Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Tutaj piszemy o problemach związanych z mechaniką

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

krycha00
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 115
Rejestracja: wt sie 10, 2010 12:58

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: krycha00 » ndz cze 02, 2013 22:00

Po przejrzeniu forum, nie do końca znalazłem odpowiedź na mój problem, więc zakładam temat:

Golf 1,3 nz, skrzynia 4 , 91r.
Dzisiaj podczas jazdy, nagle coś "strzeliło, zahuczało itp itd" . Auto nienadaje sie do jazdy, więc dotoczyłem się jakoś na parking i :
po zapaleniu auta z wciśniętym sprzęgłem wszystko ok, nic nie słychać.
Podczas powolnego puszczania sprzegła słychać okropny metaliczny dźwięk z okolic silnika, spod maski.
Po wrzuceniu biegu, z wciśniętym sprzęgłem, nic nie słychać.
Z wrzuconym biegiem, przy puszczaniu sprzęgła i delikatnym dodawaniu gazu - metaliczne chrobotanie, okropne dźwięki. Auto nie chce jechać nawet na mm.
Auto zgaszone , bieg wrzucony, i auto można pchać tak jakby było na luzie.
Całe sprzęgło wymieniane jakieś pół roku temu więc to raczej wykluczam.

Podejrzenia padły na skrzynię, że wyzionęła ducha. (od jakiegoś czasu na luzie było słychać delikatne stukanie , które ustawało przy wciskaniu sprzęgła - ale wiadomo - dopóki jeździło to nic z tym nie robiłem :/ , więc obstawiałbym jakieś łożysko)
Potwierdzi ktoś ? Lub też wyprowadzi mnie z błędu?



Awatar użytkownika
jhosef
_
_
Posty: 9172
Rejestracja: czw lis 16, 2006 21:12
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: jhosef » pn cze 03, 2013 11:35

Na początek sprawdź czy nie urwałeś półosi. Ale śmierdzi to rozwaloną skrzynią...



krycha00
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 115
Rejestracja: wt sie 10, 2010 12:58

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: krycha00 » pn cze 03, 2013 12:08

z tego co zdąrzyłem zobaczyć wczoraj na parkingu po ciemku, to półosie wyglądają na całe. dzisiaj jeszcze dokładnie spojrze.
pytanie czysto teoretyczne : czy mając drugą skrzynię biegów, dużo jest roboty żeby w tym silniku/aucie ją przełożyć ?



Awatar użytkownika
BolekLodz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 429
Rejestracja: ndz sty 20, 2013 15:16
Lokalizacja: Łódź

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: BolekLodz » pn cze 03, 2013 12:24

Jak się trochę znasz na mechanice, to powinno pójść raz dwa. Jak zazwyczaj przy zmianie skrzyni.


Jeśli się pomyliłem, to kulturalnie zwróć mi uwagę. Wiem, że nie jestem nieomylny.
Niedrogi warsztat Łódź - pisz PW :) :)

Awatar użytkownika
nitrox89
Dawca organów
Dawca organów
Posty: 2111
Rejestracja: wt gru 21, 2010 21:49
Lokalizacja: Kraków okolice
Auto: mk4 AXR+

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: nitrox89 » pn cze 03, 2013 13:05

BolekLodz pisze:Jak się trochę znasz na mechanice, to powinno pójść raz dwa. Jak zazwyczaj przy zmianie skrzyni.
Znać się nie trzeba. Potrzeba drugą osobę, zestaw dobrych kluczy i kanał. Oczywiście przed rozpoczęciem prac warto zgłębić wiedzę na temat wymiany skrzyni w Internecie ;)


Rust is lighter than carbon fiber

krycha00
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 115
Rejestracja: wt sie 10, 2010 12:58

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: krycha00 » pn cze 03, 2013 14:00

a wypowiedziałby się ktoś kto wymieniał juz lub wie jak wymienić skrzynię w mk2 1.3nz , jak to wygląda z praktycznej strony (czas, ile trzeba się namachać itp ) .
pytam bo nie chce wydawac kolejnych kilkuset zł na mechanika na wymianę skrzyni, w celu ratowania golfiątka, tylko chcę to zrobić jak najmniejszym kosztem, samemu (golfik musi mi posłużyć jeszcze ten rok, więc o złomowaniu narazie nie chcę słyszeć :) )



Awatar użytkownika
BolekLodz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 429
Rejestracja: ndz sty 20, 2013 15:16
Lokalizacja: Łódź

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: BolekLodz » wt cze 04, 2013 14:19

przydałby Ci sie kanał. Chociaż wystarczy jakiś najazd, byleby dało radę wczołgać się pod auto i odkręcić śruby łączące silnik ze skrzynią z tyłu.
1.Najpierw musisz zdjać lewe koło, odkęcić półoś, wybić sworzeń wachacza, żebyś mógł odchylić piastę i wyjąć półoś. Przed wyjęciem jej zdejmij opaskę na jej gumowej osłonie od strony skrzyni, tak, żeby w skrzyni została część przegubu wewnętrznego a olej się nie wylał.
Półoś od tej strony jest zakończona "krzyżakiem" z 3 końcowkami, na których są stalowe tulejki. Uważaj, żeby nie wypadły i się nie ubrudziły w piachu, bo są ze smarem. Osłonę z drugiej strony skrzyni również zsuń, aby przy wyciąganiu skrzyni część drugiej półosi również została w skrzyni.
2.Dalej podeprzyj czymś silnik, żeby po odkręceniu łap nie spadł.
3.Teraz możesz poluzować śruby łączące silnik ze skrzynią.
4.Odłącz linkę prędkościomierza i przewody od czujnika wstecznego.
5.Odkręć rozrusznik
6.Podeprzyj skrzynię i odkecaj łapy ją mocujące. Potem również śruby silnik - skrzynia i wyciągnij skrzynię. Jak będzie ciężko szło, to pomóż sobie łapką, albo czymś innym. Pilnuj drugiej połosi, żeby nie upadła na ziemię, ani tulejki z niej nie pospadały
7.Przełóż łożysko oporowe od swojej (bo pisałeś, że wymieniałeś sprzęgło), jeśli będzie jeszcze czegoś brakowąć, to też.
8.Zakładasz skrzynię, uważając na półoś od strony silnika (możesz w międzyczasie uzupełnić w niej smar, jeśli jest go mało) i frez na tarczy sprzęgła - jeśli samej tarczy nie ruszałeś, to jest równo ustawiona. Jeśli nie będzie chciała wejść na frez, to obróć troszkę skrzynią, lub wałem.
9. Jeśli wszystki się trzyma, to skręcaj silnik ze skrzynią, zawieś na łapach, podłącz wszystko, załóż osłony przegubów i tak dalej.

Powinno się udać. Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości, to poszukaj książki "sam naprawiam" do swojego modelu.
Mam nadzieję, że pomogłem.

Jeśli chodzi o czas, to wszystko zależy od tego, czy będą jakieś problemy ze śrubami. Chyba najwieksze mogą być z odkręceniem pólosi i wybiciem sworznia. Jeśli masz dobry sprzęt i oejdzie się bezproblemów, to 2-3 godz. max.


Jeśli się pomyliłem, to kulturalnie zwróć mi uwagę. Wiem, że nie jestem nieomylny.
Niedrogi warsztat Łódź - pisz PW :) :)

Stawiniak
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 39
Rejestracja: śr kwie 24, 2013 18:11

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: Stawiniak » wt cze 04, 2013 15:48

I podstawa taka - wd40 :) na nakrętki w zawieszeniu konieczność. Półosie jak możesz wyjąć z kołnierzami ze skrzyni to wyjmuj. olej w starej skrzyni już niepotrzebny niech się leje :D Poza tym w nowej skrzyni jak ich nie masz to będziesz musiał i tak je przełożyć. Śruby krzynia - blok silnika, dokręcaj na krzyż i użyj kleju do gwintów (tylko nie na super mocny bo nie odkręcisz tego później), tak samo przy półosiach jeśli wymagają odkręcenia jakichś śrub przy kołnierzach (nie przyglądałem się jak to jest w moim golfie, bo jeszcze nie musiałem). Nakrętki samokontrujące warto dać nowe, koszt paredziesiąt groszy, a pewność że coś się nie odkręci 100%, bo te co masz to niewiadomo ile razy odkręcane i ponownie przykręcane, więc plastikowy oring kontrujący może być już zużyty.

Czas: nastawiałbym się bardziej na 4 godziny jeśli ktoś robi to pierwszy raz.



pm2z
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 23
Rejestracja: czw lip 26, 2012 08:14

Re: Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: pm2z » wt lip 23, 2013 11:16

Witam, czeka mnie podobna robota (MK1 Cab), mam pytania:
BolekLodz pisze:1.Najpierw musisz zdjać lewe koło, odkęcić półoś, wybić sworzeń wachacza, żebyś mógł odchylić piastę i wyjąć półoś. Przed wyjęciem jej zdejmij opaskę na jej gumowej osłonie od strony skrzyni, tak, żeby w skrzyni została część przegubu wewnętrznego a olej się nie wylał.
1. To półoś odkręcam przy skrzyni, czy przy piaście???

2. Próbowałem odkręcić przy skrzyni (bo i tak muszę półosie założyć do nowej skrzyni, gdy już ją wygrzebię gdzieś), ale u mnie wygląda to tak, że półoś jest zamocowana na kilka (~6) śrub rozmieszczonych sferycznie dookoła półosi, śruby na klucz sześciokątny, rozmiar chyba 6. Do większości śrub jest kiepski dostęp, do tego są dokręcone mocno, że obracam całą półoś (z kołem). No i klucz "6" to takie cienkie cóś, że pewnie się złamie przy ciut większej sile :(



Awatar użytkownika
jhosef
_
_
Posty: 9172
Rejestracja: czw lis 16, 2006 21:12
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: jhosef » wt lip 23, 2013 11:53

Najlepiej jest odkręcić w ogóle półosie to nie przeszkadzają. Ale przy skrzyni musisz odkręcić.
Tam jest imbus lub spline. Tylko potrzeba porządnego bita, nie jakimś szajskim fajkowym.



pm2z
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 23
Rejestracja: czw lip 26, 2012 08:14

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: pm2z » ndz lip 28, 2013 17:24

mam silnik DX, skrzynia ACD (typ 020); czy dobrze myślę, że podejdą u mnie (bez przeróbek) wszystkie skrzynie typu 020?

skrzynia ACD:
http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... riebe.html" onclick="window.open(this.href);return false;
i silnik DX:
http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... toren.html" onclick="window.open(this.href);return false;



pm2z
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 23
Rejestracja: czw lip 26, 2012 08:14

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: pm2z » wt lip 30, 2013 13:56

Odkręciłem i odsunąłem półosie,
Odczepiłem wszystkie linki i kable od skrzyni,
wyjąłem rozrusznik,
uniosłem lekko silnik
odkręciłem i wyjąłem śrubę z poduszki skrzyni po lewej stronie (nie wiem, czy to właściwe słowo z tą "poduszką"),
zdjąłem ten uchwyt trzymający skrzynię od spodu
odkręciłem śruby skrzynia-silnik

skrzynia jest już luźna, można nią poruszać względem silnika, ale nie chce wyjść :?
rozumiem, że powinienem ją wyciągać w lewo, jakby od silnika i w stronę lewego koła, ale tam nie ma miejsca, zaraz jest błotnik

jakieś sugestie



pm2z
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 23
Rejestracja: czw lip 26, 2012 08:14

Uszkodzona skrzynia biegów? Dziwne trzaski, dźwięki.

Post autor: pm2z » wt lip 30, 2013 16:49

Dobra, uporałem się :)
Rozwiązanie mojego problemu, to uniesiony silnik - uniosłem go i podparłem do odkręcania śrub, potem wystarczyło nieco opuścić.
Dzięki wszystkim za pomoc, zapewne jednak będę miał jeszcze pytania przy montażu drugiej skrzynki :)

Aha, może mi ktoś potwierdzić (lub wyjaśnić, jak to z tym jest), że do mojego silnika (MK1 cabrio 1986 1.8 benz., oznaczenie DX) pasują wszystkie skrzynie typu 020?



ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości