Sygnał obrotomierza

Tutaj piszemy o problemach związanych tylko z elektryką

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 882
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Sygnał obrotomierza

Post autor: Bednarus » czw cze 02, 2011 20:18

Jak wygląda sygnał idący do obrotomierza na pinie nr 10 we wtyku do licznika w MK3? Ktoś mi powiedział, że jest to sygnał prostokątny o wypełnieniu 50% i amplitudzie około 5V. Czy to się zgadza?
Jaka jest częstotliwość dla 1000 obrotów dla diesla a jaka dla benzyny?
Robię cyfrowy licznik z wyświetlaczem LCD do MK3 i muszę zmontować symulator sygnału obrotomierza do testowania tego ustrojstwa. Do zabawy posiadam licznik od TDi. Podałem na pin 10 wspomniany wyżej sygnał o częstotliwości od około 5Hz do około 250 Hz. Niestety obrotek nawet nie drgną. Symulator impulsatora już zrobiłem i działa perfekcyjnie, jak widać na filmie poniżej.

[youtube][/youtube]

A tak wygląda prototypowa płytka licznika, który zrobiłem, oraz docelowy wyświetlacz.
Obrazek

Jak już będzie wszystko działać to się wytrawi płytkę i wypchnie wszystko w oryginalną obudowę licznika od MK3. Ale do tego jeszcze długa droga.



Awatar użytkownika
grg474
_
_
Posty: 5945
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 10:56
Lokalizacja: Skarżysko

Sygnał obrotomierza

Post autor: grg474 » czw cze 02, 2011 20:30

Bednarus pisze:Jaka jest częstotliwość dla 1000 obrotów dla diesla a jaka dla benzyny?
powinieneś zapytać dla diesla ,a dla tdi (licznik diesla potrzebuje 10 razy większego sygnału jak tdi).


Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR :(, A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5

ssarna1
Forum Master
Forum Master
Posty: 1117
Rejestracja: sob sty 16, 2010 00:08
Lokalizacja: jest istotna.

Sygnał obrotomierza

Post autor: ssarna1 » sob cze 04, 2011 13:21

Po co aż 2 układy w generatorze prostokątnym?
W dieslach sygnał idzie z alternatora.. masz oscyloskop? zmierz u kogoś kto ma diesla.
Co do projektu, radziłbym ci kupić spalonego digifiza, i dorobić elektronikę. Będzie o wiele estetyczniej


MK3 ADZ->AGU

Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 882
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Sygnał obrotomierza

Post autor: Bednarus » sob cze 04, 2011 17:45

ssarna1 pisze:Po co aż 2 układy w generatorze prostokątnym?
Bo generator jest zrobiony na ne555 (ze względu na koszty) i nie da się na tym układzie uzyskać wypełnienia 50%, a do tego jeszcze z płynną regulacją częstotliwości. Drugi układ to przerzutnik typu D. wyzwalany zboczem narastającym, skonfigurowany jako dwójka licząca.
ssarna1 pisze:W dieslach sygnał idzie z alternatora.
W TDi idzie z ECU.
ssarna1 pisze:Co do projektu, radziłbym ci kupić spalonego digifiza, i dorobić elektronikę. Będzie o wiele estetyczniej
Zaburza to założenie projektu. Ma być wyświetlacz graficzny.
Oscyloskopu niestety nie mam. Stąd pytanie do kolegów z forum.

Ponawiam prośbę o częstotliwość sygnału obrotomierza przy 1000 obrotów w MK3 TDi oraz TD i D oraz dla silników benzynowych w tym VR6



Awatar użytkownika
grg474
_
_
Posty: 5945
Rejestracja: ndz lut 27, 2011 10:56
Lokalizacja: Skarżysko

Sygnał obrotomierza

Post autor: grg474 » sob cze 04, 2011 20:52

Bednarus pisze:Ponawiam prośbę o częstotliwość sygnału obrotomierza przy 1000 obrotów w MK3 TDi oraz TD i D
tdi ma 10 razy niższą częstotliwość niż diesel (dlatego montując licznik z tdi w dieslu trzeba zakładać dzielnik impulsów)


Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR :(, A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5

Awatar użytkownika
kuba_p
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 327
Rejestracja: czw lut 17, 2011 16:44
Lokalizacja: EL...LX

Sygnał obrotomierza

Post autor: kuba_p » sob cze 04, 2011 23:29

Pewnie to nie to o co pytasz ale ...

http://www.x-simulator.de/wiki/Tacho_Co ... tronikjack" onclick="window.open(this.href);return false;



ssarna1
Forum Master
Forum Master
Posty: 1117
Rejestracja: sob sty 16, 2010 00:08
Lokalizacja: jest istotna.

Re: Sygnał obrotomierza

Post autor: ssarna1 » pn cze 06, 2011 17:31

Bednarus pisze:
ssarna1 pisze:Po co aż 2 układy w generatorze prostokątnym?
Bo generator jest zrobiony na ne555 (ze względu na koszty) i nie da się na tym układzie uzyskać wypełnienia 50%,
Na prawdę nie działa przy innym wypełnieniu? sprawdzałeś?

Ps.. da się zrobić astabilny na 555 50%.. ale ze stałą f :jezor:


MK3 ADZ->AGU

Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 882
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Sygnał obrotomierza

Post autor: Bednarus » pn cze 06, 2011 18:55

Mam do wyboru dwie opcje. Albo biorę sygnał zaraz z wyjścia ne555. Wtedy mam zakres częstotliwości od 5 do 500 Hz przy wypełnieniu 67%. Albo biorę sygnał Z wyjścia Q przerzutnika. Wtedy zakres wynosi od 2,5 do 250 Hz przy wypełnieniu 50%. Przy jednym i drugim podłączeniu obrotomierz nie drgną. :-(



Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 882
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Re: Sygnał obrotomierza

Post autor: Bednarus » śr cze 22, 2011 19:10

Prędkościomierz już działa. Jak widać na filmie poniżej. Ponawiam prośbę o:
1. Potwierdzenie czy sygnał obrotomierza to sygnał prostokątny o wypełnieniu 50% i amplitudzie około 5V.
2. Częstotliwość sygnału w Golfie MK3 przy 1000 obrotów dla benzyny oraz VR6
3. Częstotliwość sygnału w Golfie MK3 przy 1000 obrotów dla TDi
Bez tego nie mogę dalej pchnąć projektu :-(
[youtube][/youtube]



Awatar użytkownika
TheBiSHoP
Forum Master
Forum Master
Posty: 1024
Rejestracja: czw gru 16, 2004 21:35
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Sygnał obrotomierza

Post autor: TheBiSHoP » czw cze 23, 2011 13:13

W silniku 4 cylindrowym przypadają dwie iskry na jeden obrót wału. Więc przy 1000 RPM Będzie to:

1000/60 = 16,66666... obrotów na sekundę

czyli 33,333 raza istra strzeli i tyle też impulsów wysyła ECU do zegarów zarówno benzyna jak i TDI (zwykły diesel to zupełnie inna bajka)
Dla 6 - garowca podobnie tylko razy 3.

Wypełnienie niejest bardzo ważne bo obrotek wychwyci nawet szpilki, ale przy wysokim sypełnieniy przydałby się zrobić inwersję, Amplituda musi być conajmniej 5V dla liczników VR6, dla 4 cylindrowców doświadczalnie powyżej. Niektórym starczy 5V, a innym to 10V mało.


Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 882
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Sygnał obrotomierza

Post autor: Bednarus » pt cze 24, 2011 18:07

Mam do zabawy licznik z TDi firmy TRW. Na sygnał prostokątny o amplitudzie około 5V nawet nie drgną :(



ssarna1
Forum Master
Forum Master
Posty: 1117
Rejestracja: sob sty 16, 2010 00:08
Lokalizacja: jest istotna.

Sygnał obrotomierza

Post autor: ssarna1 » pt cze 24, 2011 19:55

To zwiększ.


MK3 ADZ->AGU

Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 882
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Sygnał obrotomierza

Post autor: Bednarus » wt paź 09, 2012 20:16

Wiem, że stary temat, ale ogarnąłem sprawę i postanowiłem się podzielić, żeby ludzie szukający w Google mogli znaleźć odpowiedzi w tym temacie. Sygnał obrotomierza idzie z cewki zapłonowej (z alternatora w diesel) do ECU. Ten go sobie modyfikuje i wysyła do licznika sygnał prostokątny o amplitudzie około 12V. I teraz sedno sprawy. Przy 1000 RPM częstotliwość sygnału wynosi około 35 Hz



ssarna1
Forum Master
Forum Master
Posty: 1117
Rejestracja: sob sty 16, 2010 00:08
Lokalizacja: jest istotna.

Sygnał obrotomierza

Post autor: ssarna1 » wt paź 23, 2012 22:48

Ameryki nie odkryłeś.. 1000obr/min= 16,667 obr/s
16,667 obr/s * 2 (ilość 'iskier' na 1 obrót wału w silniku 4-cyl) = 33,333 Hz


MK3 ADZ->AGU

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 32 gości