[mk2] Wymiana sworzni wahaczy

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Awatar użytkownika
mauro22
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 176
Rejestracja: pt maja 25, 2007 16:19
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Porada.

Post autor: mauro22 » śr lis 04, 2009 22:59

Witam.

Porada niby ok. Ale za takie podpowiedzi ze śrubą admin powinien dawać ostrzeżenie!!! To najszybsza droga do tego aby ktoś się zabił. Śrubą w klasie 10.9 to można sobie przykręcić siodełko w rowerze a nie zabezpieczać sworzeń wahacza!!!!!!!!!!!! Śruby do zabezpieczenia sworznia to klasa twardości 12,9 z gwintem niepełnym przy czym część zabezpieczająca powinna być dodatkowo utwardzona. Takie śruby stosuje się w oryginale. Ja już raz byłem świadkiem tego jak kolesiowi wjechało koło bo mądry mechanik dał śrubę która wytarła/wygniotła się od sworznia który ma co najmniej 45 HRC.

Ostrożnie z takimi poradami!!!


Jacek R.

jarecki85
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: pn maja 09, 2011 22:54

[mk2] Wymiana sworzni wahaczy

Post autor: jarecki85 » pn maja 09, 2011 23:17

Ja proponuję, aby osoby które nie wiedzą co oznacza klasa śruby 10.9 nie zabierały głosu. Klasa twardości o której mówi kolega to rzecz przez niego wymyślona, ponieważ to jest klasa wytrzymałości śruby a nie twardości (twardość nie równa się wytrzymałość). Liczby te oznaczają, że śruba ma wytrzymałość na rozciąganie rzędu 1000 N/mm2 czyli ok. 100 kg oddziałujących na 1 mm2 powierzchni oraz że granica plastyczności śruby wynosi 1000*0,8 =800 N/mm2 czyli ok. 80 kg/mm2 gwarantuje, że śruba nie zmieni swojego kształtu pod wpływem takiego obciążenia. Śruba klasy 10.8 jest bardzo wytrzymałą śrubą i nie widzę sensu stosowania śruby klasy 12.8. Owszem można, tylko tyle że "skoro nie widać różnicy... po co przepłacać". W oryginale sa śruby własnie klasy 10.8 a do siodełka od roweru to kolega z powodzeniem użyje śruby klasy 5.6 :)



szypki
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 245
Rejestracja: śr lut 11, 2009 22:43
Lokalizacja: wygnajewo

[mk2] Wymiana sworzni wahaczy

Post autor: szypki » sob cze 11, 2011 21:54

co mam zrobić : zerwany gwint na śrubie która mocuje wahacz i ławę do podłużnicy ? jak to zregenerować ?



lajkonik_mlyn
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: pn sty 16, 2012 02:34
Lokalizacja: Gdańsk

Re: [mk2] Wymiana sworzni wahaczy

Post autor: lajkonik_mlyn » śr mar 07, 2012 01:09

mógłby ktoś brakujące zdjęcia dodać?



Awatar użytkownika
mauro22
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 176
Rejestracja: pt maja 25, 2007 16:19
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: [mk2] Wymiana sworzni wahaczy

Post autor: mauro22 » pt sty 04, 2013 00:28

Drogi kolego jarecki85,

To, że nauczyłeś się korzystać z kombinacji ctrl+c , ctrl+v nie idzie w parze ze zrozumieniem czytanego przez Ciebie tekstu.

Klasa wytrzymałości idzie w parze z twardością inaczej nie ma i nie będzie mieć to sensu.

Dziś postanowiłem poświęcić trochę czasu i zbadać śruby klasy 12,9 oraz 10,9 na twardościomierzu. Poniżej przedstawiam to co otrzymałem.
Śruba 10,9 to śruba 6kt. Śruba 12,9 to śruba z gniazdem pod klucz imbusowy.

Osiągnięta twardość dla śruby 10,9 (ok 20HRc):

Obrazek

Osiągnięta twardość dla śruby 12,9 (ok 45 HRc):

Obrazek

Tak jak widzimy jest znacząca różnica twardości pomiędzy tymi śrubami.

A teraz dlaczego śruba powinna być twarda :


Obrazek

Mam nadzieję, że nie trzeba komentować.

Pozdrawiam.


Jacek R.

ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości