MK3 Wymiana nagrzewnicy (Fotoporada)

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

MK3 Wymiana nagrzewnicy (Fotoporada)

Postprzez dani3lo » Śr gru 23, 2009 22:44

Na całą pracę proponuję zarezerwować co najmniej jeden cały dzień (ja miałem piątek i sobotę więc mogłem wymianę robić spokojnie i dokładnie). Narzędzia potrzebne (mi w każdym razie się przydały):
- klucz płaski 8, 10 (po dwie sztuki)
- klucz nasadowy 13, 10, 8, 6
- przedłużka do nasadek
- wkrętak płaski (dosyć szeroki i ostry)
- wkrętak płaski (wąski i długi- ok. 25cm)
- kombinerki
- zagięte szczypczyki
- obcinaczki
- wkrętak krzyżakowy
- drugi wkrętak krzyżakowy możliwie jak najkrótszy
- nożyczki
- taśma samoprzylepna (przezroczysta i papierowa)
- gąbka samoprzylepna (pasek)
- woreczki na śrubki (aby się nie pomieszały i nie pogubiły)
- płyn chłodniczy do uzupełnienia po wymianie nagrzewnicy



Obrazek
1. Pracę zaczynamy od pozbawienia się czynnika kopiącego (nas i naszą robotę) czyli prądu-bezwzględnie odłączamy akumulator


Obrazek
2. Płaskim wkrętakiem podważamy zaślepki znajdujące się na przednich wycieraczkach. Dostajemy się do śruby mocującej ramię wycieraczki i odkręcamy ją kluczem nasadowym 13, po czym ściągamy całe ramię (obie wycieraczki). Może się zdarzyć, że nie za bardzo będzie chciało odskoczyć, więc należy je lekko podważać np. wkrętakiem. UWAGA na maskę łatwo porysować (aby tego uniknąć przykryłem krawędź najbardziej narażoną na porysowanie szmatką)



Obrazek
3. Wkrętakiem krzyżakowym wykręcamy plastikowe zaślepki przytrzymujące podszybie. Mogą nie chcieć się wykręcić, więc najprościej je podważyć ostrym płaskim wkrętakiem jednocześnie wykręcając krzyżakiem lub bezpośrednio palcami (ja tak właśnie robiłem)



Obrazek
4. Po wymontowaniu wycieraczek i podszybia powinniśmy uzyskać efekt mniej więcej jak na zdjęciu powyżej. Możemy też w tej chwili odpiąć węże doprowadzające ciecz do nagrzewnicy-koniecznie zatkajmy wloty nagrzewnicy żeby przy późniejszym majstrowaniu nie chlapała nam płynem po wnętrzu. Węże najlepiej rozpiąć specjalnym szczypcami- ja użyłem z powodzeniem najzwyklejszych kombinerek o dość szerokim rozstawie szczypiec.



Obrazek
5. Przy okazji proponuję przyjrzeć się swojemu filtrowi kabinowemu i w razie potrzeby go wymienić



Obrazek
Będąc z przodu auta przyda się przy okazji odkręcić silnik wycieraczek bo za nim kryje się jedna z mocujących deskę śrub. Silnik przymocowany jest za pomocą trzech śrub



Obrazek
Wykręcamy śrubę mocującą deskę (nasadowa 10tka)



Obrazek
8. Wykręcamy drugą śrubę mocującą deskę (u mnie widoczny jest mechanizm wycieraczek którego nie wykręciłem- mam na tyle szczupłą rękę że poradziłem sobie bez tego)




Obrazek
9. Po wyjęciu wkładu filtra przeciwpyłkowego ukażą nam się dwie śruby mocujące obudowę filtra- dwie 10tki w plastiku. Wykręcamy je kluczem nasadowym




Obrazek
10. Po wymontowaniu obudowy filtra zastajemy taki widok- w tym momencie pomocny może być odkurzacz (na pewno u każdego znajdzie się sporo syfu do usunięcia). U mnie były nawet jarzębiny ©.




Obrazek
11. Przechodzimy teraz do wnętrza auta. Bez użycia narzędzi podważamy wąską część osłony pod kierownicą- jest na zatrzaski, powinna łatwo odskoczyć. Wkrętakiem krzyżakowym odkręcamy od dołu obudowę kolumny kierownicy. UWAGA, nawet po wyjęciu śrub obudowa trzyma się mocno, należy płaskim wkrętakiem delikatnie rozdzielać obie części od siebie do łatwo połamać znajdujące się wewnątrz zatrzaski.




Obrazek
12. Zdejmujemy zasłonę bezpieczników (dwie zielone zapinki) i odkręcamy dolną obudowę (na zdjęciu już odkręcona). Przymocowana jest za pomocą sześciu wkrętów krzyżakowych




Obrazek
13. Demontujemy zaślepkę po lewej stronie kierownicy (podważamy wkrętakiem płaski- wyskoczy lekko) oraz włącznik świateł. Po lewej stronie od środka jest zapadka blokująca wyłącznik-wystarczy ją nacisnąć i pociągnąć wyłącznik a wyjedzie bez problemu. I tu ogólna uwaga skoro zabieramy się już za elektrykę – wtyczek będzie dużo więc samoprzylepną taśmą papierową proponuję robić nalepki i opisywać co jest do czego





Obrazek
14. Po prawej stronie zegarów podważamy wkrętakiem zaślepkę uzyskując w ten sposób dostęp do drugiej śruby mocującej osłonę wskaźników. Wykręcamy obie krzyżakiem a płaskim wkrętakiem podważamy obudowę. Ostrożnie bo łatwo ją połamać a że jest duża to nie łatwo będzie chciała wyjść.




Obrazek
15. Prawa strona obudowy zegarów- w kółku zaznaczone miejsce występowania zatrzasku.




Obrazek
16. Lewa strona obudowy zegarów- w kółku zaznaczone miejsce występowania zatrzasku.




Obrazek
17. Aby wyjąć zegary wykręcamy dwa wkręty krzyżakiem a następnie pochylamy zegary do siebie. Mając położone zegary sięgamy ręką do tyłu i wyciągamy wtyczkę (jest na dwóch zatrzaskach, powinna lekko wyjść- nie używać za dużo siły)




Obrazek
18. Po wyjęciu zegarów mamy mniej więcej taki widok.




Obrazek
19. W głębi po prawej stronie widać już kawałek naszego drania- nagrzewnicę.




Obrazek
20. Przystępujemy teraz do demontażu lewej kratki nawiewu. Podważamy delikatnie po prawej stronie płaskim wkrętakiem w miejscu zaznaczonym strzałką i jednocześnie łapiąc za żeberka kratki powoli ją wyciągamy. Zaczep sprężynowy w tej kratce jest po prawej stronie –w pozostałych jest po lewej






Obrazek
21. Po wyciągnięciu kratki wykręcamy dwie śruby mocujące jej obudowę. Proponuję pokrętłem zamknąć otwór- unikniemy w ten sposób przypadkowego wpadnięcia śrubek do środka i późniejszego ich wytrząsania



Obrazek
22. Wymontowana oprawa nawiewu- całość była przykręcona czterema wkrętami krzyżakowymi



Obrazek
23. Przystępujemy do demontażu środkowych kratek nawiewu. Płaskim wkrętakiem podważamy i wyjmujemy zaznaczone elipsami zaślepki i kratki nawiewu





Obrazek
24. Po wyjęciu kratek i zaślepek wykręcamy widoczne wkręty (zamykamy wlot nawiewu). Wymontować też należy i radio




Obrazek
25. Wygląd po demolce środkowego nawiewu i radia




Obrazek
26. Po prawej stronie w głębi znajduje się kostka zasilająca podświetlenie schowka- wygodnie jest w tym momencie ją odpiąć.




Obrazek
27. Teraz zabieramy się za demontaż panelu sterowania nawiewem. Ramkę maskującą bardzo delikatnie podważamy (OSTROŻNIE, lubi popękać)- trzyma się na ok. 8 zatrzaskach. Wyjmujemy popielniczkę (wcisnąć przycisk znajdujący się na jej spodzie) i wykręcamy krzyżakiem wszystkie 6 śrubek mocujących panel




Obrazek
28. Dolna część panelu trzyma się jeszcze na długim zatrzasku na samej górze- proponuję przycisnąć od środka (tam gdzie było radio) - ładnie wyskoczy.





Obrazek
29. Kolej teraz na schowek i półkę pod nim. Półkę demontujemy wykręcając trzy wkręty krzyżakiem (w środku półki) i dwie śruby nasadową 8ką (na zewnątrz, po bokach, zaznaczone dłuższymi strzałkami)









Obrazek
30. Tak wygląda dziura bez półki....









Obrazek
31. ....a tak sama półka od spodu.








Obrazek
32. Krótkim wkrętakiem krzyżakowym wykręcamy dwa wkręty wewnątrz schowka.





Obrazek
33. Oprócz dwóch wkrętów schowek trzymają jeszcze trzy śruby które wykręcamy kluczem nasadowym.




Obrazek
34. Podważamy z lewej strony kratkę nawiewu, wyjmujemy ją i zamykamy otwór nawiewu. Wykręcamy dwa wkręty krzyżakowe oraz zdejmujemy maskownicę głośnika ( można też od razu wyjąć i odłączyć sam głośnik)




Obrazek
35. Powinniśmy uzyskać mniej więcej taki widok na tym etapie naszych działań.





Obrazek
36. Przystępujemy teraz do demontażu konsoli środkowej i tunelu. Płaskim wkrętakiem podważamy obudowę dzwigni zmiany biegów.






Obrazek
37. Z końca tunelu wyjmujemy popielniczkę i wykręcamy dwa znajdujące się pod nią wkręty krzyżakiem. Podnosimy do góry dźwignię hamulca ręcznego i zdejmujemy odkręconą przed chwilą plastikową osłonę




Obrazek
38. Aby łatwo było zdjąć następną część tunelu należy maksymalnie unieść w górę dźwignię hamulca ręcznego. Ja poluzowałem maksymalnie linki (trzymają je śruby 10tki) i wyjąłem metalowe cięgno ręcznego ze środka. Pozbawiłem się w ten sposób ręcznego ale później za to miałem okazję do dobrego jego wyregulowania.





Obrazek
39. Odkręcamy plastikową śrubę mocującą właściwą część tunelu (nasadową 10tką).






Obrazek
40. Podnosimy do góry mieszek i wykręcamy razem z nim gałkę z dźwigni. Następnie nasadową 10tką wykręcamy dwie plastikowe śruby mocujące tunel. Po zdjęciu mieszka warto uzupełnić trochę smaru przy dźwigni.






Obrazek
41. Aby zdjąć tunel musimy wykręcić jeszcze po jednej śrubie od strony kierowcy i pasażera. Następnie trochę gimnastyki i tunel mamy wyciągnięty







Obrazek
42. Po wyjęciu tunelu proponuję odkręcić nasadowe 6tki i wyjąć dwa elementy zaznaczone elipsami. Następnie głowa nisko do podłogi i odkręcamy dwie nasadowe śruby mocujące deskę do pasa wzmacniającego (i to tylko dla nich trzeba było zdjąć cały tunel).






Obrazek
43. Odkręcamy też małą śrubkę zaznaczoną strzałką – przyda się to później przy demontażu modułu ogrzewania.





Obrazek
44. Teraz pozostaje nam już tylko poodkręcać resztę śrub mocujących deskę i delikatnie aczkolwiek z użyciem trochę siły wyrwać deskę. Strzałkami zaznaczyłem miejsca gdzie są te śruby.







Obrazek
45. Po wyjęciu deski radzę trzymać się za serce bo nasze auto wygląda co najmniej głupio





Obrazek
46. Przy wyciąganiu deski UWAŻAĆ na cięgno „wspomagacza” w przypadku diesla. Jest ono w otworze i nie mogłem sobie poradzić z bezpiecznym jego wyciągnięciem. Zrobiłem więc małe nacięcie i w ten sposób go uwolniłem.





Obrazek
47. Przy okazji można poprawić mocowanie wężyków odprowadzających wodę z szyberdachu (lubią wyskakiwać po pewnym czasie i „lać wodę” do środka auta). Tu widok rurki od strony pasażera....






Obrazek
48 a tu od strony kierowcy.






Obrazek
48. Teraz czeka nas kupę gimnastyki jeśli nie chcemy demontować metalowego wzmocnienia deski. Teoretycznie należałoby to zrobić (wykręcając po dwa duże torxy przy drzwiach i wspornik przy tunelu). Wiąże się to jednak z demontażem kierownicy a tej nie odkręcałem. Mam koło mniejsze niż fabryczne i przypuszczam że dzięki temu deska zeszła bez większego problemu. W przypadku kierownicy fabrycznej najprawdopodobniej bez zdjęcia kierownicy się nie obędzie. Płaską 10tką odkręcamy dwie plastikowe śruby mocujące część tunelu zaznaczonego elipsą i delikatnie odginamy znajdujący się na dole gruby zaczep.







Obrazek
49. Odpinamy również tunel doprowadzania powietrza razem z silnikiem dmuchawy. Trzyma się on na sześciu zapinkach (dwie z przodu, jedna na górze, jedna na dole i dwie z tyłu). Utrudniony dostęp będziemy mieć tylko do tylnych ale dają się ładnie odpiąć po omacku.












Obrazek
50. Przechodzimy teraz znów do komory silnika. Odginamy dwie nacięte zasłonki w osłonie termicznej i nasadową 10tką odkręcamy dwie znajdujące się tam nakrętki trzymające nagrzewnicę








Obrazek
51. Tym samym kluczem wykręcamy również nakrętkę trzymającą tunel z dmuchawą. Znajduje się ona za osłoną w miejscu wskazanym strzałką.







Obrazek
52. Po rozpięciu zapinkami tunelu nawiewu i odkręceniu śruby trzymającej dmuchawę manipulujemy całością tak aby uzyskać efekt jak na zdjęciu.







Obrazek
53. Odkręcony przed chwilą zespół ogrzewania odchylamy w swoim kierunku (pamiętajmy o zakorkowaniu wcześniej nagrzewnicy).








Obrazek
54. Aby wyciągnąć nagrzewnicę podważamy dwa znajdujące się po bokach zatrzaski i wolno wysuwamy ją do góry. Montaż całości w odwrotnej kolejności (pamiętajmy o zdjęciu plastikowej osłonki z nowej nagrzewnicy bo będzie zagadka że się nie chce zmieścić ©)
A tak wyglądała moja stara nagrzewnica świeżo po wyjęciu:



Obrazek

Autor postu otrzymał pochwałę
Ostatnio edytowano Śr sty 20, 2010 19:42 przez dani3lo, łącznie edytowano 2 razy
dani3lo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): So lut 28, 2009 11:37
Lokalizacja: Radomsko [ERA]
Online: 1d 2h 26m
Pomógł: 16
Auto: obecnie brak
Silnik: ------

Postprzez Paweł Marek » Pt gru 25, 2009 18:21

morfeusz86r, uzywasz Opery, zaznaczasz w menu Widok opcję dopasuj do szerokości
Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Cz lis 18, 2004 21:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska
Online: 24d 8h 50m
Pomógł: 2723
Auto: Vento
Silnik: 2E

Postprzez Jessy » So sty 23, 2010 23:57

Wlasnie jestem w połowie rozbierani deski, jak to sie ma do wersji z klimą? przewody od klimy ida od dolu, koło wentylatora, odpiąłem 6spinek obudowy i chciałem przesunąć nadmuch o kilka cm, a tu nagle zaczął mi wyciekać gaz i olej z łączenia przewodów. Nie da rady bardziej juz tego podciągnąć. jak wydrzeć nagrzewnice nie spuszczając gazu z klimy??
Lewy pas zaglądasz śmierci w twarz...a tak na marginesie... " CZERWONE SĄ SZYBSZE..:D "
Jessy
Użytkownik
Użytkownik
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Wt paź 30, 2007 08:07
Lokalizacja: Rzeszów
Online: 1d 20h 47m
Pomógł: 15
Silnik: SR

Postprzez miś fazi » N sty 24, 2010 10:38

jak przewody od klimy idą Ci koło wentylatora , to masz klimę nieoryginalną , tylko dokładaną , oryginalnie przewody klimy dochodzą do zaworu rozprężnego , który jest w przegrodzie , Ty jak chcesz wyjąć nagrzewnicę bez ruszania klimy , to po całkowitym zdjęciu deski , odkręć po dwie śruby z prawej i lewej strony które trzymają blaszane wzmocnienie deski , wyjmij całość , potem oczywiście zdejmij przewody od nagrzewnicy , i wysuniesz na tyle stronę z nagrzewnicą że uda się wyjąć ją do góry
miś fazi
_
_
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): N cze 11, 2006 12:01
Lokalizacja: Nowy Sącz
Online: 9d 18h 13m
Pomógł: 1483
Auto: golf
Silnik: ADZ

Postprzez Jessy » N sty 24, 2010 11:19

Odkręcałem te imbusy po lewej jak i prawej stronie, lecz kolumna kierownicza nadal mi trzymała wzmocnienie deski. Masakra jest żeby nagrzewnice wyciągnąć :grrr: Dosc znacznie musiałem wzmocnienie pociągnąć żeby mi wyszła caluśka nagrzewnica. Ale udało sie, i przy okazji wyszło ze jest ułamany uchwyt od nadmuchu na nogi
Obrazek
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano N sty 24, 2010 11:22 przez Jessy, łącznie edytowano 2 razy
Jessy
Użytkownik
Użytkownik
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Wt paź 30, 2007 08:07
Lokalizacja: Rzeszów
Online: 1d 20h 47m
Pomógł: 15
Silnik: SR

Postprzez miś fazi » N sty 24, 2010 11:27

bo zapomniałem Ci napisać że kolumnę tak samo trzeba odkręcić , nie wiem czy uda się to posklejać , lepiej wymienić na całe
miś fazi
_
_
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): N cze 11, 2006 12:01
Lokalizacja: Nowy Sącz
Online: 9d 18h 13m
Pomógł: 1483
Auto: golf
Silnik: ADZ

Postprzez Jessy » Cz lut 04, 2010 21:54

Sama klapka nie występuje;/ A cena obudowy nagrzewnicy zaczyna sie od dwójki z przodu :goof: w aso, uzywki nigdzie nie znalazłem.
Lewy pas zaglądasz śmierci w twarz...a tak na marginesie... " CZERWONE SĄ SZYBSZE..:D "
Jessy
Użytkownik
Użytkownik
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Wt paź 30, 2007 08:07
Lokalizacja: Rzeszów
Online: 1d 20h 47m
Pomógł: 15
Silnik: SR

Postprzez lukasz8503 » So mar 06, 2010 16:48

Witam mam pytanie czy aby dostac sie do klapki sterującej powietrze ciepło/zimno tez trzeba wyciągnąć cala deskę?
lukasz8503
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Dołączył(a): Pt mar 21, 2008 12:40
Lokalizacja: kraków
Online: 14h 16m

Postprzez dani3lo » Pn mar 08, 2010 22:27

niestety tak...
dani3lo
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): So lut 28, 2009 11:37
Lokalizacja: Radomsko [ERA]
Online: 1d 2h 26m
Pomógł: 16
Auto: obecnie brak
Silnik: ------

Postprzez domin_wil » Pn lip 19, 2010 11:55

dani3lo, Czesc witam mam kłopot ze sterowaniem kierunku na dmuchu niestety przypuszczam ze spadła mi linka od sterowania nadmuchu na nogi i na twarz ze tak powiem, ale niestety w dolnej części nie przy sterowniku. Teraz moje pytanie zeby dostac sie do linek wystarczy odkręcić tunel środkowy? czy trzeba jednak zdjemowac cała tapicerkę przednią
domin_wil
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Dołączył(a): Śr cze 04, 2008 23:50
Lokalizacja: Wrocław
Online: 0s

Re: WYMIANA NAGRZEWNICY W MK3 (FOTOPORADA)

Postprzez Agaciesielska » Pn wrz 13, 2010 14:24

wspaniały post, tylko dlaczego ta nagrzewnica strzeliła mi?? i jak to spowrotem złożyć, za ten post o demontarzu należy sie autorowi dobra flacha;) pozdrawiam
Agaciesielska
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Dołączył(a): Pn wrz 13, 2010 14:16
Online: 0s
Auto: Golf 3
Silnik: 1.6

Re: WYMIANA NAGRZEWNICY W MK3 (FOTOPORADA)

Postprzez wilek666 » Pn wrz 13, 2010 22:15

Dzięki wielkie za tutorial. Wprawdzie się na tym nie znam, ale cały weekend grzebania i mi się udało :smoke:
wilek666
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Dołączył(a): Pn wrz 13, 2010 22:13
Online: 0s
Auto: MK3
Silnik: 1.8

WYMIANA NAGRZEWNICY W MK3 (FOTOPORADA)

Postprzez lukasz2017 » Pn gru 27, 2010 22:43

czy ktos moglby wskazac na tych zdjeciach gdzie znajduja sie te klapki z gąbka ktora sie kruszy????
lukasz2017
Ma gadane
Ma gadane
 
Dołączył(a): Cz paź 21, 2010 21:10
Online: 16h 54m
Auto: golf III
Silnik: 1.6

Następna strona



Powrót do FAQ

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: hanys, kregi, lukasz_ehsp05, ryba9431 i 12 gości

Nasi przyjaciele: Car Audio,