Kącik posiadaczy MK4

Wymiana doświadczeń użytkowników poszczególnych modeli VW.

Moderator: VIP

kewinpol
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 709
Rejestracja: czw mar 09, 2017 16:16
Lokalizacja: Katowice/Zabrze
Auto: Volkswagen Golf

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: kewinpol » czw mar 23, 2023 13:32

mat06 pisze:
czw mar 23, 2023 10:57
Nie masz co tego rozbierać, najlepiej wymienić zacisk na nowy/regenerowany. Tam rdzewieje taki trzpień w środku i przez to ręczny nie odbija.
Właśnie tutaj opinie są różne, co do regeneracji zacisku, a wymiany na jakieś inne. Przeczytałem wiele negatywnych opinie właśnie o nowych zaciskach hamulcowych. Ogólnie prawy tył, też coś jest nie tak, bo tarcza na tej stronie wygląda już nie ciekawie, a lewą strona w zdecydowanie lepszym stanie. https://m.fotosik.pl/zdjecie/6bf68f39c72ecb19. Co mogło spowodować, że tarcza tak wygląda, a nie jest ona jakąś bardzo wiekowa. Poza tym na prawej stronie osłona już do wymiany.



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1049
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: mat06 » czw mar 23, 2023 19:26

O kolego, ta tarcza to już się nadaje jedynie do śmieci. Przecież Ty tutaj hamujesz praktycznie tylko połową powierzchni tarczy i nie ma to niczego wspólnego z bezpieczeństwem, górna część jest całkiem skorodowana. Powód takiego wyglądu to nieprawidłowa praca zacisku, prowadnice pewnie stoją i po prostu klocek nie jest poprawnie dociskany do tarczy.
Mechanik przy serwisowaniu hamulców słowem nie wspomniał o stanie tarcz? Ciekawe, ale dla własnego bezpieczeństwa bym się nad tym zastanowił, może wybrał do innego mechanika, żeby to skonsultować? :)
Dodatkowo jeśli nie masz żadnego doświadczenia z hamulcami, to lepiej nie bierz się za samodzielne naprawy/wymiany zacisków. Potem jest dość sporo zabawy z odpowietrzaniem i nie zawsze uda się to porządnie zrobić tylko za pomocą tradycyjnego pompowania pedałem.


Obrazek

kewinpol
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 709
Rejestracja: czw mar 09, 2017 16:16
Lokalizacja: Katowice/Zabrze
Auto: Volkswagen Golf

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: kewinpol » czw mar 23, 2023 20:01

mat06 pisze:
czw mar 23, 2023 19:26
O kolego, ta tarcza to już się nadaje jedynie do śmieci. Przecież Ty tutaj hamujesz praktycznie tylko połową powierzchni tarczy i nie ma to niczego wspólnego z bezpieczeństwem, górna część jest całkiem skorodowana. Powód takiego wyglądu to nieprawidłowa praca zacisku, prowadnice pewnie stoją i po prostu klocek nie jest poprawnie dociskany do tarczy.
Mechanik przy serwisowaniu hamulców słowem nie wspomniał o stanie tarcz? Ciekawe, ale dla własnego bezpieczeństwa bym się nad tym zastanowił, może wybrał do innego mechanika, żeby to skonsultować? :)
Dodatkowo jeśli nie masz żadnego doświadczenia z hamulcami, to lepiej nie bierz się za samodzielne naprawy/wymiany zacisków. Potem jest dość sporo zabawy z odpowietrzaniem i nie zawsze uda się to porządnie zrobić tylko za pomocą tradycyjnego pompowania pedałem.
Jedynie co robiłem kiedyś przy hamulcach to wymiana klocków i tarcz, ale to jak zacisk działał prawidłowo, plus weryfikacja czy prowadniczki dobrze działają, ocena wszystkich gum. Samego zacisku nigdy nie rozbierałem. Właśnie oddam auto do mechanika, który ostatnio wymieniał mi klocki na tylnych tarczach, a było to pod koniec tamtego roku, więc pewnie powinien widzieć, że coś jest nie tak z zaciskami albo je wyczyścić. O tarczy tylko wspomniał, że jest już średnia, a pewnie przez kolejne 3 miesiące na zapieczonych prowadniczkach trochę dojechało tarczę. Jak oglądałem to na tarczach zrobiłem około 50 tysięcy kilometrów, więc nie jakoś dużo dlatego lewa tarcza jest w dobry stanie, a ta prawa taka skorodowana pewnie jak pisałeś przez te prowadniczki. Ogólnie to nie mam dwóch lewych rąk i oglądając filmy, np. ten: to nic skomplikowanego w tym nie ma, chyba że tak jak piszesz jest problem dobrze odpowietrzyć potem układ.



Awatar użytkownika
Vwolf86
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 228
Rejestracja: sob maja 30, 2020 15:38
Lokalizacja: Olkusz
Auto: Golf IV 1.9 TDI alh 3D 2001r.
Silnik: 1.9
Kontakt:

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: Vwolf86 » pt mar 24, 2023 09:45

Hey. Skąd wziąść mapy pl 2014r dla mfd ver D i może spolszczenie?


Golf 4 1.9tdi ALH 2002r
Samochód stale doposażany przeze mnie w różne OEM graty.
-------> Poszukuje informacji związane z niemieckim systemem TELEMATIK. :D

Awatar użytkownika
sebekgolf
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2220
Rejestracja: sob wrz 25, 2010 09:48
Lokalizacja: Goteborg/Oberschlesien
Auto: Volvo S60 T6 R-Design, MK4 GT TDI i inne takie

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: sebekgolf » pt mar 24, 2023 10:29

kewinpol pisze:
czw mar 23, 2023 20:01
mat06 pisze:
czw mar 23, 2023 19:26
O kolego, ta tarcza to już się nadaje jedynie do śmieci. Przecież Ty tutaj hamujesz praktycznie tylko połową powierzchni tarczy i nie ma to niczego wspólnego z bezpieczeństwem, górna część jest całkiem skorodowana. Powód takiego wyglądu to nieprawidłowa praca zacisku, prowadnice pewnie stoją i po prostu klocek nie jest poprawnie dociskany do tarczy.
Mechanik przy serwisowaniu hamulców słowem nie wspomniał o stanie tarcz? Ciekawe, ale dla własnego bezpieczeństwa bym się nad tym zastanowił, może wybrał do innego mechanika, żeby to skonsultować? :)
Dodatkowo jeśli nie masz żadnego doświadczenia z hamulcami, to lepiej nie bierz się za samodzielne naprawy/wymiany zacisków. Potem jest dość sporo zabawy z odpowietrzaniem i nie zawsze uda się to porządnie zrobić tylko za pomocą tradycyjnego pompowania pedałem.
Jedynie co robiłem kiedyś przy hamulcach to wymiana klocków i tarcz, ale to jak zacisk działał prawidłowo, plus weryfikacja czy prowadniczki dobrze działają, ocena wszystkich gum. Samego zacisku nigdy nie rozbierałem. Właśnie oddam auto do mechanika, który ostatnio wymieniał mi klocki na tylnych tarczach, a było to pod koniec tamtego roku, więc pewnie powinien widzieć, że coś jest nie tak z zaciskami albo je wyczyścić. O tarczy tylko wspomniał, że jest już średnia, a pewnie przez kolejne 3 miesiące na zapieczonych prowadniczkach trochę dojechało tarczę. Jak oglądałem to na tarczach zrobiłem około 50 tysięcy kilometrów, więc nie jakoś dużo dlatego lewa tarcza jest w dobry stanie, a ta prawa taka skorodowana pewnie jak pisałeś przez te prowadniczki. Ogólnie to nie mam dwóch lewych rąk i oglądając filmy, np. ten: to nic skomplikowanego w tym nie ma, chyba że tak jak piszesz jest problem dobrze odpowietrzyć potem układ.

Jeśli dźwignia ręcznego nie odbija do końca, to znaczy że zacina ci się mechanizm powrotu. Powodów może być kilka. Od uszkodzonych gumek i zasyfionego tłoczka (przez co ma większy opór przy cofaniu się), po zapieczoną ośkę o czym już tu ktoś wspominał. Montowanie dodatkowej sprężyny na dźwigni (jak w niektórych VW) nie ma najmniejszego sensu. Musisz po prostu rozebrać cały zacisk i najprawdopodobniej skończy się wymianą koszyczka wraz z ośką na której mocowana jest dźwignia. Przy okazji dobrze jest dać nieco smaru na ośkę a pod gumę która jest pod dźwignią ręcznego (ta uszczelniająca) napchać albo smaru silokonowego albo jakiegoś innego który nie degraduje gumy. Wtedy woda nie ma takiej możliwości penetracji do środka i ośka dłużej pozostaje dobra i sprawna. Nie oszukuj się, że w 15 letnim aucie, które nigdy nie miało ruszanych zacisków kompleksowo, te ośki będą w dobrym stanie. Koszyki nowe z ośkami kupisz za około 50zł/sztuka.


Tarpan 1,5 OHV -> Swap 1,4 dohc R.I.P -> Swap 1,6 DOHC R.I.P -> Swap 1,4 DOHC R.I.P ->Swap 1,8 DOHC R.I.P -> Swap 1,8+ DOHC -> Swap 1,8T +++ DOHC in progresssss

Pomagamy Domom Dziecka -> ZŁOMBOL '11/'12 /'14/'15/'16

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

kewinpol
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 709
Rejestracja: czw mar 09, 2017 16:16
Lokalizacja: Katowice/Zabrze
Auto: Volkswagen Golf

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: kewinpol » pt mar 24, 2023 15:39

Zerknąłem dzisiaj na te zaciski i odziwo prowadniczki w zacisku, którym tarcza jest mega zjechana, działają poprawnie I chodzą. Ale ewidentnie widać, że klocek który mi wymienili niecały rok temu ma zjedzone 1/3 powierzchni klocka i to właśnie na tej części gdzie tarcza jest taka skorodowana, nawet to widać, że klocek nie ma styku na tarczy https://m.fotosik.pl/zdjecie/017999b1ecd6334f. Zresztą klocki na tej tarczy po niecały roku też są w nieciekawym stanie https://m.fotosik.pl/zdjecie/52f4a070d60f46df, https://m.fotosik.pl/zdjecie/712647037f1bcbe0. Ogólnie to klocek wewnętrzny jest zdecydowanie mniej zużyte względem klocka zewnetrzego czy przypadkiem nie powinno być na odwrót? https://m.fotosik.pl/zdjecie/6569dc4f739144e2. Jeszcze zdjęcie tłoczka, który niby cały układ był w styczniu czyszczony: https://m.fotosik.pl/zdjecie/b6382667636ba457, ogólnie oddałem to na reklamacje do mechanika, zobaczę jak mi rozliczy naprawę.



Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8813
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: marcin7x5 » pt mar 24, 2023 19:46

To zobacz czy klocek wewnętrzny nie klinuje się w zacisku. Czy ładnie ślizga się po tych Błaszkach. Może też wina wyrobionego jarzma



Awatar użytkownika
sebekgolf
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2220
Rejestracja: sob wrz 25, 2010 09:48
Lokalizacja: Goteborg/Oberschlesien
Auto: Volvo S60 T6 R-Design, MK4 GT TDI i inne takie

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: sebekgolf » pt mar 24, 2023 21:49

Po pierwsze zdjąć blaszki nierdzewne po których pracuje klocek i sprawdzić, czy między nimi a jarzmem nie ma korozji która powoduje zaciśnięcie blaszek na klocku, przez co klocek nie odbija prawidłowo. Ja profilaktycznie zawsze to czyszczę z nalotu rdzy zaostrzonym płaskim śrubokrętem. Czasem jak się mocniej stuknie po jarzmie takim śrubokrętem to potrafi odpaść kawałek rdzy. Kolejna sprawa, to że prowadnice chodzą luźno, to nie znaczy że są sprawne i dobre. Mogą mieć za duży luz, a to prowadzi to krzywego dolegania zacisku co przekłada się na krzywe doleganie klocka do tarczy. I kolejna kwestia, kołki które wchodzą do prowadnic nie są takie same (górny i dolny się różnią). Być może są założone źle (na odwrót).


Tarpan 1,5 OHV -> Swap 1,4 dohc R.I.P -> Swap 1,6 DOHC R.I.P -> Swap 1,4 DOHC R.I.P ->Swap 1,8 DOHC R.I.P -> Swap 1,8+ DOHC -> Swap 1,8T +++ DOHC in progresssss

Pomagamy Domom Dziecka -> ZŁOMBOL '11/'12 /'14/'15/'16

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1049
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: mat06 » pt mar 24, 2023 22:16

Jest też możliwość, że wcześniej zacisk nie pracował, co spowodowało mocną korozję tarczy. Potem po naprawie prowadnic zaczął pracować, ale nowy klocek po założeniu do tarczy w stanie jak na zdjęciu po prostu mocno się ściera, bo powierzchnia tarczy nie jest gładka, tylko skorodowana i pełna dołków. Podczas hamowania nie słyszysz jakiegoś szurania?


Obrazek

kewinpol
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 709
Rejestracja: czw mar 09, 2017 16:16
Lokalizacja: Katowice/Zabrze
Auto: Volkswagen Golf

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: kewinpol » pn mar 27, 2023 12:19

Oprócz standardowego piszczenia kloców nie słyszę szurania. Auto u mechanika, zaciski jeszcze raz wyczyszczone, tłoczek jak i prowadnice dobrze chodzą. Przy okazji wymienia osłonę tarczy i założą sprężynki na zaciski. Jeśli teraz nie będzie się nic grzało i będzie dobrze hamowało to wymieniam tarcze i klocki na nowe. Co polecacie?



Awatar użytkownika
mat06
Storm Beige
Storm Beige
Posty: 1049
Rejestracja: pn maja 18, 2009 21:08
Auto: Golf IV
Silnik: AZD

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: mat06 » pn mar 27, 2023 12:38

Jeśli trzpień jest skorodowany i ręczny nie odbija, to same sprężynki mogą pomóc albo na krótko, albo w ogóle. Do wymiany osłony tarcz z tyłu trzeba demontować łożysko z piastą, co często kończy się jego uszkodzeniem i koniecznością montażu nowego, więc warto się na to przygotować.


Obrazek

Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19378
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: Qto » pn mar 27, 2023 23:45

Jakieś trzy lata temu robiłem zaciski z tyłu w Audi + tarcze i klocki. Ręcznego nie ruszałem bo chodził jak złoto. Miesiąc temu wymieniałem ponownie klocki z tyłu. Tydzień temu ręczny stanął dęba po jednej stronie :banghead: Myślałem że tłoczek bo uszkodziłem jego osłonę, którą od razu zamówiłem i czeka na wymianę...odpiąłem linkę ręcznego a dzwigienki nie idzie ruszyć :grrr: To tego momentu ręczny działał bez problemu, sprężyny pozakładane...



Awatar użytkownika
marcin7x5
_
_
Posty: 8813
Rejestracja: śr lut 23, 2011 13:14

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: marcin7x5 » wt mar 28, 2023 17:06

Te zaciski to bubel jakich mało. Tam trzeba regularnie raz do roku zaglądać póki nie ma śladu korozji na ośce. Jak się już pojawiają to tylko kwestia czasu kiedy stanie. Wymiana ośki na nową to też poprawa na rok lub dwa do momentu aż znowu pojawi się korozja.



Awatar użytkownika
sebekgolf
Forumowy spamer :)
Forumowy spamer :)
Posty: 2220
Rejestracja: sob wrz 25, 2010 09:48
Lokalizacja: Goteborg/Oberschlesien
Auto: Volvo S60 T6 R-Design, MK4 GT TDI i inne takie

Re: Kącik posiadaczy MK4

Post autor: sebekgolf » wt mar 28, 2023 21:39

Ja tam nie wiem, ale u mnie po wymianie ośki na nową, odpowiedniego zabezpieczenia smarem i po wymianie wszystkich gumek, ręczny działa już 7 lat. Dźwignia ręcznego została na nowo ocynkowana dzięki czemu gumka uszczelniająca pracuje po równej powierzchni a to też ma znaczenie.


Tarpan 1,5 OHV -> Swap 1,4 dohc R.I.P -> Swap 1,6 DOHC R.I.P -> Swap 1,4 DOHC R.I.P ->Swap 1,8 DOHC R.I.P -> Swap 1,8+ DOHC -> Swap 1,8T +++ DOHC in progresssss

Pomagamy Domom Dziecka -> ZŁOMBOL '11/'12 /'14/'15/'16

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

ODPOWIEDZ

Wróć do „Kąciki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości