Zasada działania czujnika obrotów, prędkości, paliwa, temp.
Moderatorzy: G0 Karcio, Qto, marcin7x5, VIP
Zasada działania czujnika obrotów, prędkości, paliwa, temp.
Jaka jest zasada działania czujnika obrotów silnika? Czy jest tam także zastosowany hallotron jak w przypadku czujnika prędkości? Co jest na wyjściu z czujnika? Ze schematu wynika, ze do licznika sygnał nie idzie bezpośrednio z czujnika w cewce/alternatorze, tylko z ECU. Jaki to jest sygnał? Czy impulsy jak z impulsatora, czy coś innego?
Czy mógłby ktoś mógł potwierdzić, ze na tej zasadzie działają poniższe czujniki. Jeżeli tak to, jaka jest rezystancja przy pustym zbiorniku, a jaka przy pełnym.
Tak samo z czujnikiem temperatury cieczy ochładzającej. Jaka jest rezystancja przy maksymalnej temperaturze na wskaźniku (chyba 130 stopni), a jaka przy zimnym silniku?
1. Zasada działania czujnika poziomu paliwa.
Zależność rezystancji od ilości paliwa przedstawia poniższy wykres (kolor czerwony) (źródło: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... c&start=30 )
2. Zasada działania czujnika temp. cieczy chłodzącej.
W czujnika znajdują się 4 piny (pary 1-3 i 2-4)
Zależność rezystancji od temperatury przedstawia tabelka poniżej
(źródło: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=88981)
Dla pary 1-3:
Dla pary 2-4:
Rezystancja test niedużo większa od polowy rezystancji na pinach 1-3
3. Zasada działania czujnika prędkości (impulsatora)
4. Zasada działania czujnika obrotów silnika.
??????????????????
Czy mógłby ktoś mógł potwierdzić, ze na tej zasadzie działają poniższe czujniki. Jeżeli tak to, jaka jest rezystancja przy pustym zbiorniku, a jaka przy pełnym.
Tak samo z czujnikiem temperatury cieczy ochładzającej. Jaka jest rezystancja przy maksymalnej temperaturze na wskaźniku (chyba 130 stopni), a jaka przy zimnym silniku?
1. Zasada działania czujnika poziomu paliwa.
Zależność rezystancji od ilości paliwa przedstawia poniższy wykres (kolor czerwony) (źródło: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... c&start=30 )
2. Zasada działania czujnika temp. cieczy chłodzącej.
W czujnika znajdują się 4 piny (pary 1-3 i 2-4)
Zależność rezystancji od temperatury przedstawia tabelka poniżej
(źródło: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=88981)
Dla pary 1-3:
Dla pary 2-4:
Rezystancja test niedużo większa od polowy rezystancji na pinach 1-3
3. Zasada działania czujnika prędkości (impulsatora)
4. Zasada działania czujnika obrotów silnika.
??????????????????
Ostatnio zmieniony pn mar 15, 2010 17:43 przez Bednarus, łącznie zmieniany 5 razy.
- Qto
- _
- Posty: 19378
- Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
- Lokalizacja: Guadalajara
- Auto: MK 4
- Silnik: ASZ
- Kontakt:
ok. 250 OhmBednarus pisze:jaka jest rezystancja przy pustym zbiorniku
ok. 30Bednarus pisze:jaka przy pełnym
Jeżeli chcesz mieć dokładne wartości to chyba najlepiej wpiąć we wtyczkę potencjometr i sprawdzać rezystancję dla poszczególnych wartości...chyba że ktoś rzuci wykresami.
[ Dodano: 12 Mar 2010 18:25 ]
wykres do czujnika paliwa znajdziesz tutaj http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... c&start=30
Ostatnio zmieniony pt mar 12, 2010 19:24 przez Qto, łącznie zmieniany 1 raz.
Czyjnik poziomu paliwa:
zbiornik pelny: okolo 30 Ohm
zbiornik pusty: okolo 250 Ohm
A ma ktos moze jakis przebieg jak sie zmienia ta rezystancja wraz z ubytkiem paliwa (wykres czy jakas tabela)
A jak to jest z czujnikiem temperatury cieczy chlodzacej? Chodzi mi jak sie zmienia rezystancja wraz ze zmiana temperatury (lub na poczatek chociaz wartosci przy skrajnych temperaturach - zalozmy 0 -130 stopni). Chodzi mi o rezystancje na pinach pinach 2-4, ktore odpowiadaja za wskazania temperatyry na liczniku. Czytalem temat o czujniku, w ktorym Cowboy sie udzielal, ale nie znalazlem nic co by bylo z jakiegos wiarygodnego zrodla.
No i caly czas pozostaje kwestia czujnika od obrotów. Jak to z nim jest?
zbiornik pelny: okolo 30 Ohm
zbiornik pusty: okolo 250 Ohm
A ma ktos moze jakis przebieg jak sie zmienia ta rezystancja wraz z ubytkiem paliwa (wykres czy jakas tabela)
A jak to jest z czujnikiem temperatury cieczy chlodzacej? Chodzi mi jak sie zmienia rezystancja wraz ze zmiana temperatury (lub na poczatek chociaz wartosci przy skrajnych temperaturach - zalozmy 0 -130 stopni). Chodzi mi o rezystancje na pinach pinach 2-4, ktore odpowiadaja za wskazania temperatyry na liczniku. Czytalem temat o czujniku, w ktorym Cowboy sie udzielal, ale nie znalazlem nic co by bylo z jakiegos wiarygodnego zrodla.
No i caly czas pozostaje kwestia czujnika od obrotów. Jak to z nim jest?
- Qto
- _
- Posty: 19378
- Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
- Lokalizacja: Guadalajara
- Auto: MK 4
- Silnik: ASZ
- Kontakt:
przecież podałem wyżej link do wykresuBednarus pisze:A ma ktos moze jakis przebieg jak sie zmienia ta rezystancja wraz z ubytkiem paliwa (wykres czy jakas tabela)
a tu tabelka do czujnika temperatury cieczy http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=88981
- Paweł Marek
- V.I.P.
- Posty: 26259
- Rejestracja: czw lis 18, 2004 22:29
- Lokalizacja: Biertowice, Małopolska
Bednarus, nie znajdziesz. Ja mierzyłem, jest nieco więcej niż dwa razy mniej niż na parze do ECU, dokładnie nie zapisałem. Powiedzmy, jeśli na 1-3 jet 240, to na 2-4 ok 130 - 140 omów
Kto o coś spytał i uzyskał poradę niech czuje się zobowiązany napisać o rezultatach -pomogło, nie pomogło, jakie było właściwe rozwiązanie problemu.
Cały czas wisi pytanie o czujnik od obrotomierza. Na jakiej zasadzie on działa? W sumie najbardziej mnie interesuje jaki sygnał pojawia się na pinie od licznika. Ze schematu wynika, ze do licznika sygnał nie idzie bezpośrednio z czujnika w cewce/alternatorze, tylko z ECU. Jaki to jest sygnał? Czy impulsy jak z impulsatora, czy coś innego?
Z tego co mi się udało znaleźć w sieci na podstawie Golfa MK4 wynika, ze sam czujnik obrotów to halotron podobnie jak w przypadku impulsatora, tylko, ze nie podaje impulsów w postaci masy, tylko napięcie +6V -6V. Im więcej obrotów tym częstotliwość impulsów jest większa. Sygnał ten idzie do ECU. ECU przerabia ten sygnał na liniowy. Im więcej obrotów tym wyższe napięcie. Zależność napięcia od ilości obrotów przedstawia wykres poniżej. (źródło: http://www.fallastarmedia.com/vortex/cl ... 0Intro.htm)
To wszystko jest na podstawie Golfa MK4 ale, ze koledzy z forum przekładali liczniki od MK4 do MK3 i obrotomierz działał bez problemu można wnioskować, ze w MK3 musi być tak samo. Przynajmniej co do sygnału który idzie od ECU do licznika.
Z tego co mi się udało znaleźć w sieci na podstawie Golfa MK4 wynika, ze sam czujnik obrotów to halotron podobnie jak w przypadku impulsatora, tylko, ze nie podaje impulsów w postaci masy, tylko napięcie +6V -6V. Im więcej obrotów tym częstotliwość impulsów jest większa. Sygnał ten idzie do ECU. ECU przerabia ten sygnał na liniowy. Im więcej obrotów tym wyższe napięcie. Zależność napięcia od ilości obrotów przedstawia wykres poniżej. (źródło: http://www.fallastarmedia.com/vortex/cl ... 0Intro.htm)
To wszystko jest na podstawie Golfa MK4 ale, ze koledzy z forum przekładali liczniki od MK4 do MK3 i obrotomierz działał bez problemu można wnioskować, ze w MK3 musi być tak samo. Przynajmniej co do sygnału który idzie od ECU do licznika.
Ostatnio zmieniony wt cze 08, 2010 21:04 przez Bednarus, łącznie zmieniany 3 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 104 gości