Wymiana łożyska w przodzie -prosze o pare wskazówek

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

cordoba_2004
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 53
Rejestracja: czw lis 02, 2006 21:07
Lokalizacja: tarnow

Wymiana łożyska w przodzie -prosze o pare wskazówek

Post autor: cordoba_2004 » pn gru 15, 2008 15:01

Witam
Samochód VV GOLF 1997
1.6 silnik 1F

Chce wymienić łożysko w przodzie . Wykręcam nakrętkę centralną, zdejmuje tarcze, wcześniej zacisk hamulcowy.

Czy musze demontować gałkę i wahacz czy mogę amortyzator z góry odręcić i zdjąć wtedy całość bez konieczności ustawiania geometrii potem ?

Da się wybić łożysko bez prasy ? Za pomocą tulei młotka itd?

Proszę o kilka dokładnych wzkazówek .



Awatar użytkownika
Majek666
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 174
Rejestracja: pn mar 19, 2007 19:49
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Majek666 » pn gru 15, 2008 15:28

cordoba_2004 pisze:Czy musze demontować gałkę i wahacz czy mogę amortyzator z góry odręcić i zdjąć wtedy całość bez konieczności ustawiania geometrii potem ?
Sprawa wyglada tak ze najlepiej odkrecic wszystsko od zwrotnicy tzn. wachacz, polos, koncowke drazka, stabilizator (jesli masz), hamulce (jarzmo zacisk) , zdjac tarcze slowem zostawic gola piaste z zwrotnica. I tu masz dwie opcje wymontowac kolumne mcpersona w calosci lub odkrecic zwrotnice od amora. Druga opcja wiaze sie z geometria. Ale skoro nie posiadasz prasy to zasuwanie do kogos (zalezy jakie masz uklady z tym kims) z cala kolumna jest niewygodne i dziwne. Mechanik krzywo na ciebie popatrzy i nie wiadomo czy to zrobi. Ze zwrotnica sama jest prosciej.
cordoba_2004 pisze:Da się wybić łożysko bez prasy ? Za pomocą tulei młotka itd?
Wybic da sie choc zalezy jak mocno siedzi lozysko w zwrotnicy. Czasem i prasa 30 tonowa ciezko idzie a co dopiero mlotkiem. Jesli nie chcesz zmasakrowanego lozyska miec potem w aucie (nowego) to lepiej to na prasie zrobic. Ja niestety na warsztacie prasy nie posiadam wymontowalem zwrotnice podjechalem do znajomego i za 30 zl mi wprasowal lozysko. Czekalem na to godzine bo mial akurat robote na stole pilna. Niektorzy zrobia to od reki.



cordoba_2004
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 53
Rejestracja: czw lis 02, 2006 21:07
Lokalizacja: tarnow

Post autor: cordoba_2004 » pn gru 15, 2008 15:53

łożyska z tyłu ładnie wyszły po potraktowaniu tulejką dorabianą i czujnikiem takim z 10 kilowym ciekawe jak bedzie z tymi z przodu, nowe wbijałem to juz takim mniejszym z 5 kilowym, ale chodzi bajkowo, ojcowie nasi nie mieli pras a wszystko robili


nie ma

Awatar użytkownika
AFN140KM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 574
Rejestracja: sob cze 30, 2007 19:30
Lokalizacja: KrakóVW

Post autor: AFN140KM » pn gru 15, 2008 17:12

cordoba_2004 pisze:...łożyska z tyłu ładnie wyszły po potraktowaniu tulejką dorabianą i czujnikiem takim z 10 kilowym ciekawe jak bedzie z tymi z przodu, nowe wbijałem to juz takim mniejszym z 5 kilowym, ale chodzi bajkowo, ojcowie nasi nie mieli pras a wszystko robili...
Łożyska z tyłu to jest pikuś, bo powierzchnia przylegania oraz sztywność bieżni jest niewielka.
Wymiary łożysk to:
Tył - średnica zewnętrzna małego łożyska to ok. 39,88mm, wysokość ok 14,6mm.
Tył - średnica zewnętrzna dużego łożyska to ok. 50,3mm, wysokość ok 14,7mm.
Przód - to już średnica 72mm, a wysokość 37mm.

Obliczyłem (bo mi się chciało :grin: ) powierzchnię przylegania łożyska przedniego i tylnych. Może Ci to naświetli problem:
Tył Małe - 18,29cm²
Tył Duże - 23,21cm²
Przód - 83,65cm²
Obliczenia nie uwzględniają sztywności bieżni łożysk. :grin:
cordoba_2004 pisze:...ciekawe jak bedzie z tymi z przodu...
Może te liczby Ci coś powiedzą jak będzie z tymi z przodu :grin: .


VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010

Awatar użytkownika
Majek666
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 174
Rejestracja: pn mar 19, 2007 19:49
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Majek666 » pn gru 15, 2008 18:04

cordoba_2004 pisze:łożyska z tyłu ładnie wyszły po potraktowaniu tulejką dorabianą i czujnikiem takim z 10 kilowym ciekawe jak bedzie z tymi z przodu, nowe wbijałem to juz takim mniejszym z 5 kilowym, ale chodzi bajkowo, ojcowie nasi nie mieli pras a wszystko robili
To wal smialo mlotkiem zobaczysz

[ Dodano: 15 Gru 2008 17:10 ]
cordoba_2004 pisze:nowe wbijałem to juz takim mniejszym z 5 kilowym
Nowe to ja wbijam pol kilowym, zadowolony ?

[ Dodano: 15 Gru 2008 17:12 ]
AFN140KM pisze:bo mi się chciało :grin: )
szacun :grin: :hmm: bo mi by sie nie chcialo



cordoba_2004
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 53
Rejestracja: czw lis 02, 2006 21:07
Lokalizacja: tarnow

Post autor: cordoba_2004 » pn gru 15, 2008 23:01

Jak to zrobić żeby ten przegub kulowy wybić ze zwrotnicy i zeby sie koszyk nie rozlecial albo nic nie poprzestawiało- z tym mi tylko pomożcie reszta to pikuś



Awatar użytkownika
Majek666
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 174
Rejestracja: pn mar 19, 2007 19:49
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Majek666 » wt gru 16, 2008 01:05

cordoba_2004 pisze:przegub kulowy wybić ze zwrotnicy
Wyciagnac ? :bajer: jesli chodzi ci o przegub to powinien wyjsc bez problemu ze zwrotnicy (a wlasciwie piasty) Nic sie nie przestawi. Jesli nie chce sie ruszyc trzeba wziac punktak i uderzyc mlotkiem w dziurke w czesci gwintowanej przegubu od czola. Jak zaczniesz walic w gwin mozesz go zklepaci zrobic grzybek.



memekk222
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 173
Rejestracja: ndz mar 02, 2008 17:51
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Post autor: memekk222 » śr gru 17, 2008 17:29

kolego jesli nie masz praski to odkrecasz przegub dolny swozzen koncówke drazka i stabilizator .i teraz jesli nie chcesz ustawiac geometri to odkrecasz amortyzatoz z pod maski. tylko wczesniej wybij przegub jesli siedzi sztywno w piascie.i juz mamy wyciagniety całą kolumne na zewnatrz.i tak trzeba wybic teraz piaste z serodka łozyska musisz sobie cos dopasowac zeby sie oparło pelikatnie po bokach piasty od strony przegubu.mlotek i zaczynamy masakre kolega trzyma cała kolumne a ty walisz po bybijaku i wybijasz piaset to nie nalezy do trubnych zadan.zostaje łozysko w piascie zabespieczone dwoma segerami wyciagasz je oby dwa.jesli nie chca puscic to postukaj je mlotkiem po całym obwodzie.teraz najlepsze.wybijamie łozyska z zwrotnicy.od strony przegubu zostala wewnetrzna bieznia pasujemy do niej con nieco wiekszego zeby sie oparło duza powieszchnia(owin sobie to szmata bo w razie pekniecia czegos to cie nie pokaleczy)opieramy zwrotnice na podłodzie i eneggicznie zaczynamy wybijac.wybijamy na ziemi do mometu kiedy łozysko nie zruwna sie z zwrotnica.potem jak podnosi kolega cała kolumne i wybijacie dalej.nie jest to naj latwiejsze.po wybiciu łozyska posmaryj sobie miejsce na nowe łozysko olejem.oki teraz zajmujemy sie piasta .została na nim ztara bieznia nacinamy ja szlifierka i piaste w imadło zbijamj pozostałosc starego łozyska.juz mamu wszystko przyszykowane do montarzu .zabezpieczamy zwrotnice segerem od strony tarczy hamulcowejnowe łozysko smarujemy olejem.zaczynamy wbijanie nowego łozyska wbijamy je nieduzym mlotkiem po okregu po zewnetrznej biezni łozyska.jak juz wejdzie i bedzie siedziało sztywno to bijemy troszke mocniej wbijamy dopuki nie dojdzie do segera.zabezpieczamy je segerem.wbijanie piasty kola.piaste opieramy na kowadle i wbiujamy je do nowego łozyska mlotkiem pobijamy od stromy przedubu.przy skladaniu tarczy hamulcowej muje wrucic ona na stare miejscebo w przeciwnym przypadku bedzie bila kierownica przy hamowaniu......... mysle ze to na jak na domowe warunki powino jakos sie dac zrobic na warsztacie to nan praske i sciagacz ale w domu trzeba sobie dac jakos inaczej rade.pewnie ktos zaraz napisze ze cos zle lub cos,cezko to tez jest wytłumaczyc przez forum w słowach ale tak w teori i praktyce nie jest to takie straszne.opzdrawiam i prosze zdac relacie jak ci poszło :goof:



Awatar użytkownika
AFN140KM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 574
Rejestracja: sob cze 30, 2007 19:30
Lokalizacja: KrakóVW

Post autor: AFN140KM » śr gru 17, 2008 22:07

Wszystko się zgadza, ale kilka spraw wyjaśnię:
memekk222 pisze:...po wybiciu łozyska posmaryj sobie miejsce na nowe łozysko olejem...
memekk222 pisze:...łozysko smarujemy olejem...
Oleju, czy innego środka smarującego w tym miejscu stosować nie wolno! Łożysko jest celowo tak "ciasno" spasowane, aby zapobiec obruceniu łożyska w zwrotnicy, oraz aby zapewnić odprowadzanie ciepła z łożyska do zwrotnicy.
memekk222 pisze:...została na nim ztara bieznia nacinamy ja szlifierka i piaste w imadło zbijamj pozostałosc starego łozyska...
Należy przy tym bardzo uważać, aby nie naciąć piasty!
memekk222 pisze:...zaczynamy wbijanie nowego łozyska wbijamy je nieduzym mlotkiem po okregu po zewnetrznej biezni łozyska...
To jest bardzo ważne: po zewnętrznej bieżni łożyska
memekk222 pisze:...wbijanie piasty kola.piaste opieramy na kowadle i wbiujamy je do nowego łozyska mlotkiem pobijamy od strony przegubu...
Brakuje bardzo ważnej informacji: po wewnętrznej bieżni łożyska

To są dwie najważniejsze informacje zapobiegające zniszczeniu nowego łożyska lub skróceniu jego żywotności!
1. Łożysko do zwrotnicy zawsze musi być wprasowane przez zewnętrzną bieżnię!
2. Piasta do łożyska musi być wprasowana przez wewnętrzną bieżnię!
Dlaczego? Ponieważ w przeciwnym razie zostaną "odciśnięte" kulki na bieżni łożyska.
memekk222 pisze:...przy skladaniu tarczy hamulcowej muje wrucic ona na stare miejscebo w przeciwnym przypadku bedzie bila kierownica przy hamowaniu.........
Chyba, że piastę i tarczę hamulcową się idealnie wyczyści obrotową szczotką drucianą, co zresztą powinno być wykonane zawsze, jeśli zachodzi konieczność "rozłączenia" tych części.


VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010

Awatar użytkownika
Majek666
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 174
Rejestracja: pn mar 19, 2007 19:49
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Majek666 » śr gru 17, 2008 22:26

memekk222, latwiej isc do zoo i dac sloniowi niech na to nadepnie. Juz dawno oduczylem sie kowalstwa. Jak bedzie mial szczescie wszytsko pojdzie ok. O ile nie zmasakruje zwrotnicy wybijajac stare lozysko, to jak sklepie nowe lozysko to bedzie mial frajde. Robilem juz takie lozyska ze 30 ton ledwo dalo rade a wy chcecie 5 kilowym mlotkiem to wszytsko zrobic powodzenia. Po co dac 30 zl za wprasowanie pozadnie, lepiej klepac mlotkiem.



memekk222
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 173
Rejestracja: ndz mar 02, 2008 17:51
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Post autor: memekk222 » pt gru 19, 2008 17:43

memekk222 napisał/a:
...łozysko smarujemy olejem...

Oleju, czy innego środka smarującego w tym miejscu stosować nie wolno! Łożysko jest celowo tak "ciasno" spasowane, aby zapobiec obruceniu łożyska w zwrotnicy, oraz aby zapewnić odprowadzanie ciepła z łożyska do zwrotnicy. \
wczoraj zakladalem lozysko do polo n4 i w firmowym zestawie firmy FAG jest woreczek smaru na instrukci jez pisze zeby pormarowac piaste .cieplo i tak bedzie opprowadzane.
memekk222 napisał/a:
...przy skladaniu tarczy hamulcowej muje wrucic ona na stare miejscebo w przeciwnym przypadku bedzie bila kierownica przy hamowaniu.........

Chyba, że piastę i tarczę hamulcową się idealnie wyczyści obrotową szczotką drucianą, co zresztą powinno być wykonane zawsze, jeśli zachodzi konieczność "rozłączenia" tych części.
co do tego masz czesciowa racie bo .nie wyskrobiesz tak rdzu zeby tarcza i dealnie siadla do piasty po wyczysczeniu tam sie rozchodzi o kilka setnych milimetra i watpie zeby to sie idealnie potem zlozylo .ja zostaje przy swojej wersji .ale dzieki za poprawke w tekscie.wiem jak sie to robi ale nie napisałem wypadło mi z głowy .łatwiej zrobic jak napisać :blush:



Awatar użytkownika
AFN140KM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 574
Rejestracja: sob cze 30, 2007 19:30
Lokalizacja: KrakóVW

Post autor: AFN140KM » pt gru 19, 2008 19:36

memekk222 pisze:...wczoraj zakladalem lozysko do polo n4 i w firmowym zestawie firmy FAG jest woreczek smaru na instrukci jez pisze zeby pormarowac piaste .cieplo i tak bedzie opprowadzane...
memekk222, Nie myśl, że się czepiam, czy coś takiego, bo nie o to mi chodzi. Staram się tylko przekazywać Wam jak najbardziej sprawdzone i profesjonalne informacje.

Do rzeczy. Nadal coś mi się nie zgadza. Dwie sprawy:

1.
Popatrz:

Bardzo popularny zestaw łożyska przedniego do Polo 94->01 713610310. (dwurzędowe kulkowe)
Obrazek
Brak smaru

Bardzo popularny zestaw łożyska tylnego do Polo 94->01, oraz Golfa III 713610310. (stożkowe)
Obrazek
Jest smar

Miałem możliwość sprawdzenia zawartości obydwu zestawów :grin: . Każdy z nich zawierał dokładnie to co na zdjęciach.
Jeśli w zestawie znajduje się łożysko dwurzędowe - kulkowe to w zestawie nie znajdziesz smaru, ponieważ łożyska tego typu są już nasmarowane i przygotowane do montażu.
Jeśli w zestawie znajduje sie łożysko (łożyska) stożkowe to w zestawie jest smar, ale do nasmarowania łożyska, a nie do ułatwienia montażu.

2.
memekk222 pisze:...co do tego masz czesciowa racie bo .nie wyskrobiesz tak rdzu zeby tarcza i dealnie siadla do piasty po wyczysczeniu tam sie rozchodzi o kilka setnych milimetra i watpie zeby to sie idealnie potem zlozylo .ja zostaje przy swojej wersji...
Według tego co napisałeś to nie powinno się montować nowych tarcz hamulcowych na stare piasty, :grin: ponieważ logicznie myśląc:
a) nowa tarcza hamulcowa nie posiada "starego miejsca", więc nie "wiadomo" jak ją zamontować
b) nie wyskrobiesz tak rdzy żeby tarcza idealnie siadła do piasty, więc należy wymienić piastę i tarczę.

Zapewniam Cię, trochę szaleństwa z obrotową szczotką drucianą i da się. :grin:

Pozdrawiam.


VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010

memekk222
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 173
Rejestracja: ndz mar 02, 2008 17:51
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Post autor: memekk222 » pt gru 19, 2008 20:28

co do łozyska w polo to było polo 91 rok wiec cała kolumna z wkadem amora.w zestawie na ptzednie kolo jest łozysko 2 segery smar ,nakretka przegubu .sruba z nakretka dolnego swoznia, i SMAR. co do tarczy hamulcowej to ;jesli mam do załozenia nowa tarcze to piasta musi byc idealnie wyczyszczona z tego wzgledu ze gdy załozymy ja na brudna piaste to bedzie bicie. jesli stara tarcza to lekko przecieram piaste i tarcze szczotka tak zeby tylko cos nie podeszczo przy montazu.to tez bedzie lipa. czestymi reklamaciami tarczy hamu;lcowej nie jest to skrzywienie bicie tarczy lecz wlasnie zle wyczyszczona piasta i tam rdza podnosi tarcze. rdza nie zyje a zre i rosnie :grin: mechanika to pradi jak ginekologia powoji dokladnie i do celu :chytry:



Awatar użytkownika
AFN140KM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 574
Rejestracja: sob cze 30, 2007 19:30
Lokalizacja: KrakóVW

Post autor: AFN140KM » sob gru 20, 2008 22:27

memekk222 pisze:...co do łozyska w polo to było polo 91 rok wiec cała kolumna z wkadem amora.w zestawie na ptzednie kolo jest łozysko 2 segery smar ,nakretka przegubu .sruba z nakretka dolnego swoznia, i SMAR...
Co do tego konkretnego przypadku to zwracam honor, bo faktycznie FAG daje smar molibdenowy (nie olej) w saszetce 3 gramy, mało tego ETKA pokazuje identycznie, ale nie wiem dlaczego tak jest. Może faktycznie ma to zwązek z tym, że w tym modelu jest cała kolumna ze zwrotnicą, a nie sama zwrotnica. W większości zestawów do samochodów nowszych z łożyskami kulkowymi dwurzędowymi smaru nie znajdziemy. Mało tego widziałem zestaw Optimala do tej samej Polówki i smaru tam nie było.
memekk222 pisze:...jesli mam do załozenia nowa tarcze to piasta musi byc idealnie wyczyszczona...
Czyli jednak da się idealnie wyczyścić... :grin:
...mechanika to pradi jak ginekologia powoji dokladnie i do celu...
Mechanika to sztuka! Sztuka coś poprawnie naprawić, a i dobrze zepsuć czasami też trzeba umieć!
:pub:

Co ciekawe:
cordoba_2004 pisze:...Witam
Samochód VV GOLF 1997
1.6 silnik 1F...
Taki silnik w Golfie nigdy nie jeździł.


VW Golf MkIII 20 Jahre GTI 1.9TDI AFN 1996 - SPRZEDANY!
Skoda Roomster Comfort Style 1.6TDI CAYB 2010

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 54 gości