Informacje na temat przepływomierza
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
Informacje na temat przepływomierza
źródło http://www.a4-klub.pl
dokładnie ten temat http://www.a4-klub.pl/smf/index.php/topic,4717.0.html
autor pre_pl
Przepływomierz
Bardzo często określany jako LMM lub MAF.
MAF = Mass Air Flow sensor
LMM = Luftmassenmesser
VAG kod = G70
Urządzenie to jest umieszczone w każdym silniku zaraz za filtrem powietrza :
Informację o zasysanym powietrzu przetwarza na odpowiednie napięcie, sygnał ten ECU odczytuje i na jego podstawie potrafi zadać odpowiednia
ilosc paliwa to wtrysnięcia oraz moment zapłonu.
Wszystko to się odbywa na zasadzie wychładzania czujników (lub rezystorów) przez wpadajace powietrze.
W silnikach sa stosowane przepływomierze firmy Bosch i Pierburg. W tej chwili jest cała masa produktów produkowanych przez chinczykow (allegro)
za niewielkie pieniadze (100-200zł)
Jednym z typów LMM jest przepływomierz tak zwany "hot-wire" (Pierburg). Jest to 'goracy drut' zrobiony z platyny, podgrzewany stale do tej samej temperatury
(120-130 stopni C powyzej temperatury otoczenia). Powietrze schładza drucik i poprzez podniesienie pradu płynacego przez niego, komputer stara się utrzymać
jego domyślna temperaturę, wynikiem jest oczywiście sygnał napięcia (proporcjonalny do danego pradu). Inaczej mówiac, masa przepływajacego powietrza
jest proporcjonalna do wyjsciowego napięcia:
Drugim rodzajem jest przepływomierz Boscha. W nim pomiar odbywa się na trochę innej zasadzie (choć logika wciaz ta sama).
LMM składa się z kilku rezystorów:
A : przód, B : tył, strzałka oznacza ruch powietrza
Jeden służy do pomiaru temperatury powietrza Rt, drugi to grzałka Rh . Grzałka utrzymuje czujnik Rs
na poziomie tej samej temperatury (obydwa rezytory sa blisko siebie). Wpływajace powietrze ma wplywa na temperature pierwszego (Rt), który jest połaczony szeregowo
z innym rezystorem (R1) i razem jeszcze z jednym R2 tworza jedno ramię obwodu. Kolejny rezystor Rs jest po drugiej stronie obwodu (drugie ramię) i różnica w napięciu pomiędzy
obiema stronami jest sygnałem wyjsciowym.
Przepływomierz do silnika 1.8T (przykład)
Przepływomierz do silnika 1.9TDI (przykład)
Awarie polegaja na tym, że z czasem przepływomierz może sie zabrudzic. Dlatego tak istotna jest czesta wymiana filtrów powietrza na dobrej jakości (zdecydowanie polecam Knechta)
W razie zabrudzenia, LMM może zaczać podawać błędne wskazania do komputera, co za tym idzie samochód dostanie mniej wtryśnietego paliwa (słabe osiagi)
Przepływomierz może się również uszkodzić elektrycznie, wtedy bedziemy mieli błędy zanotowane w pamięci komputera.
W żadnym wypadku nie stosujemy wkładek K&N, gdyż sa one mokre co uszkadza przepływomierz.
Moim zdaniem również stożki nie maja żadnego wpływu na 'moc'.
Ceny przepływomierzy:
Cena nowego jest zaskakujaco wysoka : 800zł, na szczescie producenci zauważli problem i w tej chwili można nabyć regenerowane przepływomierze przez Boscha
w cenie około 350-400 zł. Należy przy zakupie zaznaczyć, że chcemy LMM z programu regeneracji - wtedy zmuszeni jesteśmy oddać nasz stary.
Instalacja tego urzadzenia nie jest trudna, ale warto wydać około 50zł na instalację przez ASO ponieważ nie tracimy 2 letniej gwarancji przepływomierza.
Pozostaja jeszcze chińskie produkty na allegro (albo www.przeplywomierz.pl) w cenach od 100 do 250 zł.
