szpera w mk2

Tuning, swapy, modyfikacje mechaniczne, poprawa osiągów auta i wszystko na te tematy...

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Awatar użytkownika
sas_gti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5063
Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: sas_gti » sob sty 19, 2008 16:09

olozwirski pisze:
Szpery to sa tez mechanizmy roznicowe i pozwalaja sie kolom na zakrecie krecic z roznymi predkosciami,
sory olo ale ja pisałem o szperze o 100%, zobacz
sas_gti pisze:Gdyby oba koła były szczepiaone na stałe (szpera 100%)...
zatem szpery 100% nie mozna nazwac mechanizmem roznicowym a juz na pewno nie pozwala ona sie krecić kołom z rożnymi predkosciami!! Chyba ze Ty uwazasz inaczej??

Przy szperze 100% predkosc lewego i prawego koła jest !zawsze! taka sama, nie wazne czy to zakręt czy prosta i o tym pisałem. Nie ma szans zeby szpera 100% nagle zaczęła działać jak mechanizm róznicowy. Szpera 100% mozna na dobrą sprawę zrobić spawajać dyfer na stałe co czesto próbują robić z różnym skutkiem "drifterzy" w bmw.


Wiem o co ci chodziło, ty piszesz o swoje quaife ktora przeciez nie ma 100% ale pewnie maks 60 czy 70%, a ja pisalem o takiej 100% bo na takim przykladzie najlatwiej wytlumaczyc. Wszystko sie zgadza i w tym co ty pisesz o sportowym mech różnicowym i z tym co ja napisałem o szperze 100% tylko mi sie nie spodobało ze mowisz ze ja głupoty pisze , a nawet sie chyba nie zastanowiles.
Miałbyś rację ze ja piszę głupoty gdybym pisał o sportowym mechanizm różnicowym (np 50%) ale ja pisalem o szperze 100% która nawet nie jest machanizmem różnicowym i na zakręcie zawsze auto bedzie szło poślizgiem jednego z kół napędzanych a dlaczego to pisalem wyzej. Im zeszpreowanie bliższe 100% tym bardziej zbliżasz się do sytacji jaka ma miejece przy szperze 100% a którą opisałem wyżej.
zgadza sie?



Awatar użytkownika
olozwirski
2 SLOW 2 PLAY
2 SLOW 2 PLAY
Posty: 1628
Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
Lokalizacja: WKZ

Post autor: olozwirski » sob sty 19, 2008 16:22

sas_gti pisze:
olozwirski pisze:
Szpery to sa tez mechanizmy roznicowe i pozwalaja sie kolom na zakrecie krecic z roznymi predkosciami,
sory olo ale ja pisałem o szperze o 100%, zobacz
sas_gti pisze:Gdyby oba koła były szczepiaone na stałe (szpera 100%)...
zatem szpery 100% nie mozna nazwac mechanizmem roznicowym a juz na pewno nie pozwala ona sie krecić kołom z rożnymi predkosciami!! Chyba ze Ty uwazasz inaczej??

Przy szperze 100% predkosc lewego i prawego koła jest !zawsze! taka sama, nie wazne czy to zakręt czy prosta i o tym pisałem. Nie ma szans zeby szpera 100% nagle zaczęła działać jak mechanizm róznicowy. Szpera 100% mozna na dobrą sprawę zrobić spawajać dyfer na stałe co czesto próbują robić z różnym skutkiem "drifterzy" w bmw.


Wiem o co ci chodziło, ty piszesz o swoje quaife ktora przeciez nie ma 100% ale pewnie maks 60 czy 70%, a ja pisalem o takiej 100% bo na takim przykladzie najlatwiej wytlumaczyc. Wszystko sie zgadza i w tym co ty pisesz o sportowym mech różnicowym i z tym co ja napisałem o szperze 100% tylko mi sie nie spodobało ze mowisz ze ja głupoty pisze , a nawet sie chyba nie zastanowiles.
Miałbyś rację ze ja piszę głupoty gdybym pisał o sportowym mechanizm różnicowym (np 50%) ale ja pisalem o szperze 100% która nawet nie jest machanizmem różnicowym i na zakręcie zawsze auto bedzie szło poślizgiem jednego z kół napędzanych a dlaczego to pisalem wyzej. Im zeszpreowanie bliższe 100% tym bardziej zbliżasz się do sytacji jaka ma miejece przy szperze 100% a którą opisałem wyżej.
zgadza sie?
Tu trzeba by wyjasnic co znzcza te procenty w szperach, jest to nic innego jak ilosc momentu obrotowego przekazywanego na kolo o lepszej przyczepnosci. Czyli jak mamy szpere 40% to kolo o nmiejszej przyczepnosci dostaje 60% momentu a drugie 40%. Szpera 100% by przekazywala 100& momentu na kolo o lepszej przyczepnosci czyli odwrotnie niz w normalnym mechanizmie roznicowym. Nie ma szper 100% z tej prostej przyczyny ze chodzi o to zeby napedzac dwa kola a nie jedno.
To co ty opisujesz to zaspawana na sztywno roznicowka a nie szpera.



Awatar użytkownika
sas_gti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5063
Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: sas_gti » sob sty 19, 2008 16:33

szpera z niemieckiego znaczy blokada, szpera 100% znaczy blokada 100% i mówi się tak np o sztywnej osi na której jest zębatka i łancuch a napęd pochodzi od silnika motocyklowego (i nie ma tam nic co przypomina nawet wyglądam dyfer). Jezdzi duzo takich aut we wloskich wyscigach górskich, a i choćby u nas pojawiły się w zeszłym roku w wsmp auta FormułyX ktore dysponowaly zblokowaniem 100% (wlasnie silnik motocykolwy + sztywna oś + napęd łancychem na zębatkę)
A w specyfikacji FormulaX było inf o szperze 100%

[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 15:36 ]
olozwirski pisze:Szpera 100% by przekazywala 100& momentu na kolo o lepszej przyczepnosci
absolutnie nie! szpera 100% zawsze rozdzieli moment po równo na kazde czyli po 50%.
A w zasadzie to nie rozdzieli, bo to za duzo powiedziane. Ta "szpera 100%"na sztywno spiety mechanizm, moze miec budowę jaką przytoczylem wyzej tj silnik motocyklowy napedzajacy sztyną oś poprzez zębatkę, to jest szpera 100%
Ostatnio zmieniony sob sty 19, 2008 16:37 przez sas_gti, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
olozwirski
2 SLOW 2 PLAY
2 SLOW 2 PLAY
Posty: 1628
Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
Lokalizacja: WKZ

Post autor: olozwirski » sob sty 19, 2008 16:38

Proponuje zakonczyc ta dyskusje takimi wnioskami:
1) szpera np. quaife, peloqin, kaaz etc nadaje sie na ulice i poprawia wlasciwosci jezdne
2) elektroszpera do jazdy codziennej sie nie nadaje, a juz szczegolnie w przedninapedowce
Zgadzasz sie?

[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 15:40 ]
sas_gti pisze: absolutnie nie! szpera 100% zawsze rozdzieli moment po równo na kazde czyli po 50%.
A w zasadzie to nie rozdzieli, bo to za duzo powiedziane. Ta "szpera 100%"na sztywno spiety mechanizm, moze miec budowę jaką przytoczylem wyzej tj silnik motocyklowy napedzajacy sztyną oś poprzez zębatkę, to jest szpera 100%
A jak dzieli moment szpera 80%?



Awatar użytkownika
sas_gti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5063
Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: sas_gti » sob sty 19, 2008 16:43

nieporozumienie jak sądzę wynika z rozumienia pewnych nazw

"szpera" znaczy dla mnie tylko tyle co blokada

a dla Ciebie Olo "szpera" to znaczy mechanizm różniwcowy o określonej cierności

Ja piszać o "szperze 100%" w ogole nie mam na mysli zadnego typu mechanizmu roznicowego, wręcz przeciwnie, nie ma tu mowy o żadnym rozdziale bo tam wszytko jest na sztywno

A ty piszac o "szperze" masz na mysli po porstu mechanizm roznicowy dlatego nie mozemy sie dogadac i kompletnie nie zrozumiales o co mi chodzi ze szpera 100%, bo to juz nie jest przeciez mechanizm roznicowy i nie podchodzi pod Twoje rozumienei tego pojęcia.

szpera 100% nie jest mechanizmem różniwocym, nic nie rozdziela,
Stąd wyniknęło nieporozumienie jak sądzę ale chyba obaj wiemy o co chodzi

[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 16:00 ]
btw np całe mnóstwo ternówkek z mechanizem różnicowym z mozliwoscia pełnej blokady. -> Po włączeniu tejże blokady otrzymujemy zblokowanie 100%, co daje nam właściwosći osi sztywnej czyli każde koło dostaje zawsze po tyle samo Nm w każdy momencie. Jest to szególny typ mechanizmu różnicowego z możłiwością pelnej blokady której włączenie pozbawia tenże mechanizm jakiejkolwiek możliwości rozdziay momentu innego niż po równo na każde koło.

[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 16:02 ]
olozwirski pisze:elektroszpera
a co to takiego? pytam poważnie bez żadnego przekąsu, po porstu nie wiem
Ostatnio zmieniony sob sty 19, 2008 17:02 przez sas_gti, łącznie zmieniany 2 razy.



Awatar użytkownika
olozwirski
2 SLOW 2 PLAY
2 SLOW 2 PLAY
Posty: 1628
Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
Lokalizacja: WKZ

Post autor: olozwirski » sob sty 19, 2008 17:02

Tak czy inaczej odnoszac sie do pytania autora tego tematu
Quatro7 pisze:jak założysz sprzere w golfie 2 na przód :?:
drogie to moze być :?:
coś wiecej o tym ktoś moze :?:
I twojej odpowiedzi
sas_gti pisze:szpera dobra do zastosowań typowo sportowych, w jeździe zwykłej przeszkadza.
Polska szpera od kałuży około 2500 zł
Quaife ponad 4000 zł
montaż zamiast oryginalnego mechanizmu różnicowego
sas_gti pisze:szpera dobra do zastosowań typowo sportowych, w jeździe zwykłej przeszkadza.
ciagle podtrzymuje ze nie masz racji. Sam napisales ze sie ja montuje zamiast mechanizmu roznicowego, widziales gdzies 100% szpere do golfa?
Ponawiam pytanie: jak dzieli moment obrotowy szpera 80%

[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 16:03 ]
sas_gti pisze:[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 16:02 ]
olozwirski napisał/a:
elektroszpera
a co to takiego? pytam poważnie bez żadnego przekąsu, po porstu nie wiem
Poprostu szpera zrobiona elektroda...



Awatar użytkownika
sas_gti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5063
Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: sas_gti » sob sty 19, 2008 17:41

ok, ale do tego trzeba założyć konkretną sytację co robię poniżej (warosci Nm nie są ważne chodzi o zasadę, na pełnych liczbach się łatwiej operuje, cały przukład przytaczam z fachowej prasy wiec prosze sie juz nie czepiać)

Założenia:
szpera 80% oznacza ze parametr tarcia wewnętrzengo (Mt) mechanizmu różnicowego ze stałym momentem tarcia wewnetrzengo wynosi powiedzmy 200 Nm


1 moment przekazywany przez silnik poprzez sprzęgło na mechanizm to 1000 Nm
2 lewe koło ma granicę przyczepnosci równą 1200Nm
3 prawe koło ma granicę przyczepnosći równą 300Nm
4 samochód porusza się po zakręcie w prawo

Aby nastąpiła praca mechanizmu różnicowego (obrót jednej półosi względem drugiej) to musi zostać pokonany opór tarcia wewnętrznego (200Nm)
na kole posiadającym przyczepność 300 Nm (prawym) wygenerowany zostanie takiż moment ale już na kole o dużej przyczepności (lewym) reakcją będzie sumą momentów (200 + 300) . Dopiero przy momencie napędowym na obudowie mechanizmu różnicowego powyżej 800 Nm (2x300+200) natąpiłby poślizg koła o mniejszej przyczepności czyli wewnętrznego

Chodzi o to ze nawet gdy jedno koło osiagnie granicę przyczepnosći (300Nm) to moment na drugim kole zostanie powiększony o wartosc tarcia wewnętrznego mechanizmu


Żeby nie było ze sobie to wymyśliłem to źrodło to fachowa prasa - "autotechnika motoryzacyjna" , a artykuł cz1 strona 12 , nr6 2007
Obrazek
przykład z gazety jest dla mechanizmu o tarciu 200Nm , nie wiem ile to % ale jest to ten sam typ , zasada działania ta sama, tylko wartosci mogą sięzmieniac w zależności o wartosci tarcia wew. nie czepiać się
jakby co to mam tam przykłady także dla otwartego mechanizmu róznicowego (np 4%) oraz dla prawie akżdego innego możliwego, takze 100% w każdej możliwej sytacji trakcyjnej, z których jasno wynika ze jakby moment byl 1000 Nm a szpera 100% to na koła szło by po 500Nm. :bajer:

[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 16:48 ]
btw tak własnie czytam sobie dalej i to chyba jest przykład dla szpery 20% ale zasada jest ta sama

[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 16:55 ]
no i rysunkek jest oczywiscie dla momentu rosnącego 1000 Nm bo tego nie napisałem a można by tu szukać dziury w całym
no tak czy siak ja bardzo polecam ten artykuł, nie wydaje mi sie zebym go źle rozumiał, sadze ze dosc dobrze rozumeim zasade działania mechanizmu roznicowego a takze szpery 100%, wiem tez ze na penwo nie jest to tak
olozwirski pisze:Czyli jak mamy szpere 40% to kolo o nmiejszej przyczepnosci dostaje 60% momentu a drugie 40%
bo jak widzisz jest to duuuzo bardzije skomplikowane
i na pewno tez nie tak
olozwirski pisze: Szpera 100% by przekazywala 100& momentu na kolo o lepszej przyczepnosci
pozdrawiam



Awatar użytkownika
olozwirski
2 SLOW 2 PLAY
2 SLOW 2 PLAY
Posty: 1628
Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
Lokalizacja: WKZ

Post autor: olozwirski » sob sty 19, 2008 18:26

To teraz mi jeszcze napisz co to za szpera bo z opisu ciezko wywnioskowac, i czy stosuje sie takie do mkII, bo chyba o takich szperach rozmawiamy, przynajmniej ja.



Awatar użytkownika
sas_gti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5063
Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: sas_gti » sob sty 19, 2008 18:55

jest to symetryczny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym do 200 Nm (taki jak quaife ale nie wiem ile Nm ma quaife)

Dla rozróżnienia podam ze w cywilach są otwarte mechanizmy róznicowe, czyli bez zwiększonego tarica wew (parametr "m" około 0,04 czyli 4%)

poniżej ogólna zasada działania mech o zwiększonym tarciu wew (np quaife)
Obrazek
Ostatnio zmieniony sob sty 19, 2008 18:56 przez sas_gti, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
olozwirski
2 SLOW 2 PLAY
2 SLOW 2 PLAY
Posty: 1628
Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
Lokalizacja: WKZ

Post autor: olozwirski » sob sty 19, 2008 19:12

jest to symetryczny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym do 200 Nm (taki jak quaife ale nie wiem ile Nm ma quaife)
Quaife to nic innego jak Torsen, dziala tak samo. Nie ma jakiegos okreslonego progu w NM, poprostu dzieli plynnie moment pomiedzy kolami dopoki jest przyczepnosc. Moze go dzielic w zaleznosci od budowy wewnetrznej do 80% na napedzane kolo. Tak samo zreszta robi Peloqin.
Dodam jeszcze ze dyfry ATB quaife zaczyna sie stosowac w fabrycznych samochodach coraz czesciej, np w Honda integra 190KM, Accord 2.2 Type-r 212KM czy Alfa romeo 147. Jakby te szpery nie poprawialy wlasciwosci jezdnych to uwierz ze by ich tam nie bylo.

[ Dodano: Sob Sty 19, 2008 18:31 ]
A co do mkII to sa takie opcje:
1) peloquin, quaife jak najbardziej polecam, nadaje sie do codziennej jazdy, bezobslugowa i cicha, bez limitu kilometrow. Polepsza wlasciwosci jezdne
2) mozna by sie pokusic o szpere plytkowa tylko jest kilka minusow. Poza cena zakupu droga w utrzymaniu, cięższa w obsłudze, wymaga starannego serwisowania, potrafi hałasować, może też ulec nadmiernemu i przedwczesnemu zużyciu. Stosowana glownie w sporcie. Rowniez polepsza wlasciwosci jezdne.
3) elektroszpera, nie polecam, nie nadaje sie do niczego innego poza jazda na wprost



Awatar użytkownika
sas_gti
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 5063
Rejestracja: sob lip 16, 2005 01:24
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: sas_gti » sob sty 19, 2008 21:10

olozwirski pisze:Jakby te szpery nie poprawialy wlasciwosci jezdnych to uwierz ze by ich tam nie bylo.
nie musze wierzyc bo ja to wiem
zgadzam sie, szpera jak najbardzije poprawia wlasciwosci trakcyjne auta ale musi być odpowiednio dobrana do potrzeb. Jakby polatać ze szperą 100% po lodzie to połowa zakrętów dla przeciętnego kierowcy kończyła by sie obrotem (rwd) lub odjechanie przodu (fwd) , dla dobrego keirowcy jednak czasy były by lepsze. Nie twierdziłem że ze szperą auto jest mniej szybkie w zakrętach, wręcz przeciwnie, jednak jest trudniejsze do opanowania, z tego względu ze przy zerwaniu przypecznosci koła mniej przyczepnego, kopa dostaje drugie koło, im "wieksza" szpera tym wiekszy ten kop
Te szpery w przytoczonych cywilach nie są jakieś mega wielkie dlatego wszystko gra nawet dla nieogarniętego kierowcy (sadze ze nie przekraczaja 50%). Jakby wsadzali szpery 80 czy 90 % to by ludzie często jechali prosto zamiast skręcić :)
suma saumarum chyba sie zgadzamy



szypki
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 245
Rejestracja: śr lut 11, 2009 22:43
Lokalizacja: wygnajewo

szpera w mk2

Post autor: szypki » śr lut 06, 2013 05:10

Jakiej grubości użyć podkładki aby uzyskać bardzo mocne spięcie mechanizmu i z jakiego materiału one mają być wykonane?



Awatar użytkownika
mlodociany
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 334
Rejestracja: wt lis 08, 2011 21:42
Lokalizacja: TOP

szpera w mk2

Post autor: mlodociany » ndz lut 10, 2013 21:10

zielu, wystarczyło użyć szukajki, bo temat był już kiedyś poruszany nawet da razy:

http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... =podkladki" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... ki#p298266" onclick="window.open(this.href);return false;


"Mein weiss coupe" -> http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=87&t=490899" onclick="window.open(this.href);return false;

Obrazek
ObrazekObrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Speed”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości