Regeneracja pompy wspomagania na bazie mk3

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

kley

Regeneracja pompy wspomagania na bazie mk3

Post autor: kley » ndz lut 24, 2008 14:07

Do moderatora: Może warto by było umieścić taką poradę w stosownym miejscu...

Kiedyś napisałem już podobnego posta w jakimś temacie, ale ze względu na to, że co jakiś czas ktoś pyta mnie na GG, bo nie może znaleźć tego konkretnego posta, to napiszę wszystko jeszcze raz w formnie porady...

Buczenie to najczęściej wina łożyska od strony paska napędzającego, dobre takie łożysko kosztuje ok.20zł. Do tego trzeba kupić simmering (ważne: specjalny ciśnieniowy), w Łodzi można taki bez problemu kupić na Włókienniczej. Sklep nazywa się "uszczelka" - polecam, nie zdarzyło się jeszcze, żeby nie mieli danego uszczelniacza/oringu itp na stanie. Simmering do tej pompy kosztuje ok 37zł, więc sporo.

Co do zdjęć... Są małe problemiki, bo aparat zrobił zdjęcia, ale nie chce tego teraz otworzyć... Padł chyba system plików na karcie, sprobuje to jeszcze przywrocic do ładu i składu, ale nie gwarantuję.

A więc, co potrzebujemy:

- klucze nasadowe
- śrubokręty płaskie
- ściągacz pierścieni segera (da się to zrobić na upartego śrubokrętami, ale ściągacz kosztuje parę zł, a nie pokaleczycie się :) )
- kawałek drewna
- przyda się imadło
- simmering wałka pompy
- łożysko wałka pompy
- papier 1200 i 2000
- rozpuszczalnik, benzyna ekstrakcyjna, czy coś tego typu
- RÓWNĄ powierzchnię, najlepiej szkło
- piwo (ilość sami oceńcie :) )
- dużo chęci...

Ogólnie wygląda to tak
Najpierw należy wymontować pompę (3 śruby mocujące (17 i 2x13), czwarta mocująca rurkę (22) i obejma z wężykiem) i wyjąć ją z łapy mocującej (5 śrub 13), potem tak:
1. zdejmujemy kółko paska (3 sruby na imbus)
2. zbijamy z wałka mocowanie kółka (w środku jest niby sześciokąt, ale tam nie ma śruby)
3. zdejmujemy pierścień zabezpieczający łożysko (segera).
4. teraz od drugiej strony, ściskamy pompę w imadle i wyciągamy śrubokrętem pierścień zabezpieczający tył pompy
5. wyciągamy tylną ściankę pompy (jeżeli nie chce wyjśc, to mozemy puknąc z drugiej strony przez drewko wałek, wtedy wypchnie się troszkę
6. wyciągamy koło nachodzące na wałek (z frezem). Chodzi mi o koło o srednicy ok 4cm i grubości 1cm. Są w nim łopatki, należy uważać, żeby nie wypadły, a jak już część wypadnie to należy je włożyć idealnie tak jak były (kolejność nie jest tak ważna, najważniejsze jest lewo/prawo i góra/dół - mozna dojść po wytarciach łopatek
7. wyciągamy bieżnię boczną (należy zapamiętać gdzie jest góra a gdzie dół, bo wycięcia nie są symetryczne) i dwa "pręciki" o ile wcześniej nie wyszły z tyłem pompy
8. wyciągamy dolną bieżnię pompy i sprężynę
9. przez drewko wybijamy wałek (należy uderzać w miejsce gdzie był tył pompy)
10. zdejmujemy łożysko (zostanie raczej z wałkiem, więc trzeba je wybić)
11 śrubokrę tem wyciągamy simmering (jest za łożyskiem)
12. na szkle lub innej równej powierzchni kładziemy papier wodny 1200 i szlifujemy bieżnię dolną i górną (górna bieżnia to jednocześnie tylna ścianka pompy) potem powtarzamy czynność papierem 2000.
13. NIE NALEŻY SZLIFOWAĆ BIEŻNI BOCZNEJ I ŁOPATEK!
14 wykręcamy zaworek (jest on montowany w miejscu, gdzie wkręca się rurkę metalową idącą do maglownicy)
15. Jeżeli zaworek jest zabrudzony płuczemy go w benzynie ekstrakcyjnej lub czymś tego typu
16. nabijamy na wałek nowe łożysko
17. wbijamy nowy simmering (przez drewko oczywiście)
18. wbijamy wałek z łożyskiem
19. składamy całą resztę
20 przed zamontowaniem pompy opróżniamy cały układ wspomagania (aby opróżnić maglownicę najlepiej jest pokręcić trochę kierownicą do oporu w lewo i w prawo, do tego można przedmuchać sprężonym powietrzem)
21. montujemy zregenerowaną pompę
22 zalewamy nowym płynem wspomagania (polecam febi zielony 6162 - bardzo pozytywne wrażenia, zastosowałem w wakacje 2006 w audi c4 i śmiga bez problemu)
23. Odpalamy auto i bez dodawania gazu kręcimy kierą max w lewo max w prawo i tak kilka razy
24. uzupełniamy jeszcze raz płyn w zbiorniczku wyrównawczym
25. skręcamy kółko max w prawo i powoli dodajemy gazu tak do 2500obr, potem to samo w lewo
26. jeszcze raz sprawdzamy poziom płynu
27. UWAGA, nie należy szaleć przez jakiś czas, bo pompa jest na dotarciu, pompa może szumieć przez jakiś 1000km, ale nie trzaskać ani nic z tych rzeczy, potem się uspokoi

Ja od razu poczułem różnicę w jakości wspomagania, kręci się o wiele lżej, jest ciszej i nie cieknie :)

W górnej bieżni (tylna ścianka) jest też łożysko, tym razem rolkowe, niestety z tego co widziałem jest ono niewymienne, ale nie zużywa się szybko, więc nie ma o co sie martwić. Jeżeli po rozebraniu stwierdzicie, że wałek jest bardzo powycierany, szczególnie jeżeli ma duży próg w okolicach simmeringu albo łożyska tylnego, to regeneracja niestety cudów nie zdziała, co do łożyska, to będzie po prostu trochę głośniej, ale próg przy simmeringu to już może być problem, bo będzie ciekło (jeżeli nie ciekło do tej pory, to OK, ale jak już leciało, to za jakiś czas może się to powtórzyć). Można to też zrobić napawając wałek i tocząc na nowo, ale to są już dodatkowe koszty. Z resztą mój samochód patrząc po sile zużycie kierownicy, wiem, że miał wymieniane pierścionki itp itd, można powiedzieć, że ma jakies 400 000 a pompa nigdy nie była ruszana, wałek miał baardzo delikatny próg a tylne łożysko było OK, więc... sami oceńcie :)

Uwaga! Dodaję foto poglądowe, zrobiłem je, jak regenerowałem pompę w AUDI 100, budowa wewnątrz podobna, więc może coś pomoże...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.



Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » ndz lut 24, 2008 16:37

Ok przenoszę do FAQ.
Dodaję kilka linków z fotkami
kley, jeśli uda ci się otworzyć swoje to je doklej.
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=1336363
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=steering_g3_gur
Ostatnio zmieniony ndz lut 24, 2008 16:37 przez Paweł Marek, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
Łuk@sz
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 180
Rejestracja: czw lut 23, 2006 11:04
Lokalizacja: Sędziejowice

Post autor: Łuk@sz » pn kwie 14, 2008 21:23

jakie sa wymiary łozyska????



pitt47
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 67
Rejestracja: wt gru 14, 2010 22:42
Lokalizacja: Gliwice

Regeneracja pompy wspomagania na bazie mk3

Post autor: pitt47 » wt sie 09, 2011 09:02

Jedna uwaga do pkt 6. Robiłem to wczoraj u siebie i tego kółka na którym mocowane kóko pasowe tak łatwo nie da się zbić. Prostym sposobem jest wkręcenie w otwory trzech śrób ósemek, podłożenie czegoś, ja użyłem klucza płaskiego 32, pod to kólko i stopniowe ich wkręcanie. Wtedy kólko sobie pomału schodzi z wałka. Poza tym rozbieranie i czyszczenie wnętrza pompy nie ma najmniejszego sensu jeśli pompa nie cieknie. Nie ma do tego żadnych części za wyjątkiem uszczelniaczy i łożyska 6203. powodzenia.



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 34 gości