[DIY] Wymiana szczęk hamulcowych (łożysk)

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

[DIY] Wymiana szczęk hamulcowych (łożysk)

Postprzez gitfunfel » Pt sie 17, 2007 10:18

Porada dotyczy wymiany szczęk (łożysk) w typowych cywilnych garażach i skierowana do tych, którzy takich rzeczy nie robili.

Jeśli szczęki wyglądają tak jak na zdjęciu to warto je wymienić:
Obrazek

1. Zdejmujemy koło i ściągamy dekielek (kapselek) np. poważając śrubokrętem
Obrazek

2. Wyciągami zawleczkę (przydatne kombinerki)
Obrazek

3. Ściągamy nakładkę koronową
Obrazek

4. Kluczem #24 odkręcamy nakrętkę
Obrazek


5. Ściągamy podkładkę dociskową
Obrazek

6. Wyciągamy zewnętrzne łożysko (małe)
Obrazek

7. Luzujemy linki przy ręcznym (odkręcając nakrętki):
Obrazek

8. Ściągamy bęben (zazwyczaj schodzi lekko):
Obrazek

9. Jeśli bęben nie będzie chciał zejść można spróbować śrubokrętem pocisnąć do góry klin regulujący docisk szczęk (ewentualnie przykręcić koło do bębna i na chama wytargać):
Obrazek

10. Z bębna ściągamy uszczelkę i wyciągamy łożysko (duże). Jeśli chcesz wymienić tylko łożyska to przejdź do punktu 21.
Obrazek

11. Ściągamy sprężynki trzymające szczęki (najlepiej kombinerkami docisnąć sprężynkę i przekręcić o 90 stopni żeby zeszła z bolca):
Obrazek

12. Zsuwamy szczęki z tłoczków:
Obrazek

13. Tak samo ściągamy szczęki z dolnego mocowania. Ze zdjętych szczęk ściągamy linkę od ręcznego:
Obrazek

14. Warto sobie pooglądać szczęki gdy są poskładane żeby się potem nad poskładaniem nowych nie głowić.
Warto sprawdzić jak chodzą same tłoczki rozpieracza. Mnie z jednej strony prawie wcale nie chciał się wysuwać więc bez zdejmowania całego rozpieracza wyjąłem tłoczki, przeczyściłem, lekko szlifnąłem i ładnie chodzi:
Obrazek

15. Bęben jak i cały wspornik przeczyścić, ewentualnie pomalować, wypolerować, pochromować (jak kto woli).

16. Poskładać nowe szczęki. Kto tego nigdy nie robił to trochę sobie poprzeklina przy tym. Moja rada: najpierw pozakładać wszystkie sprężyny (oprócz dolnej najgrubszej) a potem dopiero składać dwie części szczęk:
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek

17. I teraz wszystko w odwrotnej kolejności. Najpierw linka z ręcznego:
Obrazek

18. Teraz wsadzanie szczęk (znów trochę nerwów przy tym może być). Najpierw dolne mocowanie, potem górne mocowanie na tłoczkach:
Obrazek
Obrazek

19. Linkę z ręcznego wsadzamy pod haczyk:
Obrazek

20. Zakładamy sprężynki trzymające szczęki na bolce:
Obrazek

21. I zakładamy wszystko tak jak ściągnęliśmy. Wszystko trzeba najpierw dobrze przeczyścić i pozbyć się starego smaru.
Obrazek

22. Wpychamy do piasty smar (ja napchałem towotu bo taki akurat miałem), potem wsadzamy do piasty łożysko (to większe) i zakładamy uszczelkę:
Obrazek

23. Zakładamy bęben i ładujemy do piasty smar jeśli się jeszcze da:
Obrazek

24. Wkładamy małe łożysko:
Obrazek

25. Zakładamy podkładkę:
Obrazek

26. Wkręcamy nakrętkę dociskając ją z całej siły a następnie luzując ją na tyle, aby bęben swobodnie się obracał:
Obrazek

27. Nakładamy nakładkę koronową i zawleczkę:
Obrazek

28. Na koniec kapselek do którego pakujemy smaru ile wlezie.

Jeśli grzebaliśmy w rozpieraczu przy cylinderkach to trzeba koniecznie zrobić odpowietrzanie. Jeśli nie grzebaliśmy to też warto odpowietrzyć.

Pozdrawiam...
Ostatnio edytowano Cz mar 05, 2009 12:30 przez gitfunfel, łącznie edytowano 2 razy
Jeśli nad wszystkim panujesz to znaczy, że nie jedziesz wystarczająco szybko.
gitfunfel
Mały gagatek
Mały gagatek
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): N lut 05, 2006 17:13
Lokalizacja: Rybnik
Online: 6d 16h 55m
Pomógł: 17
Auto: Jetta A1 i Golf MK2
Silnik: PG JP

Postprzez agrala » Pt sie 17, 2007 10:40

Ja slyszalem zeby nakretke dokrecac krecac bebnem zeby lozyska ulozyly sie na toczniach i dokrecic ja troche mocniej a pozniej poluzowac na tyle zeby mozna bylo wkretakiem obrocic podkladke miedzy lozyskiem a nakretka.
agrala
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
 
Dołączył(a): Cz lip 19, 2007 18:55
Lokalizacja: Kalisz
Online: 13d 7h 25m
Pomógł: 733

Postprzez rtk » Pt sie 17, 2007 19:58

agrala napisał(a):Ja slyszalem zeby nakretke dokrecac krecac bebnem zeby lozyska ulozyly sie na toczniach i dokrecic ja troche mocniej a pozniej poluzowac na tyle zeby mozna bylo wkretakiem obrocic podkladke miedzy lozyskiem a nakretka.


Jest tez FAQ o wymianie lozyska tylnego kola i tak jest to tam opisane. Wymienialem wg tego opisu kilka lozysk i zawsze bylo git :okej:
rtk
Użytkownik
Użytkownik
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Wt sie 08, 2006 23:25
Lokalizacja: Malbork
Online: 10h 43m
Pomógł: 36
Auto: Seat Toledo 1M
Silnik: AKL

Postprzez maccciej » Pt sie 17, 2007 22:54

A ten klin regulujący docisk szczęk powinien byc maksymalnie wciśniety w dół ?
Obrazek
maccciej
Użytkownik
Użytkownik
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Cz cze 09, 2005 20:05
Lokalizacja: Poznań
Online: 1d 22m
Pomógł: 14

Postprzez agrala » So sie 18, 2007 08:29

Ja tez wymienialem milka lozysk w ten sposob i juz mi kilka siadlo (wszystko zalezy od tego ile sie robi kilometrow-jak ktos robi 300 miesiecznie to lozyska nie maja kiedy siasc)
Moze to wina piasty, Teraz wymienie piaste i lozyska i dokrece tak aby podkladka daqla sie obracac srubokretem

Co do klina to moze byc podniesiony bo po wcisnieciu kilka razy hamulca i tak opadnie do swojego polozenia, jak go zrobisz za nisko to mozesz bebna nie zalozyc bo szczeki beda za bardzo rozepchniete
agrala
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
 
Dołączył(a): Cz lip 19, 2007 18:55
Lokalizacja: Kalisz
Online: 13d 7h 25m
Pomógł: 733

Postprzez #Mateusz# » Cz sie 23, 2007 21:30

Witam,
Super porada - właśnie tego szukałem :) Tylko mam jedno pytanie: Jak można w "domowych" warunkach sprawdzić czy aby bębny nie są do wymiany ?
#Mateusz#
Użytkownik
Użytkownik
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Wt paź 31, 2006 13:55
Lokalizacja: Wrocław
Online: 5d 2h 21m

Postprzez agrala » Cz sie 23, 2007 21:59

Wizualnie, czy nie sa mocno porysane i moza je zmierzyc, srednica bebna powinna miec 180mm a po toczeniu 181mm. Nie wiem czy oplacalne jest toczenie bebnow, moze lepiej jest kupic nowe
agrala
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
 
Dołączył(a): Cz lip 19, 2007 18:55
Lokalizacja: Kalisz
Online: 13d 7h 25m
Pomógł: 733

Postprzez sHpAaKu » Wt sty 22, 2008 00:05

Pięknie pokazane jak na talerzu. :helm: Jedna sugestia tylko - ten towot...hmm towot jest dobry do roweru. Przy wysokich temperaturach zwykł sie upłynniać i wyciekać. Także jak na obroty koła to niezbyt trafiony pomysł. Tu jest potrzebny smar o wysokiej odporności temperaturowej (zachowujący stan skupienia.konsystencję) i jednocześnie o małej "granulacji" (smar grafitowy jest odporny ale za duże cząsteczki ma więc też odpada). Do łożysk tylko dedykowany smar niestety. Wiem że częste rozbieranie łożyska mu nie służy, ale na twoim miejscu bym to uzupełnił porządnym smarem. Poproś znajomego mechanika, albo kogoś kto pracuje na hucie i kapke smaru napewno ci da za free.

pozdrawiam
Obrazek

Obrazek
sHpAaKu
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Wt lis 14, 2006 14:27
Lokalizacja: Ostrowiec Św.
Online: 2d 6h 43m
Pomógł: 103

Postprzez ADi997 » Śr sty 23, 2008 00:38

Idziesz do pierwszego lepszego motoryzacyjnego i kupujesz smar z rodziny ŁT (łożyska toczne), koszt kilkanaście zł. Nie wiem czy dobrze zauwazylem ale założony został stary uszczelniacz, nie robi się tak.
Było:
Golf MK1 GTI DX
Passat B5 3B AEB
Bora AZD
Jest:
Passat B5 3BG AWX
Golf MK2 APU+DEA
Jetta MK2 Coupe JP----->??

Projekt Golf MK2 na facebook.com/MyGolfMK2
ADi997
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): N paź 29, 2006 09:30
Lokalizacja: Leicester - UK
Online: 24d 23h 39m
Pomógł: 54
Auto: VW Passat B5 3BG
Silnik: AWX

Postprzez Lipek81 » So lut 02, 2008 20:36

Trochę lepsza (moim zdaniem) metoda na ściągnięcie bębna - z doświadczenia podważenie samoregulatora śrubokrętem, poprzez włążenie go przez otówr po śrubie w bębnie jest nieco problematyczny. Ja robię to tak, że opukuję młotkiem bęben na jego obwodzie. Zawsze pomaga.
Luzowanie linek od hamulca ręcznego potrzebne jest tylko wtedy, gdy chcemy demontować szczęki, ale jeżeli chcemy ściągać bęben to ręczny musi być oczywiście spuszczony - czyli obowiązkowa podkładka pod koła.
- naprawa, odnowa i budowa od podstaw wiązek elektrycznych (także clean look);
- swapy silników;
- inne nietypowe usługi elektryczne, których warsztaty nie robią, albo biorą za nie kupę kasy :D
BARDZO niskie ceny, staranne wykonanie - szczegóły priv.
Lipek81
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): Cz gru 01, 2005 12:20
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Online: 12d 12h 7m
Pomógł: 768
Auto: Golf 2
Silnik: 1.6 PN

Postprzez agrala » Wt lut 12, 2008 21:03

Lipek81 napisał(a):Trochę lepsza (moim zdaniem) metoda na ściągnięcie bębna - z doświadczenia podważenie samoregulatora śrubokrętem, poprzez włążenie go przez otówr po śrubie w bębnie jest nieco problematyczny. Ja robię to tak, że opukuję młotkiem bęben na jego obwodzie. Zawsze pomaga.
Luzowanie linek od hamulca ręcznego potrzebne jest tylko wtedy, gdy chcemy demontować szczęki, ale jeżeli chcemy ściągać bęben to ręczny musi być oczywiście spuszczony - czyli obowiązkowa podkładka pod koła.

Nie zawsze pomaga opukiwanie mlotkiem bebna. jezeli masz ranty na bebnach to ciezko bedzie w ten sposob sciagnac beben. Metoda opisana wyzej jest lepsza. Testowalem metode mlotka i srobokreta i ta druga jest o wiele lepsza-mniej nerwowa :grin:
agrala
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
 
Dołączył(a): Cz lip 19, 2007 18:55
Lokalizacja: Kalisz
Online: 13d 7h 25m
Pomógł: 733

Postprzez sas_gti » Cz lut 14, 2008 23:33

Lipek81 napisał(a):z doświadczenia podważenie samoregulatora śrubokrętem, poprzez włążenie go przez otówr po śrubie w bębnie jest nieco problematyczny

dlaczego? wcale nie. Wkladasz wkrętaka w ten otwór co na schemacie i mozesz go nawet puscic od tego momentu, wtedy zakręczsz bębnem w określoną stronę czyli w strone regulatora . Jak bęben trzyma to sie wkręca jedną srubę koła zakrecasz kluczem
działa zawsze
opukiwanie to jest (w/g mnie) kłopotliwa i niefachowo wyglądajacy przy okazji operacja :)
sas_gti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): So lip 16, 2005 01:24
Lokalizacja: Warszawa
Online: 8d 13h 33m
Pomógł: 640
Auto: mk2
Silnik: ABF

Postprzez arczi666 » Pt kwi 11, 2008 08:53

witam ,wszystkich,mam pytanko;przy naciśnięciu pedała hamulca,słysze w tylnich kołach piszczenie.Czy wystarczy sciągnac obudowe i poczyścić tam w środku np RWD-40 i nasmarowac .prosze doradzcie mi,pozdrawiam :bigok:
arczi666
Nowicjusz
Nowicjusz
 
Dołączył(a): N kwi 06, 2008 16:16
Lokalizacja: oswięcim
Online: 0s

Postprzez lukasfenix » Pt kwi 11, 2008 14:27

arczi666, To jest wina szczęk i chyba nie myślisz żeby je smarować? :crazy: Piszczenie jest spowodowane materiałem z jakiego wykonane są szczęki/klocki. Jedyną radą jest wymiana ich na inne lepszej jakości. Duża temperatura w jakiej pracują, a w szczególności ich przegrzanie wywołuje późniejsze piski.
Ostatnio edytowano Pt kwi 11, 2008 14:28 przez lukasfenix, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek
lukasfenix
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Avatar użytkownika
 
Dołączył(a): So sie 04, 2007 19:14
Lokalizacja: Skarżysko Kamienna / Poznań
Online: 1d 12h 50m
Pomógł: 61
Auto: PassatB4 Punto II
Silnik: ADY

Następna strona



Powrót do FAQ

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: chips93 i 1 gość

Nasi przyjaciele: Car Audio,