Wentylator chłodnicy.

Tutaj piszemy o problemach związanych tylko z elektryką

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Masac81
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 260
Rejestracja: wt paź 14, 2008 11:26
Lokalizacja: Końskie
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Masac81 » pt cze 15, 2012 21:18

Na początku ukłon w stronę moderatorów o nie usuwanie tematu,gdyż rzecz dotyczy Audi A3.Dziś postanowiłem sprawdzić działanie wentylatorów chłodnicy.Odpaliłem autko,zaczekałem aż osiągnie 90 stopni(wg wskaznika).Czekam,czekam a tu lipa.Wentylatory ani drgną.Myślę sobie,włączę klimę.Wtedy "wiatraki"ożyły.Moje pytanie jest takie.Przy jakiej temperaturze powinny włączyć się wentylatory?Dodam,ze wskazówka wychyliła się ciut poza 90 stopni,mimo to nie załączyły się.Termostat ok.Najpierw nagrzał się górny wąż a po kilku chwilach i dolny był ciepły.Może powinienem dłużej poczekać aż temperatura dojdzie do 95 stopni?Dziwi mnie fakt czemu przy klimie działają a nie załączają się samoczynnie wtedy,kiedy silnik się nagrzewa.Gdzie szukać przyczyny?Auto Audi A3 1,9 tdi AGR.Z góry dziękuję za odpowiedz.Pozdrawiam.



Awatar użytkownika
jakubek
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 780
Rejestracja: czw maja 12, 2005 22:06
Lokalizacja: Zambrów
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: jakubek » pt cze 15, 2012 22:12

Temp nie moze przekroczyc 90stopni to po pierwsze. Do sprawdzenia czujnik temp. Sprawdz jesli masz VAGiem czy temp na liczniku jest taka sama jak na vagu. Jesli jest ok to moze byc tez sterownik wentylatorów.


Obrazek

Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Zico63b » pt cze 15, 2012 23:21

jakubek pisze:Temp nie moze przekroczyc 90stopni to po pierwsze.
A po drugie - to nie tak.
Włącznik termiczny chłodnicy podlega histerezie, czyli włącza przy wyższej temperaturze a wyłącza przy niższej.
Wskaźnik na zegarach ma sporą bezwładność (dodatkowo o zależnej od producenta zegarów) i może później wskazać temperaturę faktycznie panującą w układzie.
Problem następuje dopiero po znacznym, na pozycję "120" wychyleniu wskazówki i włączeniu się lampki ostrzegawczej.
I tak, stopień pierwszy włącznika włącza przy ok. 92÷98ºC, a wyłącza przy ok. 84÷91ºC.
Drugi stopień włącznika włącza przy ok. 99÷105ºC, a wyłącza przy ok. 91÷98ºC.
Jak z tego widać - jest jeszcze sporo przestrzeni do uruchomienia prawdziwego zmartwienia. Można jeszcze podać plusa kolejno na oba inne niż brązowy (bo to masa!) przewody wiatraka - w celu sprawdzenia czy oba biegi wiatraka pracują.



agrala
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4119
Rejestracja: czw lip 19, 2007 18:55
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: agrala » sob cze 16, 2012 07:25

Wszystko masz dobrze wiec sie niczym nie przejmuj.
To ze wentylatory sie wlaczyly przy wlaczeniu klimy to poprawne dzialanie.
One nie maja chclodzic silnika tylko chlodnice klimatyzacji ktora jest przed chlodnica cieczy chlodzacej silnik. One sie elacza nawet na zimnym silniku jak wlaczysz klime.
Ewentualnie mozesz podac napiecie tak jak napisal kolega wyzej (w tej kostce masz 3 przewody - 2 to biegi wentylatorow a jeden to zasianie, wystarczy zmostkowac).
Na wskaznik temeperatury nie ma tez zbuytnio co patrzec bo wskazowka stoi pionowo juz od temperatury 70 stopni.



Awatar użytkownika
jakubek
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 780
Rejestracja: czw maja 12, 2005 22:06
Lokalizacja: Zambrów
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: jakubek » sob cze 16, 2012 09:39

Jak moze miec wszystko dobrze skoro wskaznik poazywał mu ponad 90 stopni a wentylator sie nie właczył ? To ze zadziałały jak właczył klime to swiadczy tylko o tym ze wentylatory działaja tylko tak jak pisalem sterownik lub czujnik jest zepsuty.


Obrazek

Masac81
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 260
Rejestracja: wt paź 14, 2008 11:26
Lokalizacja: Końskie
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Masac81 » sob cze 16, 2012 20:50

Podsumowując.Wentylatory sprawne elektrycznie(załączają się po włączeniu klimy).W takim układzie co w silniku AGR jest odpowiedzialne za uruchamianie owych wentylatorów w razie wzrostu temperatury cieczy chłodzącej :popcorn: i czy to samo "urządzenie"jest odpowiedzialne za działanie wiatraków podczas pracy klimy?W golfie miałem czujnik temperatury w chłodnicy i tyle.Jak coś nie banglało z chłodzeniem,wiadomo było co trzeba sprawdzic.



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Zico63b » ndz cze 17, 2012 00:11

Sterownik wentylatorów, sprzęgło klimy, czujnik temperatury klimy - jednak nawet pouszkadzane te elementy nie blokują pracy wiatraka - choć tylko na pierwszym biegu, jeśli tylko "normalny" włącznik w chłodnicy jest sprawny.
Podsumowując: podstawą pracy wiatraka w zależności od temperatury silnika jest zwykły włącznik w chłodnicy. Jak w Golfie.



Masac81
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 260
Rejestracja: wt paź 14, 2008 11:26
Lokalizacja: Końskie
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Masac81 » ndz cze 17, 2012 08:27

Dzięki za wyczerpujące info :pub: Jak zwykle nasze forum i forumowicze nie zawiedli :grin: Pozostaje podpiąć autko pod VAG-a i sprawdzić czujniki.Pozdrawiam.



Masac81
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 260
Rejestracja: wt paź 14, 2008 11:26
Lokalizacja: Końskie
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Masac81 » wt cze 19, 2012 19:16

Witam ponownie :pub: Jestem po wizycie u nadwornego mechaniora.Diagnoza jest taka,że nie działa 1 bieg wentylatora.Zdjęliśmy wtyczkę z termowłącznika w chłodnicy i zrobiliśmy zworkę.2 bieg śmiga aż miło(zasuwają oba wiatraki) natomiast 1 ani drgnie.Gdy włączy się klimę za parę sekund załączają się 2 wentylatory.W związku z tym gdzie szukac problemu niedziałającego 1 biegu?Sprawa dość pilna,bo stojąc w korku średnio mi się widzi czekać ,aż temperatura na tyle wzrośnie,żeby zaskoczył 2 bieg :banghead:



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Zico63b » śr cze 20, 2012 14:35

Jak rozumiem: "na krótko" bieg pierwszy i drugi obu wentylatorów pracuje, ale mimo nagrzania silnika - już nie?
Ponieważ, jak wspomniałem, włącznik w chłodnicy podaje napięcie na bieg pierwszy wentylatora bezpośrednio, omijając sterownik – sprawdziłbym więc go żarówką, czy przy temp lekko przekraczającej te 90 stopni podaje napięcie na czerwono-biały. Jeśli podaje – sprawdzić ciągłość przewodu do wtyczki wiatraka lewego (bo prawy już z nim jest zdublowany). Można też podać po prostu plusa we wtyk włącznika do czerwono-białego i musi działać.
Jeśli nie działa, będzie przerwany przewód i doraźnie można go zdublować (dać drugi na tej samej trasie włącznik-wiatrak).
To o chłodzeniu silnika.
A co do Klimy, jeśli nie włącza pierwszego, a od razu drugi bieg to do posprawdzania sterowanie sterownika wentylatorów, wychodzenie napięcia z tego sterownika, błędy w VAG-u itd.
Jeśli włącza "z klimy" oba biegi" to jak wyżej: włącznik chłodnicy.
Jest też możliwość, że OBA wentylatory mają spalony pierwszy bieg. Można spróbować odszukać w silniku went. opornik (bo to jego wina, nie ma drugiego uzwojenia dla biegu pierwszego) i podmienić z innego chorego (ale na co innego :helm: ) wentylatora ze szrotu.
No i chyba od tego należałoby zacząć: czy podawaliście napięcia bezpośrednio na wiatraki, na pierwsze biegi?



Masac81
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 260
Rejestracja: wt paź 14, 2008 11:26
Lokalizacja: Końskie
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Masac81 » śr cze 20, 2012 15:28

Właśnie w tym rzecz,że na "krótko"działa tylko 2 bieg wentylatora.A prądu nie podawaliśmy bezpośrednio,tylko zdjęliśmy wtyczkę z czujnika i za pomocą drucika wygiętego w kształt litery "U''robiliśmy zworę.Efekt taki,ze włączały się oba wentylatory,albo żaden.Stąd wywnioskował mechanik,że uwalony jest 1 bieg.Wnioskuje Zico63b, ,że muszę sprawdzic prawidłowośc działania czujnika temp.w chłodnicy,tak?Jeśli on okaże się sprawny,trzeba szukac przerwy na przewodzie czujnik-wiatrak lewy?Czyli na to wychodzi,ze sterownik powinien byc ok,skoro uruchamia 2 bieg a na 1 nie ma żadnego wpływu,bo nim nie steruje :helm:
Zapomniałbym,po nagrzaniu silnika wiadomo,1 bieg nie zadziałał a na uruchomienie 2 nie czekałem,gdyż obawiałem się o zbyt wysoką temperaturę w układzie chłodzenia.



Awatar użytkownika
Zico63b
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4241
Rejestracja: pt cze 06, 2008 21:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Zico63b » śr cze 20, 2012 15:38

Z pierwszego postu:
Masac81 pisze:Odpaliłem autko,zaczekałem aż osiągnie 90 stopni(wg wskaznika).Czekam,czekam a tu lipa.Wentylatory ani drgną.Myślę sobie,włączę klimę.Wtedy "wiatraki"ożyły.
Sterownik klimy włącza też pierwszy bieg wiatraków. Jeśli więc te wiatraki w ogóle kiedyś się kręcą na pierwszej prędkości (ufff! :kac: ) to wiatraki są dobre a tylko włącznik w chłodnicy - kropka.



Masac81
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 260
Rejestracja: wt paź 14, 2008 11:26
Lokalizacja: Końskie
Kontakt:

Wentylator chłodnicy.

Post autor: Masac81 » czw cze 21, 2012 19:25

No i ziścił się czarny scenariusz.Uwalony 1 bieg na obu wiatrakach :banghead: .Pozostaje szukac sprawnych używek.Dzięki za zainteresowanie postem.Temat można zamknąc.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 21 gości