Strona 1 z 92

Regulacja LDA

: ndz lip 16, 2006 13:29
autor: zaprzal
LDA - mechanizm w pompie wtryskowej TD, ktory pozwala ograniczyc dawke paliwa przy niskich obrotach i braku (lub niskim) cisnieniu doladowania. Z kolei gdy cisnienie wzrosnie pozwala automatycznie podac wiecej paliwa.

Mozna to wytlumaczyc na podstawie animacji ze strony http://faq.piranha-net.de/index.php?id=26&node=11" onclick="window.open(this.href);return false;:

Obrazek

1. Wciskamy pedał gazu
2. Ciśnienie doładowania rośnie
3. Ciśnienie doprowadzone wężykiem z kolektora do pompy, naciska na membranę, powoduje ruch w dół

Na rysunku na dole widzimy bolec oznaczony jako "Abtaststift". Po nacisnieciu pedalu gazu porusza on sie w prawo powodujac wzrost ilosci paliwa. Widac jednak, ze ruch tego bolca jest ograniczany przez "SteuerKegel" - to jest wlasnie istota dzialania LDA. Im bardziej maly bolec "Abtaststift" bedzie mogl sie wysunac - tym wiecej paliwa bedzie podane.

Na trzpieniu membrany "Steuerkegel" widzimy wyciecie ktore zwieksza sie do gory. Nie jest one umieszczone idealnie symetrycznie, z jednej strony trzpienia jest ono wieksze, a z drugiej mniejesze. Obracajac trzpien w ten sposob, zeby miec najwieksze wyciecie po stronie bolca "Abtaststift" pozwolimy podawac wieksza ilosc paliwa gdy pojawi sie cisnienie doladowania.

Kolejnosc regulacji:
1. Odkrecamy 4 śruby na pompie oznaczone na zielono oraz zdejmujemy wezyk doprowadzajacy cisnienie z kolektora zaznaczony na czerwono

Obrazek

2. Zdejmujemy pokrywe

3. Widzimy teraz membranę. Ważnym momentem, zanim cokolwiek zaczniemy zmieniac, jest zaznaczenie sobie początkowego położenia membrany. Mozna w tym celu skorzystac z gotowego punktu zaznaczonego na zielono, czasem moze byc to kropla fabrycznej farby. Mozna tez samodzielnie zrobic ryse lub oznaczyc w jakikolwiek inny sposob.

Obrazek

4. Wyjmujemy delikatnie membrane do gory. Nie jest ona niczym przymocowana.

5. Zobaczymy sprezynke jak na fotce. Rowniez ja wyjmujemy.

Obrazek

6. Zagladamy do otworu w ktorym siedzial trzpien. Pedal gazu jest zwolniony, bolec "Abtaststift" jest schowany (czerwona strzalka)

Na zielono zaznaczone jest kolo z zabkami. ("Sternrad" na animacji). Kolo to ustala poczatkowe napiecie sprezyny. Gdzieniegdzie mozna przeczytac, ze dla wzrostu osiagow powinno sie je lekko wkrecic. Proponuje jednak zostawic je w oryginalnej pozycji poniewaz wkrecenie spowoduje znaczny wzrost dymienia na niskich obrotach, wzrost spalania, natomiast dynamika poprawi sie bardzo nieznacznie - prawie nieodczuwalnie.

Gdy ustawiamy duza dawke paliwa, metoda prob i bledow, mozna bedzie nawet lekko wykrecic to kolko, aby zwiekszyc napiecie sprezyny i ograniczyc mocniej ilosc paliwa gdy nie ma jeszcze cisnienia doladowania.

Obrazek

7. Tak wyglada bolec "Abtaststift" po nacisnieciu pedalu gazu: (uwaga, zanim wlozymy trzpien, bolec trzeba cofnac malym srubokretem)

Obrazek

8. Teraz przechodzimy do najwazniejszego punktu ;) Ogladamy membranke z trzpieniem ktora wyjelismy wczesniej z pompy.

Zauwazymy na niej podkladke wykonana z tworzywa. Podkladka okresla maksymalne wcisnienicie trzpienia.

Obrazek

Teraz ogladamy wciecie na trzpieniu. Szukamy drobnej rysy ktora zostawil wysuwajacy sie bolec "Abtaststift".

Na fotce jest to rysa po prawej stronie. Juz na pierwszy rzut oka widac, ze nie wykorzystuje ona maksymalnej dlugosci wciecia na trzpieniu.

Odmierzamy odleglosc jaka brakuje do maksymalnego wciecia i o taka wlasnie odleglosc nalezy spiłować podkladke z poprzedniej fotki.

Po całej operacji, rysa powinna byc taka jak na fotce po lewej stronie (nie do konca widoczna na zdjeciu, ale jest zdecydowanie dluzsza niz dawniej). W ten sposob wykorzystaliśmy cala dlugosc wyciecia na trzpieniu.

Obrazek

9. Skladamy wszystko w odwrotnej kolejnosci. Trzpien wkladamy tak, zeby mial jak najwieksze wyciecie po stronie wysuwajacego sie bolca "Abtaststift". W przypadku tej fotki, widac, ze wieksze wciecie jest po lewej stronie.

Opis zostal wykonany na podstawie pompy z silnika 1.6 TD.

Uzytkownicy 1.9 TD zauwaza, ze nie ma na ich trzpieniu wyciecia! To jest prawdopodobny powod, i odpowiedz na pytanie dlaczego 1.9 TD mimo takiej pojemnosci ma tylko 75 koni... Zostal fabrycznie zdlawiony. Trzeba wymienić lub dorobić trzpień na taki z pompy 1.6 lub innego samochodu z tego typu pompa.


Porownanie bolca (boost pin) z silnika 1.6 i 1.9 td (vwdiesel.net):

Obrazek

: ndz lip 16, 2006 13:47
autor: vw_vandal
Dzięki zaprzal, jesteś spoko Mega :pub: dla ciebie w prosty sposób mi to wytłumaczyłeś :P Jeszcze raz dzięki . Pomału zaczyna kolejne mody. Jak myślisz kupilem orginalny IC od SB ??? bo z tym przed chłodnicą za dużo roboty. Już obcykałem jak doprowadzić powietrze z przedniego zderzaka do IC, myśle że pomorze mu to??

: ndz lip 16, 2006 13:56
autor: zaprzal
napewno pomoze... ja mam w oryginalnym miejscu bez zadnej kierownicy powietrza :/ nie mam czasu sie za to zabrac. Ale jednak warto pokombinowac i zamontowac przed chlodnica. Kolega Cinek chyba tak zrobil. Mysle, ze oryginalny daloby sie tam upchnac

: ndz lip 16, 2006 14:15
autor: vw_vandal
zaprzal, właśnie zakupiłem rure aluminową harmonijke o średnicy 77 mm i wlot od mk3 wpasuje go w szeroki zderzak i będzie galancior tak myśle??

: ndz lip 16, 2006 15:28
autor: Dj Darecki
Extra opis :bigok:

Teraz przydało by się dla 1.9 TD coś takiego zrobić , dokładny opis z fotkami

Pozdrawiam

: ndz lip 16, 2006 15:36
autor: vw_vandal
Teraz może ktoś się pokusi o wytłumaczenie co i jak z doładowanie, jak się zwiększa ciśnienie w turbo z opisem i fotami.
zaprzal, po resecie działa bardzo git opis!!!!!!!!!!!!!!
ja bym to wstawił do ważnych tematów w działe Diesla. Nikt nowy by nie musiał już o to pytać!!

:pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub:
:pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub:

W realu nie mogę Ci postawić browarka to elektronicznie proszę.
:pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub:
:pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub: :pub:

: ndz lip 16, 2006 15:48
autor: zaprzal
Dj Darecki, to jest zarowno do 1.6 jak i 1.9 td

: ndz lip 16, 2006 18:04
autor: ventil
No zaprzal, bardzo konkretny ten opis i przejrzysty. Teraz kto jeszcze nie zmodyfikował swojego TD powinien jak najszybciej przystąpić do dzieła by dieslki dawały baty benzyniakom.

: ndz lip 16, 2006 19:01
autor: fh
piękny opis, naprawdę dobra robota, bardzo profesjonalnie!!!
Muszę sprawdzić jak się ma membrana w moim AAZ.
:pub: Twoje zdrowie kolego!!!!

: ndz lip 16, 2006 19:15
autor: zaprzal
fh, mozesz miec niefarta i wogole jej nie miec :/ byly takie wersje

: ndz lip 16, 2006 19:42
autor: krzychGTD
zaprzał -> a jak najłatwiej poznać czy jest ta membrana w AAZ - czy to zależy od rocznika? Ja mam 92 - czyli blisko MK2 :)

: ndz lip 16, 2006 22:57
autor: wrubciu
Teraz tylko pytanie z kąd tu wytrzasnąc taki bolec z wcieciem, a może ktos umnie cos takiego wytoczyc :-) z tego złego bolca od 1.9 TD.???

: pn lip 17, 2006 00:36
autor: Dj Darecki
wrubciu pisze:a może ktos umnie cos takiego wytoczyc

Wytoczyc by pewnie sie dalo tylko trzeba znac wymiary :bajer:

Ale co potem jak sie juz ma taki bolec w AAZ ?

pewnie wieksza dawka nic nie da ( oprocz wiekszego dymienia )

- podkrecic cisnienie na turbo? ( na ile ? jakie jest wmiare bezpiczne ?)
- dodac IC ?