[mk3] Wymiana kostki stacyjki

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

jaszczur
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 6612
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 09:34
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

[mk3] Wymiana kostki stacyjki

Post autor: jaszczur » pn mar 17, 2008 00:43

Wymiana kostki stacyjki to dość częsta usterka w golfie. Objawia się najczęściej brakiem prądu przy próbie odpalenia auta lub jeśli odpalił to nie działają światła, wycieraczki, wentylator.
Sposób zaprezentowany przezemnie nie wymaga ściągacza do łożysk lecz góra 30min wolnego czasu :grin:
Co nam będzie potrzebne?? :dol:

Obrazek

1. Zrzucamy wszystkie plastiki

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

2. Wykręcamy i odpinamy AirBag (jeśli posiadamy)

ObrazekObrazek

3. Odkręcamy kierownice pamiętając o odpięciu kostki od taśmy poduszki

ObrazekObrazek

4. Odkręcamy manetki i odłączamy od nich kable

Obrazek

Jako pierwsza schodzi lewa manetka

ObrazekObrazek

A następnie prawa

ObrazekObrazek

5. Ściągamy imobilizer

Obrazek

6. Odkręcamy śrube trzymającą obudowe stacyjki (u mnie palcami się odkręciła) i odpinamy kostke od stacyjki

Obrazek

7. Teraz kładziemy się pod deskę i odkręcamy drążek kierowniczy

Obrazek

Teraz wystarczy wyciągnąć drążek i dostęp do małego wkrętu trzymającego stacyjkę staje się bezproblemowy :)
Na forum dość często pada opinia że podróbki są bardzo felerne i bardzo krótko wytrzymują więc chyba najlepszym wyjściem jest zakup oryginału w ASO w cenie 80-90zł.
Ja jeżdżę jednak na podróbce za 25zł i nie narzekam :satan:
Powodzenia w wymianie :pub:

Foto porada by Dawca_Nerek
Ostatnio zmieniony pn mar 17, 2008 01:21 przez jaszczur, łącznie zmieniany 2 razy.



Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 883
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Post autor: Bednarus » śr cze 18, 2008 20:26

Niedawno też musiałem wymienić kostkę stacyjki. Ponieważ niezbyt uśmiechało mi się odkręcać poduszkę, manetki i kierownicę kombinowałem i wykombinowałem jak to zrobić bez odkręcania tych elementów.
No to po kolei:
1. Patrz punkt 1. w/g porady jaszczur.
2. (W przypadku aut z poduszką powietrzną) Odłączamy akumulator, bo mogą się potem wkraść błędy poduszki i się będzie świecić kontrolka Airbag.
3. Wypinamy wszystkie kostki powpinane do manetek, oraz kostkę na końcu taśmy od poduszki powietrznej.
4. Patrz pkt 5 w/g porady jaszczur (delikatnie małym płaskim śrubokrętem podważmy zatrzaski, jeden z góry, drugi z dołu)

ObrazekObrazek

5. Patrz pkt 6 w/g porady jaszczur
6. Patrz pkt 7 w/g porady jaszczur . Wypadałoby ustawić prosto koła i kierownicę (ja tego nie zrobiłem i po zmontowaniu wszystkiego do kupy musiałem znowu odkręcać drążek kierowniczy, bo jak jechałem prosto to kierownica była lekko skrzywiona).
Teraz można wyciągnąć kierownicę razem z manetkami i drążkiem. W taki oto sposób mamy dojście (trudne bo trudne, ale jest) do śrubki trzymającej kostkę stacyjki (zdjęcie poniżej)

Obrazek

7. Następnie jak najdłuższym (ja użyłem za krótkiego i się lekko męczyłem) cienkim płaskim śrubokrętem z końcówką taką, żeby pasowała do śrubki (mniej więcej z taką końcówką jak na zdjęciu poniżej) odkręcamy ową śrubkę

Obrazek

Należy uważać, aby przy wkładaniu nowej kostki wpasowała się ona do tego dzyndzla co jest w stacyjce i wchodzi do tego otworu na końcu kostki. (Nie zwróciłem na to uwagi i musiałem drugi raz odkręcać tą śrubkę, bo nie mogłem przekręcić stacyjki)

Powodzenia
Ostatnio zmieniony pn wrz 17, 2018 10:15 przez Bednarus, łącznie zmieniany 5 razy.



Awatar użytkownika
micky
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 865
Rejestracja: ndz wrz 18, 2005 20:17
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: micky » śr cze 18, 2008 20:59

Ludzie! Moim zdaniem punkt pierwszy i najwazniejszy podczas grzebania przy elementach pirotechnicznych w samochodzie to bezwarunkowe odlaczenie zasilania (akumulatora) i odczekanie na samoczynne rozladowanie sie kondensatorow. Dopiero wtedy mozna zaczac zabawy z poduszka. Unikniemy rowniez bledow poduszki powietrznej ktore pozniej trzeba wykasowac VAGiem.



Gitner
VW Baron
VW Baron
Posty: 3209
Rejestracja: śr lis 03, 2004 21:07
Lokalizacja: Z tłumu
Auto: Szukam... i NC700X

Post autor: Gitner » pn lip 14, 2008 17:14

W week wymienialem stacyjke i kostke. Zdjalem kiere, manetki, odpinam wtyczke z kostki stacyjki. Nastepnie 2 otwory w obudowie stacyjki, po wyciagnieciu stacyjki srubokret w do srodka obudowy stacyjki i w kostke (srubokret musi lekko przejsc przez pierwszy otwor i zaprzec sie na kostce), jedno uderzenie i kostka lezy na dywaniku. Dalej male lusterko od tylu obudowy i wykrecamy srubke. Wkladamy nowa kostke na wcisk, srubke do skrzynki z narzedziami :) do kostki wpinamy wtyczke ktora ma swoje zatrzaski na obudowie stacyjki i jednoczesnie trzyma kostke w obudowie :)


2004 - 2010 był MK3 Variant . . . od 2010 jest Variant służbowy . . .
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!

pprzyjemny
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 1
Rejestracja: ndz gru 09, 2007 12:29
Lokalizacja: Aberdeen Szkocja

Post autor: pprzyjemny » sob wrz 20, 2008 22:45

Witam witam

Posiadam golf mk3, myslalem ze padla u mnie kostka ale nie. po rozkrecenu okazalo sie ze to jednak urwana blokada kierownicy powodowala ze nie moglem uruchomic silnika. Szkoda ze sie o tym dowiedzialem po tym jak kupilem kostke :).

Metoda opisana przez Bednasus rzczywiscie jest szybsza i sprawniejsza, tylko trzeba pamietac o wylaczeniu akumulatora przed odlaczeniem poduszki powietrznej.

Pozdrawiam serdecznie P.


Szerokiej drogi
Pozdrawiam
www.pdi-uk.net

PaulAdmin

Post autor: PaulAdmin » ndz wrz 20, 2009 13:23

Potwierdzam, nie trzeba zdejmować ani kierownicy ani manetek. Wystarczy odkręcić dwie śruby.. jedną przy stacyjce (13) i jedną na samym dole kolumny (2x13). Wtedy wyjmujemy całą kierownicę z drążkiem kierowniczym. Później musimy odkręcić tą małą śrubkę trzymającą kostkę stacyjki. Polecam przy tym zagiąć śrubokręt bo ni drut tam się nie chce normalnie zmieścić.

(WERSJA BEZ PODUSZKI I IMMOBILISERA)



Awatar użytkownika
eXtra69
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 78
Rejestracja: ndz lis 29, 2009 18:43
Lokalizacja: Lędziny
Kontakt:

Post autor: eXtra69 » czw gru 10, 2009 20:07

witam mam problem chcialem wymienic kostke ... powypinalem wszystko sruby przy stacyjce i krzyżaku na dole w pedałach odkrecone ... a drazka dalej nie moge wyciagnac ... co tam trzyma ... ??

[ Dodano: 11 Gru 2009 01:00 ]
tak dodając ze śrubę od przekładni kier. na dole należy wyjąc to wszystko poszło sprawnie :) :bigok: :)



Awatar użytkownika
bialko1991
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2995
Rejestracja: wt lip 11, 2006 13:38
Lokalizacja: Ciechanowiec Warszawa
Kontakt:

Post autor: bialko1991 » pn lut 01, 2010 19:25

troche odgrzeje kotleta..
a na czym polega uszkodzenie tych kostek? coś w ich wnętrzu ulega uszkodzeniu, czy po prostu wsuwki nie stykają? sprawdzał ktoś ?



Awatar użytkownika
Bednarus
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 883
Rejestracja: pn maja 23, 2005 17:33
Lokalizacja: PZL
Kontakt:

Post autor: Bednarus » śr lut 03, 2010 17:54

Ja swoja kostke po wymianie rozebralem i wydaje mi sie, ze styki w srodku sie wycieraja. Ale tak do konca nie moglem tego zdiagnozowac, bo po otwarciu kostki wylecialo z niej pelno sprezynek i blaszek i ciezko bylo ocenic co z czym sie styka i jaka sprezynka to dociska badz odpycha.



Laketahoe
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: pt lut 19, 2010 20:24
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Laketahoe » sob lut 20, 2010 12:08

Witam wszystkich. Jestem tu nowy, więc podłączę się do tematu bo potrzebuję pomocy właśnie na temat wymiany kostki.
Zabrałem się za wymianę kostki wg sposobu opisanego przez Bednarusa.
Odkręciłem śrubę zrywalną, odkręciłem śrubę na wieloklinie przy pedałach i wysunąłem całą kierownicę. Gdy chciałem to wszystko złożyć do kupy, pojawił mi się mały problem. No nie taki mały.
Samochód ma regulację wysokości kierownicy, i dźwignia którą się opuszcza żeby wyregulować wysokość, opadła na dół. Nie da się jej ponieść do góry. To po pierwsze.
Po drugie. Cała kolumnaz drugiej strony (na dole) oparta jest na wałku na którym pracują również pedały sprzęgła i hamulca. Kolumna tam, powinna wejść w taki wpust i na tym wałku obracać się, kiedy od strony kierowcy reguluje się jej wysokość.
Niestety kolumna wysunęła mi się z tego wałka (wpustu) jakieś 3 cm, i wpust nie trafia do końca. Więc dół kolumny kierowniczej lata - ma luz.
Nie wiem jak wepchnąć to spowrotem do końca, bo cała kolumna od strony kierowcy jest przynitowana a nie przykręcona (przynajmniej według mnie).
Czy ktoś wie, jak rozwiązać taki problem? Będę wdzięczny za pomoc.



Awatar użytkownika
takos
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 280
Rejestracja: sob mar 14, 2009 16:20
Lokalizacja: Stegna

Post autor: takos » pt lut 26, 2010 16:08

a ja uwazam ze wszyscy to jakos po chinsku robicie...


Mam warsztat samochodowy, i od wjechana samochodem na warsztat do wyjechania nim z warsztatu zajmuje 15 min. poprostu wprawa.

Jak bede nastapnym razem wynienial kostke to zrobie zdjecia, narazie posluze sie zdjeciami kolegow.

Robimy wszystko tak jak opisane wyzej, ale zamiast odkrecac drazek kierowniczy, uzywamy klucza (chyba 24, nie jestem pewny. Ja mam do tego specjalny sciagacz) i sciagacza, jak na rysunku.
Obrazek
Obrazek

sciagamy taka frezowana tulej, sprezyne, i mozemy wyciagnac cala stacyjke bez naruszania drazka kierowniczego. chyba prostrze od odkrecania drazka.

Pozdrawiam


(\X/)

Awatar użytkownika
bialko1991
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2995
Rejestracja: wt lip 11, 2006 13:38
Lokalizacja: Ciechanowiec Warszawa
Kontakt:

Post autor: bialko1991 » pt lut 26, 2010 18:09

takos, ale ta porada jest dla userów, którzy nie posiadają sciągacza :)



Awatar użytkownika
miś fazi
_
_
Posty: 6627
Rejestracja: ndz cze 11, 2006 13:01
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: miś fazi » pt lut 26, 2010 20:27

A ja mam pytanie do autora porady , czyli kolegi JASZCZURA , na fotce która pokazuje pedały , na kolumnie kierowniczej w miejscu krzyżaka jest pokazana osłona plastikowa mocowana na dwie plastikowe zatyczki , a między tą osłoną a wspornikiem pedałów jest widoczna druga część plastikowej osłony , i teraz moje pytanko czy ktoś ma może numer katalogowy tej osłony , bo nigdzie nie mogę tego znaleźć , a u mnie tego brak i chciałem to dokupić , wygląda to na oryginał a nie samoróbkę więc numer powinien tam być , jeśli ktoś ma albo wie , to bardzo proszę o pomoc



Awatar użytkownika
1 6 D
_
_
Posty: 1950
Rejestracja: śr sie 18, 2004 09:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: 1 6 D » pt lut 26, 2010 23:13

miś fazi, to będzie ten element ale to chyba nie wszystko, bo drugi plastik chyba jest na wałku
Obrazek



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości