SWAP Pierburga 2E2 I 2EE na Webera by KamilW
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
- InspBober
- Ma gadane
- Posty: 155
- Rejestracja: pn lip 24, 2006 22:41
- Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
- Kontakt:
SWAP Pierburga 2E2 I 2EE na Webera by KamilW
Cała porada w wersji *doc: http://rapidshare.com/files/3054669/Swa" onclick="window.open(this.href);return false; ... a.zip.html
Witam wszystkich którym zbrzydły już totalnie zautomatyzowane gaźniki stosowane w naszych volkswagenach czyli Pierburgi 2E2, 2EE, Kehiny itp. wynalazki zza zachodniej granicy. W odpowiedzi na coraz częściej pojawiajace się na naszym forum głosy ‘krytyki’ pod adresem tych gaźników postanowiłem spróbować rozwiązać ten problem.
Poniżej przedstawię dokładna poradę jak oryginalne gaźniki VW zastąpić gaźnikami produkcji naszego rodzimego FOS-u lub włoskimi weberami które montowane były w niezliczonych ilościach Fiatów 125p, FSO 125, Polonezów, Honkerów itp...
Zaleta zastosowania Webera (tej nazwy będę używał w odniesieniu do ww. wynalazków są m.in.:
- prosta konstrukcja pozbawiona wszelkich elementów sterowanych podciśnieniowo lub elektronicznie
- duża dostępność zarówno gaźników jak i części do nich po bardzo przystępnych cenach
- niezwykła łatwość regulacji takiego gaźnika
- duża stabilność pracy silnika zarówno na wolnych jak i przy wysokich obrotach i pod rożnym obciążeniem
- wzrost mocy dzięki zmniejszonym oporom przepływu powietrza przez gaźnik
- zmniejszenie zużycia paliwa poprzez zastosowanie prostego sterowanego ręcznie ssania i zmniejszeniu oporów przepływu
- prosty montaż i brak konieczności jakiejkolwiek przeróbki samego gaźnika
To wszystko sprawia ze zastosowanie Webera staje się kusząca propozycja dla wszystkich nad którymi wisiała groźba regeneracji lub wymiany starego gaźnika... dla przykładu powiem ze regenerowany Pierburg 2E2 kosztuje około 250 zł... (2EE są po 500 zł) podczas gdy fabrycznie NOWY gaźnik WEBER-FOS można mieć w domu za 100zl! Wiec nie musze chyba tego komentować....
SWAP cześć pierwsza czyli wyposażenie obowiązkowe
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac musimy się zastanowić czy w naszym przypadku przeróbka będzie możliwa.
Z moich informacji wynika ze można ja przeprowadzić w silnikach wyposażonych w gaźniki Pierburg 2E2 i 2EE, kehiny II, co do innych typów to najlepiej przed przeróbka skonsultować się ze mną lub z innymi chłopakami na forum. Prawdopodobnie gaźnik Weber można tez zastosować w przypadku posiadania monowtrysku, którego ewentualna naprawa może być dość droga
Jeśli już mamy 100% pewność ze swap da się zrobić to musimy się wyposażyć w następujące rzeczy:
GAŹNIK
- (można go kupić niemalże wszędzie czyli na allegro, w sklepach motoryzacyjnych, na szortach, złomach itp.)
Do golfów o pojemności 1300 ccm nadają się gaźniki o następujacych oznaczeniach:
- FOS 34 DCHD 1, 13, 15, 17, 21, 27, 29
- FOS 34 DCMP 4/250
- FOS 34 S2C4
Do golfów o pojemności 1600 ccm nadają się gaźniki o następujących oznaczeniach:
- FOS 34 DCHD, 12, 14, 16, 18, 26, 28
- FOS 34 DCMP 1/250, 2/250, 3/250, 1/300, 2/300
- FOS 34 S2C1, S2C2, S2C6
Jednakże bez względu na to jaki gaźnik byśmy nie kupili I tak daje się go dostosować do danej pojemności dzięki zastosowaniu odpowiednich gardzieli, dysz I rurek emulsyjnych.
Przy zakupie gaźnika nie kierujcie się jego najczęściej odpychającym wyglądem zewnętrznym czy luźnymi przepustnicami. Najważniejsze jest aby nie miał uszkodzeń mechanicznych i był kompletny. Zalecam kupno gaźników z mechanicznie sterowana przepustnica 2 przelotu.
MATERIAŁ NA KRYZE
Jako materiału na kryze najkorzystniej jest uzyc plaskownika aluminiowego o wymiarach 140x90x10 mm. Koszt takiego cuda to około 10 zl. Przu okazji dobrze będzie się wyposazyc w kilka cienszych plaskownikow do pozniejszego zamontowania linki przepustnicy.
SRUBY
należy się wyposazyc w niezbedne do montazu sruby z odpowiednimi gwintami, w przypadku pierburga 2E będą to:
- 4 sruby M6 z lbem stozkowym pod koncowke philipsa (krzyzak)
- 4 sruby M8 do przykrecenia gaznika do kryzy
PAPIER NA USZCZELKI
bo niestety uszczelki miedzy kolektor i kryzę nigdzie nie dostaniecie
PRZEWOD WODNY
do podłączenia kolektora dolotowego z przewodem wodnym idącym wokół silnika ponieważ Weber nie jest wyposażony w nic co byłoby zasilane woda
To taki podstawowy zestaw dzięki którym auto będzie na chodzie po zamontowaniu. Później będziecie się mogli pobawić z ssaniem, filtrem powietrza itp.
