Korzystając z wolnego czasu i foto-materiału sprzed roku
![grin :grin:](./images/smilies/grin.gif)
Pacjent to VNT 15 z silnika 1,9TDI (AFN) 110KM -AUDI A4
W pierwszej kolejności odkręcamy wszystko od turbiny,czyli:
Wydech.
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/469/c92bfcbdba5b82c7med.jpg)
Przewód olejowy zasilający.
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/469/9992dac40b06dbaamed.jpg)
Odsuwamy wydech i przewód olejowy,oraz odkręcamy 2 śruby mocujące dolną część łącznika kolektora wydechowego z zaworem EGR
![Obrazek](http://images47.fotosik.pl/486/3ec5f579a970c51fmed.jpg)
Górna część łącznika przy zworze EGR.
![Obrazek](http://images49.fotosik.pl/485/d792845f2835cc7bmed.jpg)
Takim zestawem odkręcamy 2 śruby spływu oleju z turbiny.
![Obrazek](http://images35.fotosik.pl/321/87098ee48da187f8med.jpg)
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/460/de7d6d09478a90f8med.jpg)
Na koniec odkręcamy 3 nakrętki mocujące turbosprężarkę do kolektora.
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/481/37c76589e34b3325med.jpg)
![Obrazek](http://images47.fotosik.pl/486/3d15e59f7ac21045med.jpg)
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/460/7dfb5095331c1a7bmed.jpg)
Nie wspomniałem na początku,że trzeba odpiąć wszystkie węże i wężyki powietrzne,ale to przecież oczywiste
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Suszarka po wyjęciu.
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/460/ef72dffd762890aamed.jpg)
![Obrazek](http://images50.fotosik.pl/486/ac569ca552bc56bbmed.jpg)
Jeżeli jest brudna i zaolejona,to warto ją umyć np.benzyną ekstrakcyjną.
Umyta i przedmuchaną turbinę,zaczynamy rozbierać.
Zdejmujemy zabezpieczenie sztangi.
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/481/c0a1ff87e1dd1f18med.jpg)
Odkręcamy mocowanie gruchy i zdejmujemy ją.
![Obrazek](http://images49.fotosik.pl/485/9d4e9e9c04142bfcmed.jpg)
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/481/9ac0853e971760e9med.jpg)
![Obrazek](http://images45.fotosik.pl/487/ebc19ff8d14747f8med.jpg)
Następnie odkręcamy pozostałe śruby.Przed rozpołowieniem części gorącej,warto zaznaczyć sobie,położenie obu części w stosunku do sienie.Można to zrobić np.punktakiem.Przykładowe miejsce zaznaczyłem na fotce.
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/460/d486d2a3ec03d597med.jpg)
Dodam także,że miejsce społowienia można zapuścić odrdzewiaczem,żeby łatwiej było rozłączyć.
Dalej-rozpoławiamy część gorącą,ale trzeba to robić bardzo ostrożnie.Na pewno konieczne będzie użycie niedużego młotka i drewienka.Trzeba popukiwać nim przez drewienko równomiernie dookoła (nie można pukać cały czas w jednym miejscu!),ponieważ można ugiąć wałek lub wirnik!
![Obrazek](http://images40.fotosik.pl/469/7114591ea2f29728med.jpg)
Na fotce zaznaczyłem czerwonymi strzałkami języczek przesuwający pierścień,który porusza łopatkami i jego gniazdo w owym pierścieniu.
Zieloną kreską zaznaczyłem przykładowe miejsce,w którym warto zrobić jakiś znak,żeby łatwiej było później złożyć (położenie pierścienia).
Tak w przybliżeniu wygląda nagar blokujący pracę geometrii.
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/466/e6b248390e39fd97med.jpg)
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/480/8c812ce50acbddcamed.jpg)
Zdejmujemy 3 rolki prowadzące pierścień. i zdejmujemy go.
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/460/2bdca5f94ce27719med.jpg)
Kluczem imbusowym odkręcamy łoże z łopatkami i zdejmujemy.Czerwoną kreską zaznaczyłem przykładowe miejsce,gdzie także warto zrobić znak w jakim położeniu ma być to łoże w stosunku do obudowy.
![Obrazek](http://images41.fotosik.pl/480/2fd4b280ef0503b7med.jpg)
![Obrazek](http://images38.fotosik.pl/479/82e63c329b01455fmed.jpg)
Odkładamy na bok 3 dystanse spod łoża.
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/466/dcb90d1f11db615bmed.jpg)
Zaczynamy mycie i czyszczenie z nagaru wszystkich elementów
![food :food:](./images/smilies/food.gif)
![Obrazek](http://images37.fotosik.pl/460/2552b3caac3443efmed.jpg)
![Obrazek](http://images43.fotosik.pl/485/9e1071188dd923dbmed.jpg)
![Obrazek](http://images35.fotosik.pl/321/8819f28e8d382015med.jpg)
Można do tego wykorzystać drobny papier ścierny,ale ja z racji tego,że ta metoda przynosiła mizerny efekt i było bardzo czasochłonne,postanowiłem wykorzystać pneumatyczną szlifierkę prostą ze szczotką z miękkim drutem.Efekt szybki i bardzo zadowalający.
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/466/6d9a11660b52e8e9med.jpg)
![Obrazek](http://images49.fotosik.pl/485/8752da2ef13cddb4med.jpg)
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/481/55c960d6cbc18d0fmed.jpg)
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/466/52b72eb248888506med.jpg)
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/481/a8b71b0579affe8bmed.jpg)
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/466/cae89aa57d0e0ff7med.jpg)
Odradzam próby jakiegokolwiek drapania sadzy z wirnika,bo jeśli z jednej łopatki zeskrobiemy więcej,a z innej trochę mniej,to wirnik straci wyważenie i po jakimś czasie powstaną luzy na wałku.Są 2 wyjścia-czyścimy wirnik idealnie do gołej blachy calusieńki wirnik lub zostawiamy go tak jak jest.Ja wolałem zostawić go w spokoju,bo nie było na nim wiele tej sadzy
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Gdy już mamy wszystko wyczyszczone i umyte,to przystępujemy do składania w kolejności odwrotnej do demontażu.
Dystanse.
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/466/545917d5791dea9emed.jpg)
Łoże z łopatkami (na zrobionym wcześniej znaku).
![Obrazek](http://images43.fotosik.pl/485/66859b1e42380633med.jpg)
![Obrazek](http://images49.fotosik.pl/485/75ea839ffa7b02e1med.jpg)
Pierścień (na zrobionym wcześniej znaku).
![Obrazek](http://images50.fotosik.pl/486/d18c417c0aa34b82med.jpg)
Rolki prowadzące pierścień.
![Obrazek](http://images39.fotosik.pl/481/8cf844a26fa7cf89med.jpg)
Tak wygląda praca pierścienia i łoża z łopatkami
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
[youtube][/youtube]
Następni łączymy obie części turbiny (na zrobionym wcześniej znaku),pamiętając to co opisałem wcześniej,że języczek dźwigni sztangi,ma wskoczyć w gniazdo w pierścieniu ustalającym łopatki.
![Obrazek](http://images45.fotosik.pl/487/bda0e7552f6db5ecmed.jpg)
Skręcamy wszystko do kupy
![bigok :bigok:](./images/smilies/bigok.gif)
Śruby na społowieniu dokręcamy równomiernie,czyli każdą po trochę,ponieważ dokręcenie jednej od razu do oporu gdy jedna część turbiny nie wskoczyła dobrze w drugą,może spowodować zwichrowanie ich w stosunku do siebie,a następnie ugięcie wałka lub wirnika
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Obrazek](http://images46.fotosik.pl/466/dc7fb30bccc475e7med.jpg)
Gdy już wszystko ładnie skręcone,myjemy całość i dmuchamy sprężonym powietrzem,zwłaszcza w środku obu muszli.
Później montujemy ją przy silniku,uzbrajamy we wszystko co wcześniej odkręciliśmy i cieszymy się z prawidłowej pracy silnika.
Pozdrawiam i życzę przyjemnej pracy
![food :food:](./images/smilies/food.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Michał