[Fotoporada][VW Bora] - Wymiana końcówki drążka kierowniczeg

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Awatar użytkownika
mssg1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 396
Rejestracja: sob sie 18, 2012 12:23
Lokalizacja: Poznań

[Fotoporada][VW Bora] - Wymiana końcówki drążka kierowniczeg

Post autor: mssg1 » ndz paź 21, 2012 18:09

Poniżej zamieszczam foto poradę dotyczącą wymiany końcówki drążka w VW Bora z 2004 roku 1.9 TDI 101 KM z ASB 5 biegową. Poniżej na rysunku wymieniany element ma numer (1).

Obrazek

Momenty dokręcania:
- nakrętka kontrująca (2) - 50 Nm,
- nakrętka (12) - 45 Nm,
- śruby kół - 120 Nm.

Obrazek

Do pracy będziemy potrzebowali:
- czołówkę z halogenem i nakładką rozpraszającą światło - nie plączą się kable pod nogami i światło zawsze jest skierowane tam gdzie powinno :bajer:
- klucz do kół,
- klucze płaskie otwarte 18 do nakrętki (12), 19 do końcówki drążka (1) oraz 21 do nakrętki kontrującej (2),
- ściągacz mały dwu lub trój-ramienny,
- klucz dynamometryczny,
- klucz nasadowy do nakrętki (12),
- drucianą szczotkę,
- małą wiertarkę z drucianą szczotką,
- płyn RP-90 - stabilizator rdzy,
- WD-40 - dobry na każde mięso :satan:
- podnośnik samochodowy,
- kobyłkę z gumową podkładka pod listwę do lewarka,
- końcówki drążków - B - lewa, A - prawa - wraz z nowymi nakrętkami samokontrującymi się.

0. Zaciągamy ręczny hamulec, wrzucamy bieg a pod tylne koło podkładamy klin - BHP przede wszystkim :helm:
1. Zdejmujemy kołpak i luzujemy śruby trzymające koło.
2. Montujemy lewarek i podnosimy samochód tak aby koło oderwało się od podłoża.
3. Podstawiamy kobyłkę i opuszczamy auto aby część ciężaru auta wzięła na siebie kobyłka - bujamy lekko autem aby sprawdzić stabilność pojazdu.
4. Odkręcamy śruby i układamy je w kolejności tak aby przy montażu każda wróciła w swoje miejsce (w swój gwint w bębnie koła).
5. Zdejmujemy koło i na wszelki wypadek podkładamy je pod auto.
6. Schodzimy pod auto i nakrętkę kontrującą (2) oraz nakrętkę (12) pryskamy RP-90.
7. Kluczem nasadowym luzujemy najpierw nakrętkę (12) a następnie kluczem 19 trzymamy końcówkę drążka a kluczem 21 luzujemy śrubę kontrującą o 1 obrót :grin:

Obrazek

8. Zdejmujemy nakrętkę (12) i mocujemy ściągacz.

Obrazek

9. Wkręcamy śrubę ściągacza tak daleko, aż końcówka wyskoczy ze swojego łoża.

Obrazek

10. Skręcamy końcówkę drążka i liczymy ilość pełnych obrotów aż do jego zsunięcia z drążka kierowniczego. Sprawdzamy czy nowy drążek jest tej samej długości co stary. Jeśli nie to przejażdżka na zbieżność murowana, chociaż po każdej "zabawie" z tym elementem i tak nie zaszkodzi ;]

Obrazek

11. Teraz zajmujemy się łożem końcówki drążka, które najprawdopodobniej jest podrdzewiałe i gwintem drążka kierowniczego.

Obrazek

12. Z grubsza przy użyciu drucianej szczotki usuwamy rdzę z powierzchni łoża i gwintu drążka kierowniczego. Aby zrobić to dokładniej możemy użyć mini wiertarki elektrycznej z małą obrotową szczotką drucianą. Otwór w łożu należy również oczyścić z rdzy. Można to zrobić również małą obrotową drucianą szczotką lub drobnym papierem ściernym na płótnie. Na koniec gwint drążka kierowniczego możemy spryskać WD-40 :grin:

Obrazek

13. Na końcówkę drążka nakręcamy drążek pamiętając o zachowaniu takiej samej ilości pełnych obrotów co przy nakręcaniu jeśli długości drążków nowego i starego są takie same. Jeśli był dłuższy nakręcamy o większą ilość obrotów, jeśli był krótszy to o odpowiednio mniejszą. I tak czeka nas wycieczka na badanie zbieżności dla pewności :] Wkładamy trzpień końcówki drążka w łoże i lekko nakręcamy nową nakrętkę.

Obrazek

14. Dokręcamy nakrętkę kontrującą (2) momentem 50 Nm a nakrętkę (12) momentem 45 Nm.

Obrazek

15. Nakładamy koło na bęben i wkręcamy w odpowiednie gwinty odpowiednio wcześniej ułożone śruby. Końcówki śrub możemy pokryć delikatnie pastą miedzianą.
16. Wyjmujemy kobyłkę i opuszczamy auto.
17. Śruby kół dokręcamy momentem 120 Nm i zakładamy kołpak.

Koniec :okej: Jazda na geometrię. Ci co mają szwagra i z nim naprawiali to piją pifko na miejscu, ci co mają szwagra i nie naprawiali z nim jadą do szwagra na pifko a Ci co nie mają szwagra piją pyfko sami :helm:
Ostatnio zmieniony pn paź 29, 2012 09:49 przez mssg1, łącznie zmieniany 1 raz.


VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]

Awatar użytkownika
Michał_1977
_
_
Posty: 14240
Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
Lokalizacja: Leżajsk
Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM)
Silnik: Zły!
Kontakt:

[Fotoporada][VW Bora] - Wymiana końcówki drążka kierowniczeg

Post autor: Michał_1977 » ndz paź 21, 2012 22:27

Popraw pkt.10 i 13,bo wprowadzasz w błąd i siebie pewnie też w konia zrobiłeś.Otóż,nie każda końcówka drążka jest taka sama.Kupisz nową i może się okazać,że będzie o 2mm krótsza lub dłuższa i co wtedy? Trzeba jechać na tą geometrię,a "pyfko" musi poczekać...
Najprościej jest zmierzyć suwmiarką od osi "jabłka" końcówki do pierwszego zwoju gwintu za nakrętką kontrującą i nową wkręcić tak samo.


:arrow: Zielony GTD-ARL 315HP/615Nm :satan: + Climatronic :zimny: + grzane skóry i inne wodotryski \:D/
Obrazek

Awatar użytkownika
mssg1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 396
Rejestracja: sob sie 18, 2012 12:23
Lokalizacja: Poznań

Re: [Fotoporada][VW Bora] - Wymiana końcówki drążka kierowni

Post autor: mssg1 » ndz paź 21, 2012 22:32

Masz rację. Moje były takie same akurat. Jutro to zweryfikuję i poprawię :] ... Poprawiono ;D


VW Bora, 1.9 TDI, 2004 rok, 101 KM, silnik w wersji ATD, automat, 5-biegowy TIP-TRONIC
Yamashka R6 :]

ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 10 gości