Strona 1 z 1

[MKII] Wymiana łozyska koła tylnego - hamulce tarczowe

: pt wrz 11, 2009 17:15
autor: Lucki
Witam. Szukałem kiedyś tematu o wymianie łożysk tylnych w MK II . Znalazłem tylko temat o ham. bębnowych. Postanowiłem przy wymianie stworzyć osobny temat o ham. tarczowych.
Od paru dni podczas jazdy słyszałem straszny szum wydobywający się z prawego koła. Wiedziałem że łożysko szlak trafia i postanowiłem je wymienić na nowe. Udałem się do IC i kupiłem zestaw Ruville EVR5413( cena 25,70zł po moich zniżkach) . Generalnie korzystam z łożysk polskiej produkcji FŁT ale akurat nie mieli ich na stanie.

Teraz czas na wymianę:

1. Co będzie potrzebne ?
-młotek
-duży śrubokręt
-klucz 17 ( do kół)
-szczypce
-smar ŁT-4
-imbus 8 + grzechotka
-klucz 24
-klucz 13
Obrazek

2. Odkręcamy śruby mocujące koło i widzimy tarcze, jarzmo, zacisk i klocki
Obrazek

3. Kluczem 13 odkręcamy zacisk hamulca ( te dwie śruby najbardziej widoczne), następnie zdejmujemy zacisk i wieszamy na drucie gdzieś gdzie nie będzie nam przeszkadzał ( trzeba uważać na przewody, żeby ich nie poprzerywać !!! ), czeka nas jeszcze odkręcenie jarzma ale to tego celu używamy imbusa 8 + grzechotki ( te sruby sa najprawdopodobniej strasznie zaje...ne więc troszke płynu hamulcowego lub jakiegoś wd możne uprościć sprawę)
Obrazek

4. Używając śrubokręta należy wyjąć klocki hamulcowe z jarzma ( uwaga żeby nie pogubić blaszek )
Obrazek
Obrazek

5. Teraz przy użyciu młotka zbijamy kapselek, wyciągamy zawleczkę, podkładkę i odkręcamy śrubę kluczem 24
Obrazek

6. Ściągamy tarczę
Obrazek

7. Wyciągamy stare łożyska z niej, następnie usuwamy szmatka stary smar
Obrazek
Obrazek

8. Teraz trzeba wybić stare prowadnice (2 sztuki) , do tego celu użyłem śrubokręta ( miejsca gdzie należy przyłożyć śrubokręt pokazane są na zdjęciu)
Obrazek

9. Mając już wybite prowadnice na ścianki nowych nanoszę troszkę oleju ( dosłownie kropelka rozsmarowana palcem), żeby lepiej się wbijało. Teraz używając starych wbijam nimi nowe
Obrazek
Obrazek

Tak wyglądają wbite nowe prowadnice:
Obrazek

10. Używając smaru łożyskowego ŁT4 należy dokładnie, sporą ilość nałożyć wewnątrz tarczy ( miedzy prowadnice ), następnie lekko posmarować roli łożysk ( małego później bo na razie nie będzie nam potrzebne) i wsadzić je w prowadnice zamykając simmeringiem
Obrazek
Obrazek

11. Teraz należy lekko posmarować piastę i dociskając założyć tarcze
Obrazek

12. Jak już mamy wsadzona tarcze to trzeba jeszcze małe łożysko wsadzić ( tak jak wczesniej pisałem lekko rolki posmarować i hooooop
Obrazek

13. Czas na skręcanie. Jest wiele metod dokręcania łożysk stożkowych, ja używam metody mojego ojca ( 30lat pracował przy łożyskach) czyli: wkładam łożysko, podkładkę i nakręcam nakrętkę pukając w tarczę ( żeby się wszystko ułożyło), dokręcam do oporu ( ale z wyczuciem żeby nie uszkodzić łożyska!!!), później odkręcam nakrętkę i dokręcam ją palcami tyle ile się da ( bez klucza !) Teraz można założyć osłonkę i wsadzić zawleczkę
Obrazek

14. Troszkę smaru nakładam do kapturka
Obrazek

15. Uderzając młotkiem wbijam kapturek
Obrazek

16. Zakładamy wszystko w odwrotnej kolejności jak demontowaliśmy i gotowe !!!
Obrazek


coś o dokręcaniu łożysk tocznych http://www.albeco.com.pl/katalogi/montaz.pdf



Teraz można odbyć jazdę próbną !!!

Czas razem ze zdjęciami to jakieś 30 minut + 5 papierosów 

Proszę moderatora o podczepienie tego tematu doi spisu treści FAQ

Mam nadzieje że komuś przyda się mój opisik

Pozdrawiam kolegów naprawiających samemu swoje odrzutowce ;-)