trochę powyżej tysiąca Wtedy jest smarowanko skrzyni tak ?
- na D po zdjęciu nogi z gazu obroty spadają szybciej i kiedy zejdą tak nisko, że konieczne jest zbicie biegu wtedy skrzynia się rozłącza i autko leci jak na N (wolne koło tak ? )
- na sekwencji kiedy zdejmiemy nogę z gazu obroty spadają wolniej, ale tez jak dojdzie do tak niskiego poziomu, że musi zbić bieg to zachowuje się jak na N, chyba, że znowu zbiję dźwignią.
Teraz będę częściej shiftował w dół na sekwencji i tym samym utrzymywał obroty choć trochę powyżej tysiąca Wtedy jest smarowanko skrzyni tak ?
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
ozzy1979 pisze: mssg1 napisał(a):Dlaczego jak stoję na światłach pozycja N jest niekorzystna ? Przecież pracuje pompa hamulca, auto chce się toczyć, silnik drży itp. ? Nie zużywa się wtedy to wszystko szybciej ?
Bo w klasycznym automacie zmuszasz go do rozpinania sprzęgieł pierwszego biegu, potem walisz na D i znowu musi zapiąć pierwszy bieg, a to zawsze powoduje zuzywanie się tych elementów. Skrzynia ma pracować w domysle na D i jest do tego "przyzwyczajona". Nie chcesz używac hamulca noznego? To se ręczny zaciagaj
Jest różnica na postoju między trzymaniem auta na D na ręcznym a hamulcu nożnym. W pierwszym wypadku autko ciągle "napiera", jest zwiększone spalanie ale nie ma buczenia. W drugim przypadku po zatrzymaniu kół po sekundzie, półtorej, słychać delikatne buczenie spod maski. Większe spalanie jest oczywiście również Ozzy wiesz może dlaczego w pierwszym przypadku nie buczy a w drugim buczy ? Może trzymanie na ręcznym jest jeszcze mniej korzystne niż na nożnym bo buczenie może jest oznak dzianina jakiegoś specjalnego układu?
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Re: Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
Niestety w kwestii tiptronic'a nie pomogę. U mnie nie ma róznicy, czy trzymam go na ręcznym, noznym, czy o krawężnik doprę.
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
I co teraz mam począć
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
True, true
VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]
Yamashka R6 :]
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
może to nie będzie ważne ale dla potomych
w robocie mamy mietka e270 w automacie nalatane 208tyś i nic się nie dzieje co do hamowania to powiem tak auto hamuje po puszczeniu nogi z gazu , obroty nie spadają do tych ok 800 tylko trzymają w tej poz co się zostawiło
w robocie mamy mietka e270 w automacie nalatane 208tyś i nic się nie dzieje co do hamowania to powiem tak auto hamuje po puszczeniu nogi z gazu , obroty nie spadają do tych ok 800 tylko trzymają w tej poz co się zostawiło
były http://www.forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=89&t=303319" onclick="window.open(this.href);return false;
obecny http://www.forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=471027" onclick="window.open(this.href);return false;
obecny http://www.forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=91&t=471027" onclick="window.open(this.href);return false;
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
możesz mi wyjasnic jaka jest róznica dla skrzyni gdy auto jest zahamowane ręcznym/nożnym, albo oparte o krawężnik?? Auto napiera??? Jak skrzynia jest w pozycji D to auto ZAWSZE ciagnie i nie ważne, czy trzymasz go na hamulcu noznym/ręcznym, czy oprzesz o krawężnik czy staniesz na takim wzniesieniu, że auto stoi - jest to NORMALNE. Buczenie spod maski??? Pierwsze słysze, a mam automat od 9 lat i niejednym automatem jeździłem. Wolisz większe spalanie czy zajechana skrzynię?? Wybór prosty. Jeszcze raz powtarzam - domyslnym trybem dla skrzyni jest tryb D i na takim ma pracować. Zadnego bezsensownego rozpinania na N, bo tylko skrzynia dostaje w dupę.mssg1 pisze:Jest różnica na postoju między trzymaniem auta na D na ręcznym a hamulcu nożnym. W pierwszym wypadku autko ciągle "napiera", jest zwiększone spalanie ale nie ma buczenia. W drugim przypadku po zatrzymaniu kół po sekundzie, półtorej, słychać delikatne buczenie spod maski. Większe spalanie jest oczywiście również
Hamowanie silnikiem w automacie (TipTronic)
dokładnie, ja w MK II ostatnio sprawdzałem w MFA w tych ukrytych funkcjach, spalanie chwilowe na pozycji D i P/N, i jest takie samo, jak auto stoi na N czy jak mam D i auto stoi, i taka też prawda, nie należy rozpinać skrzyni na N jak się na światłach stoi, bo skrzynia padnie, tak samo jak wbijasz R, to powinieneś dać z D na N, i jak rozepnie napęd, dopiero na R, napęd czuć jak zepnie i dopiero nogę z hamulca.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości