Strona 1 z 3

Wymiana regulatora napięcia dla opornych

: sob paź 18, 2008 13:14
autor: mate64
Przyczyna migotania świateł, problemów ze stabilnością napięcia itp może leżeć w zużytych szczotkach alternatora. Szczotki w przypadku alternatora Valeo 65A (z mkII 1,8) wymienia się razem z regulatorem napięcia. Teoretycznie wymiana może się ograniczyć do odkręcenia 2 śrubek mocujących tenże moduł do alternatora, ale ze względu na umieszczenie, kiepski dostęp i ewentualnie zapieczone śrubki w moim przypadku trzeba było wyjąć cały alternator.

Do wykonania tejże operacji potrzebne nam będą:

-Klucz imbusowy numer 6
-Klucze płaskie 11 oraz 22
-Klucze nasadowe 8 oraz 13 i grzechotka
-Płaski śrubokręt
-Regulator napięcia (koszt 50-60 zeta)
-Odrobina dobrej woli i ochoty.

Zaczynamy od poluzowania nakrętek mocujących kable do alternatora (klucze 13 i 8). Nakrętka mocująca nr1 jest schowana pod gumowym kapturkiem, a nr 3 jest nakręcona na szpilkę, ale inżynierowie pomyśleli i zostawili miejsce i możliwość aby przytrzymać ją od spodu kluczem płaskim 11

Obrazek

Potem wykręcamy całkowicie śrubę regulacyjną z nakrętką zębatą (klucz nasadowy 13 i płaski 22), zdejmujemy pasek klinowy i górną pokrywę rozrządu. Alternator jest zamocowany na śrubie ukrytej pod pokrywą rozrządu w tym miejscu:

Obrazek

Śrubę odkręcamy imbusem nr 6 i wyjmujemy

Teraz możemy wyjąć zupełnie alternator na wierzch, wychodzi z trudem ale wychodzi. W razie potrzeby można sobie pomóc kluczem lub śrubokrętem odpychając go od bloku silnika.

Kiedy mamy alternator na wierzchu możemy odkręcić swobodnie płaskim śrubokrętem regulator napięcia:

Obrazek

Od spodu regulator jest spięty z alternatorem kablem ze złączką, który musimy odpiąć.

Tak wygląda stary i nowy regulator, chyba widać w czym rzecz ;)

Obrazek

Jak widać u mnie był to praktycznie ostatni moment na wymianę szczotek

Warto teraz wyczyścić złącza alternatora i złącza na kablach w komorze silnika. Ja osobiście przetarłem papierkiem a potem spsiałem specyfikiem Valvoline do konserwacji połączeń elektrycznych.

Warto też pokręcić altkiem ręką i posłuchać czy nie hałasują nam łożyska.

Nowe szczotki warto przygotować do założenia fazując delikatnie brzeg papierem ściernym jak widać na zdjęciu:

Obrazek

Zabieg ten da na to że szczotka będzie nieco bardziej przylegać od początku do rolki wewnątrz alternatora która nie jest gładka tylko właśnie wyżłobiona pod szczotki.
Zabieg niekonieczny, ale skróci nieco okres układania szczotek do rolki

Zakładamy regulator na miejsce pamiętając o podłączeniu samotnego konektorka do niego od spodu.

Składamy wszystko do kupy, zakładamy alternator na miejsce (wchodzi z trudem, trzeba „trafić”, dla ułatwienia można posmarować mocowania jakimś mazidłem, ale nie za wiele).

Wkładamy śrubę imbusową, na razie nie dokręcając do końca tylko lekko. Na zupełnie „luźnym” alternatorze zakładamy pasek klinowy, i dopiero teraz podnosimy go i wkręcamy śrubę regulacyjną z nakrętką zębatą. Przykręcamy imbus do końca, zakładamy pokrywę rozrządu, zakładamy i przykręcamy podłączenia alternatora. Sprawdzamy naciąg paska klinowego (powinien się uginać pod naciskiem kciuka około 15 mm) jeśli wszystko jest ok dokręcamy 13-ką śrubę regulacyjną paska, jeśli nie regulujemy kluczem 22.

Sprawdzamy czy o niczym nie zapomnieliśmy i odpalamy silnik. Jeśli wszystko jest w porządku to autko zapali a kontrolka ładowania prawidłowo zgaśnie.

Pozdrawiam.

: sob paź 18, 2008 18:06
autor: dogu18
Witam
Świetna porada :pub:
mam jednak pytanie czy w Sioniku 1.3 NZ jest tak samo?

: ndz paź 19, 2008 13:17
autor: mate64
dogu18 pisze:Witam
Świetna porada :pub:
mam jednak pytanie czy w Sioniku 1.3 NZ jest tak samo?
Nie znam altka z 1,3, ale generalnie porada powinna się generalnie pokrywać z większością alternatorów.

Na pewno do alternatorów VALEO od 44 do 65A .

Z tego co widzę altki boscha też mają regulator ze szczotkami.

: pn sty 26, 2009 15:08
autor: Lipek81
Nie ma potrzeby ściągania osłony paska rozrządu - u mnie w pokrywie tej jest otwór na tą śrubę, która trzyma altka od spodu. Nigdy nie musiałem ściągać tej pokrywy, aby wycignąć altka. Mam pokrywę plastikową, w starszych modelach z metalową pokrywą być moze tego otworu nie było - nie wiem.

: pn sty 26, 2009 16:29
autor: AIRWOLF
dogu18 pisze:Witam
Świetna porada :pub:
mam jednak pytanie czy w Sioniku 1.3 NZ jest tak samo?
u mnie w NZ trzeba było wyciągnąć alternator bo dostęp jest nie zabardzo dobry ale może komuś się uda
ps. ale to sfazowanie szczotek to pomoże na jakiś czas ? bo jak się zetrze to znowu pasowało by je sfazować

a szczotki da się tez wymienić same(NZ) ale trzeba odlutować kabelki od nich o ile dobrze pamiętam ale nie warto, lepiej kupić cały regulator

: pn sty 26, 2009 17:04
autor: mate64
Lipek81 pisze:Nie ma potrzeby ściągania osłony paska rozrządu - u mnie w pokrywie tej jest otwór na tą śrubę, która trzyma altka od spodu. Nigdy nie musiałem ściągać tej pokrywy, aby wycignąć altka. Mam pokrywę plastikową, w starszych modelach z metalową pokrywą być moze tego otworu nie było - nie wiem.
Mam plastikową, a auto 91, i dostęp do tej śruby mam tylko po zdjęciu osłony.

[ Dodano: 26 Sty 2009 16:07 ]
pawel23sruba pisze:ps. ale to sfazowanie szczotek to pomoże na jakiś czas ? bo jak się zetrze to znowu pasowało by je sfazować

a szczotki da się tez wymienić same(NZ) ale trzeba odlutować kabelki od nich o ile dobrze pamiętam ale nie warto, lepiej kupić cały regulator
czytaj dokładnie, fazowanie nowych szczotek ma na celu tylko i wyłącznie skrócenie czasu układania nowych szczotek.

Szczotek samych nie wymienisz bo regulator od Valeo jest zalany od spodu uszczelnieniem. Jest nierozbieralny.

: pn sty 26, 2009 18:51
autor: Lipek81
mate64 pisze:Mam plastikową, a auto 91, i dostęp do tej śruby mam tylko po zdjęciu osłony.
- może to zależy od wersji silnika? Ja mam 1.6 PN. Bo rocznik modelowy też mam 91. I osłona, tak jak już wcześniej pisałem - plastikowa. Otwór jest na bank ori, bo jest tam takie przetłoczenie wokół niego itp.

: pn sty 26, 2009 19:55
autor: MiSzOn
U mnie w 1.8 GU z roku '85 jest metalowa osłona i jest fabryczny otwór na tą śrubę od alternatora. mate64, a może masz nieoryginalną osłonę i dlatego nie ma tego otworu?

: pn sty 26, 2009 22:55
autor: mate64
MiSzOn pisze:U mnie w 1.8 GU z roku '85 jest metalowa osłona i jest fabryczny otwór na tą śrubę od alternatora. mate64, a może masz nieoryginalną osłonę i dlatego nie ma tego otworu?
Możliwe, nie przyglądałem sie, tak czy siak zdjęcie osłony to nie problem. :grin:

: pn sty 26, 2009 23:23
autor: bongo
U mnie przy wyminie nie trzeba wyjmować altka,śruba z góry jest widoczna,dolna metodą "na paluszek",cokolwiek by to nie oznaczało :bigok:

: wt sty 27, 2009 19:03
autor: AIRWOLF
mate64, u mnie w NZ da się wymienić szczotki, niby mam BOSCH ale szczotki są i tak w regulatorze i zależy jaki regulator kupisz, ja nie wymieniałem ale koleś co mi regenerował altka to stałem przy nim i pokazywał o tu masz odlutowujesz i szczotki same wymieniasz :bajer:

: wt sty 27, 2009 20:21
autor: toffic
Do Boscha nowe szczotki 9zł :bigok: wymiana dużo łatwiejsza niż w Valeo

: wt sty 27, 2009 20:36
autor: Lipek81
Moim zdaniem patrząc na budowę Boscha, to bez różnicy. W Valeo trzeba zdemontować regulator, potem od wewnętrznej strony odkręcić 4 śrubki i zdjąć pokrywkę górną (żeby nie przeszkadzała). Potem wyrywamy stare szczotki (pilnujemy sprężynek) i zaglądamy do środka - widać, jak pozostałości plecionki miedzianej wchodzą w otwór balaszki znajdującej się na dnie. Odpwiednim wiertłem przewiercamy ten otwór na wylot (z drugiej stronyotwór miał kiedyś tulejkę, w która zaprasowano drucik szczotki). Kiedy mamy już wywiercony otwór, wywalamy resztki starych drucików, wkłądamy nowe szczotkie ze sprężynkami, lutujemy w miejscu gdzie wysżło nam wiertło i po sprawie. Z Valeo jest ten problem, że oryginalny regulator jest na 14,5V, natomiast nie spotkałem się, żeby w handlu był dostępny regulator na to napięcie - były tylko 14,1V. Tak więc, jak ktoś chce dalej mieć 14,5V, to czeka go wymiana szczotek...

[ Dodano: Wto Sty 27, 2009 19:48 ]
Jak ktoś nie ma odpowiednio długiego wiertła, to od drugiej strony trzeba najpierw na plasko zeszlifować ta zaprasowaną tulejkę, a potem wiercimy otworek.

: wt lut 03, 2009 14:17
autor: dogu18
ja troche dobiegne od tematu ale mam pytanie.
czy do 1,3 NZ mozna zapiac jakis wiekszy alternator?? bo nie ukrywam ze z moim audio to troche mało:/

a jak nie cały altek to moze chociaz bebechy z jakiegos wiekszego pasują:D

z góry dzieki za pomoc