KOŃCÓWKA LINKI GAZU OD 125p, 126p, POLONEZA
Można ja kupić w sklepie z częściami do tych aut. Koszt około 2zł
Co do narzędzi to będą potrzebna:
- wiertarka lub wkrętarka
- wiertła (najlepiej jak macie cały komplet ale na 100 % potrzebne będą: 3mm, 6.5mm, 8.5mm, 12 mm)
- pilnik
- śrubokręt plaski i krzyżakowy
- klucze 10, 12, 13, 14, 17
jak już mamy to wszystko skompletowane przystępujemy do pracy
1. spuszczamy płyn z układu chłodzenia
2. zdejmujemy filtr powietrza wraz z obudowa
3. odłączamy wszystkie cięgna i przewody od starego gaźnika łącznie z przewodami wodnymi
4. odkrecamy stary gaźnik
5. łączymy króciec który wcześniej łączył się ze ssaniem od razu z rurka okalająca silnik przy użyciu rurki która nabyliśmy
6. na kawałku aluminium który nabyliśmy na kryzę odrysowujemy dokładnie kształt o rozmieszczenie otworów. Zróbcie to skrupulatnie bo jak wam śruby nie podpaszą to wam współczuje
7. wykonujemy kryzę wg opisu poniżej
8. wykonujemy uszczelkę pod kryzę
9. przykręcamy kryzę do kolektora pamiętając o uszczelce
10. do kryzy przykręcamy Webera
11. podłączamy przewód paliwowy do gaźnika
12. zalewamy układ chłodniczy płynem
13. no i odpalamy
14. jeśli silnik pracuje to znaczy ze jesteśmy w domu
15. wykonujemy i montujemy linkę od gazu
16. wybieramy się na przejażdżkę żeby zobaczyć czy wszystko działa prawidłowo
Tak po krotce wyglądają czynności które prowadza nas do wymiany gaźnika. A teraz opisze dokładnie poszczególne trudniejsze rzeczy.
Ad1 Pamiętajcie aby spuścić płyn zarówno z chłodnicy jak i nagrzewnicy(odłączamy 2 najniższe rury)
Ad 4 No cóż niby sprawa prosta ale jak ktos nigdy nie miał do czynienia z Pierburgiem może popełnić podobny błąd do mnie. Aby zdemontować gaźnik odkrecamy 3 śruby z łbem 6-scio kątnym u góry gaźnika(widać je na wierzchu jak tylko zdejmiemy puszke filtra). Po zdjeciu gaźnika dopiero odkręcamy 4 śruby mocujące podstawe gaźnika do kolektora.
Ad 5 czyli o tym jak się pozbyć masy przewodów wodnych.
Jak wiecie pewnie z autopsji Pierburgi posiadają 2 urządzenia które są sterowane temperatura cieczy chłodzącej silnik. Jako ze Weber ich nie posiada trza się ich pozbyć.
W tym celu nabywamy ok. 30 cm przewodu wodnego z oplotem i łączymy króciec wychodzący z prawej strony kolektora z rurka okalającą silnik jak to jest pokazane na zdjęciu poniżej:
Ad 6 czyli clue programu – kryza
Żeby zamontować gaźnik do kolektora niezbędna będzie kryza, czyli kawałek aluminium przykręcany do kolektora do którego przykręcony będzie gaźnik. Do jej wykonania potrzebne nam będą:
- wiertarka z wiertłem ok. 2-3mm
- młotek
- wiertło 6,5 mm
- wiertło 8 mm
- wiertło 12 mm
- pilnik
- gwintowniki M8
- dużo cierpliwości
ogólnie kryza po zakończeniu obróbki ma wyglądać jakoś tak
(nie zwracajcie uwagi na ścięcie w prawym górnym rogu – chciałem ja trochę upiększyć ale to bezcelowe )
Aby wykonać kryzę musimy:
- bardzo dokładnie na powierzchni zakupionego aluminium odrysować kształt uszczelki od webera
- bardzo dokładnie i równo odrysować na powierzchni kształt podstawy gaźnika 2E
- po obrysie otworu wewnętrznego nawiercamy otworki wiertłem ok. 2-3mm jeden obok drugiego (można użyć wyrzynarki ale ja poległem przy niej )
- uderzając młotkiem wybijamy środkowa cześć
- wiercimy otwory 6,5 mm
- gwintujemy je w 3 fazach na gwint M8
- wiercimy otwory 6,5 mm (dla śrub mocujących kryzę do kolektora)
- wykonujemy zfazowania wiertłem 12mm pod łby śrub (chodzi o to aby śruby schowaly się w kryzie i nie wystawały)
- pilnikiem równamy wnętrze otworu dla mieszanki
Po tych zabiegach kryza ma wyglądać jak na rysunku powyżej
Ad 8 czyli uszczelka
Musimy pod kryzę wykonać uszczelkę. Najlepiej zrobić ja z tektury która jest na końcu każdego szanującego się bloku technicznego. Na tej tekturze odrysowujemy kształt podstawki pod 2E i wycinamy. Uszczelka ma wyglądać tak
Ad 9 czyli kryza + kolektor
Do kolektora przykręcamy kryzę pamiętając o wcześniej wykonanej uszczelce, nie ma konieczności używania silikonu do tego celu ale jak komuś to potrzebne do szczęścia to nic się nie stanie jak zastosuje. Tak to ma wyglądać po zmontowaniu
Ad 10 czyli w końcu gaźnik
Do kryzy możemy przykręcić gaźnik, pamiętając oczywiście o uszczelce i nie za mocnym dokręceniu śrub bo jak wiadomo aluminium to delikatny materiał i jak zerwiemy gwinty w kryzie to mamy pozamiatane. Musimy również pamiętać ze sruby M8 musza być nieco krótsze od sumy długości podkładki, kołnierza gaźnika i kryzy!!! Inaczej nie zamocują dobrze gaźnika!!! Pamiętajmy o podkładkach żeby uchronić kołnierz gaźnika przed zakleszczeniem na śrubach co nie jest porządane ani przyjemne.
Ad 15 czyli montaż linki od gazu
Czyli wbrew pozorom cos co mi sprawiło najwięcej problemów...
Sama linka jak się można było domyślić nijak nie pasuje do nowego gaźnika... niesieni wiec satysfakcja po odpaleniu webera możemy przystąpić do montażu linki. Jest tu pełna dowolność, ja to zrobiłem w ten sposób:
- po pierwsze do webera musiałem dołożyć sprężynę z fiata 126p która będzie pomagała wrócić przepustnicom na swoje miejsce (stad w kryzie dziwnie wyglądający pręcik z lewej strony)
- po drugie po zamontowaniu gaźnika przerobiłem końcówkę linki od VW dokładając do niej plastikowa końcówkę od 126p która idealnie pasuje do webera
- po trzecie musiałem z aluminiowego płaskownika zrobić wspornik tak jak na zdjęciu poniżej
Mam nadzieje ze wykonanie go nie nastręczy nikomu problemów.
Tak to po krótce przedstawia się podstawowy montaż webera w naszym golfiku... niestety więcej materiałów będzie się pojawiało w trakcie ulepszania tego rozwiązania. Proszę wszystkich którzy podejmą się tejże przeróbki o info dotyczące ew montażu gazu i filtra powietrza, a także o wszelkie uwagi i pomysły. Na forum otwarty jest temat w którym toczy się dyskusja o tym swapie wiec wszystko na ten temat tam proszę umieszczać. No i życzę udanych przeróbek...
P.S. Jeśli ktoś chciałby tak jak ja ztuningować Webera przed montażem lub zgłebic swoją wiedze na temat gaźników to na stronie http://www.fiat-furious.pl" onclick="window.open(this.href);return false; są wyczerpujace tematy o Weberze napisane przez niejakiego Barracude.
Polecam gorąco!!
SUPLEMENT DO PORADY v. 0.1
Witam po przerwie. Jak wiadomo palącym problemem przed zima jest kwestia ssania. Mam tez rozwiązanie problemu dla posiadaczy LPG. Wiec nie owijając w bawełnę zaczynamy.
Wiec istnieje wiele możliwych rozwiązań ssania, z których najprostszym jest zastosowanie linki z fiata 126p. Jako ze nie lubię iść na łatwiznę i linka zniszczyłaby efekt postępującej automatyzacji w moim aucie postanowiłem skorzystać ze zdobyczy automatyki i napędzić ssanie silniczkiem od regulacji reflektora, który był stosowany w grupie VW.
Zapłaciłem za niego 25 zł. Lecz prawdziwy problem to nie jego zakup, ale zamontowanie, jako ze nie posiada żadnego mocowania to możemy zrobić 2 rzeczy:
- albo zamocować go kołnierzowo, przygotowując kołnierz taki jak w reflektorze
- albo zrobić na niego specjalna obejmie
Wybrałem ten drugi sposób. Z paska aluminium wygiąłem obejmę, i przykręciłem jej do nowo wykonanej w tym celu, dłuższej kryzy. Jej wymiary musiały się zwiększyć do 200x80x10 mm. Poniżej zdjęcia kryzy, obejm, i zmontowanego wszystkiego do kupy.
Ale żeby osiągnąć taki efekt trzeba kilku przeróbek:
- po pierwsze należy przerobić nieco urządzenie włączające ssanie a mianowicie dołożyć do niego popychacz, który wejdzie w otwór silniczka od regulacji. Popychacz zrobiłem z klucza imbusowego nie mając pod ręką nic lepszego wygląda to tak:
Z powyższego zamontowanie silniczka wynika kolejny problem, linka gazu koliduje z silniczkiem. Wiec przeniosłem cala dzwignie na przeciwna stronę gaźnika i tam zamocowałem, trzeba jednak rowiercić jej prostokątny otwór, aby moc ja ustawić pod odpowiednim katem tak jak jest to na zdjęciu. Nie trzeba jej wówczas jakoś dodatkowo mocować w celu uniknięcia jej obracania po osce, wystarczy ja dobrze dokręcić i jest git, nie trzeba jej dodatkowo mocować.
Pozatym montaż ssania w wersji automatycznej nie nastręcza trudności. Cala reszta jest już znana z porady i wygląda następująco:
Oto kryza z zamontowanym silniczkiem.
A oto już gaźnik na nowej kryzie w całej okazałości.
Jak pewnie zauzważyliscie jest to gaźnik z pneumatycznym otwieraniem 2 przepustnicy. Okazuje się, bowiem ze w przypadku Webera działa ona całkiem sprawnie i otwiera 2 przelot. Wiec taki gaźnik poszedł do testów.
Jak pewnie również zauważyliście, całość nie jest podłączona, bo czekam na wyłącznik ssania, który nabyłem za 10 zł na allegro.
Jak tylko będę go miał zamieszczę instrukcje podłączenia. Wyłącznik pochodzi z nowego POLO.
A TERAZ COS, CO ODKRYŁEM DLA POSIADACZY LPG!!!
Panowie weber daje wręcz rewelacyjna możliwość podłączenia gazu bez stosowania minera. A oto cały pomyśl:
W weberze przedstawionym w suplemencie zastosowano przepustnice 2 przelotu napędzaną pneumatycznie. Podciśnienie do niej pochodzi bezpośrednio z gardzieli 1 i 2 przelotu, ale nie jest doprowadzone do siłownika rurka tylko odlewem zarówno w gaźniku jak i w siłowniku. W odpowiednich miejscach także nawiercone sa gardziele.
Cały problem w założeniu LPG polega na tym żeby kupić 2 gaźniki, z których jeden będzie miał 2 przelot mechaniczny a drugi pneumatyczny, wówczas przerabiamy ten 2 na mechaniczny i zostaje nam wolny „slot” na siłownik podciśnienia z połączeniem z gardzielami…
Wystarczy rozwiercić jeden z kanałów, bo zalozona w niego jest dysza i dorobić zaślepkę z króćcem, do którego podłączymy gaz ale to już pozostawiam pomysłowości posiadaczy LPG. Ale stosując to rozwiązanie będziecie mieli najlepszy mixer, jaki można zastosować w samochodzie. I absolutnie bez spadku mocy!!!
Pozdrawiam wszystkich WEBEROWCOW i do następnego suplementu.
Pozdro for all... KamilW
Całość tekstu w raz z pomysłem przerobki jest autorstwa KamilW, wielkie podziekowania dla NIEGO!!!!
Teksty podkreślone = moje wzmianki i sugestie po przeprowadzeniu Swapa
Rozmowa na temat przeróbki http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=50360" onclick="window.open(this.href);return false;
Porada w wersji *doc http://rapidshare.com/files/3054669/Swa" onclick="window.open(this.href);return false; ... a.zip.html
Informacja dla zainteresowanych Warszawiaków: płaskownik aluminiowy na kryze można kupić w klepie na rogu Srebrnej i Miedzianej. Mnie kosztował 9,30pln
Witam wszystkich którym zbrzydły już totalnie zautomatyzowane gaźniki stosowane w naszych volkswagenach czyli Pierburgi 2E2, 2EE, Kehiny itp. wynalazki zza zachodniej granicy. W odpowiedzi na coraz częściej pojawiajace się na naszym forum głosy ‘krytyki’ pod adresem tych gaźników postanowiłem spróbować rozwiązać ten problem.
Poniżej przedstawię dokładna poradę jak oryginalne gaźniki VW zastąpić gaźnikami produkcji naszego rodzimego FOS-u lub włoskimi weberami które montowane były w niezliczonych ilościach Fiatów 125p, FSO 125, Polonezów, Honkerów itp...
Zaleta zastosowania Webera (tej nazwy będę używał w odniesieniu do ww. wynalazków są m.in.:
- prosta konstrukcja pozbawiona wszelkich elementów sterowanych podciśnieniowo lub elektronicznie
- duża dostępność zarówno gaźników jak i części do nich po bardzo przystępnych cenach
- niezwykła łatwość regulacji takiego gaźnika
- duża stabilność pracy silnika zarówno na wolnych jak i przy wysokich obrotach i pod rożnym obciążeniem
- wzrost mocy dzięki zmniejszonym oporom przepływu powietrza przez gaźnik
- zmniejszenie zużycia paliwa poprzez zastosowanie prostego sterowanego ręcznie ssania i zmniejszeniu oporów przepływu
- prosty montaż i brak konieczności jakiejkolwiek przeróbki samego gaźnika
To wszystko sprawia ze zastosowanie Webera staje się kusząca propozycja dla wszystkich nad którymi wisiała groźba regeneracji lub wymiany starego gaźnika... dla przykładu powiem ze regenerowany Pierburg 2E2 kosztuje około 250 zł... (2EE są po 500 zł) podczas gdy fabrycznie NOWY gaźnik WEBER-FOS można mieć w domu za 100zl! Wiec nie musze chyba tego komentować....
SWAP cześć pierwsza czyli wyposażenie obowiązkowe
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac musimy się zastanowić czy w naszym przypadku przeróbka będzie możliwa.
Z moich informacji wynika ze można ja przeprowadzić w silnikach wyposażonych w gaźniki Pierburg 2E2 i 2EE, kehiny II, co do innych typów to najlepiej przed przeróbka skonsultować się ze mną lub z innymi chłopakami na forum. Prawdopodobnie gaźnik Weber można tez zastosować w przypadku posiadania monowtrysku, którego ewentualna naprawa może być dość droga
Jeśli już mamy 100% pewność ze swap da się zrobić to musimy się wyposażyć w następujące rzeczy:
GAŹNIK
- (można go kupić niemalże wszędzie czyli na allegro, w sklepach motoryzacyjnych, na szortach, złomach itp.)
Do golfów o pojemności 1300 ccm nadają się gaźniki o następujacych oznaczeniach:
- FOS 34 DCHD 1, 13, 15, 17, 21, 27, 29
- FOS 34 DCMP 4/250
- FOS 34 S2C4
Do golfów o pojemności 1600 ccm nadają się gaźniki o następujących oznaczeniach:
- FOS 34 DCHD, 12, 14, 16, 18, 26, 28
- FOS 34 DCMP 1/250, 2/250, 3/250, 1/300, 2/300
- FOS 34 S2C1, S2C2, S2C6
Jednakże bez względu na to jaki gaźnik byśmy nie kupili I tak daje się go dostosować do danej pojemności dzięki zastosowaniu odpowiednich gardzieli, dysz I rurek emulsyjnych.
Przy zakupie gaźnika nie kierujcie się jego najczęściej odpychającym wyglądem zewnętrznym czy luźnymi przepustnicami. Najważniejsze jest aby nie miał uszkodzeń mechanicznych i był kompletny. Zalecam kupno gaźników z mechanicznie sterowana przepustnica 2 przelotu.
MATERIAŁ NA KRYZE
Jako materiału na kryze najkorzystniej jest uzyc plaskownika aluminiowego o wymiarach 140x90x10 mm. Koszt takiego cuda to około 10 zl. Przu okazji dobrze będzie się wyposazyc w kilka cienszych plaskownikow do pozniejszego zamontowania linki przepustnicy.
SRUBY
należy się wyposazyc w niezbedne do montazu sruby z odpowiednimi gwintami, w przypadku pierburga 2E będą to:
- 4 sruby M6 z lbem stozkowym pod koncowke philipsa (krzyzak)
- 4 sruby M8 do przykrecenia gaznika do kryzy
PAPIER NA USZCZELKI
bo niestety uszczelki miedzy kolektor i kryzę nigdzie nie dostaniecie
PRZEWOD WODNY
do podłączenia kolektora dolotowego z przewodem wodnym idącym wokół silnika ponieważ Weber nie jest wyposażony w nic co byłoby zasilane woda
To taki podstawowy zestaw dzięki którym auto będzie na chodzie po zamontowaniu. Później będziecie się mogli pobawić z ssaniem, filtrem powietrza itp.
KOŃCÓWKA LINKI GAZU OD 125p, 126p, POLONEZA
Można ja kupić w sklepie z częściami do tych aut. Koszt około 2zł
Co do narzędzi to będą potrzebna:
- wiertarka lub wkrętarka
- wiertła (najlepiej jak macie cały komplet ale na 100 % potrzebne będą: 3mm, 6.5mm, 8.5mm, 12 mm)
- pilnik
- śrubokręt plaski i krzyżakowy
- klucze 10, 12, 13, 14, 17
jak już mamy to wszystko skompletowane przystępujemy do pracy
1. spuszczamy płyn z układu chłodzenia
2. zdejmujemy filtr powietrza wraz z obudowa
3. odłączamy wszystkie cięgna i przewody od starego gaźnika łącznie z przewodami wodnymi
4. odkrecamy stary gaźnik
5. łączymy króciec który wcześniej łączył się ze ssaniem od razu z rurka okalająca silnik przy użyciu rurki która nabyliśmy
6. na kawałku aluminium który nabyliśmy na kryzę odrysowujemy dokładnie kształt o rozmieszczenie otworów. Zróbcie to skrupulatnie bo jak wam śruby nie podpaszą to wam współczuje
7. wykonujemy kryzę wg opisu poniżej
8. wykonujemy uszczelkę pod kryzę
9. przykręcamy kryzę do kolektora pamiętając o uszczelce
10. do kryzy przykręcamy Webera
11. podłączamy przewód paliwowy do gaźnika
12. zalewamy układ chłodniczy płynem
13. no i odpalamy
14. jeśli silnik pracuje to znaczy ze jesteśmy w domu
15. wykonujemy i montujemy linkę od gazu
16. wybieramy się na przejażdżkę żeby zobaczyć czy wszystko działa prawidłowo
Tak po krotce wyglądają czynności które prowadza nas do wymiany gaźnika. A teraz opisze dokładnie poszczególne trudniejsze rzeczy.
Ad1 Pamiętajcie aby spuścić płyn zarówno z chłodnicy jak i nagrzewnicy(odłączamy 2 najniższe rury)
Ad 4 No cóż niby sprawa prosta ale jak ktos nigdy nie miał do czynienia z Pierburgiem może popełnić podobny błąd do mnie. Aby zdemontować gaźnik odkrecamy 3 śruby z łbem 6-scio kątnym u góry gaźnika(widać je na wierzchu jak tylko zdejmiemy puszke filtra). Po zdjeciu gaźnika dopiero odkręcamy 4 śruby mocujące podstawe gaźnika do kolektora.
Ad 5 czyli o tym jak się pozbyć masy przewodów wodnych.
Jak wiecie pewnie z autopsji Pierburgi posiadają 2 urządzenia które są sterowane temperatura cieczy chłodzącej silnik. Jako ze Weber ich nie posiada trza się ich pozbyć.
W tym celu nabywamy ok. 30 cm przewodu wodnego z oplotem i łączymy króciec wychodzący z prawej strony kolektora z rurka okalającą silnik jak to jest pokazane na zdjęciu poniżej:
Ad 6 czyli clue programu – kryza
Żeby zamontować gaźnik do kolektora niezbędna będzie kryza, czyli kawałek aluminium przykręcany do kolektora do którego przykręcony będzie gaźnik. Do jej wykonania potrzebne nam będą:
- wiertarka z wiertłem ok. 2-3mm
- młotek
- wiertło 6,5 mm
- wiertło 8 mm
- wiertło 12 mm
- pilnik
- gwintowniki M8
- dużo cierpliwości
ogólnie kryza po zakończeniu obróbki ma wyglądać jakoś tak
(nie zwracajcie uwagi na ścięcie w prawym górnym rogu – chciałem ja trochę upiększyć ale to bezcelowe )
Aby wykonać kryzę musimy:
- bardzo dokładnie na powierzchni zakupionego aluminium odrysować kształt uszczelki od webera
- bardzo dokładnie i równo odrysować na powierzchni kształt podstawy gaźnika 2E
- po obrysie otworu wewnętrznego nawiercamy otworki wiertłem ok. 2-3mm jeden obok drugiego (można użyć wyrzynarki ale ja poległem przy niej )
- uderzając młotkiem wybijamy środkowa cześć
- wiercimy otwory 6,5 mm
- gwintujemy je w 3 fazach na gwint M8
- wiercimy otwory 6,5 mm (dla śrub mocujących kryzę do kolektora)
- wykonujemy zfazowania wiertłem 12mm pod łby śrub (chodzi o to aby śruby schowaly się w kryzie i nie wystawały)
- pilnikiem równamy wnętrze otworu dla mieszanki
Po tych zabiegach kryza ma wyglądać jak na rysunku powyżej
Ad 8 czyli uszczelka
Musimy pod kryzę wykonać uszczelkę. Najlepiej zrobić ja z tektury która jest na końcu każdego szanującego się bloku technicznego. Na tej tekturze odrysowujemy kształt podstawki pod 2E i wycinamy. Uszczelka ma wyglądać tak
Ad 9 czyli kryza + kolektor
Do kolektora przykręcamy kryzę pamiętając o wcześniej wykonanej uszczelce, nie ma konieczności używania silikonu do tego celu ale jak komuś to potrzebne do szczęścia to nic się nie stanie jak zastosuje. Tak to ma wyglądać po zmontowaniu
Ad 10 czyli w końcu gaźnik
Do kryzy możemy przykręcić gaźnik, pamiętając oczywiście o uszczelce i nie za mocnym dokręceniu śrub bo jak wiadomo aluminium to delikatny materiał i jak zerwiemy gwinty w kryzie to mamy pozamiatane. Musimy również pamiętać ze sruby M8 musza być nieco krótsze od sumy długości podkładki, kołnierza gaźnika i kryzy!!! Inaczej nie zamocują dobrze gaźnika!!! Pamiętajmy o podkładkach żeby uchronić kołnierz gaźnika przed zakleszczeniem na śrubach co nie jest porządane ani przyjemne.
Ad 15 czyli montaż linki od gazu
Czyli wbrew pozorom cos co mi sprawiło najwięcej problemów...
Sama linka jak się można było domyślić nijak nie pasuje do nowego gaźnika... niesieni wiec satysfakcja po odpaleniu webera możemy przystąpić do montażu linki. Jest tu pełna dowolność, ja to zrobiłem w ten sposób:
- po pierwsze do webera musiałem dołożyć sprężynę z fiata 126p która będzie pomagała wrócić przepustnicom na swoje miejsce (stad w kryzie dziwnie wyglądający pręcik z lewej strony)
- po drugie po zamontowaniu gaźnika przerobiłem końcówkę linki od VW dokładając do niej plastikowa końcówkę od 126p która idealnie pasuje do webera
- po trzecie musiałem z aluminiowego płaskownika zrobić wspornik tak jak na zdjęciu poniżej
Mam nadzieje ze wykonanie go nie nastręczy nikomu problemów.
Tak to po krótce przedstawia się podstawowy montaż webera w naszym golfiku... niestety więcej materiałów będzie się pojawiało w trakcie ulepszania tego rozwiązania. Proszę wszystkich którzy podejmą się tejże przeróbki o info dotyczące ew montażu gazu i filtra powietrza, a także o wszelkie uwagi i pomysły. Na forum otwarty jest temat w którym toczy się dyskusja o tym swapie wiec wszystko na ten temat tam proszę umieszczać. No i życzę udanych przeróbek...
P.S. Jeśli ktoś chciałby tak jak ja ztuningować Webera przed montażem lub zgłebic swoją wiedze na temat gaźników to na stronie http://www.fiat-furious.pl" onclick="window.open(this.href);return false; są wyczerpujace tematy o Weberze napisane przez niejakiego Barracude.
Polecam gorąco!!
SUPLEMENT DO PORADY v. 0.1
Witam po przerwie. Jak wiadomo palącym problemem przed zima jest kwestia ssania. Mam tez rozwiązanie problemu dla posiadaczy LPG. Wiec nie owijając w bawełnę zaczynamy.
Wiec istnieje wiele możliwych rozwiązań ssania, z których najprostszym jest zastosowanie linki z fiata 126p. Jako ze nie lubię iść na łatwiznę i linka zniszczyłaby efekt postępującej automatyzacji w moim aucie postanowiłem skorzystać ze zdobyczy automatyki i napędzić ssanie silniczkiem od regulacji reflektora, który był stosowany w grupie VW.
Zapłaciłem za niego 25 zł. Lecz prawdziwy problem to nie jego zakup, ale zamontowanie, jako ze nie posiada żadnego mocowania to możemy zrobić 2 rzeczy:
- albo zamocować go kołnierzowo, przygotowując kołnierz taki jak w reflektorze
- albo zrobić na niego specjalna obejmie
Wybrałem ten drugi sposób. Z paska aluminium wygiąłem obejmę, i przykręciłem jej do nowo wykonanej w tym celu, dłuższej kryzy. Jej wymiary musiały się zwiększyć do 200x80x10 mm. Poniżej zdjęcia kryzy, obejm, i zmontowanego wszystkiego do kupy.
Ale żeby osiągnąć taki efekt trzeba kilku przeróbek:
- po pierwsze należy przerobić nieco urządzenie włączające ssanie a mianowicie dołożyć do niego popychacz, który wejdzie w otwór silniczka od regulacji. Popychacz zrobiłem z klucza imbusowego nie mając pod ręką nic lepszego wygląda to tak:
Z powyższego zamontowanie silniczka wynika kolejny problem, linka gazu koliduje z silniczkiem. Wiec przeniosłem cala dzwignie na przeciwna stronę gaźnika i tam zamocowałem, trzeba jednak rowiercić jej prostokątny otwór, aby moc ja ustawić pod odpowiednim katem tak jak jest to na zdjęciu. Nie trzeba jej wówczas jakoś dodatkowo mocować w celu uniknięcia jej obracania po osce, wystarczy ja dobrze dokręcić i jest git, nie trzeba jej dodatkowo mocować.
Pozatym montaż ssania w wersji automatycznej nie nastręcza trudności. Cala reszta jest już znana z porady i wygląda następująco:
Oto kryza z zamontowanym silniczkiem.
A oto już gaźnik na nowej kryzie w całej okazałości.
Jak pewnie zauzważyliscie jest to gaźnik z pneumatycznym otwieraniem 2 przepustnicy. Okazuje się, bowiem ze w przypadku Webera działa ona całkiem sprawnie i otwiera 2 przelot. Wiec taki gaźnik poszedł do testów.
Jak pewnie również zauważyliście, całość nie jest podłączona, bo czekam na wyłącznik ssania, który nabyłem za 10 zł na allegro.
Jak tylko będę go miał zamieszczę instrukcje podłączenia. Wyłącznik pochodzi z nowego POLO.
A TERAZ COS, CO ODKRYŁEM DLA POSIADACZY LPG!!!
Panowie weber daje wręcz rewelacyjna możliwość podłączenia gazu bez stosowania minera. A oto cały pomyśl:
W weberze przedstawionym w suplemencie zastosowano przepustnice 2 przelotu napędzaną pneumatycznie. Podciśnienie do niej pochodzi bezpośrednio z gardzieli 1 i 2 przelotu, ale nie jest doprowadzone do siłownika rurka tylko odlewem zarówno w gaźniku jak i w siłowniku. W odpowiednich miejscach także nawiercone sa gardziele.
Cały problem w założeniu LPG polega na tym żeby kupić 2 gaźniki, z których jeden będzie miał 2 przelot mechaniczny a drugi pneumatyczny, wówczas przerabiamy ten 2 na mechaniczny i zostaje nam wolny „slot” na siłownik podciśnienia z połączeniem z gardzielami…
Wystarczy rozwiercić jeden z kanałów, bo zalozona w niego jest dysza i dorobić zaślepkę z króćcem, do którego podłączymy gaz ale to już pozostawiam pomysłowości posiadaczy LPG. Ale stosując to rozwiązanie będziecie mieli najlepszy mixer, jaki można zastosować w samochodzie. I absolutnie bez spadku mocy!!!
Pozdrawiam wszystkich WEBEROWCOW i do następnego suplementu.
Pozdro for all... KamilW
Całość tekstu w raz z pomysłem przerobki jest autorstwa KamilW, wielkie podziekowania dla NIEGO!!!!
Teksty podkreślone = moje wzmianki i sugestie po przeprowadzeniu Swapa
Rozmowa na temat przeróbki http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=50360" onclick="window.open(this.href);return false;
Porada w wersji *doc http://rapidshare.com/files/3054669/Swa" onclick="window.open(this.href);return false; ... a.zip.html
Informacja dla zainteresowanych Warszawiaków: płaskownik aluminiowy na kryze można kupić w klepie na rogu Srebrnej i Miedzianej. Mnie kosztował 9,30pln
[url]http://rapidshare.com/files/3054669/Swap_gaznika.zip.html[/url]
Ja bym od siebie dodał że moim zdaniem nie zaszkodzi gardła kryzy wypolerować i zrobić średnicy przejściowej między gaźnikiem a kolektorem.
Kryza do 1.3 MH przed polerką i bez śrub montażowych do gaźnika:
.
(jak widać ścięcia nie są jednakowe - to celowo by przesunąć gaźnik w stronę bloku - by otwory na śruby miały trochę odstępu od siebie:) )
Więcej zdjęć i opisu z mojej walki z weberem znaleźć można w temacie dyskusyjnym o swapie.
Przy silniku MH należy wykonać odejście - w przypadku gdy go nie mamy(od pompy do gaźnika , lub w samym gaźniku) - na dojście paliwa dajemy trójnik wraz z odpowiednią dyszą dla powrotu.
Kryza, jak widać na zdjęciu, jest inna niż w 1.6.
Przewody wodne w MH polecam po prostu połączyć kawałkiem rurki i przymocować opaską (albo w inny sposób) do węża od bagnetu oleju.
edit:
Zauważyłem właśnie że udało się Wam wpakować oryginalny dolot. Mówiąc szczerze nie dokonałem dokładnych pomiarów czy się zmieści, na oko po przyłożeniu wyglądało że nie , stąd moje wnioski.
Aktualnie mam dolot z 1.8 16v i jest nieźle, zwłaszcza że mam i stożek.
Dziś udało mi się dorwać na wsi u rodzinki weberka z fiata 1300, czas grzebać z dyszami.
Kryza do 1.3 MH przed polerką i bez śrub montażowych do gaźnika:
.
(jak widać ścięcia nie są jednakowe - to celowo by przesunąć gaźnik w stronę bloku - by otwory na śruby miały trochę odstępu od siebie:) )
Więcej zdjęć i opisu z mojej walki z weberem znaleźć można w temacie dyskusyjnym o swapie.
Przy silniku MH należy wykonać odejście - w przypadku gdy go nie mamy(od pompy do gaźnika , lub w samym gaźniku) - na dojście paliwa dajemy trójnik wraz z odpowiednią dyszą dla powrotu.
Kryza, jak widać na zdjęciu, jest inna niż w 1.6.
Przewody wodne w MH polecam po prostu połączyć kawałkiem rurki i przymocować opaską (albo w inny sposób) do węża od bagnetu oleju.
edit:
Zauważyłem właśnie że udało się Wam wpakować oryginalny dolot. Mówiąc szczerze nie dokonałem dokładnych pomiarów czy się zmieści, na oko po przyłożeniu wyglądało że nie , stąd moje wnioski.
Aktualnie mam dolot z 1.8 16v i jest nieźle, zwłaszcza że mam i stożek.
Dziś udało mi się dorwać na wsi u rodzinki weberka z fiata 1300, czas grzebać z dyszami.
Ostatnio zmieniony ndz lut 24, 2008 18:06 przez Pim, łącznie zmieniany 4 razy.
no ja włąsnie założyłem do mk2 1,6 weberka no i mam problem z gazownią ;/ bo jak włozę do jednej gardzieli 2 węze od gazowni to pali normalnie ale jak podłacze na 2 gardziele to prawie wogle nie pali musze pedał docisnac do konca wtedy pali dopiero ;/ pomóżcie bo nieiwem dlaczego tak sie to dzieje z góry dzieki
- andrew19_86
- Forum Master
- Posty: 1572
- Rejestracja: wt wrz 27, 2005 18:14
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- dj241
- Użytkownik
- Posty: 433
- Rejestracja: ndz kwie 15, 2007 14:14
- Lokalizacja: Knyszyn / Białystok
- Kontakt:
siemka . chlopaki zrobilem swap gaznika z pierburga na Webera
ale dalej mam problem ;/ jak szarpal na 2 biegu przy niskich obrotach i na 3 szedl jak diesel tak jest i nadal ;/ jakie mace pomysly z co z nim jeszcze zrobic ?? zapłon jest ustawiony dobrze , palec i kopułka wymienione . jest to silnik MH .
[ Dodano: 20 Paź 2007 16:54 ]
siemka chlopaki . wykonałem montaż weberka w swojm goferku . zaprezetuje Wam moje rozwiązanie montazu dolotu oraz linki gazu bez koniecznosci wielu przerubek . została zastosowana obudowa od Pierburga z dociętym dystansem ( w mojm przypadku z płyty tekstolitowej ) linka gazu oraz czesc mechanizmu ( ta czesc na ktorej jest linka ) pochodzi rowniez od pierburga
.
Pozdrawiam dj241
ale dalej mam problem ;/ jak szarpal na 2 biegu przy niskich obrotach i na 3 szedl jak diesel tak jest i nadal ;/ jakie mace pomysly z co z nim jeszcze zrobic ?? zapłon jest ustawiony dobrze , palec i kopułka wymienione . jest to silnik MH .
[ Dodano: 20 Paź 2007 16:54 ]
siemka chlopaki . wykonałem montaż weberka w swojm goferku . zaprezetuje Wam moje rozwiązanie montazu dolotu oraz linki gazu bez koniecznosci wielu przerubek . została zastosowana obudowa od Pierburga z dociętym dystansem ( w mojm przypadku z płyty tekstolitowej ) linka gazu oraz czesc mechanizmu ( ta czesc na ktorej jest linka ) pochodzi rowniez od pierburga
.
Pozdrawiam dj241
- dj241
- Użytkownik
- Posty: 433
- Rejestracja: ndz kwie 15, 2007 14:14
- Lokalizacja: Knyszyn / Białystok
- Kontakt:
endoen, jesli chodzi o mnie to bylo ok puki bylo cieplo ) gdy przyszly nizsz temperatury zaczely sie schody ;/ tzn w mojm gazniku cos bylo zje**** z ssaniem .
i wrocilem do znienawidzonego pierburga z czego o dziwo jestem zadowolony
. a z tym co kolega kolumb84 twierdzi iz obudowa filtra pow od gofeka z silnikiem MH sie nei zmiesci nie zgodze sie poniewaz u mnie wraz z nakladka od gazowni wsadzoną pod obudowe smigalo i bylo oki obudowa nie obijala sie o maske
pozdro DJ241
i wrocilem do znienawidzonego pierburga z czego o dziwo jestem zadowolony
. a z tym co kolega kolumb84 twierdzi iz obudowa filtra pow od gofeka z silnikiem MH sie nei zmiesci nie zgodze sie poniewaz u mnie wraz z nakladka od gazowni wsadzoną pod obudowe smigalo i bylo oki obudowa nie obijala sie o maske
pozdro DJ241
mój potworek http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=211569
Dobór dysz i gardzieli znaleźć można w temacie dyskusyjnym.
Zwykle dobiera się dysza powietrzna = 60 + dysza paliwa. Gardziele to przykładowo 23/24 dla silnika 1.3 w 'standardzie' i do tego dysze paliwa 115/125 z odpowiednimi powietrza(choć takie rozmiary ciężko dostać) .
Do 1.6 gardziele 24/26 i dysze paliwa 120/150 choć to jest rozwiązanie na pewno nie optymalne.
Zwykle dobiera się dysza powietrzna = 60 + dysza paliwa. Gardziele to przykładowo 23/24 dla silnika 1.3 w 'standardzie' i do tego dysze paliwa 115/125 z odpowiednimi powietrza(choć takie rozmiary ciężko dostać) .
Do 1.6 gardziele 24/26 i dysze paliwa 120/150 choć to jest rozwiązanie na pewno nie optymalne.
Ostatnio zmieniony pt mar 14, 2008 10:04 przez Pim, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mariusz15
- Użytkownik
- Posty: 375
- Rejestracja: śr maja 02, 2007 16:52
- Lokalizacja: Kol.Drzewce k. Nałęczowa Grupa Lubelska/Irlenda/Larne
- Kontakt:
a jak zrobić jak toś ma na gazie??? wogóle sie da żeby na gazie chodziło??
[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=1843584#1843584]Zapraszam do komentowania MKII by Mariusz15[/url]
[url=http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7afdcaec1d199d5a.html][img]http://images37.fotosik.pl/51/7afdcaec1d199d5a.jpg[/img][/url]
[url=http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7afdcaec1d199d5a.html][img]http://images37.fotosik.pl/51/7afdcaec1d199d5a.jpg[/img][/url]
SWAP PIERBURGA 2E2 I 2EE NA WEBERA by KamilW
Witam, mam parę pytań odnośnie tej przeróbki:
1. Jako że porada istnieje od 4 lat, to jak na dzień dzisiejszy po takim czasie sprawuje wam się ten swap?
2. Czy w wypadku gdy zmienię gaźnik na WEBER'a to mogę zupełnie "wywalić" komputer, czy jest on też odpowiedzialny za inne podzespoły?
Pozdrawiam!
1. Jako że porada istnieje od 4 lat, to jak na dzień dzisiejszy po takim czasie sprawuje wam się ten swap?
2. Czy w wypadku gdy zmienię gaźnik na WEBER'a to mogę zupełnie "wywalić" komputer, czy jest on też odpowiedzialny za inne podzespoły?
Pozdrawiam!
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości