Strona 1 z 2

zmiana biegunowości akumulatora

: pn sty 12, 2009 12:06
autor: mobil01
Witam

Posiadam akumulator, który posiada feler. Otóż na plusie mam minus (-) a na minusie plus (+). Akumulator został ponoć odwrotnie naładowany. Z racji że musiałbym go odwrotnie włożyć do auta a tak nie pasuje moje pytanie brzmi:

1. Czy można jakoś jeszcze raz sformatować akumulator tak bym znowu na plusie był (+) a na minusie (-).
2. Jak to trzeba zrobić bo wydaje mi się że najpierw akumulator powinien być rozładowany do zera. No i czy można to zrobić zwykłym prostownikiem czy trzeba mieć jakiś inny specjalny.
3. I czy jest możliwość uszkodzenia akumulatora lub zmniejszenie jego żywotnosći.

Dzięki

: pn sty 12, 2009 14:13
autor: AndrzejP4
Ten akumulator jest już zepsuty. Zniszczyłeś go odwrotnie podłączając prostownik.

W sumie to cud, że nie rozwaliło Ci chałupy...

: pn sty 12, 2009 18:29
autor: T.O.B.I.
nie da się akumulatora odwrotnie naładować, ponieważ wynika to z budowy akumulatora (płyty są z innych materiałów), wiec to wada fabryczna i powinieneś go zwrócić, jak to zmierzyłeś że jest odwrotnie naładowany?

: pn sty 12, 2009 18:35
autor: andrew19_86
T.O.B.I. pisze:jak to zmierzyłeś że jest odwrotnie naładowany?
najprościej to po prostu podłączając prostownik,nawet na wyłaczonym prostowniku podłaczając błędnie klemy,zaczną iskrzeć :bigok:

Tylko wada fabryczna mogła spowodować zamiane biegunów :grin: nie ma innej możliwości :bajer:

: pn sty 12, 2009 23:38
autor: mobil01
andrew19_86 pisze:Tylko wada fabryczna mogła spowodować zamiane biegunów :grin: nie ma innej możliwości
Dobrze piszesz, ponieważ ja kupiłem za 20 zł ten akumulator. Fabrycznie był tak sformatowany czyli plus na minusie i odwrotnie. Miałem go w maluchu ojca lecz autko poszło na złom a tata ma teraz inne małe autko i pomyślałem że zmienił bym mu baterie bo tamta słaba. Jednak jak pisałem wcześniej akumulator wchodzi odwrotnie i kable nie pasują.

Jesteście pewni, że nie da się z tym nic zrobić ?? NIkt nie próbował ??

: wt sty 13, 2009 00:06
autor: mate64
Akumulator taki składa się z kilku ogniw połączonych szeregowo. Każde ogniwo ma napięcie znamionowe 2 [V]. Zatem w celu uzyskania napięcia 6 [V] łączy się szeregowo trzy ogniwa. W celu uzyskania napięcia 12 [V] łączy się szeregowo sześć ogniw.
Akumulator ołowiowy składa się z dwóch zespołów płyt ołowiowych oraz naczynia z elektrolitem. Jeden zespół płyt jest biegunem dodatnim. Płyty te pokryte są dwutlenkiem ołowiu (Pb O2). W drugim zespole płyt, który jest biegunem ujemnym stosuje się tzw. ołów gąbczasty. Tak wykonane płyty będąc umieszczone w elektrolicie mają różne w stosunku do niego potencjały. Różnica potencjałów waha się od 1,75 do 2,4 [V] w zależności od stanu naładowania ogniwa. Elektrolitem jest w tego typu akumulatorach roztwór kwasu siarkowego.

Pojedyncze ogniwo składa się z płyt ujemnych i dodatnich umieszczanych na przemian. Warto zaznaczyć, że zespół płyt dodatnich ma o jedną płytę mniej niż zespół płyt ujemnych. Płyty dodatnie znajdują się pomiędzy płytami ujemnymi. Płyty dodatnie maja bowiem tendencje do wybaczania się przy jednostronnym obciążeniu. Płyty o przeciwnej biegunowości są oddzielone przekładkami umożliwiającymi swobodą wymianę elektrolitu i przepływ prądu jonowego. Przekładki mają własności izolacyjne. Po prostu nie dopuszczają do mechanicznego zwarcia pyt dodatnich z ujemnymi. Nazywa się je także separatorami. Materiałem są tu PCV lub specjalne żywice.
Blok akumulatora podzielony jest wewnątrz pionowym ściankami (tzw. grodziami). W ten sposób blok akumulatora dzieli się na komory (cele). Ich ilość można w niektórych akumulatorach poznać po ilości korków. Jeden korek to jedna komora. Na dnie każdej komory wykonuje się progi dzięki którym płyty nie dotykają dna komory. Między dolną krawędzią płyt a dnem bloku powstaje pusta przestrzeń w której mogą gromadzić się zanieczyszczenia. Gromadzi się tu także masa czynna spływająca z płyt w trakcie eksploatacji. Z dwóch skrajnym ogniw akumulatora wyprowadza się końcówki biegunowe: dodatnią i ujemną. Warto także zwrócić uwagę na budowę samego korka. Korki mają bowiem specjalne otwory umożliwiające wydostanie się na zewnątrz gazów wydzielających się z ogniw przy ładowaniu akumulatora (tlenu i wodoru). Otwory te wykonuje się w sposób labiryntowy. Opisaną budowę akumulatora ołowiowego i przykładowe rozwiązanie korka pokazują rysunki.
http://www.mototechnika.republika.pl/pl ... atory.html

: wt sty 13, 2009 00:15
autor: norek111
mobil01 pisze:Jesteście pewni, że nie da się z tym nic zrobić ??
plusa zebrać do średnicy minusa a minusa napawać do śr. + (proste jak lepienie z plasteliny)

: wt sty 13, 2009 01:11
autor: Monsteer
W sumie to bardzo ciekawa wada fabryczna. A jakiej marki jest ten akumulator? Może wyszła cała seria...

: wt sty 13, 2009 10:09
autor: mate64
A czy ten akumulator jest odwrotnie oznakowany? Bo generalnie można kupić akumulatory o polaryzacji L+ i P+ , i nie jest to żadną wadą fabryczną. Podobnie jak stare fordy nie miały czopów okrągłych tylko oczka pod fordowską kleme.

: wt sty 13, 2009 12:54
autor: mobil01
Monsteer pisze:A jakiej marki jest ten akumulator?
nie pamiętam jaka to marka ale jak będę w garaży to zobaczę i napiszę.
A czy ten akumulator jest odwrotnie oznakowany
Ten akumulator wykonany jest dobrze tylko źle sformatowany, ktoś sie pomylił przy ładowaniu i źle podłączył. Oznakowany jest normalnie plus ten gruby bolec minus ten cieńszy. Tylko z boku mam przyklejoną naklejkę że odwrotnie mam podpinać.

Więc nawet rozładowując baterię do zera chyba nie dam rady jej spowrotem naładować tak jak powinno być...

[ Dodano: Wto Sty 13, 2009 11:55 ]
norek111 pisze:plusa zebrać do średnicy minusa a minusa napawać do śr. + (proste jak lepienie z plasteliny)
to nic nie da że zbiorę trochu ołowiu z bolca ponieważ ja mam masę tam gdzie powinien być plus i o to się cały czas rozchodzi

: wt sty 13, 2009 13:52
autor: danioo
Stary weź wyp*&^&$% ten akumulator i kup nowy. Bo jaki się będziesz nim dalej bawił to sobie szkód narobisz ze sobą i w aucie.

: wt sty 13, 2009 13:55
autor: krzycho85
plusa zebrać do średnicy minusa a minusa napawać do śr. + (proste jak lepienie z plasteliny)
Można też zamienić klemy na przewodach :hmm: ale jeśli to stary akumulator to kup nowy i nie zawracaj sobie głowy. polecam EXIDE'a :grin:

: wt sty 13, 2009 14:39
autor: venomek
mobil01 pisze:Ten akumulator wykonany jest dobrze tylko źle sformatowany
Kto ci naopowiadał takich rzeczy?? Jak źle sformatowany?? Nie da się odwrotnie naładować akumulatora. Został konstrukcyjnie spieprzony.

: wt sty 13, 2009 17:00
autor: mate64
mobil01, przeczytałeś ze zrozumieniem to co wkleiłem? NIE DA SIE "ODWROTNIE" NAŁADOWAĆ AKU, to jest konstrukcyjnie nie możliwe.