[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
no ja akurat z elektromagnesem też problemów nie miałem, nie mniej śruby na krzyżak to średnio trafione rozwiązanie. Poruszany był temat wymiany szczotek na nowe, zamiast całego szczotko trzymacza można by po przewiercać otwory i założyć zwykłe skręcane zaciski do kabli jak np. w kontaktach elektrycznych i podobnych ustrojstwach , wiadomo że nie puści, z lutowaniem różnie, w razie problemów znów cała robota z rozbieraniem rozrusznika, pozdrawiam
mój Goferek:) http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=437823
-
- Ma gadane
- Posty: 171
- Rejestracja: śr cze 20, 2012 18:34
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
Czy ten poradnik nada sie do smarowania i czyszczenia rozrusznika w mk4 ajm? Czy tam jest zupelnie inny rozrusznik?
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
pytałem tutaj o to i się nei dowiedziałem, a że zima przyszła - garażu nei mam to odpuściłem...kamikadzebm pisze:mk4 ajm
Grzana multifunkcja, FIS, Delta 6 + USB w łokciu, Fotochrom z kompasem, Pikowana deska, PDC
ThermoTop E, Xen, Gwint, 312 heble, Thule, mało mocy, dużo rdzy i trochę zadrapań...
ThermoTop E, Xen, Gwint, 312 heble, Thule, mało mocy, dużo rdzy i trochę zadrapań...
-
- Forum Master
- Posty: 1556
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 16:43
- Lokalizacja: okolice Częstochowy
Re: [FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
Witam, tak nada się ta porada, nie mówię, ze jest dokładnie tak samo, ale na pewno podobnie.kamikadzebm pisze:Czy ten poradnik nada sie do smarowania i czyszczenia rozrusznika w mk4 ajm? Czy tam jest zupelnie inny rozrusznik?
kamikadzebm i owies śmiało możecie działać w tym kierunku.
Pozdrawiam.
Tomek
Re: [FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
DaroS pisze:Porada ta ma na celu poprawe pracy rozrusznika.
Gdy rozrusznik zaczyna gorzej krecic, ma wieksze problemy z rozruchem silnika to prawdopodobnie jest mocno w srodku zabrudzony lub szczotki zaczynaja sie konczyc.
Operacja "reanimacji" rozrusznika zostala wykonana na silniku benzynowym i diesla. W obu byly podobne objawy czyli utrudniona praca rozrusznika z powodu brudu oraz braku smarowania na panewkach i mechanizmach. Jak wiadomo diesel potrzebuje dobry rozruch by motor odpalil dlatego w przypadku diesla byla bardzo duza roznica. Rozrusznik po oczyszczeniu i smarowaniu duzo szybciej krecil silnikiem i w efekcie silnik diesla szybciej zapalal.
Podczas rozbierania nalezy zaznaczyc sobie w ktora strone sa poskladane poszczegolne czesci by podczas skladanie zalozyc je w wlasciwej pozycji.
Do czyszczenia i smarowania beda potrzebne nastepujace narzedzia:
- srubokret krzyzak
- klucz 8
- klucz 13
- smar
- oliwiarka
- rozpuszczalnik
- pedzelek x2
- czysta szmata
FAQ zostal zrobiony na podstawie rozrusznika z Golfa3 1.9TDI o kodzie AFN 110KM.
Na wstepie na szybko opis czesci rozrusznika by wiadomo bylo o czym mowa:
1. Czysczenie rozrusznika z zewnatrz.
Zanim zostanie wyciagniety rozrusznik nalezy odlaczyc akumulator.
Po wyciagnieciu rozrusznika z auta prawdopodobnie caly rozrusznik bedzie upackany itp wiec nalezy oczyscic go z wszelakiego brudu:
2. Rozbieranie, czyszczenie i smarowanie.
Zabieramy sie za rozebranie mechanizmu na czynniki pierwsze:
- kluczem 13 nalezy odkrecic nakretke co laczy zasilanie z elektromagnesem do rozrusznika:
- odkrecamy srubokretem krzyzowym sruby aby wyciagnac elektromagnes od korpusu rozrusznika:
- a nastepnie wyciagamy elektromagnes i tloczek:
- tutaj raczej duzo brudu nie bedzie a jak juz to czyscimy wszystko co sie da do czysta a nastepnie smarujemy niewielka iloscia gestego smaru ucho od tloczka:
3. Rozbieranie mechanizmu rozrusznika.
Po wyciagnieciu elektromagnesu przchodzi kolej na rozebranie reszty rozrusznika.
