1.9 TDI ALH - wymiana termostatu.

TDI, TD, D.... Piszemy tutaj TYLKO O PROBLEMACH Z SILNIKAMI DIESLA!

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

TDiesel
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 107
Rejestracja: pn wrz 08, 2008 23:17
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

1.9 TDI ALH - wymiana termostatu.

Post autor: TDiesel » pt sty 30, 2009 02:14

Witam :) Mam u siebie termostat, który w sumie trzyma 90 stp ale nie dokońca zamyka się jak jest zimny i zawsze jeździ troszkę otwarty, przez co długo dosyć się grzeje...

Chciałbym się dowiedzieć czy dużo roboty jest z wymianą termostatu? Co trzeba demontować i ile wszystko czasu zajmuje? Bo mam możliwość kupienia za 15 zł nowego Wahlera, więc jakbym dużo czasu i pracy nie potrzebował, to bym skusił się na wymianę :)
Aha i czy spuścić gdzieś troszkę płynu, żeby nie wylać nic niepotrzebnie po odkręceniu termostatu? ;)



Gebi
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 69
Rejestracja: wt sie 01, 2006 12:14
Lokalizacja: Sejny

Post autor: Gebi » pt sty 30, 2009 08:50

Sama wymiana termostatu nie jest skomplikowana. Musisz odkręcić zawór (takie plastikowe pokrętło) przy chłodnicy na samym dole, pamiętaj aby odkręcić korek na zbiorniku wyrównawczym, kolejny krok to zdjęcie przewodu z króćca przy chłodnicy oleju (w podstawie filtra oleju) i spuszczenie z niego resztek płynu chłodniczego. A do samego termostatu masz dojście za pomocą dwóch śrub typu „torx” wychodzi razem z plastikowym króćcem. Potem to już luz robisz wszystko w odwrotnej kolejności. Radzę przy okazji zmienić płyn na nowy. Układ odpowietrza się sam, ale po lekkiej i krótkiej przejażdżce należy skontrolować poziom i ewentualnie dolać do stanu. To właściwie tyle, życzę powodzenia i pozdrawiam :bajer:



Awatar użytkownika
PiotrTDI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 467
Rejestracja: śr lis 14, 2007 12:32
Lokalizacja: Wyszków
Kontakt:

Post autor: PiotrTDI » pt sty 30, 2009 10:00

Na przyszłość radzę najpierw użyć opcji "szukaj" :bajer:
pod tym linkiem jest bardzo dokładna foto porada :bigok: radze przy okazji wymienić płyn :chytry:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=49969
sam z tego korzystałem i udało się :bajer:



Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Sztomel » pt sty 30, 2009 10:10

PiotrTDI pisze:Na przyszłość radzę najpierw użyć opcji "szukaj" :bajer:
pod tym linkiem jest bardzo dokładna foto porada :bigok: radze przy okazji wymienić płyn :chytry:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=49969
sam z tego korzystałem i udało się :bajer:
niestety kolego, gdyby pytający miał wg. tej fotoporady szukać termostatu u siebie to pewnie zajęłoby mu to sporo czasu i niepotrzebnego demontażu osprzętu,
w jego silniku termostat jest bezpośrednio pod pompą wtryskową i dostęp o wiele wygodniejszy.


Obrazek

Awatar użytkownika
PiotrTDI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 467
Rejestracja: śr lis 14, 2007 12:32
Lokalizacja: Wyszków
Kontakt:

Post autor: PiotrTDI » pt sty 30, 2009 10:24

Sztomel, dokładnie masz racje, przyznaje siedo błędu :axe:



Awatar użytkownika
PinkFloyd
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3551
Rejestracja: wt paź 17, 2006 08:53
Lokalizacja: USA

Post autor: PinkFloyd » pt sty 30, 2009 10:52

Tu jest opis wymiany w MK IV TDI jest inaczej niz w MK III http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1730221, a tu podobny temat http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=193003&start=0 powymianie sprawdz tez podgrzewacze płynu czy sa sprawne tak samo jak ich przekaźniki.
Ostatnio zmieniony pt sty 30, 2009 10:53 przez PinkFloyd, łącznie zmieniany 2 razy.



Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: Sztomel » pt sty 30, 2009 11:07

PinkFloyd pisze:sprawdz tez podgrzewacze płynu czy sa sprawne tak samo jak ich przekaźniki.

one nie mają wpływu na zbyt długie osiąganie przez silnik temperatury 90*C, silniki bez tych podgrzewaczy w zimie równie szybko się rozgrzewają.


Obrazek

TDiesel
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 107
Rejestracja: pn wrz 08, 2008 23:17
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: TDiesel » czw lut 05, 2009 00:34

Troszkę nie ciągłem dalej tematu...

Czyli użytkownik Gebi dobrze wytłumaczył jak w ALH wymienić termostat? :)



Awatar użytkownika
PinkFloyd
Lord GTI
Lord GTI
Posty: 3551
Rejestracja: wt paź 17, 2006 08:53
Lokalizacja: USA

Post autor: PinkFloyd » czw lut 05, 2009 00:37

TDiesel pisze:Troszkę nie ciągłem dalej tematu...

Czyli użytkownik Gebi dobrze wytłumaczył jak w ALH wymienić termostat? :)
tak dobrze, tak samo jak jest tu na fotach http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1730221



hary71
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: sob lip 27, 2013 15:32

1.9 TDI ALH - wymiana termostatu.

Post autor: hary71 » ndz lis 16, 2014 00:22

Cześć. Mam małe pytanko. Otóż podczas wymiany czujnika temperatury silnika ulało mi się trochę płynu więc dolałem do MAX i uruchomiłem silnik aby pochodził tak długo aż się wiatrak załączy. No i moje pytanie jest takie: czy to normalne w 1.9 TDI ALH że silnik przy temperaturze na dworze +6 stopni pracował 50 minut na biegu jałowym aż się włączył wiatrak? Dodam że już po około 35 minutach wskazówka pokazywała 90' ale wiatrak włączył się w 50 minucie pracy silnika a podczas normalnej jazdy (około 90 km/h; 5 bieg) z włączonym ogrzewaniem (pokrętło temp. na 3/4 i wiatrak na 1 biegu) wskazówka temperatury jest na 2 kreski przed 90'. Czy powinienem wymienić termostat czy może silnik jest jeszcze zapowietrzony (Po załączeniu wiatraków i późniejszym przejechaniu 15 kilometrów poziom płynu nie opadł)


66 KW ALH 1/2 MFA

Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

1.9 TDI ALH - wymiana termostatu.

Post autor: Sztomel » ndz lis 16, 2014 21:32

hary71,
to, że silnik TDI bardzo wolno uzyskuje temperaturę roboczą podczas pracy na biegu jałowym i wolnych obrotach to zupełnie normalne. Ten silnik (w przeciwieństwie do silnika benzynowego) rozgrzewa się praktycznie tylko podczas jazdy. Jeśli zaś chodzi o nagrzewanie się silnika podczas jazdy to wszystko zależy od tego ile km przejechałeś zanim wskazówka osiągnęła wartość 2 kreski przed 90*C. Jeśli przed uzyskaniem temperatury roboczej silnika włączysz mu nawiew na 1 i ogrzewanie na 3/4 mocy to dłużej będzie się płyn chłodzący nagrzewał do temperatury roboczej niż gdybyś nie włączał dmuchawy ani ogrzewania wcale. Niestety nie napisałeś czy podczas normalnej jazdy na tym 5 biegu rozpoczynałeś jazdę na zupełnie zimnym silniku czy już częściowo rozgrzanym i jaka była temperatura wyjściowa zanim ruszyłeś. Układ chłodzenia silnika sam się odpowietrza jeśli jest drożny więc nie w tym problem. W Twoim przypadku aby stwierdzić czy coś jest z termostatem - musisz dokonać sprawdzenia wartości temperatur jakie silnik uzyskuje np. po przejechaniu 15 km w obecnych warunkach temperaturowych (czyli +6*C) z grupy 007 w 01 Engine (silnik) i od razu z grupy 003 w 17 Instruments (zegary) i te wartości porównać ze sobą (odchyłka wartości temperatur z tych grup przy sprawnych czujnikach G62 i G2 to tolerancja rzędu +/-5*C. Jeśli zaś wartości z tych czujników pokrywają się i mimo przejechania 15 km obydwa pokazują mniej niż 90*C np. grubo poniżej 80*C to termostat fiksuje i należy go wymienić. Dystans 15 km w obecnych temperaturach zewnętrznych jest wystarczający dla silnika TDI aby rozgrzał się do temperatury roboczej czyli 90*C.


Obrazek

hary71
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: sob lip 27, 2013 15:32

1.9 TDI ALH - wymiana termostatu.

Post autor: hary71 » ndz lis 16, 2014 23:08

No więc kolego Sztomel pic polega na tym że jak rozgrzałem silnik do włączenia wiatraków to go wyłączyłem na jakieś 20 minut i po tym czasie uruchomiłem ponownie i puściłem się w trasę. Nie wiem jakie temperatury ten silnik osiągał wcześniej bo wskaźnik temperatury nie działał (dlatego wymieniłem czujnik - choć zrobiłem to bardziej z powodu trudności z uruchamianiem silnika w temp poniżej +10' ) No ale masz rację - będę musiał jechać na komputer. Może się okazać że to czujnik oszukuje.
Aha, dzisiaj zajrzałem pod maskę i poziom płynu trochę opadł - czyli się odpowietrzyło :)
Dzięki za odpowiedź.


66 KW ALH 1/2 MFA

Awatar użytkownika
Sztomel
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5667
Rejestracja: czw wrz 20, 2007 23:10
Lokalizacja: Rybnik

1.9 TDI ALH - wymiana termostatu.

Post autor: Sztomel » pn lis 17, 2014 00:27

Napiszę tak - aby wiatrak w TDI się włączył to trzeba naprawdę się postarać - a konkretnie - pałować ten silnik na obrotach. Moim gratem czyli Mk IV jeżdżę już 13 lat. Do lat 12 jego eksploatacji nie było momentu aby w tym silniku włączył się wentylator na chłodnicy (no może z dwa razy max w totalne upały na postoju), nawet w upalne dni w korkach. Zaczął się włączać często dopiero wtedy kiedy "Zabba" z CTR Tuning założył FMIC przed samą chłodnicą główną - grzeje mi się silnik i włącza wiatrak jak przez chwilę postoję na wolnych obrotach np. na skrzyżowaniu ulic przed światłami latem - FMIC jest bezpośrednio przed chłodnicą główną i przylega bezpośrednio do niej - w tym tkwi błąd. - Muszę wiosną przyszłego roku odstawić trochę chłodnicę i wiem, że się poprawi. Grunt to swobodniejszy przepływ powietrza pomiędzy FMIC'em a chłodnicą.
Zabba, jeśli to czytasz to faktycznie trzeba to poprawić bo wentylator włącza się co chwilę a już czuję, że sterownik wentylatora zaraz się wykrzaczy - znam to z przypadku kumpla, który miał z nim problem - dwu-kropkowy - bo taki sam mam.


Obrazek

hary71
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 33
Rejestracja: sob lip 27, 2013 15:32

1.9 TDI ALH - wymiana termostatu.

Post autor: hary71 » sob lis 22, 2014 01:23

To znowu ja :bajer: Kupiłem termostat Wahler i przed montażem mam pytanie. Czy ta kropka widoczna na lewym górnym zdjęciu jest istotna w jakikolwiek sposób do montażu? Wygląda jakby była zrobiona celowo. I z innej bańki: w innym temacie "Vernet czy Wahler" jeden z kolegów zamieścił zdjęcie wahlera który nie za bardzo pasuje do zamontowania ale jak widać na moich zdjęciach mój Wahler jest odrobinę inny niż tamten więc może ta litera D w numerze jest istotna? Co o tym myślicie? Link do zdjęcia : " onclick="window.open(this.href);return false;
22-11-2014
Jestem już po wymianie termostatu. Naczytawszy się na forum o problemach z montażem Wahlera byłem pełen obaw ale okazało się że termostat pasował jak tatyne w mamyne :grin: Górna część termostatu jest w dużym stopniu nieistotna do montażu. W plastikowym króćcu są 2 takie jakby paluszki które teoretycznie powinny ułatwić montaż i chcąc użyć tych paluszków rzeczywiście ten górny element termostatu powinien być wąski ale u mnie te paluszki się ułamały podczas zdejmowania króćca więc termostat montowałem w następujący sposób.
1) wstawiłem nowy termostat w otwór w bloku silnika kropką na godz. 12. Siedzi jak ta lala i nie ma szans aby się w jakikolwiek sposób przesunął.
2)jak już termostat był włożony w swoje miejsce to włożyłem oring (pozostałe elementy okazały się niepotrzebne - pewnie są do innych wersji silników)
3)delikatnie włożyłem plastikowy króciec lekko obracając nim na lewo i prawo aby termostat idealnie się ułożył w specjalne miejsce w króćcu.
4)dokręciłem śruby mocujące.
5)nalałem płynu chłodniczego i uruchomiłem silnik.
Ten termostat który kupiłem trzyma równo 90'C
W innym temacie ktoś pisał że termostat mu się przesuwał podczas montażu. U mnie w ALH nie ma szans aby termostat się przesunął między korpus bloku silnika a plastikowy króciec. U mnie cała operacja wymiany termostatu zajęła około 1:30 minut wliczając w to czas jaki poświęciłem na znalezienie pojemnika na płyn oraz operację spuszczania płynu.
01-11-2015
No i kolejna porcja informacji na temat termostatu. Po około 4 miesiącach Wahler przestał trzymać prawidłową temperaturę. Zaczął otwierać się przy około 80'C. No i wpadłem na pomysł aby go naprawić. Akurat jest tak zbudowany że jak się zbyt wcześnie otwiera to można go naprawić.
A więc najpierw wymontowujemy termostat i w garnku z wodą sprawdzamy przy jakiej temperaturze zaczyna się otwierać. Następnie łapiemy go palcami za talerzyk oznaczony białymi strzałkami i ciągniemy w kierunku czarnej strzałki.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Następnie spiłowujemy około 0.5mm to co jest oznaczone czarną strzałką i składamy termostat w odwrotnej kolejności niż demontaż po czym do garnka go i sprawdzamy przy jakiej temperaturze się teraz otwiera.
" onclick="window.open(this.href);return false;
I tak po trochu piłujemy pilniczkiem aż do uzyskania prawidłowej temperatury. Ja u siebie spiłowałem około 1mm co dało zwiększenie temperatury otwarcia termostatu o 10'C.
Ostatnio zmieniony pn lis 02, 2015 00:22 przez hary71, łącznie zmieniany 3 razy.


66 KW ALH 1/2 MFA

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 29 gości