Strona 1 z 8

Mod ŁUKIEGO.

: pt gru 12, 2008 13:14
autor: Wojtek_GR
Parę dni temu zamówiłem pompę u znajomego pompiarza, prosząc o
najlepszą, jaką wygrzebie w swoich zbiorach.
Odbierając pompkę opowiedziałem Łukiemu jakie modyfikację mam na niej
zamiar przeprowadzić.
A. LDA (gruszka) - mod na boostpinie - potwierdził skuteczność.
B. Governor mod - stwierdził, że to samo osiągnę wykręcając śrubę
regulacji maksymalnych obrotów bez niepotrzebnego grzbania się w
sprężynkach pompy.
C. Timing mod (Advance timing mod) - kręcił pompę na maszynie do 3000
rpm (równoważne z 6000 silnika) i pompa do tych obrotów
nadal wyprzedzała kąt wtrysku.
Przy ostatnim - "Timing mod"- podpowiedział:
- kąt wyprzedzenia wtrysku (jego wzrost ze wzrostem rpm) zależny jest
od ciśnienia paliwa w pompie,
- ciśnienie paliwa w pompie zależne jest od prędkości obrotowej pompy
(silnika) i może się bardzo zmniejszyć wraz z czasem pracy pompy
(jej zużyciem),
- ciśnienie regulowane jest zaworem dostępnym na zewnątrz pompy,
:bigok:

Obrazek

Zawór wstępnego ciśnienia pompy (zaznaczony czerwonym kółkiem na
zdjęciu) znajduje się: w przedniej części pompy, po drugiej stronie od
króćca przewodu zasilającego (jego lustrzane odbicie), a jego
wystająca z pompy cześć posiada cylindryczne zagłębienie o średnicy
około 6 mm obniżone o ~ 0,7 do 1,5 mm - to jest element regulacyjny.

UWAGA ! - nie przesadźcie z tym modem, bo trudno wrócić do
poprzedniego ustawienia na tym zaworze !

Narzędzia potrzebne do wykonania modu:
- suwmiarka z głębokościomierzem,
- pobijak fi 6 mm; długość min. 80 mm.,
- lekki młotek.

1. Mierzymy suwmiarką jak głęboko znajduje się element regulacyjny
poniżej powierzchni obudowy zaworu - w standardzie pomiędzy 0,7 a 1,5 mm.
2. Przykładając pobijak (w miarę prostopadle) uderzamy w niego LEKKO
młotkiem (da się wyczuć moment przesunięcia).
3. Wykonujemy ponowny pomiar głębokościomierzem suwmiarki, jak głęboko
wbiliśmy trzpień - proponuje kroki nie większe niż 0,2 mm.
4. Do wozu i test na czarnym. Odczuwalna różnica zaczyna się powyżej
2500 rpm.
5. Jeżeli nic się nie zmieniło - można wbić zaworek o kolejne 0,2 mm.
6. Głośna praca silnika (klekotanie spowodowane zbyt wczesnym
wtryskiem)w zakresie 2000 - 4000 rpm oznacza, że już dosyć
modyfikacjom.
Polecam dokładnie wsłuchiwać się w dźwięk motoru i zaprzestać
"stuku-puku" przy lekko słyszalnej, twardej pracy powyżej 2000
obrotów, bo zaworek nie jest wieczny i powroty do nastawień
fabrycznych są możliwe tylko parokrotnie.

Wyniki na poprzedniej pompie bez LDA :

Przed wbijaniem zaworka (outkat, dawka na +, out-zawór bezpieczeństwa)
- lepszy but, ale ze wzrostem ciśnienia do ponad 1,6 bara.

Po wbiciu zaworka o 1,5 mm (mocno przesadziłem !!!):
- maksymalne ciśnienie turbinki spadło poniżej 1,1 bara,
- osłabło (zanikło) dymienie powyżej 2000 rpm,
- kopniaka, jakiego dostał powyżej 3500, mógłby pozazdrościć niejeden
TDI 130 KM. :-)

: pt gru 12, 2008 18:29
autor: vwolfi
no dobra, więc mod ten powoduje wzrost ciśnienia podawanego paliwa. A jak się wbije za bardzo to jak to wyciągnąć ? Chyba trzeba pompę rozbebeszać. Ciekawe jak się zmienia kąt wtrysku po zmianie ciśnienia, trzeba go później ustawiać, czy ma zostać jak jest? Mocno trzeba w to bić żeby wlazło ?

: pt gru 12, 2008 19:13
autor: arwam
Jak przesadzicie to czeka was wymiana korpusu pompy,
Wiem bo mnie to spotkało jak rzeczony zawór się zaciął i nie chciał się otworzyć.
Po za tym przyśpieszając kąt wtrysku w ten sposób zmieniamy kąt w całym zakresie i zwiększy się spalanie (prawdopodobnie ale nie koniecznie),
Mod ten jest pożyteczniejszy przy odprężonym silniku.
P.S. nie myślałem że ciśnienie w pompie można regulować w ten sposób;
Człowiek uczy się całe życie :blush:

: pt gru 12, 2008 19:32
autor: Wojtek_GR
vwolfi pisze:no dobra, więc mod ten powoduje wzrost ciśnienia podawanego paliwa.
Powoduje wzrost ciśnienia w pompie.
vwolfi pisze:A jak się wbije za bardzo to jak to wyciągnąć ? Chyba trzeba pompę rozbebeszać.
Dlatego pisałem, aby być ostrożnym i nie przegiąć.

Trzeba go wykręcić (nic nie wypada i nie wpada do pompy), delikatnie
przebić w tym samym kierunku i w taki sam sposób, jak podczas modu -
celem wyjęcia tulejki zabezpieczającej, wbić trzpień regulacyjny do
głębokości zmierzonej przed modem, poskładać resztę i wkręcić do
pompy.
Trzpień przez nas przestawiany uszczelniony jest tylko
ciasnym dopasowaniem do obudowy zaworu. Jego parokrotne przebicie w
obu kierunkach rozkalibruje obudowę i zacznie cieknąć lub przestanie
się utrzymywać w ustalonym miejscu.
vwolfi pisze:Ciekawe jak się zmienia kąt wtrysku po zmianie ciśnienia, trzeba go później ustawiać, czy ma zostać jak jest?.
Usłyszysz po zmianie dźwięków wydawanych przez silnik.
Możesz sprawdzić lampą stroboskopową przed modem i po modzie.

Kąt statyczny się nie zmienia. Zmienia się dynamiczny od tych obrotów,
przy których pompa zasilająca przed modem dawała ciśnienie pozwalające
na otwarcie zaworka.
vwolfi pisze:Mocno trzeba w to bić żeby wlazło ?
Niestety, nie posiadam młotka z dżulometrem. :-)
Lekko !!! Małym młotkiem !!!

: pt gru 12, 2008 20:12
autor: arwam
andrew.zbyrko pisze:widziałem coś podobnego na vwdiesel.net, tylko tam wyciągali ten zaworek i cos tam przy nim grzebali, i do tego mierzyli ciśnienie wew pompy w zależności od prędkości obrotowej [na silniku],
Wojtek_GR, rozumiem że do tego zrobiłeś klasycznego timing moda?

Przy fabrycznej długości tłoczka nic to nie da po za tym że pompa wcześniej zacznie przestawiać kąt wtrysku

[ Dodano: 12 Gru 2008 19:14 ]
piori pisze:
Wojtek_GR pisze:Przed wbijaniem zaworka (outkat, dawka na +, out-zawór bezpieczeństwa)
- lepszy but, ale ze wzrostem ciśnienia do ponad 1,6 bara.

Po wbiciu zaworka o 1,5 mm (mocno przesadziłem !!!):
- maksymalne ciśnienie turbinki spadło poniżej 1,1 bara
Wojtek_GR, czy samo przestrojenie dynamicznej zmiany kąta wtrysku powoduje taki spadek ciśnienia? Chodzi o to, że zapłon jest wcześniejszy i paliwo dokładniej zdąży spalić się podczas suwu pracy? Bo inaczej nie umiem sobie tego wytłumaczyć...

Dynamiczne przestawianie kąta wtrysku steruje właśnie ciśnienie w pompie

: pt gru 12, 2008 20:19
autor: piori
arwam pisze:Dynamiczne przestawianie kąta wtrysku steruje właśnie ciśnienie w pompie
Rozumiem, ale czemu ciśnienie turbiny tak znacząco spadło?

: pt gru 12, 2008 20:29
autor: andrew.zbyrko
arwam pisze:Przy fabrycznej długości tłoczka nic to nie da po za tym że pompa wcześniej zacznie przestawiać kąt wtrysku
zgadza sie, tylko po zrobieniu klasycznego timing mod, może zabraknąć ciśnienia do max przesunięcia tłoczka [ten który przestawia dynamiczny kąt wtrysku], tak mi się wydaje :bajer:
ten temat był na vwdiesel przerabiany, były podane ciśnienia jakie pompa powinna mieć po modze, jak znajde to wrzuce.
a tu działanie zaworka i pompa niskiego ciśnienia:
Obrazek

: pt gru 12, 2008 20:30
autor: Wojtek_GR
arwam pisze:Jak przesadzicie to czeka was wymiana korpusu pompy,
Wiem bo mnie to spotkało jak rzeczony zawór się zaciął i nie chciał się otworzyć.
Po za tym przyśpieszając kąt wtrysku w ten sposób zmieniamy kąt w całym zakresie i zwiększy się spalanie (prawdopodobnie ale nie koniecznie),
Mod ten jest pożyteczniejszy przy odprężonym silniku.
P.S. nie myślałem że ciśnienie w pompie można regulować w ten sposób;
Człowiek uczy się całe życie :blush:
Jest jeszcze zawór bezpieczeństwa - kulka wbita w korpus pompy na
pionowej ścianie, jakiś centymetr pod króćcem zasilającym - jeżeli to
miejsce będzie zarośnięte brudem i utlenionym alu ze starości, to ona
nie ma szans na "wystrzelenie".

Przy niskich obrotach wzrost wyprzedzenia jest znikomy.

Spalania nie sprawdzałem, przy dużym wbiciu zaworka - na pewno
wzrośnie.

Przy odprężonym bardzo OK, lecz osobiście traktuję go jako
alternatywę do "Timing mod".

: pt gru 12, 2008 20:40
autor: andrew.zbyrko
Wojtek_GR pisze:lecz osobiście traktuję go jako
alternatywę do "Timing mod".
Jak dla mnie to ten mod bez zrobienia timing mod-u nie ma za bardzo sensu.
mam jeszcze jedno pytanie z wykresów kąta wtrysku silnika SB wynika że wyprzedzenia kąta po ok 4000 obr się zmniejsza, jak to jest mozliwe jak to jest zależne od ciśnienia w pompie, a czym prędkośc obr jest wyższa tym ciśnienie większe????

: pt gru 12, 2008 20:43
autor: arwam
Wojtek_GR pisze:Jest jeszcze zawór bezpieczeństwa - kulka wbita w korpus pompy na
pionowej ścianie, jakiś centymetr pod króćcem zasilającym - jeżeli to
miejsce będzie zarośnięte brudem i utlenionym alu ze starości, to ona
nie ma szans na "wystrzelenie".
To nie jest zaór bespieczeństwa tylko zaślepka otworu technicznego.

: pt gru 12, 2008 20:49
autor: Wojtek_GR
arwam pisze:Przy fabrycznej długości tłoczka nic to nie da po za tym że pompa wcześniej zacznie przestawiać kąt wtrysku
Jeżeli przesadzimy, to wcześniej przestanie go też wyprzedzać, bo skończą
się możliwości przestawiania tłoczka.

P.S. Muszę tą starą pompę rozbebeszyć i rozkminić działanie tłoczka
wyprzedzającego dynamicznie zapłon, zanim cokolwiek napiszę od siebie
o "Timing mod". :-)

: pt gru 12, 2008 21:37
autor: vwolfi
Wojtek_GR z tego co zrozumiałem to na tej pompie nie masz zrobionego timming moda? A dzięki modowi który zaproponowałeś następuje zmiana w momencie kąta wtrysku, tak?

: pt gru 12, 2008 22:27
autor: zaprzal
wszystko pieknie, ale trzeba mierzyc cisnienie w pompie i przesuniecie przestawiacza przy roznych obrotach

: sob gru 13, 2008 00:12
autor: vwolfi
czyli można to zrobic tylko na stole probierczym? A jak pompa w aucie to raczej sie w to nie bawić? Czy można chociaż trochę? :chytry: A jest w ogóle możliwość zmierzenia ciśnienia bez wyjmowania pompy?