- odkrecamy dwie sruby kluczem 8:
- nalezy odkrecic nasadke pod ktora jest tuleja i oska rozrusznika by te czesci dokladnie wyczyscic:
- wyciagamy dlugie sruby by mozna bylo wyciagnac tylnia czesc rozrusznika od korpusu:
- gdy mamy rozpolowiony rozrusznik wyciagamy z obudowy wirnik z szczotkotrzymaczem:
- rozbieramy przekladnie planetarna na czesci pierwsze by uzyskac taki oto efekt:
- tak wyglada rozebrany rozrusznik:
4. Czyszczenie.
Kolejnym etapem jest czyszczenie wszystkiego z brudu. Najlepiej zanuzyc na pare minut w rozpuszczalniku a nastepnie malym pedzelkiem dokaldnie wyczyscic kazda czesc mechaniczna.
W miedzy czasie gdy "wnetrznosci" sie mocza w rozpuszczalniku czyscimy szczotkotrzymacz, komutator oraz trybo na osce wirnika z brudu. Warto przyjrzec sie szczotkom czy nie nadaja sie do wymiany:
- czyscimy obudowe z magnesami w srodku:
5. Smarowanie.
Gdy wszystkie czesci beda oczyszczone zabieramy sie za smarowanie.
- smarujemy oske o ktora opiera sie dzwingnia nr 16 oraz miejsce gdzie ta dzwignia porusza sprzegielko jednokierunkowe nr 15:
- smarujemy olejem oske sprzegielka jednokierunkowego ktora wysuwa sie z korpusu:
- smarujemy wewnatrz tryba oske oraz zamykamy to szczelnie pokrywka:
- po wlozeniu wirnika z szczotkotrzymaczem do obudowy smarujemy oske wirnika i zakladamy pokrywe:
- zakladamy zabezpiecznie, smarujemy wnetrze nasadki i skrecamy:
- smarujemy oski przekladni planetarnej oraz lozyska ktore zakladamy na oski:
- smarujemy smarem trybo i zakladamy je do przekladni planetarnej:
- smarujemy panewke a nastepnie zakladamy plastikowa pokrywe:
- gdy mamy juz poskladana przekladnie smarujemy trybo na osce wirnika i skladamy rozrusznik:
6. Skladanie rozrusznika w jedna calosc.
- w odwrotnej kolejnosci jak rozbieralismy skrecamy obudowe z korpusem oraz w odwrotnej kolejnosci jak byl wyciagany elektromagnes zakladamy go, laczymy zasialnie (zanim przykrecimy srubke czyscimy zacisk i smarujemy go wazelina techniczna) rozrusznika az w efekcie zobaczym tak poskladany rozrusznik:
Podczas zakladania rozrusznika do samochodu warto oczyscic kabel zasilajacy rozrusznik oraz przesmarowac go niewielka iloscia wazeliny technicznej.
Miałem problem z rozrusznikiem bo rano kręcił jakby ktoś mu siłę odebrał a aku jest nowiutkie Golf mk4 1.9 tdi PD 131KM 2004 r .
Wyjąłem wykonałem następujące czynności jak tu kolega opisuje w poście.
Koledzy teraz to startuje jak odrzutowiec jest poprawa w 200% naprawdę warto skorzystać .
Jestem zadowolony
- JenoBabinicz
- Nowicjusz
- Posty: 45
- Rejestracja: śr lut 08, 2012 13:48
- Lokalizacja: KARCZMISKA
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
Hameryki nie odkryłem ale może mniej doświadczonym pomoże to czego ja się nauczyłem psując swój rozruch
dodatkowo dodając foty;)
Na początek dobry materiał, może komuś się przyda http://www.youtube.com/watch?v=mJM2veUNBc0,
Mój rozrusznik niby działał, ale wystarczyła temperatura bliska zeru i było chełtanie, być może po części
to wina baterii ale wydawało się że rozruch też ma coś na sumieniu.
no to rozebrałem:)
Silnik ALH, dla pewności podparłem ale wydaje mi się że nie było potrzeby. ogólnie to kanał bardzo mi pomógł,
bo jedna z dwóch mocujących śrub dostępna tylko od dołu.
Zacząłem jednak od wyjęcia aku, zdjęcia uchwytów trzymających go i odkręcenia podstawki pod aku.
Pokazuje nam się wtedy ładny widok od góry ale trzeba jeszcze zdjąć klamrę spinającą przewody
(zsuwa się ją z metalowej łychy, którą następnie trzeba odkręcić bo mocno przeszkadza).Wtedy mamy dobre dojście od góry możemy odkręcić + i przewód od kluczyka odkręcić dwie główne śruby i wyjąć rozrusznik. Dobrze polać jakimś środkiem penetrującym. Ja używałem MOS2 i powiem że bardzo pomógł, każda śruba poszła bez problemu no poza jedną mocującą elektromagnes ale ta była tak wyżarta że się nie dziwię. Trochę siły trzeba przyłożyć i z torxa zrobiło się kółko, a takich kluczy chyba nie produkują
Mój rozrusznik po wyjęciu:
Jak widać syfu bardzo nie było i szczotki też w miare, ale jak już rozkręciłem to wszystko pomyłem, łożyska w oleju a na reduktor i sprzęgło trochę smaru. Wymieniłem tylko 2 tulejki bo nie wiedziałem jak zdjąć tą przy reduktorze :/ założyłem nowy szczotkotrzymacz i skręciłem. Warto sprawdzić czy działa przed przykręceniem
Przy zakładaniu zobaczyłem jeszcze jedną ciekawą rzecz:
czyli stopiony kabel od stacyjki, rynienka w której były kable też przytopiona, i teraz moje pytanie do kolegów co z tym zrobić, izolować miejscowo czy może odciąć to co widać i dosztukować nowy czy wymienić cały kabel?
Ciekawe co mogło spowodować że kabel aż tak się stopił, tam chyba nie powinno być dużego prądu?
Pzdr
P.S. Porada świetna a poprawa po czyszczeniu conajmniej o 100% mimo że rozruch był w dobrym stanie a jedyne co zauważyłem to spory luz na wymienionych tulejkach.
Pozdrawiam i namawiam do czyszczenia, kręci jak szalony
dodatkowo dodając foty;)
Na początek dobry materiał, może komuś się przyda http://www.youtube.com/watch?v=mJM2veUNBc0,
Mój rozrusznik niby działał, ale wystarczyła temperatura bliska zeru i było chełtanie, być może po części
to wina baterii ale wydawało się że rozruch też ma coś na sumieniu.
no to rozebrałem:)
Silnik ALH, dla pewności podparłem ale wydaje mi się że nie było potrzeby. ogólnie to kanał bardzo mi pomógł,
bo jedna z dwóch mocujących śrub dostępna tylko od dołu.
Zacząłem jednak od wyjęcia aku, zdjęcia uchwytów trzymających go i odkręcenia podstawki pod aku.
Pokazuje nam się wtedy ładny widok od góry ale trzeba jeszcze zdjąć klamrę spinającą przewody
(zsuwa się ją z metalowej łychy, którą następnie trzeba odkręcić bo mocno przeszkadza).Wtedy mamy dobre dojście od góry możemy odkręcić + i przewód od kluczyka odkręcić dwie główne śruby i wyjąć rozrusznik. Dobrze polać jakimś środkiem penetrującym. Ja używałem MOS2 i powiem że bardzo pomógł, każda śruba poszła bez problemu no poza jedną mocującą elektromagnes ale ta była tak wyżarta że się nie dziwię. Trochę siły trzeba przyłożyć i z torxa zrobiło się kółko, a takich kluczy chyba nie produkują
Mój rozrusznik po wyjęciu:
Jak widać syfu bardzo nie było i szczotki też w miare, ale jak już rozkręciłem to wszystko pomyłem, łożyska w oleju a na reduktor i sprzęgło trochę smaru. Wymieniłem tylko 2 tulejki bo nie wiedziałem jak zdjąć tą przy reduktorze :/ założyłem nowy szczotkotrzymacz i skręciłem. Warto sprawdzić czy działa przed przykręceniem
Przy zakładaniu zobaczyłem jeszcze jedną ciekawą rzecz:
czyli stopiony kabel od stacyjki, rynienka w której były kable też przytopiona, i teraz moje pytanie do kolegów co z tym zrobić, izolować miejscowo czy może odciąć to co widać i dosztukować nowy czy wymienić cały kabel?
Ciekawe co mogło spowodować że kabel aż tak się stopił, tam chyba nie powinno być dużego prądu?
Pzdr
P.S. Porada świetna a poprawa po czyszczeniu conajmniej o 100% mimo że rozruch był w dobrym stanie a jedyne co zauważyłem to spory luz na wymienionych tulejkach.
Pozdrawiam i namawiam do czyszczenia, kręci jak szalony
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
Cieszę się, że moja porada jest przydatna.
Golf 2 1.6D - sama frajda, Golf 1.8GL AAM - niezawodny
Passat B5 1.9 AHH 0.216 GT1749V/VA ECU 012AH
Corrado G60+ 205Ps 267Nm
A4 B6 1.9 TDi Avant Quattro x2
A8 D3 4.2 TDi BVN Quattro
Passat B5 1.9 AHH 0.216 GT1749V/VA ECU 012AH
Corrado G60+ 205Ps 267Nm
A4 B6 1.9 TDi Avant Quattro x2
A8 D3 4.2 TDi BVN Quattro
- arielo87
- Ma gadane
- Posty: 169
- Rejestracja: śr mar 28, 2007 16:01
- Lokalizacja: Iwięcino/Koszalin
- Kontakt:
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
w poscie kolegi JenoBabinicz w przedostatnim poscie, na tym zdjęciu gdzie widać koło zamachowe (nr 5 bodajże) widać w korpusie silnika widać jeszcze jedną tulejkę. Rozrusznik mam taki sam i wiem jak się, za niego zabrac, ale czy tą tulejkę w bloku silnika też trzeba wymienić?
O:o===vw===o:O
- jasiek21
- Gadatliwa bestia
- Posty: 672
- Rejestracja: pn lis 13, 2006 13:01
- Lokalizacja: Pszów / Karczów
- Kontakt:
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
a więc tak tulejkę najlepiej wyciągnąć gwintownikiem.
A co do konieczności wymiany, to w tego typu rozruszniku nic się nie wysuwa, więc jej nie trzeba wymieniać.
A co do konieczności wymiany, to w tego typu rozruszniku nic się nie wysuwa, więc jej nie trzeba wymieniać.
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/228972.html][img]http://images.spritmonitor.de/228972.png[/img][/url]
- arielo87
- Ma gadane
- Posty: 169
- Rejestracja: śr mar 28, 2007 16:01
- Lokalizacja: Iwięcino/Koszalin
- Kontakt:
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
No właśnie wysuwa się Jak inaczej rozrusznik zazębi się z kołem zamachowym? To pytanie retoryczne Też zabieram się do wymiany kompletu tulejek w swoim rozruszniku bo kręci na zimnym jakby chciał a nie mógł, ale zastanawia mnie sens istnienia tej tulejki w kadłubie. Miałem wcześniej golfa 1 i 3 i tam w obu przypadkach ośka rozrusznika była na stałe umieszczona w bloku silnika co wyjaśnia konieczność jej stosowania, a w moim ALH jest dokładnie tak jak u kolegi JenoBabinicz.jasiek21 pisze:to w tego typu rozruszniku nic się nie wysuwa
Nie wiem tylko czy u mnie też, ale na jego zdjęciach nie widać śladu coby dochodziło do kontaktu tulejki w bloku z tym "kapslem" na zębatce rozrusznika w momencie dosunięcia do koła zamachowego. I bądź tu mądry po ki grzyb ona tam siedzi...
O:o===vw===o:O
-
- Forum Master
- Posty: 1556
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 16:43
- Lokalizacja: okolice Częstochowy
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
Witam, to może ja się wtrącę, jeśli masz taki rozrusznik jak tu pokazany, to ta tulejka jest nie potrzebna.
Może wcześniej był taki do którego była potrzebna ta tulejka, ale ktoś wcześniej zmienił na obecny. Z tego co się dowiedziałem to występowały cztery rodzaje rozruszników.
Pozdrawiam.
Może wcześniej był taki do którego była potrzebna ta tulejka, ale ktoś wcześniej zmienił na obecny. Z tego co się dowiedziałem to występowały cztery rodzaje rozruszników.
Pozdrawiam.
Tomek
- arielo87
- Ma gadane
- Posty: 169
- Rejestracja: śr mar 28, 2007 16:01
- Lokalizacja: Iwięcino/Koszalin
- Kontakt:
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
Pochwale się - jestem po regeneracji rozrusznika i w końcu kręci jak głupi. Nie robiłem zdjęć, czego teraz bardzo żałuje bo na pewno komuś by się przydało, mianowicie doszedłem jak rozebrać rozrusznik na części pierwsze łącznie z bendiksem. To jak wymienić małe tulejki jest bardzo ładnie opisane w tym poście, ale nie znalazłem nigdzie opisu wymiany dużej tulejki, tej na ośce wysuwającej się zębatki.
Otóż - po rozebraniu stojana i odkręceniu elektromagnesu zostaje nam górna część, z której za cholerę nie chce sam wyskoczyć ten wysuwający się element i dźwigienka. Musimy podeprzeć obudowę gdzieś na imadle/stole za tą część gdzie jest przykręcony elektromagnes,mechanizm w środku musi swobodnie wisieć. Bierzemy kołka i młotek albo młotka plastikowego i trzeba parę razy dobrze przylutować w zębatkę od góry. Zębatka powinna się nieco wcisnąć ( i może nawet przekosić ). Wtedy odwracamy wihajster ( przekładnią planetarną do góry) i pukamy parę razy w środek tak żeby wałek z zębatką ponownie wyszedł. Wałek z zębatką powinien wyjść z takim metalowym pierścieniem ograniczającym na zębatce. Pierścień podważamy śrubokrętem, ściągamy i teraz już swobodnie (ponownie) wyciągamy cały wał z obudowy. Naszym oczom ukazuje się duża, metalowo-polimerowa tulejka. Wybijamy ją od góry ( do środka korpusu) i nową wbijamy od środka. Nie da się inaczej. Ja użyłem klucz nasadkę nr 21. Składając rozrusznik, musimy zwrócić uwagę, czy wał z zębatką obraca się swobodnie w nowej tulejce. Ja swoją musiałem delikatnie oszlifować bo bardzo ciężko się obracało i wał nie chował się sam. Pamiętamy o założeniu metalowego pierścienia na zębatkę i cieszymy się z elegancko wyremontowanego rozrusznika
Otóż - po rozebraniu stojana i odkręceniu elektromagnesu zostaje nam górna część, z której za cholerę nie chce sam wyskoczyć ten wysuwający się element i dźwigienka. Musimy podeprzeć obudowę gdzieś na imadle/stole za tą część gdzie jest przykręcony elektromagnes,mechanizm w środku musi swobodnie wisieć. Bierzemy kołka i młotek albo młotka plastikowego i trzeba parę razy dobrze przylutować w zębatkę od góry. Zębatka powinna się nieco wcisnąć ( i może nawet przekosić ). Wtedy odwracamy wihajster ( przekładnią planetarną do góry) i pukamy parę razy w środek tak żeby wałek z zębatką ponownie wyszedł. Wałek z zębatką powinien wyjść z takim metalowym pierścieniem ograniczającym na zębatce. Pierścień podważamy śrubokrętem, ściągamy i teraz już swobodnie (ponownie) wyciągamy cały wał z obudowy. Naszym oczom ukazuje się duża, metalowo-polimerowa tulejka. Wybijamy ją od góry ( do środka korpusu) i nową wbijamy od środka. Nie da się inaczej. Ja użyłem klucz nasadkę nr 21. Składając rozrusznik, musimy zwrócić uwagę, czy wał z zębatką obraca się swobodnie w nowej tulejce. Ja swoją musiałem delikatnie oszlifować bo bardzo ciężko się obracało i wał nie chował się sam. Pamiętamy o założeniu metalowego pierścienia na zębatkę i cieszymy się z elegancko wyremontowanego rozrusznika
O:o===vw===o:O
- maksio78
- Mały gagatek
- Posty: 64
- Rejestracja: sob paź 27, 2012 13:12
- Lokalizacja: Piaseczno k/Warszawy
[FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
a jak jest to w 1.8t AGU? Łatwo jest wyjąć rozrusznik? kanału nie mam.
- arielo87
- Ma gadane
- Posty: 169
- Rejestracja: śr mar 28, 2007 16:01
- Lokalizacja: Iwięcino/Koszalin
- Kontakt:
Re: [FAQ] Czyszczenie i smarowanie rozrusznika
Nie powinno być większego problemu niż jak w innych silnikach. W swoim wyciągnąłem rozrusznik w 10 min bez kanału i podpierania silnika. Na pewno musisz wyciągnąć akumulator i podstawę.maksio78 pisze:a jak jest to w 1.8t AGU? Łatwo jest wyjąć rozrusznik? kanału nie mam.
O:o===vw===o:O
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości