Ostatnio dosyc czesto (i niestety dosyc pozno nierzadko) mam telefony na zasadzie mam takie i takie wtryski taki regulator i jaka pompe zalozyc...
zacznijmy od tego jakie parametry posiadaja pompy paliwa i co podaja producenci...
pompa przetlacza czynnik w litrach na minute, lub litrach na godzine czyli posiada tak zwany wydatek.
w zwiazku z tym jak posiada wydatek to jesli na swojej drodze ma opor to powstaje cisnienie, i terazz moga byc dwa rodzaje cisnien, robocze i maksymalne...w wiekszosci przypadkow te dwa cisnienia sa jednakowe (pomijajac fakt tak zwanego marginesu bezpieczenstwa)
Teraz aby dobrze zrozumiec problem doboru pompy i znajac dwa podstawowe parametry nalezy sie zastanowic jak te parametry ze soba wspoldzialaja i jaka jest zaleznosc miedzy nimi... Aby bardziej wyjasnic i przyblizyc ten temat podsune pewna zaleznosc, zakladajac ze pompa posiada wydatek 180 litrow na h to jest to maksymalny wydatek, jaki pompa da rade... ale... i tu jest maly szkopul o ktorym i na ktory malo kto zwraca uwage. jesli pompa nie wytwarza cisnienia a tylko przetlacza to ten wydatek wynosi tyle ile ma, ale..... jak zaczniemy przymykac wyplyw zmniejszajac wydatek zaczniemy podnosic cisnienie do wartosci krytycznej przy ktorej wydatek jest rowny 0 litrow na godzine. ta wartosc krytyczna to cisnienie maksymalne pompy, czesto jak wyzej napisalem podane jako robocze. w zwiazku z tym mozna smialo znajac parametry pompy narysowac wykres kazdej pompy, wykorzystujac parametry podane przez producenta. zalozmy do rozwazan pompe o wydatku 180 litro/h czyli 3 litry na minute i cisnieniu 5 bar. na rysunku nizej widac jaka linia powstaje po polaczeniu obydwu punktow. na lewo, czyli pod wykresem jest pole uzyteczne pompy za ktore nie mozemu wyjsc w zadnym z warunkow obciazenia silnika, na prawo czyli ponad wykresem jest pole ktore zpowoduje smierc pompy w krotkim czasie, o ile nie stopicie silnika...
Jak to teraz wykorzystac. NNAJPEWNIEJ PO PRZECZYTANIU TEGO KAWALKA ZROZUMIECIE DLACZEGO LEPIEJ MONTOWAC WIEKSZE WTRYSKI NIZ SCISKAC REGULATOR...
budujac silnik potrzebujemy jakies ilosci paliwa, przy jakims cisnieniu. generalnie wtryski maja wydatek podawany w ccm co bardzo pomaga, jesli masz podane 300 cc to po prostu 0,3 litra na minute przy cisnieniu 3 bar.... majac 4 cylindry po 300 cc daje nam to prosto dziki mnozeniu 1200cc czyli 1,2 litra na minute, teraz musimy przemylec temat cisnienia, zakladamy jak fabryka przykazala regulator 3 barowy i np cisnienie doladowania 1 bar, wychodzi ze pompa paliwa pracyje na cisnieniu 4 bar mimo ze wtryski pracuja na cisnieniu dalej 3 barowym i podaja jesliby byly otwarte na 100% to mamy warunki dla pompy 4 bar i 1,2 litra na minute czyli 72 litry na godzine. sprawdzmy na wykresie co z tego wynika i postawmy np zielona kropke... o jakie mamy zdziwienie. kropka jest nad wykresem teraz pomyslmy ile paliwa naprawde dostanie sie do silnika. nic prostszego pionowa linia zielona na przecieciu z czerwona.... wychodzi ponizej 40 litrow na godzine czyli....okolo 0,7 litra na minute... ale.... no wlasnie moze sie okazac ze wtryski spowoduja zamkniecie sie regulatora cisnienia, i calosc paliwa bedzie wyciekac przez wtryski tyle ze na mniejszym cisnieniu dla nich, wezmy pozioma linie zielona wychodzi ze moznaby podac 72 litry przy cisnieniu lekko ponad 3 bary, z tym ze cisnienie pracy wtryskow to lekko ponad 2 bary. musimy znac wydatek wtryskow przy tym cisnieniu i wyjdzie ze robia sie okolo 230 cc co daje 920 cc na minute.. i okolo 55 litrow na minute. BARDZO PRZYDATNE w rozwazaniu moze byc znajomosc pracy wtryskiwaczy i ich parametrow. ale zrobmy druga zielona kropke w parametrach ktore znamy..... i polaczmy te punkty linia, ktora zawsze przejdzie przez punkt 0 na wykresie.... odnajdujemy w ten sposob maksymalna ilosc paliwa dostarczonego do silnika przy max obciazeniu na tych wtryskach i cisnieniu 3 bar na regulatorze.... tak na pierwszy rzut oka widac ze bedzie sie lalo okolo 60 litrow na godzine czyli jak z wtryskami 250 cc.
teraz aby bardziej uzmyslowic sens podnoszenia cisnienia paliwa na regulatorze zalozmy ze mamy 3,5 bara... rozwazamy do tej samej pompy... wydatek wtryskow sie podnosi z tym ze cos tu nie gra bo mamy 340 plus minus ale czy napewno?? rozowa cienka linia wyjasnia wszystko.... wtryski podadza dokladnie tyle samo na maxa, chyba ze zwiekszymy parametry pompy.... np. na taka... 200 litrow 6 bar.... gruba zolta linia... juz na pierwszy rzut oka widac ze w koncu wykorzystalismy potencjal wtryskow, i dalej bezsensem jest podnoszenie cisnienia..... bo nic to nie da...
zastanowmy sie jednak jak wyglada sprawa z wtryskami np 500 cc przy 3 bar.... szybko mozna sie domyslic ze podamy wiecej paliwa mimo iz na listwie spadnie nam cisnienie.. w zaleznosci od pompy widac ze mozemy roznie wykorzystac potencjal wtryskow. i wychodzi takze jakiej pompy szukac zeby bylo ok. mam nadzieje ze wszstkim przyblizylem sposob dobierania parametrow,( celowo w sposob taki zeby nie dac wszystkiego na tacy, troche musicie poglowkowac) i mam nadzieje ze bede mogl spedzac wieczory w sposob jaki chce a nie sluchajac telefonu
Jak dobrac poprawnie POMPE PALIWA
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP
- evolution
- Mistrz KieroVWnicy
- Posty: 4305
- Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
- Lokalizacja: się biorą dzieci???
- Kontakt:
Jak dobrac poprawnie POMPE PALIWA
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony czw sie 02, 2007 23:15 przez evolution, łącznie zmieniany 2 razy.
Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości