Strona 1 z 2

szpera w mk2

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 17:59
przez zielu
jak założysz sprzere w golfie 2 na przód :?:
drogie to moze być :?:
coś wiecej o tym ktoś moze :?:

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 18:40
przez sas_gti
szpera dobra do zastosowań typowo sportowych, w jeździe zwykłej przeszkadza.

Polska szpera od kałuży około 2500 zł
Quaife ponad 4000 zł
montaż zamiast oryginalnego mechanizmu różnicowego

ktoś na hodze ostanio sprzedawał własnie oryginał quaife
Obrazek

[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 17:45 ]
aha taka szpera quaife jest zblokowana w znaczącym stopniu (na penwo ponad 50%, jak nie 80)
Ale jest też sposób na wzocnienie blokady w seryjnym mechanizmie różnicowym który ponoć w gti ma około 8%. Po zastosowaniu podkładek o określonej grubosci z odpowiedniego materiału (im grubsza tym bardziej szperuje) można ponoc podnieść seryjną szperę nawet do 20% a niektóre zagraniczne źródła twierdzą że do 40%.
Żywotnosć takiedo dyfra oczywiście musi spaść. Parę osób na forum jeździło na takich dyfrach z podkładkami.

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 18:45
przez zielu
o ja.. :)
nie przypuszczałem :)

a czemu w zwykłej jeździe przeszkadza?

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 18:46
przez sas_gti
powiem też że na śliskim nie przejedziesz normalnie zakrętu, lubi przód odjechac, trzeba umiec z tym jeździć dlatego do cywila się za bardzo nie nadaje szpera

[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 17:51 ]
na zakręcie promień po jakim porusza się lewe i prawe koło jest różny a co za tym idzie inna jest ich predkosc. Lewe koło kręci sie na zakręcie w prawo szybciej niż prawe i idwrotnie.
Gdyby oba koła były szczepiaone na stałe (szpera 100%) to predkosci byłyby równe, ale droga jaką muszą pokonać koła nadal różna. Lewe koło jedzie po większym promieniu niż prawe. Wiec zgodnie z prawami fizyki koło które ma w takiej sytacji mniejszą przyczepnosc wpadałoby w poślizg, gyż jego prędkosć byłaby za duża lub za mala wzdględem toru jazdy danego koła. W seryjnym aucie ta różnica predkosci lewego i prawego koła jest wyrównyna przez mechanizm róznicaowy o małej ciernosći, dzięki czemu nie ścierasz tak szybko opon.
Ze szperą moze miec miejsce taka sytacja ze ktos jedzie sobie spokojnie na zakrecie sąsiednim pasem , a ty teoretycznie tez spokojnie z tą samą predkosćia ale ze szperą sportową poruszasz sie koło niego, i nagle wchodząc w zakręt walisz w niego bo złapało przyczepnosć nie tym kołem którym sie spodziewałeś, podczas gdy auto ze szpera cywilną jedzie normalnym niezachwianym torem jazdy. Ty w tym czasie walczysz o przyczepność, ale plusem jest jednak ze masz zawsze większe możliwosći trakcyjne, auto lepiej sie odpycha ale za to nie za bardzo chce jechac prosto. Dlatego trzeba umieć używać szpery.

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 19:01
przez zielu
dzięki za wyczerpujacą odpowiedz :)

a w takim razie jakie zalety ma szpera :?:

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 19:02
przez sas_gti
edytowałem posta wyzej, jest i o zaletach :)

[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 18:10 ]
poza tym głowne zalety najłatiwje wytłumaczyc na przykładzie:

Lewe koło na lodzie, prawe koło na asfalcie

szpera cywilna (załóżmy 8%): prawie cały moment obrotowy idzie na lewe kolo , które mieli po lodzie, prawe ledwo co sie obraca lub stoi w miejscu, a efekcie auto nie ma czym się odpechnąć.

szpera sportowa (założmy 100%): moment obrotowy rozdzielany na oba koła jest identyczny czyli po 50%. W efekcie lewe koło mieli ale tracimy tylko połowę momentu obrotowego gdyz druga połowa idzie na prawe koło które jest na asfalcie

rozwiązanie idealne - aktywna szpera jak np w Mitsubishi Evo : komputer rozdzial moment , wiec teoretycznie moze przekazać do 100% momentu na odpowiednie koło

w zakręcie jest analogicznie, po prostu zamiast lodu pod jednym kołem a asfaltu pod drugim mamy różne promienie skrętu po których poruszają sie lewe i prwe koło ale efekt jest ten sam, jedno z nich ma wieksza od drugiego przyczepnosc dlatego szpera ma robotę do wykonania

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 19:14
przez zielu
wszystko jasne :)
dzięki wielkie

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 19:47
przez flinstone
Sas_GTI ten seryjny mechanizm różnicowy był cokolwiek zblokowany tylko w najmocniejszych wersjach? Czy zwykłe też miały po jakims procencie? :bajer:

PostNapisane: Pt sty 18, 2008 20:06
przez sas_gti
ja osobiście nie mialem okazji teg osprawdzicale ponoć tylko w skrzyniach przy gti miały one 8%.
Nie wiem czy przy skrzyni nie w gti też. Tzn jakieś tam zblokowanie musi byc chociażby ze względu na budowe mechanizmu róznicowego ale to mikroskopijne wartosci raczej będą. Tak czy siak 8 % czy 1% to byłaby niewielka różnica. To tak jakby w ogóle szpery nie było

PostNapisane: So sty 19, 2008 13:24
przez toffic
Większość skrzyń na wodziki, działa dobrze tylko tedy gdy masz w dobrym stanie takei kliny stożkowe mosiężne w mechanizmie, mi najgrubsza udało się włożyć 3.2 mm ale wtedy tak jak Sas_gti napisał na mokrym ciężko skręcić :helm:

PostNapisane: So sty 19, 2008 14:56
przez 1 6 D
O zblokowaniu dyferka znalazłem już dawno taką oto stronę: http://brokevw.com/difftest.html

PostNapisane: So sty 19, 2008 15:36
przez olozwirski
sas_gti napisał(a):powiem też że na śliskim nie przejedziesz normalnie zakrętu, lubi przód odjechac, trzeba umiec z tym jeździć dlatego do cywila się za bardzo nie nadaje szpera

[ Dodano: Pią Sty 18, 2008 17:51 ]
na zakręcie promień po jakim porusza się lewe i prawe koło jest różny a co za tym idzie inna jest ich predkosc. Lewe koło kręci sie na zakręcie w prawo szybciej niż prawe i idwrotnie.
Gdyby oba koła były szczepiaone na stałe (szpera 100%) to predkosci byłyby równe, ale droga jaką muszą pokonać koła nadal różna. Lewe koło jedzie po większym promieniu niż prawe. Wiec zgodnie z prawami fizyki koło które ma w takiej sytacji mniejszą przyczepnosc wpadałoby w poślizg, gyż jego prędkosć byłaby za duża lub za mala wzdględem toru jazdy danego koła. W seryjnym aucie ta różnica predkosci lewego i prawego koła jest wyrównyna przez mechanizm róznicaowy o małej ciernosći, dzięki czemu nie ścierasz tak szybko opon.
Ze szperą moze miec miejsce taka sytacja ze ktos jedzie sobie spokojnie na zakrecie sąsiednim pasem , a ty teoretycznie tez spokojnie z tą samą predkosćia ale ze szperą sportową poruszasz sie koło niego, i nagle wchodząc w zakręt walisz w niego bo złapało przyczepnosć nie tym kołem którym sie spodziewałeś, podczas gdy auto ze szpera cywilną jedzie normalnym niezachwianym torem jazdy. Ty w tym czasie walczysz o przyczepność, ale plusem jest jednak ze masz zawsze większe możliwosći trakcyjne, auto lepiej sie odpycha ale za to nie za bardzo chce jechac prosto. Dlatego trzeba umieć używać szpery.

Przykro mi to stwierdzic ale glupoty piszesz.
Szpery to sa tez mechanizmy roznicowe i pozwalaja sie kolom na zakrecie krecic z roznymi predkosciami, a do tego moment jest rozdzielany na dwa kola. Opisywana przez ciebie sytuacja z lapaniem pzyczepnosci na zakrecie sie nie moze zdazyc, jezdziles wogole autem ze szpera? Ja na codzien uzytkuje quaife, przejechalem na niej ze 30 tysiecy. Po zalozeniu szpery stwierdzilem ze auto na zakrecie sie zachowuje nawet lepiej niz bez niej. A dlaczego? Wlasnie dlatego ze ciagna dwa kola a nie jedno, dopoki nie dodajesz gazu auto zachowuje sie jak kazde inne, jak dodasz gazu bedac w zakrecie da sie wyczuc na kierownicy ze auto jest wciagane do srodka zakretu, i tak jest do utraty przyczepnosci ktora nastepuje znacznie pozniej niz w aucie bez szpery. Tyle o zakretach, o jezdzie na wprost nie musze pisac bo to chyba jasne.

PostNapisane: So sty 19, 2008 15:45
przez 1 6 D
Na tej stronie co podałem w linku w fotkami jest rozebrana taka Quaife.
http://www.brokevw.com/pics.html Jej fotki są tak około za połową strony.

PostNapisane: So sty 19, 2008 15:51
przez olozwirski
1 6 D napisał(a):Na tej stronie co podałem w linku w fotkami jest rozebrana taka Quaife.
http://www.brokevw.com/pics.html Jej fotki są tak około za połową strony.

W srodku to jest Torsen w czystej postaci. Taki sama zasada dzialania jak w audi.