Przpływomierze w silnikach 1.9 TDi
W silnikach 1Z, AHU, AFF, AFN, AHH, AVG stosowany LMM firmy Pierburg,
numery VAG :
* 074 906 461 (074906461)
o Numery producenta:Pierburg 7.18221.51.0
* 028 906 461 (028906461) <lata 1998, 1999, 2000>
* 074 906 461X (074906461X) - z programu regeneracji
Lokalizacja przepływomierza w komorze silnika :
Przepływomierz wyglada tak :
Przpływomierze w silnikach 1.9 TDI
W silnikach AVB, AVF, AWX, BKE stosowany LMM firmy Bosch,
numery VAG:
* 06A 906 461 (06A906461) <silnik AVB do 8E-2-140 000>
o Numery producenta:Bosch 0 280 217 121(0280217121)
o Bosch 0 280 217 122 (0280217122)
o Bosch 0 986 280 202 (0986280202)
o Febi 19374
o Swag 30 91 9374 (30919374)
* 06A 906 461X (06A906461X) <silnik AVB do 8E-2-140 000> - z programu regeneracji (numery producenta jak u góry)
* 038 906 461B (038906461B) <silnik AVB od 8E-2-140 001>
o Numery producenta :Bosch 0 281 002 463 (0281002463)
o Bosch 0 986 284 008 (0986284008)
* 038 906 461BX (038906461BX) <silnik AVB od 8E-2-140 001> - z programu regeneracji(numery producenta jak u góry)
* 074 906 461B (074906461B) <w silnikach AVF, AWX, BKE od 8E-2-000 001>
o Numery producenta :Bosch 0 281 002 461 (0281002461)
o Bosch 0 986 284 007 (0986284007)
* 074 906 461BX (074906461BX) <w silnikach AVF, AWX, BKE od 8E-2-000 001> - z programu regeneracji
* 071 906 461A (071906461A) <silniki AWX, AVF do 8E0-1-080 000>
* 071 906 461AX (071906461AX) <silniki AWX, AVF do 8E0-1-080 000> - z programu regeneracji
Lokalizacja przepływomierza w komorze silnika :
korzystałem z informacji :
http://www.autoshop101.com/forms/h34.pdf
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Luftmassenmesser
http://modshack.info/images/sensors_airmass.pdf
http://www.diagtronik.pl/forum/viewtopi ... 0429#20429
http://www.diagtronik.pl/forum/viewtopi ... 0432#20432
http://messe.hopa-tec.de/site/pdf/lmm.pdf
http://www.geocities.com/tech4tdi/pages ... rters.html
http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/maf.html
Lokalizacja w Golfie TDI
dokładnie ten temat http://www.a4-klub.pl/smf/index.php/topic,4717.0.html
autor pre_pl
Przepływomierz
Bardzo często określany jako LMM lub MAF.
MAF = Mass Air Flow sensor
LMM = Luftmassenmesser
VAG kod = G70
Urządzenie to jest umieszczone w każdym silniku zaraz za filtrem powietrza :
Informację o zasysanym powietrzu przetwarza na odpowiednie napięcie, sygnał ten ECU odczytuje i na jego podstawie potrafi zadać odpowiednia
ilosc paliwa to wtrysnięcia oraz moment zapłonu.
Wszystko to się odbywa na zasadzie wychładzania czujników (lub rezystorów) przez wpadajace powietrze.
W silnikach sa stosowane przepływomierze firmy Bosch i Pierburg. W tej chwili jest cała masa produktów produkowanych przez chinczykow (allegro)
za niewielkie pieniadze (100-200zł)
Jednym z typów LMM jest przepływomierz tak zwany "hot-wire" (Pierburg). Jest to 'goracy drut' zrobiony z platyny, podgrzewany stale do tej samej temperatury
(120-130 stopni C powyzej temperatury otoczenia). Powietrze schładza drucik i poprzez podniesienie pradu płynacego przez niego, komputer stara się utrzymać
jego domyślna temperaturę, wynikiem jest oczywiście sygnał napięcia (proporcjonalny do danego pradu). Inaczej mówiac, masa przepływajacego powietrza
jest proporcjonalna do wyjsciowego napięcia:
Drugim rodzajem jest przepływomierz Boscha. W nim pomiar odbywa się na trochę innej zasadzie (choć logika wciaz ta sama).
LMM składa się z kilku rezystorów:
A : przód, B : tył, strzałka oznacza ruch powietrza
Jeden służy do pomiaru temperatury powietrza Rt, drugi to grzałka Rh . Grzałka utrzymuje czujnik Rs
na poziomie tej samej temperatury (obydwa rezytory sa blisko siebie). Wpływajace powietrze ma wplywa na temperature pierwszego (Rt), który jest połaczony szeregowo
z innym rezystorem (R1) i razem jeszcze z jednym R2 tworza jedno ramię obwodu. Kolejny rezystor Rs jest po drugiej stronie obwodu (drugie ramię) i różnica w napięciu pomiędzy
obiema stronami jest sygnałem wyjsciowym.
Przepływomierz do silnika 1.8T (przykład)
Przepływomierz do silnika 1.9TDI (przykład)
Awarie polegaja na tym, że z czasem przepływomierz może sie zabrudzic. Dlatego tak istotna jest czesta wymiana filtrów powietrza na dobrej jakości (zdecydowanie polecam Knechta)
W razie zabrudzenia, LMM może zaczać podawać błędne wskazania do komputera, co za tym idzie samochód dostanie mniej wtryśnietego paliwa (słabe osiagi)
Przepływomierz może się również uszkodzić elektrycznie, wtedy bedziemy mieli błędy zanotowane w pamięci komputera.
W żadnym wypadku nie stosujemy wkładek K&N, gdyż sa one mokre co uszkadza przepływomierz.
Moim zdaniem również stożki nie maja żadnego wpływu na 'moc'.
Ceny przepływomierzy:
Cena nowego jest zaskakujaco wysoka : 800zł, na szczescie producenci zauważli problem i w tej chwili można nabyć regenerowane przepływomierze przez Boscha
w cenie około 350-400 zł. Należy przy zakupie zaznaczyć, że chcemy LMM z programu regeneracji - wtedy zmuszeni jesteśmy oddać nasz stary.
Instalacja tego urzadzenia nie jest trudna, ale warto wydać około 50zł na instalację przez ASO ponieważ nie tracimy 2 letniej gwarancji przepływomierza.
Pozostaja jeszcze chińskie produkty na allegro (albo www.przeplywomierz.pl) w cenach od 100 do 250 zł.
Przpływomierze w silnikach 1.9 TDi
W silnikach 1Z, AHU, AFF, AFN, AHH, AVG stosowany LMM firmy Pierburg,
numery VAG :
* 074 906 461 (074906461)
o Numery producenta:Pierburg 7.18221.51.0
* 028 906 461 (028906461) <lata 1998, 1999, 2000>
* 074 906 461X (074906461X) - z programu regeneracji
Lokalizacja przepływomierza w komorze silnika :
Przepływomierz wyglada tak :
Przpływomierze w silnikach 1.9 TDI
W silnikach AVB, AVF, AWX, BKE stosowany LMM firmy Bosch,
numery VAG:
* 06A 906 461 (06A906461) <silnik AVB do 8E-2-140 000>
o Numery producenta:Bosch 0 280 217 121(0280217121)
o Bosch 0 280 217 122 (0280217122)
o Bosch 0 986 280 202 (0986280202)
o Febi 19374
o Swag 30 91 9374 (30919374)
* 06A 906 461X (06A906461X) <silnik AVB do 8E-2-140 000> - z programu regeneracji (numery producenta jak u góry)
* 038 906 461B (038906461B) <silnik AVB od 8E-2-140 001>
o Numery producenta :Bosch 0 281 002 463 (0281002463)
o Bosch 0 986 284 008 (0986284008)
* 038 906 461BX (038906461BX) <silnik AVB od 8E-2-140 001> - z programu regeneracji(numery producenta jak u góry)
* 074 906 461B (074906461B) <w silnikach AVF, AWX, BKE od 8E-2-000 001>
o Numery producenta :Bosch 0 281 002 461 (0281002461)
o Bosch 0 986 284 007 (0986284007)
* 074 906 461BX (074906461BX) <w silnikach AVF, AWX, BKE od 8E-2-000 001> - z programu regeneracji
* 071 906 461A (071906461A) <silniki AWX, AVF do 8E0-1-080 000>
* 071 906 461AX (071906461AX) <silniki AWX, AVF do 8E0-1-080 000> - z programu regeneracji
Lokalizacja przepływomierza w komorze silnika :
korzystałem z informacji :
http://www.autoshop101.com/forms/h34.pdf
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Luftmassenmesser
http://modshack.info/images/sensors_airmass.pdf
http://www.diagtronik.pl/forum/viewtopi ... 0429#20429
http://www.diagtronik.pl/forum/viewtopi ... 0432#20432
http://messe.hopa-tec.de/site/pdf/lmm.pdf
http://www.geocities.com/tech4tdi/pages ... rters.html
http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/maf.html
Lokalizacja w Golfie TDI
Ostatnio zmieniony czw gru 27, 2007 21:18 przez damcio151, łącznie zmieniany 2 razy.
- w17dc0y0t3
- Mały gagatek
- Posty: 53
- Rejestracja: ndz mar 29, 2009 22:30
- Lokalizacja: Szczecin / Wałcz
- jacekPlacekkk
- zbieram na tjuning
- Posty: 435
- Rejestracja: pn sie 25, 2008 19:45
- Lokalizacja: Siedlce/okolice
- Kontakt:
Informacje na temat przepływomierza
Drogi damcio151, Ciągle szukam odpowiedzi czy: jeżeli przepływka tnie dawkę w wyższych obrotach to czy ma to znaczenie na osiągi i spalanie?
nie wiem jak powinien zachowywać się sprawny Pietergurg, mam ten problem od kupienia auta i zastanawiam się czy warto, czy może spalanie auta wtedy spadnie? ? ?
czyszczenie nic nie dało, użyłem specjalnego preparatu do czyszczenia przepływomierzy z IC, za 27 pln...
nie wiem jak powinien zachowywać się sprawny Pietergurg, mam ten problem od kupienia auta i zastanawiam się czy warto, czy może spalanie auta wtedy spadnie? ? ?
czyszczenie nic nie dało, użyłem specjalnego preparatu do czyszczenia przepływomierzy z IC, za 27 pln...
:-)
- jacekPlacekkk
- zbieram na tjuning
- Posty: 435
- Rejestracja: pn sie 25, 2008 19:45
- Lokalizacja: Siedlce/okolice
- Kontakt:
Informacje na temat przepływomierza
czyszczenie czasem daje pozytywne wyniki , więc przed wymianą warto najpierw ją wyczyścićbrynol pisze:a czyszczenie przeplywki w AHU daje rade?
czy regeneracja?
mozna to wogole naprawic? czy jedynie wymienic?
na osiągi tak, na spalanie nie koniecznie , masz logi 008+011 ?jacekPlacekkk pisze:jeżeli przepływka tnie dawkę w wyższych obrotach to czy ma to znaczenie na osiągi i spalanie?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości