czujnik wentylatora w chłodnicy

Masz problem ze swoim VW?
Napisz tutaj co go boli :)

Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP

RobertP
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2799
Rejestracja: śr gru 14, 2005 09:58
Lokalizacja: Ostróda

czujnik wentylatora w chłodnicy

Post autor: RobertP » sob sty 06, 2007 18:17

potrzebuje w 101% pewnej informacji jakie ma wartości (chodzi mi o rezystację)
sprawny czujnik temperatury który jest wkręcony w chłodnicę ale 3 pinowy
czyli który podaje informację dla silnika wentylatora na którym biegu ma pracować
mam podejrzenia co do swojego ale nie wiem ile ma mieć bo nigdy nie
mierzyłem nowego a mam wrażenie że działa u mnie tylko jedna sekcja
w tym czujniku i to z I biegu ...
(w środku pewnie jest jakiś kontrakton lub coś podobnego do bimetalu ... )
ma ktoś jakąś tabelę jego wartości na zimnym i ciepłym ...
Ostatnio zmieniony ndz sty 07, 2007 13:53 przez RobertP, łącznie zmieniany 1 raz.


remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)

Sharan - AFN

Awatar użytkownika
piter_s
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 984
Rejestracja: wt sty 31, 2006 17:23
Lokalizacja: okolice KROSNA

Post autor: piter_s » sob sty 06, 2007 19:06

szkoda zawracać głowy nowy 15zł i masz pewne.
co do rezystancji nie spotkałem się żeby była podana, czujnika cieczy przy głowicy tak.
pozdro.



Awatar użytkownika
Dragon
Forum Master
Forum Master
Posty: 1001
Rejestracja: ndz kwie 17, 2005 21:33
Lokalizacja: Jordanów Śląski k. Wrocławia
Kontakt:

Post autor: Dragon » sob sty 06, 2007 19:17

A po co rezystancja? Na wyłączonym wentylatorze styk rozwarty a na włączonym zwarty - cała filozofia


Wyślij głupka po flaszkę, to przyniesie jedną...
Wyślij kobietę po piwo to też przyniesie jedno...
Piąty bieg wrzucony...............................................

Awatar użytkownika
miś fazi
_
_
Posty: 6627
Rejestracja: ndz cze 11, 2006 13:01
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: czujnik wentylatora w chłodnicy

Post autor: miś fazi » sob sty 06, 2007 19:43

RobertP pisze:potrzebuje w 101% pewnej informacji jakie ma wartości (chodzi mi o rezystację)
sprawny czujnik temperatury który jest wkręcony w chłodnicę ale 3 pinowy
czyli który podaje informację dla silnika na kótrym biegu ma pracować
mam podejrzenia co do swojego ale nie wiem ile ma mieć bo nigdy nie
mierzyłem nowego a mam wrażenie że działa u mnie tylko jedna sekcja
w tym czujniku i to z I biegu ...
(w srodku pewnie jest jakiś kontrakton lub coś podobnego ... )
ma ktoś jakąś tabelę jego wartości na zimym i ciepłym ...
teraz jestem w kropce bo w chłodnice jest wkręcony wyłącznik termiczny który włącza wętylator ale on w środku ma dwie pary styków które są włączane na zasadzie termostatu i tam nie ma zadnego oporu albo włączy albo nie a to zależy od temperatury a czujnik temperatury mierzony na stykach 1 i 3 to 0 stopnia celsjusza 5600 ohma plus minus 600 , 10 st 4000 / 500 , 20 st 2500 / 500, 30 st 1750 / 250 , 40 st 1250 / 250 , 50 st 825 / 125 , 60 st 625 / 125 , 70 st 450 / 50 , 80 st 300 / 45 , 90 st 235 / 35 , 100 st 200 / 25



RobertP
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2799
Rejestracja: śr gru 14, 2005 09:58
Lokalizacja: Ostróda

Post autor: RobertP » sob sty 06, 2007 21:56

dragon5555 pisze:A po co rezystancja? Na wyłączonym wentylatorze styk rozwarty a na włączonym zwarty - cała filozofia
jasneto wiem,
ale ten kontrakton ma zapewne jakąś oporność i to chciałbym wiedzieć :bigok:


remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)

Sharan - AFN

Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » sob sty 06, 2007 22:05

na pewno nie jest to kontaktron, tylko jakiś element termorozszerzalny, a nawet gdyby był to takowy też działa jak włącznik pod wpływem pola magnetycznego i ma albo opór zerowy albo nieskończony. POza tym typowy kontaktron ma małą przepustowść prądu - maleńkie styki, a tu jest potrzebne coś solidnego bo w końcu przeważnie silnik wentylatora bepośrednio jest do niego podłączony.


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

RobertP
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2799
Rejestracja: śr gru 14, 2005 09:58
Lokalizacja: Ostróda

Re: czujnik wentylatora w chłodnicy

Post autor: RobertP » sob sty 06, 2007 22:08

miś fazi pisze:teraz jestem w kropce bo w chłodnice jest wkręcony wyłącznik termiczny który włącza wętylator ale on w środku ma dwie pary styków które są włączane na zasadzie termostatu i tam nie ma zadnego oporu albo włączy albo nie
oczywiście znam zasadę, ale jak włącznik termiczny to z jakiego bimetalu
a on ma zapewne jakąś oporność (jak w starych piecykach gazowych go ciepłej wody
ma jak woda staje się *#cenzura#* to blaszka ugina się coraz mocniej ...
bo "blaszki"/styki te z czasem pewnie ulegają "zwęgleniu" jak każdy
używany włącznik świateł czy w domu czy w samochodzie a im więcej "syfu"
na takich stykach tym rezystacja staje się coraz większa a tym samym
coraz trudniej włącza się w tym przypadku wentylator,
to jest troszkę teorii która ma jednak potwierdzenie
miś fazi pisze:a to zależy od temperatury a czujnik temperatury mierzony na stykach 1 i 3 to 0 stopnia celsjusza 5600 ohma plus minus 600 , 10 st 4000 / 500 , 20 st 2500 / 500, 30 st 1750 / 250 , 40 st 1250 / 250 , 50 st 825 / 125 , 60 st 625 / 125 , 70 st 450 / 50 , 80 st 300 / 45 , 90 st 235 / 35 , 100 st 200 / 25
hmm... a to dziwne :otepienie: czyli rezystancja jest podobna a nawet taka sama jak
w czujnikach temperatury (umiesczonych w kroćcach) czyli to jest na stykach 1 i 3 czyli I bieg wentylatora
a na styku 1 i 2 jakie są oporności pomiedzy sobą ( II bieg wentylatora) ??? :otepienie: :crazy:

[ Dodano: Sob Sty 06, 2007 21:12 ]
Paweł Marek pisze:na pewno nie jest to kontaktron, tylko jakiś element termorozszerzalny, a nawet gdyby był to takowy też działa jak włącznik pod wpływem pola magnetycznego i ma albo opór zerowy albo nieskończony. POza tym typowy kontaktron ma małą przepustowść prądu - maleńkie styki,
jasne zgadzam sie i pisałem dlatego tak bo kontrkaton było mi słowem najbliższe
Paweł Marek pisze:a tu jest potrzebne coś solidnego bo w końcu przeważnie silnik wentylatora bepośrednio jest do niego podłączony.
a tu się mylisz w mk3 jest przez przekaźnik i w tych stykach jest mały prad
one sa tylko sygnałem dla przekaźnikaprzekaźników, który włącza albo I lub II bieg wentylatora :bigok:
w mk2 nie wiem czy we wwszystkich ale nie ma przekaźników jest tak jak piszesz bezpośrednio ... :pub: :bigok:


remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)

Sharan - AFN

Awatar użytkownika
Paweł Marek
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 26259
Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
Lokalizacja: Biertowice, Małopolska

Post autor: Paweł Marek » sob sty 06, 2007 23:46

RobertP pisze:a tu się mylisz w mk3 jest przez przekaźnik i w tych stykach jest mały prad
napisałem zwykle i nie mylę się. Np w moim Vento pierwszy bieg jest bezpośrednio (to znaczy oczywiście przez bezpiecznik w skrzynce) podłączony a drugi przez jakiś głupi sterownik klimy ktorej nie mam

[ Dodano: Sob Sty 06, 2007 10:52 pm ]
RobertP pisze:miś fazi napisał/a:
a to zależy od temperatury a czujnik temperatury mierzony na stykach 1 i 3 to 0 stopnia celsjusza 5600 ohma plus minus 600 , 10 st 4000 / 500 , 20 st 2500 / 500, 30 st 1750 / 250 , 40 st 1250 / 250 , 50 st 825 / 125 , 60 st 625 / 125 , 70 st 450 / 50 , 80 st 300 / 45 , 90 st 235 / 35 , 100 st 200 / 25


hmm... a to dziwne czyli rezystancja jest podobna a nawet taka sama jak
w czujnikach temperatury (umiesczonych w kroćcach) czyli to jest na stykach 1 i 3 czyli I bieg wentylatora
a na styku 1 i 2 jakie są oporności pomiedzy sobą ( II bieg wentylatora) ???
to sie tyczy czujnika a temat dotyczy włącznika, Czujnik to termistor i ma opór zależny od temperatury a wlącznik to włącznik i kropka. Nowy i sprawny opór ma jak każdy przewód czy styk, ale ostatecznie chodzi o to czy łączy czy nie.


Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.

RobertP
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2799
Rejestracja: śr gru 14, 2005 09:58
Lokalizacja: Ostróda

Post autor: RobertP » ndz sty 07, 2007 11:56

Paweł Marek pisze:
RobertP pisze:a tu się mylisz w mk3 jest przez przekaźnik i w tych stykach jest mały prad
napisałem zwykle i nie mylę się. Np w moim Vento pierwszy bieg jest bezpośrednio (to znaczy oczywiście przez bezpiecznik w skrzynce) podłączony a drugi przez jakiś głupi sterownik klimy ktorej nie mam
OK ale u mnie jest na obu biegach przekaźnik tzn dwa przekaźniki do każdego biegu oddzielnie
u mojego kuzyniaka w mk2 nie ma ich wcale jest bezpośrednio z czujnika
w chłodnicy do silnika
Paweł Marek pisze:
RobertP pisze: hmm... a to dziwne czyli rezystancja jest podobna a nawet taka sama jak
w czujnikach temperatury (umiesczonych w kroćcach) czyli to jest na stykach 1 i 3 czyli I bieg wentylatora
a na styku 1 i 2 jakie są oporności pomiedzy sobą ( II bieg wentylatora) ???
to sie tyczy czujnika a temat dotyczy włącznika, Czujnik to termistor i ma opór zależny od temperatury a wlącznik to włącznik i kropka. Nowy i sprawny opór ma jak każdy przewód czy styk, ale ostatecznie chodzi o to czy łączy czy nie.
znalazłem jeden ze swoich starych czujników/włączników jak zwał tak zwał ale wiemy o co chodzi :pub: :bigok:
i pomierze go co wskazuje jako włącznik to albo pokaże zwarcie albo przerwę
zależy w jakim stopniu jest uszkodzony i czy wogóle jest jak pokaże na mierniku
przerwę, pomierzę i dam wyniki :bigok:


remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)

Sharan - AFN

Awatar użytkownika
miś fazi
_
_
Posty: 6627
Rejestracja: ndz cze 11, 2006 13:01
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: miś fazi » ndz sty 07, 2007 12:30

ale ROBERT ten wyłącznik termiczny w chłodnicy działa na zasadzie zwykłego wyłącznika bo ja kiedyś ze zwykłej ludzkiej ciekawości go rozciołem i tam masz dwa wyłączniki jednymi końcami połączone do masy to jest styk wspólny oraz dwa styki które włączają pierwszy bieg a potem jak temperatura wzrośnie włączją bieg drugi , a ten mosiężny koniec który wkręcasz do chłodnicy ma w środku specjalny stop metalu który : puchnie : i włącza styki. A te drugie dane co Ci napisałem tyczyły sie czujnika temperatury co masz koło głowicy i to jest faktycznie termistor o ujemnym współczynniku temperaturowym



Awatar użytkownika
piter_s
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 984
Rejestracja: wt sty 31, 2006 17:23
Lokalizacja: okolice KROSNA

Post autor: piter_s » ndz sty 07, 2007 12:48

najprostszy termostat na bimetalu.



RobertP
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2799
Rejestracja: śr gru 14, 2005 09:58
Lokalizacja: Ostróda

Post autor: RobertP » ndz sty 07, 2007 13:40

miś fazi pisze:ale ROBERT ten wyłącznik termiczny w chłodnicy działa na zasadzie zwykłego wyłącznika bo ja kiedyś ze zwykłej ludzkiej ciekawości go rozciołem i tam masz dwa wyłączniki jednymi końcami połączone do masy to jest styk wspólny oraz dwa styki które włączają pierwszy bieg a potem jak temperatura wzrośnie włączją bieg drugi , a ten mosiężny koniec który wkręcasz do chłodnicy ma w środku specjalny stop metalu który : puchnie : i włącza styki.
tak tak jasne to wszystko to ja wiem
ale zaciekawiło mnie jaką mają rezystancję te właczniki/styki bo mam wątpliwości
co do działania u mnie I biegu
miś fazi pisze:A te drugie dane co Ci napisałem tyczyły sie czujnika temperatury co masz koło głowicy i to jest faktycznie termistor o ujemnym współczynniku temperaturowym
oczywiście to też wiem tyle że tak napisałeś a ja tak zrozumiałem że jego
rezystancja jest taka jak tego włącznika/czujnika w chłodnicy
dla mnie zasady ich działania są jasne :bigok:

[ Dodano: Nie Sty 07, 2007 12:43 ]
piter_s pisze:najprostszy termostat na bimetalu.
jasne że z bimetalu, już tez pisałem o tym i działa to podobnie
jak w starych domowych piecykach gazowych do ciepłej wody :bigok:


[ Dodano: Nie Sty 07, 2007 12:49 ]
zmierzyłem przed chwilą dwa czujniki/włączniki (jeden wkrecony do chłodnicy
drugi stary niby pamiętam że nie działał, może wtedy termostat mi nie otworzył
to i dlatego nie zadziałał ale nie pamietam) i co mi wskazało na obu
0 (słownie: zero) Ohm na kazdym z pinów
a już myślałem że ten bimetal pokaże jakąś oporność ... :otepienie: :otepienie:

i teraz chyba ostatnie pytanie
w jakiej temperaturze włącza sie I bieg i w jakiej drugi II bieg
ale proszę nie mylić tego z temperaturą otwarcia termostatu
i temperaturą na zegarach,
przyglądałem się swoim staremu i obecnie wkręconemu włacznikowi
i nie zauważyłem żadnego opisu na nich (moze jakies nie oryginalne)
w jakiej temperaturze się włącza


remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)

Sharan - AFN

Awatar użytkownika
miś fazi
_
_
Posty: 6627
Rejestracja: ndz cze 11, 2006 13:01
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: miś fazi » ndz sty 07, 2007 15:42

temp włączenia 1 bieg 92 do 97 stopnia 2 bieg 99 do 105 stopnia a wyłączenia 1 bieg 84 do 91 2 bieg 91 do 98 stopnia

[ Dodano: 07 Sty 2007 14:46 ]
a w autach z klimą masz jeszcze dodatkowy termowyłącznik tenperatura włączenia to 110 do115 stopnia a wyłączenia105 do 110 stpopnia

[ Dodano: 07 Sty 2007 15:38 ]
jasne że z bimetalu, już tez pisałem o tym i działa to podobnie
jak w starych domowych piecykach gazowych do ciepłej wody ...................... Panowie tam nie ma nic z bimetalu styki są ze spręzynkami tak jak w normalnym wyłączniku do światła w domu tylko w środku jest kawałek stopu co od temperatury zwiększa swoją objętość i popycha styki raz jeden potem drugi , więc jak jest zimny to styki rozwarte i opór nieskończenie wielki a jak gorący to styki zwarte czyli obwód zwarty i nawet miliomomierzem go nie zmierzysz



RobertP
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2799
Rejestracja: śr gru 14, 2005 09:58
Lokalizacja: Ostróda

Post autor: RobertP » pn sty 08, 2007 00:28

miś fazi pisze:temp włączenia 1 bieg 92 do 97 stopnia 2 bieg 99 do 105 stopnia a wyłączenia 1 bieg 84 do 91 2 bieg 91 do 98 stopnia

[ Dodano: 07 Sty 2007 14:46 ]
a w autach z klimą masz jeszcze dodatkowy termowyłącznik tenperatura włączenia to 110 do115 stopnia a wyłączenia105 do 110 stpopnia
OK, THX ! :)
poza tym znalazłem jeszcze jeden w garażu niemiecki z opisem na nim 80-85 st.C
więc sam nie wiem jak to się ma do tego co napisałeś ale to jest właśnie logiczne
miś fazi pisze:Panowie tam nie ma nic z bimetalu styki są ze spręzynkami tak jak w normalnym wyłączniku do światła w domu tylko w środku jest kawałek stopu co od temperatury zwiększa swoją objętość i popycha styki raz jeden potem drugi , więc jak jest zimny to styki rozwarte i opór nieskończenie wielki a jak gorący to styki zwarte czyli obwód zwarty i nawet miliomomierzem go nie zmierzysz
to ten kawałek stopu to nie jest z bimetalu ? bo tylko on chyba
się na tyle szybko rozszerza i zwiera stki...

co do pomiarów to na jednym ze styków pokazywało mi 0,04 Ohma
(słownie: cztery setne Ohma) czyli prawie przerwa albo pokazało
rezystancję kabli pomiarowych :okej: :smoke:

na razie dzękuję wszystkim za pomoc i doradztwo :) - może coś macie do dodania to proszę :bigok:

[ Dodano: Nie Sty 07, 2007 23:31 ]
piter_s pisze:szkoda zawracać głowy nowy 15zł i masz pewne.
polski to tyle kosztuje niemiecki z 60zł


remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)

Sharan - AFN

Zablokowany

Wróć do „Techniczne (archiwum)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 122 gości