[mk3] wymiana łożyska przedniego

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

mcsym
Forum Master
Forum Master
Posty: 1613
Rejestracja: wt lip 04, 2006 10:18
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

[mk3] wymiana łożyska przedniego

Post autor: mcsym » wt gru 08, 2009 22:52

Witam. Jako że wczoraj golf zmusił mnie do wymiany łożysk przednich, to przy okazji zrobiłem parę zdjęć, bo sam nie mogłem nigdzie znaleźć. Może się komuś przyda.

Poza standardowymi narzędziami, typu klucze nasadowe, płaskie... potrzeba:

- klucz nasadowy 30
- imadło
- duży młotek
- ściągacz do gałek ( można oczywiście wybijać młotkiem, ale nie polecam )

Kupiłem łożyska firmy FAG, które są montowane fabrycznie. Bardzo dobry zestaw, do tego dołączone są nowe zabezpieczenia Sagera, nowe nakrętki śrub mocujących amortyzator, sworzeń dolny, końcówkę drążka.

Obrazek Obrazek

1. Zaczynamy od nakrętki piasty (klucz 30 nasadowy).
2. Następnie odkręcamy i zdejmujemy koło, dźwigamy samochód.
3. Odkręcamy kolejno zacisk, jarzmo, tarczę, osłonę zacisku.

Obrazek Obrazek Obrazek

4. Odkręcamy końcówkę drążka.

Obrazek

5. Wybijamy dolny sworzeń - klucz 17 i wybijamy śrubę, później sworzeń w dół, lub trzy śruby od dołu, chyba 10 i wyciągamy całość z wahacza.

Obrazek

Po wyciągnięciu całej piasty bierzemy ją do imadła.

6. Wybijamy piastę. Zostanie na niej część bieżni łożyska, którą trzeba delikatnie wybić.

7. Wyciągamy zabezpieczenia Sagera (półpierścienie).

8. Wybijamy łożysko. Ja użyłem sporego młotka, przyłożyłem go starych bieżni i uderzałem. Sukcesywnie łożysko wychodziło, ale trzeba było sobie dobrze wszystko ustawić i sporo siły użyć przy wybijaniu.

Obrazek

9. Po wyjściu łożyska wszystko ładnie czyścimy, ja użyłem benzyny.

10. Zakładamy z jednej strony zabezpieczenie Sagera, żeby nam później przy wbijaniu łożysko za daleko nie poszło.

11. Wbijamy łożysko. Ważne, żeby przyłożyć je równo i później, podczas wciskania go dalej szedł cały czas prosto - nie "kantował". Wciskamy aż do momentu, gdy dojdzie do półpierścienia.

Obrazek Obrazek

Na koniec użyłem starego łożyska, żeby docisnąć łożysko do końca.

Obrazek

Na koniec zakładamy drugie zabezpieczenie.

12. Jak już łożysko dobrze siadło, to bierzemy piastę i również wtłaczamy ją do łożyska.

Obrazek Obrazek

13. Zakładamy spowrotem na auto, wszystko w odwrotnej kolejności.

Czas operacyjny: około godzinki, jak wszystkie śruby się łatwo poddają ;) Ja np nie miałem problemu ze sworzniem dolnym, bo go niedawno wymieniałem, ale pamiętam, że bardzo stawiał opór.

Mam nadzieję że się komuś przyda.

Pozdrawiam


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=141210&postdays=0&postorder=asc&start=0]byłe mk3[/url]

Awatar użytkownika
Włochaty
Forum Master
Forum Master
Posty: 1054
Rejestracja: pn sty 22, 2007 13:51
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Post autor: Włochaty » czw gru 10, 2009 21:36

mcsym pisze:5. Wybijamy dolny sworzeń - klucz 17 i wybijamy śrubę, później sworzeń w dół, lub trzy śruby od dołu, chyba 10 i wyciągamy całość z wahacza.
tu radze nie ruszac tych z dolu srub, bo wtedy trzeba na zbierznosc jechac

no i jeszcze nie odkrecac amora od zwrotnicy, bo wtedy trzeba jechac na ustawienie katow



to tylko takie roznice jakie zoabczylem z moimi wymianami lozyska :bigok:

fajna porada, tego tu brakowalao :bigok:



Awatar użytkownika
sHpAaKu
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 667
Rejestracja: wt lis 14, 2006 14:27
Lokalizacja: TOS

Post autor: sHpAaKu » pt gru 11, 2009 15:12

Włochaty, no tak kolega zrobił - 17tka idzie w poprzek sworznia. Wyjął go ze zwrotnicy a nie z wahacza :)

Co do odkręcania zrotnicy od amora to nie wiem czy by mu się w imadło zmieściło wsystko razem, ale tak jak mówisz- kąty mogą polecieć.


Obrazek 171KM / 380Nm

Obrazek

mcsym
Forum Master
Forum Master
Posty: 1613
Rejestracja: wt lip 04, 2006 10:18
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Post autor: mcsym » pt gru 11, 2009 16:02

Włochaty, nie wyobrażam sobie zakładania nowego łożyska mając zwrotnicę skręconą razem z amortyzatorem... już i tak trzeba nieźle manewrować, żeby dobrze oprzeć całość przy wybijaniu i wbijaniu ;)


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=141210&postdays=0&postorder=asc&start=0]byłe mk3[/url]

Awatar użytkownika
Włochaty
Forum Master
Forum Master
Posty: 1054
Rejestracja: pn sty 22, 2007 13:51
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Post autor: Włochaty » sob gru 12, 2009 22:14

sHpAaKu pisze:Włochaty, no tak kolega zrobił - 17tka idzie w poprzek sworznia. Wyjął go ze zwrotnicy a nie z wahacza :)
ja tylko komnetowalem mozliwosci jakie kolega napisal :bigok:

mcsym pisze:Włochaty, nie wyobrażam sobie zakładania nowego łożyska mając zwrotnicę skręconą razem z amortyzatorem... już i tak trzeba nieźle manewrować, żeby dobrze oprzeć całość przy wybijaniu i wbijaniu ;)
ja daje rade, fakt ze to troche manewrow jest ale jjakos jestem przewrazliwony u mnie na punkcie katow :bigok:



Awatar użytkownika
mariachi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 452
Rejestracja: pn mar 05, 2007 16:56
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: mariachi » wt mar 30, 2010 07:17

Ja zawsze odkręcam z amorem, wcale nie jest trudniej, nawet powiem , że jest mi łatwiej manewrować trzymając wszystko za amor a nie za zwrotnicę ;)
i dzięki temu oszczędzam klientowi kosztu geometrii, uważam ,że bo nie ma szans trafić w to samo miejsce z pochyleniem, trafienie idealnie tak jak było to jak wygrana w lotto, poza tym przy lekkiej zmianie pochylenia zmienia się też zbieżność,

Dół odkręciłeś ok , kluczem 17, tam nic się nie przestawi, W miejscu gdzie sworzeń jest przykręcony na 3 śruby są owale i tam nie radzę odkręcać , bo też może się przestawić



mcsym
Forum Master
Forum Master
Posty: 1613
Rejestracja: wt lip 04, 2006 10:18
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Post autor: mcsym » wt mar 30, 2010 14:13

mariachi, można zrobić tak jak mówisz, ale ja i tak nie miałem geometrii, przy okazji wymieniałem sworzeń... więc dla mnie to było bez znaczenia.


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=141210&postdays=0&postorder=asc&start=0]byłe mk3[/url]

Awatar użytkownika
Bolo GTI
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 728
Rejestracja: pn sie 20, 2007 15:50
Lokalizacja: Gryfino

Post autor: Bolo GTI » czw cze 10, 2010 13:22

W komplecie z łożyskiem miałem 2 półpierścienie, a jak zdjąłem piastę, to tam był wsadzony tylko jeden. Trzeba wykorzystać dwa czy jeden to jakaś rezerwa? Jak tak to jak dokładnie powinny być wsadzone? Jeden pod łożysko, drugi na czy jak?


[b][url=http://www.forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=121365&postdays=0&postorder=asc&start=0]VW Golf GTI Edition '95[/url][/b]
[img]http://forum.vwgolf.pl/images/photos/50379c8249a6912743533.jpg[/img]

mcsym
Forum Master
Forum Master
Posty: 1613
Rejestracja: wt lip 04, 2006 10:18
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontakt:

Post autor: mcsym » pt cze 11, 2010 11:23

Bolo GTI pisze:W komplecie z łożyskiem miałem 2 półpierścienie, a jak zdjąłem piastę, to tam był wsadzony tylko jeden. Trzeba wykorzystać dwa czy jeden to jakaś rezerwa? Jak tak to jak dokładnie powinny być wsadzone? Jeden pod łożysko, drugi na czy jak?
jeden półpierścień mocujesz, dobijasz do niego łożysko i potem z drugiej strony montujesz drugi :) muszą być dwa założone ;)


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=141210&postdays=0&postorder=asc&start=0]byłe mk3[/url]

Awatar użytkownika
Bolo GTI
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 728
Rejestracja: pn sie 20, 2007 15:50
Lokalizacja: Gryfino

Post autor: Bolo GTI » pt cze 11, 2010 15:03

No właśnie chyba nie do końca. Patrze w książce to w 2E jest tylko od strony zewnętrznej, od wewnątrz jest kołnierz. W AGG chyba jest tak samo. W AAM są przykładowo dwa. Ktoś jeszcze może się wypowiedzieć? Mi wsadzili tylko zew. i nie wiem czy to jest ok.

Pozdrawiam


[b][url=http://www.forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=121365&postdays=0&postorder=asc&start=0]VW Golf GTI Edition '95[/url][/b]
[img]http://forum.vwgolf.pl/images/photos/50379c8249a6912743533.jpg[/img]

Awatar użytkownika
Włochaty
Forum Master
Forum Master
Posty: 1054
Rejestracja: pn sty 22, 2007 13:51
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Post autor: Włochaty » ndz cze 13, 2010 20:46

Bolo GTI pisze:No właśnie chyba nie do końca. Patrze w książce to w 2E jest tylko od strony zewnętrznej, od wewnątrz jest kołnierz. W AGG chyba jest tak samo. W AAM są przykładowo dwa. Ktoś jeszcze może się wypowiedzieć? Mi wsadzili tylko zew. i nie wiem czy to jest ok.

zwrotnice które mają sworzeń jak w poradzie mają 2 pierścienie, a takie jak ma gti, czyli przykręcany z góry ma jeden pierścień :bigok:



Awatar użytkownika
Vit0
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 81
Rejestracja: wt maja 20, 2008 00:34
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Vit0 » czw lip 15, 2010 13:39

a czy możliwe ze po wymianie łozyska nadal slychac szum, i tarcie? I to podczas jazdy na wprost? Przy hamowaniu pisk sie nasila, slychac go z kazdym obrotem koła.
Mozliwe ze to przez brak ustawienia zbieznosci po wymianie?


[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=181802][img]http://i669.photobucket.com/albums/vv57/da_igual/th_IMG_3710.jpg[/img][/url]
[url=http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=181802]MK3 GTI Edition by Fitolt[/url]

DIGI80
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: pt maja 21, 2010 20:34
Lokalizacja: prawie Toruń:)
Kontakt:

[mk3] wymiana łożyska przedniego

Post autor: DIGI80 » ndz paź 17, 2010 11:10

radzę też mocno przykręcić śrubę na przegób...najlepiej pneumatykiem...albo długa rura na klucz :hmm: zbyt slabe dokręcenie powoduje w szybkim czasie uszkodzenie piasty... i ponowną wymianę łożyska i piasty...



ghostt01
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: śr kwie 21, 2010 00:53
Lokalizacja: Knurów

[mk3] wymiana łożyska przedniego

Post autor: ghostt01 » pt maja 31, 2013 12:24

Witam
gnębi mnie pewna kwestia :
- którą stroną łożysko powinno być skierowane do piasty a którą do przegubu? ( np łożyska febi 08435)


Bieżnia zewnętrzna wygląda identycznie z jednej i drugiej strony, różnica dotyczy bieżni dwurzędowej (wewnętrznej) równią się one powierzchnią styku z piastą lub przegubem jak i uszczelnieniem wewnętrznej części łożyska (poza kolorem :hmm: ), stąd moje pytanie jak prawidłowo wprasować łożysko czy strona ma znaczenie czy też nie?

mając do dyspozycji dwa komplety starych zwrotnic nic nie potrafię wywnioskować w jednym łożysko raz tak raz tak w drugim bieżnie wewnętrzne takie same a różnica w zewnętrznej. Metoda patrz jak było i zrób tak samo w tym przypadku odpada :grrr:



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości