Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Forum o modyfikacjach wszystkich silników TD.Turbiny, pompy, wydechy i wszystko na te tematy

Moderatorzy: Michał_1977, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

arwam

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: arwam » czw sty 13, 2011 15:33

BENITO pisze:Druga sprawa, to z twoimi umiejętnościami na pewno rozwiązał byś sterownie sprzęgłem od kompresora (założę się że jest tam układ sterowany napięciem powyżej którego sprzęgło odłącza kompresor). Poza tym W silnikach typu kompresor + turbo na pewno kwestia dolotu z pominięciem kompresora jest rozwiązana, wystarczy podpatrzeć gdzieś jakiegoś tfsi.

o tym pisałem ale widać że nikt nie czyta moich postów dokładnie.
pisałem o słabym klinie w silnikach TD/TDI?
pisałem.
a teraz wyobraź sobie sytuację: silnik pracuje przy małym obciążeniu z prędkością powiedzmy 4500rpm. wyobraź sobie teraz moment załączenia kompresora w którym wirniki nie ważą 20g czy 100g a obydwa łącznie napewno będą ważyć około co najmniej 0,5-1kg wyobraź sobie szarpnięcie które może dosłownie urwać nam koło pasowe na wale a wraz z nim dolną część rozrządu.
a co się stanie kiedy pasek przestanie napędzać wałek rozrządu stanie to każdy wie.
Czy teraz to wyjaśnienie wam wystarczy dlaczego nie chcę zastosować sprzęgła na napędzie kompresora.
już kompresor klimatyzacji kiedy go załączamy przy wyższych obrotach potrafi zdrowo szarpnąć silnikiem a nie mówię już o kompresorze np Rootsa czy Eaton'ie.
cowboy pisze:kurcze, jak pisałem zrób jakiś schemat i opisz jak to sobie wymysliłeś bo tak cieżko sie połapać czasem i tracimy czas na wyjasnienie mniej ważnych rzeczy

umiejętnościami tworzenia grafiki na kompie nie grzeszę więc powiem inaczej:
powietrze z filtra jest zasysane przez turbinę i jest podawane przez IC do kompresora i przez drugie IC do silnika.
za to jeden koniec baypass;u podpięty do kolektora a drugi między kompresor a turbo.
czyli upuszczany boost nie trafie do atmosfery ani przed turbinę trafia za turbo dzięki czemu w tym momencie cały układ zachowuje się niemal tak jak w zwykłym silniku doładowanym.
przepustnica w baypass'ie przy małych obciążeniach czyli małym naciśnięciu gazu jest otwarty natomiast przy pełnym wciśnięciu gazu przepustnica się zamyka i cały układ zachowuje się tak jakby wogóle nie było baypass'u.
zastanawiam się też czy po korzystniej by było dmuchać w kompresor czy może kiedy turbo zacznie pompować czy wtedy ponownie nie otworzyć baypass'u dzięki czemu kompresor nie pobierałby mocy a obowiązek tłoczenia powietrze przejmowałaby turbina



Awatar użytkownika
BENITO
Forum Master
Forum Master
Posty: 1459
Rejestracja: śr mar 07, 2007 23:47
Lokalizacja: Wałbrzych Edgeworthstown IE
Kontakt:

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: BENITO » czw sty 13, 2011 18:37

arwam, pisałem wcześniej że sprzęgło kompresora nie musi chodzić na zasadzie 0/1, ty także nie czytasz ze zrozumieniem. Sądzę że 1.4 benzyna nie ma mocniejszych gratów niż TD/TDI a jakoś daje radę.


Z tego co wiem kompresor TSI ma sprzęgło elektromagnetyczne - więc spokojnie można wysterować je napięciem zależnym od obrotów silnika.


Powrót do korzeni, GTD to jest to.

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: cowboy » czw sty 13, 2011 20:11

jesliby kompresor załaczany sprzegłem miał ścinac klin na wale to co w takim razie ten klin powie na planowaną pompe 12 która stawia tez duże opory na pasek rozrządu?
arwam pisze:pisałem o słabym klinie w silnikach TD/TDI?
pisałem.
a teraz wyobraź sobie sytuację: silnik pracuje przy małym obciążeniu z prędkością powiedzmy 4500rpm. wyobraź sobie teraz moment załączenia kompresora w którym wirniki nie ważą 20g czy 100g a obydwa łącznie napewno będą ważyć około co najmniej 0,5-1kg wyobraź sobie szarpnięcie które może dosłownie urwać nam koło pasowe na wale a wraz z nim dolną część rozrządu.
kurcze: zawsze podajesz jakies skrajne przykłady !

ja nie potrafie sobie wyobrazić diesla kręcącego się z prędkościa 4500 rpm przy małym obciązeniu... i że jeszcze w tym momencie jest potrzeba załaczenia kompresora, to jeszcze bardzej dziwne
skoro przeciez pisalismy tu w kilka osób: kompresor pompuje do np 2800 rpm potem juz tłoczy ta duża turbina więc kompresor bedzie się załączał (raczej płynni) przy niskich obrotach, płynnie kiedy zaczyna tłoczyć i nie stawia takiego obciązenia, bo 0,5 bara przy 1800 rpm to nie to samo co 0,5 bara przy 4500 rpm - przynajmniej dla wydatku i obciązenia wirnika kompresora

dlaczego nie skopiować rozwiązania z 1.4 TFSI - poszukaj SSP od tego silnika, ja chybe tego nie mam



arwam

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: arwam » pt sty 14, 2011 01:20

cowboy pisze:tym momencie jest potrzeba załaczenia kompresora, to jeszcze bardzej dziwne
jeśli w tym momencie wciśniesz pedał gazu i sprzęgło załączy kompresor to napewno nie będzie to łagodne załączenie.
a po drugie nie zapominajmy że TDI nie chętnie pracuje na wysokich obrotach. co innego TD
tam można kręcić i 6500-7000rpm.

cowboy pisze:kurcze: zawsze podajesz jakies skrajne przykłady !
które mogą mieć miejsce ale za to ułatwiają zrozumienie tego co chcę powiedzieć.

cowboy pisze:skoro przeciez pisalismy tu w kilka osób: kompresor pompuje do np 2800 rpm potem juz tłoczy ta duża turbina więc kompresor bedzie się załączał (raczej płynni) przy niskich obrotach, płynnie kiedy zaczyna tłoczyć i nie stawia takiego obciązenia, bo 0,5 bara przy 1800 rpm to nie to samo co 0,5 bara przy 4500 rpm - przynajmniej dla wydatku i obciązenia wirnika kompresora
ponieważ jeśli zastosuję Holset'a to będzie zdecydowanie reagował na zmiany obciążenia dopiero w okolicach 5000rpm. poniżej będzie ospałe. za to jeśli teraz kiedy powiedzmy masz 3000rpm i wciśniesz gaz po za obfitym batorym za autem nic się nie będzie działo. za to jeśli kompresor zacznie pompować to turbosprężarka znacznie szybciej i wcześniej będzie reagować.
myślę przepustnicą od baypass'u sterować nie tylko od pedału gazu ale również w zależności ciśnienia podawanego przez turbinę czyli przed kompresorem
BENITO pisze:Z tego co wiem kompresor TSI ma sprzęgło elektromagnetyczne - więc spokojnie można wysterować je napięciem zależnym od obrotów silnika.
tylko że nikt z Was nie zwraca uwagi na komplikację konstrukcji oraz na to że znacznie łatwiej jest zamontować dodatkowy kanał obejściowy z przepustnicą.
efekt niemal ten sam bo jednak kompresor jest cały czas napędzany ale jest wyeliminowane bardzo groźne w skutkach zjawisko.
po za tym nikt z was nie zwrócił uwagi na to że i tak by trzeba było zastosować dodatkowy kanał obejściowy po to żeby po odłączeniu kompresora z dobrodziejstwa stałby sięon zwyczajnie przeszkodą która skutecznie by uniemożliwiała silnikowi pobierać powietrze pompowane przez turbinę. to raz a dwa że surge który w tym momencie się pojawi również może urwać nam zimny wirnik w turbinie



arwam

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: arwam » pt sty 14, 2011 01:33

cowboy pisze:jesliby kompresor załaczany sprzegłem miał ścinac klin na wale to co w takim razie ten klin powie na planowaną pompe 12 która stawia tez duże opory na pasek rozrządu?

będzie to musiał znieść czy mu się to podoba czy nie.
skoro przez jakieś czas śmigała na TDI i po za jednym przypadkiem kiedy silnik nie wiedzieć dlaczego sam wskoczył na obroty przeskoczyła na pasku ( naszczęście wałek rozrządu nie przeskoczył) i klin to zniósł to w TD gdzie wtryskiwacze otwierają się przy 155barach i mają otwór około 1mm to zniesie spokojnie w porównaniu do TDI gdzie mamy wtryskiwacze niedość że z otworkami zaledwie 0,205mm (AFN) to są to wtryskiwacze dwusprężynowe 190/300bar.
po za tym wał korbowy będzie nie od AAZ'a tylko AFN'a tak samo jak korobowody i wał



Awatar użytkownika
BENITO
Forum Master
Forum Master
Posty: 1459
Rejestracja: śr mar 07, 2007 23:47
Lokalizacja: Wałbrzych Edgeworthstown IE
Kontakt:

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: BENITO » pt sty 14, 2011 01:50

arwam, to znaczy że TSI pobiera powietrze przez wyłączony kompresor...to chcesz powiedzieć? Sorry ,ale moim zdaniem lepiej jest podpatrzeć sprawdzone rozwiązanie niż robić rzeźbę, w tym przypadku myślałem o adaptacji całego dolotu z 1.4

Poniżej schemat, może się przyda:
Obrazek


jest tylko 1 problem... trza by było zaadaptować pompę wody :?
Obrazek


Powrót do korzeni, GTD to jest to.

Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: cowboy » pt sty 14, 2011 09:42

arwam pisze:jeśli w tym momencie wciśniesz pedał gazu i sprzęgło załączy kompresor to napewno nie będzie to łagodne załączenie.
a po drugie nie zapominajmy że TDI nie chętnie pracuje na wysokich obrotach. co innego TD
tam można kręcić i 6500-7000rpm.
nie, ponieważ turbina powinna być tak dobrana aby juz dawała full boost od 3000, 3500 rpm
poza tym nawet jadąć 4500 rpm ze stałą prędkością jak dasz w palnik to momentalnie turbina wstanie
arwam pisze:co innego TD
tam można kręcić i 6500-7000rpm.
mozna zakręcić do 6500 to fakt ale moc max z tego co pamietam z wykresu zaprzala była przy 5500 wiec wyżej pewnie nie ma zbytnio sensu
arwam pisze:ponieważ jeśli zastosuję Holset'a to będzie zdecydowanie reagował na zmiany obciążenia dopiero w okolicach 5000rpm. poniżej będzie ospałe
sory ale moim zdaniem dobranie turobspręzarki do diesla która budzi się przy 5000 rpm to nieporozumienie

ja w swoim VR6 turbo mam HX35 7 blade kompresor , zeliwo 16 i to na 6 cylindrach i prawie 3L pojemności ma wstawać koło 3-3,5 krpm

jakiego holseta chcesz tam wstawić ? policz sobie z pomoca tej stronki:

http://www.squirrelpf.com/turbocalc/" onclick="window.open(this.href);return false;

ja takie cos wstawilem do obliczen - wychodzi 1,85 Bara doładowanie, mniej wiecej OK
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/ind ... p_sel0=113" onclick="window.open(this.href);return false;

a tu mapa kompresora HX35:
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/gra ... uct_id=113" onclick="window.open(this.href);return false;



arwam

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: arwam » pt sty 14, 2011 12:17

BENITO, na załączonym schemacie teraz spojrzyj na element oznaczony nazwą " control Vavle " umieszczony na rysunku pod kompresorem, i odnieś się do tego co wcześniej napisałem że i tak będzie konieczność zastosowania baypass'u.


to raz a dwa ze ja chcę dmuchać turbiną w kompresor
choć tutaj jesli w górnych obrotach całość obowiązków zaotrzenia silnika w powietrze przejełaby turbina to kompresro gdyby nie był odłączany w pewnym momencie zacząłby wykonywać pracę dodatnią a nie pobierał moc z silnika.
mimo wszystko jednak utrudniało by to pobieranie silnikowi powietrza a max ciśnienie doładowania by było ograniczone przez wydajnośc kompresora.
natomiast obciążenie wały korobowego przez kompresor zależy od RÓŻNICY ciśnień na wejściu i wyjściu kompresora.
czyli nawet gdyby baypas nie był później uchylany to kompresor w prawie całym zakresie obrotów obciążał silnik momentem o przybliżonej stałej wartości
cowboy pisze: arwam napisał(a):co innego TD
tam można kręcić i 6500-7000rpm.



mozna zakręcić do 6500 to fakt ale moc max z tego co pamietam z wykresu zaprzala była przy 5500 wiec wyżej pewnie nie ma zbytnio sensu

nie mam żadnego wykresu z poprzedniego silnika ale on ciągnął dopuki pedał był w podłodze.
bardziej ograniczniem była bariera psychologiczna a nie spadek mocy w górnych obrotach.
cowboy pisze: arwam napisał(a):ponieważ jeśli zastosuję Holset'a to będzie zdecydowanie reagował na zmiany obciążenia dopiero w okolicach 5000rpm. poniżej będzie ospałe



sory ale moim zdaniem dobranie turobspręzarki do diesla która budzi się przy 5000 rpm to nieporozumienie

zależy co sięchce uzyskać bo ja chcę użyskać najlepsze parametry w okolicach 5000-6500rpm.
i nie napisałem że będzie się budzić dopiero przy 5000rpm tylko że będzie zdecydowanie na zmiany obciążenia reagować w sposób szybki a nie ospały.
tak jak miałem AAZ'a turbo T3 potrafiło się budzić przy wysokich biegach na obrotach 1800rpm ale przy tych obrotach była ospała natomiast przy obrotach 3000rpm wciśnienięcie gazu powodowało skok do przodu niczym " rumak spięty ostrogą" :D
cowboy pisze:jakiego holseta chcesz tam wstawić ? policz sobie z pomoca tej stronki:

http://www.squirrelpf.com/turbocalc/" onclick="window.open(this.href);return false;

pisałem że prawdopodobnie będzie to Holset HX30.
będę wiedział na pewno jak mój dostawca będzię będzie już w kraju i się z nim spotkam.

cowboy pisze:sory ale moim zdaniem dobranie turobspręzarki do diesla która budzi się przy 5000 rpm to nieporozumienie

ja w swoim VR6 turbo mam HX35 7 blade kompresor , zeliwo 16 i to na 6 cylindrach i prawie 3L pojemności ma wstawać koło 3-3,5 krpm

i dlatego że tak późno będzie wstawać będzie najprawdopobniej kompresor.
choć i tak z początku złożę silnik jako zwykły turbodoładowany tyle że z dużą turbiną .
szczególnie z tego względu że silnik będzie po gruntownym przeglądzie i na nowych częściach.


u Ciebie HX35 będzie wstawał przy 3500rpm tyle że ty nie zapominaj że masz 3l pojemności a u mnie niespełna 2l a turbo będzie tylko nieznacznie mniejsze jeśli to faktycznie jest ten model jaki deklaruje dostawca bo zdarzały mu się pomyłki jeśli chodzi o model turbiny ale towar zawsze był pierwsza klasa w naprawdę małych pieniądzach.
a umnie będzie tylko HX30 a jeśli się okaże ża ta turbina jest mniejsza ( model niższy niż ten deklarowany) niż K16 to będzie K16 siedziało na AAZ'cie do czasu zdobycia właśnie HX30 .
dopiero jak po dotarciu i gruntownym dostrojeniu pompy wtryskowej będzie kompresor montowany choćbym go znacznie wcześniej zdobył

BENITO pisze:jest tylko 1 problem... trza by było zaadaptować pompę wody :?
można to rozwiązać stosując układ pasków taki jak w TDI z klimatyzacją



Awatar użytkownika
bongo
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7767
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 19:58
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: bongo » pt sty 14, 2011 12:32

arwam, zbuduj ten silnik tak jak chcesz i się okaże czy Twoje założenia są słuszne :bajer:
Napisałeś temat nie wiadomo po co,bo i tak na każdą sugestię która nie zgadza się z Twoją wizją mówisz nie :bajer:
Tym sposobem będzie dyskusja przez następne pół roku i nic z tego nie wyniknie :crazy:



Awatar użytkownika
toffic
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 3845
Rejestracja: pn gru 25, 2006 14:35
Lokalizacja: RKR
Kontakt:

Re: Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: toffic » ndz sty 16, 2011 13:12

arwam pisze: powietrze z filtra jest zasysane przez turbinę i jest podawane przez IC do kompresora i przez drugie IC do silnika.
za to jeden koniec baypass;u podpięty do kolektora a drugi między kompresor a turbo.
czyli upuszczany boost nie trafie do atmosfery ani przed turbinę trafia za turbo dzięki czemu w tym momencie cały układ zachowuje się niemal tak jak w zwykłym silniku doładowanym.
przepustnica w baypass'ie przy małych obciążeniach czyli małym naciśnięciu gazu jest otwarty natomiast przy pełnym wciśnięciu gazu przepustnica się zamyka i cały układ zachowuje się tak jakby wogóle nie było baypass'u.
zastanawiam się też czy po korzystniej by było dmuchać w kompresor czy może kiedy turbo zacznie pompować czy wtedy ponownie nie otworzyć baypass'u dzięki czemu kompresor nie pobierałby mocy a obowiązek tłoczenia powietrze przejmowałaby turbina
Poszło drugie PW :bigok:



Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: cowboy » ndz sty 16, 2011 17:37

toffic pisze:Poszło drugie PW
toffic, nie musisz informować wszytskich że wysłałeś PW do arwarma :)

jesli wysłales PW , to dostanie powiadomienie mailem... jesli to nie tajemnica mozesz smiało pisac w temacie ;) zamiast stwarzać wrażenie że by PW przekazujesz jakąś tajemną wiedzę :)



Awatar użytkownika
olozwirski
2 SLOW 2 PLAY
2 SLOW 2 PLAY
Posty: 1628
Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
Lokalizacja: WKZ

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: olozwirski » ndz sty 16, 2011 18:11

Ja tez mysle ze dyskusja zmierza do nikad, wyglada ze autor watku ma wszystkie potrzebne odpowiedzi ale nie chce korzystac z doswiadczen innych. awram zbuduj ten silnik wedlug swoich zalozen i pokaz wyniki, albo bedziemy bic poklony albo sie posmiejemy.



Awatar użytkownika
toffic
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 3845
Rejestracja: pn gru 25, 2006 14:35
Lokalizacja: RKR
Kontakt:

Re: Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: toffic » ndz sty 16, 2011 19:36

cowboy pisze:
toffic pisze:Poszło drugie PW
toffic, nie musisz informować wszytskich że wysłałeś PW do arwarma :)

jesli wysłales PW , to dostanie powiadomienie mailem... jesli to nie tajemnica mozesz smiało pisac w temacie ;) zamiast stwarzać wrażenie że by PW przekazujesz jakąś tajemną wiedzę :)
to czy tajemna czy nie, nie mi to oceniać
Ja na maila nic nie dostaje, może inni mają lepie



Awatar użytkownika
cowboy
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7253
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 13:27
Lokalizacja: Warszawa

Kompresor w 1,6 TD oraz 1.9 TD (AAZ)

Post autor: cowboy » ndz sty 16, 2011 21:11

toffic, jak dostaniesz PW to system wysyła powiadomienie na maila



ODPOWIEDZ

Wróć do „TD”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości